در راستای پاسخگویی به نیازهای مشتریان و افرایش رضایتمندی آنها، پروژه تولید تارا اتوماتیک V4 LX با امکانات بهروز و جدید تعریف شده است. این محصول هماکنون در مراحل آمادهسازی برای تولید انبوه قرار دارد و تا پایان سال روانه بازار خواهد شد. گروه صنعتی ایرانخودرو با هدف ایجاد، تثبیت و ارتقای جایگاه محصول تارا و افزایش سهم بازار با توجه به تقاضا و نیاز بازار، به تعریف پروژه و تولید تارا اتوماتیک V4 LX اقدام کرده است.
پیشرانه قوی و کممصرف با استانداردهای زیستمحیطی
قلب تپنده تارا اتوماتیک V4 LX، موتور TU5P است که در محصولات قبلی این خانواده نیز از آن بهرهبرداری شده؛ موتور TU5P نسل جدید موتور TU5 و ارتقایافته از منظر قدرت همراه با کاهش مصرف سوخت و منطبقبر استانداردهای زیستمحیطی است.
این موتور نسبتبه موتور مبنای خود، دارای بهبود عملکرد پنج تا هفتدرصدی بوده و به تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپها یا همان CVVT مجهز شده است. ارتقای فناوری موتور، کاهش مصرف سوخت خودرو، کاهش اصطکاکهای داخل موتور با تجهیز به پیستونهای ضدسایش، ارتقای آلایندگی به یورو5، کاهش مصرف روغن و افزایش توان و گشتاور و بهبود شتابگیری خودرو، از مزایای موتور TU5P بهشمار میرود.
ایمنی بالا با تقویت بدنه و سامانههای پیشرفته
بهمنظور افزایش ایمنی سرنشینان در تصادفات و کاهش وزن بدنه و در نتیجه کاهش مصرف سوخت، در سازه بدنه تارا از ورقهای فولاد با استحکام بالا بهصورت گسترده استفاده شده، این محصول همچنین مجهز به فرمان برقی است که موجب عملکرد قابلتنظیم، برنامهپذیری، حساس به سرعت و عملکرد نرمتر در حالت پارک، تعداد قطعات کمتر و کاهش هزینه تعمیر و نگهداری، کاهش مصرف سوخت خودرو به علت حذف پمپ هیدرولیک، کاهش آلایندگی محیطزیست با حذف روغن هیدرولیک و همچنین قابلیت کنترل خودکار فرمان در شرایطی مانند وزش باد جانبی شدید و در نتیجه افزایش پایداری و ایمنی خودرو میشود.
تارا اتوماتیک V4 LX، مجهز به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) است. این فناوری که بهمنظور پایداری خودرو بهکار میرود، به شکل بالقوه موجب بهبود ایمنی از طریق شناسایی و به حداقل رساندن لغزشها میشود.
بهطور کلی، زمانی که این سامانه انحراف خودرو را تشخیص میدهد، بدون دخالت راننده به ترمز گرفتن برای هدایت خودرو به مسیر مورد نظر راننده اقدام میکند؛ این ترمزها میتواند بهصورت جداگانه و هوشمندانه روی هر یک از چرخهای خودرو اعمال شود.
سامانه کنترل نیروی پیشران (TCS) نیز از سامانههای بهروز بهکاررفته در محصول تارای جدید ایرانخودرو است؛ چنانچه یکی از چرخهای محرک روی سطح با اصطکاک پایین یا در حال هرزگردی باشد، هنگام شروع حرکت در جای خود میلغزد و ممکن است خودرو را به طرفین منحرف کند. در این شرایط، سیستم TCS با کاهش گشتاور موتور و اعمال ترمز بر روی چرخی که درحال لغزش درجاست، موجب افزایش پایداری و شتاب روبهجلو خودرو میشود.
علاوهبر اینها، تارا اتوماتیک V4 LX مجهز به سیستم شروع حرکت در سربالایی (HSA) شده است؛ تمام رانندگان تاکنون تجربه حرکت خودرو به سمت عقب، در فاصله برداشتن پا از روی پدال ترمز و فشردن پدال گاز در مسیر شیبدار را داشتهاند. در این شرایط امکان برخورد با خودرو پشت سری وجود دارد. اما سیستم HSA با نگه داشتن فشار ترمز به مدت دو تا سهثانیه، حتی بعد از رها کردن پدال ترمز نیز این فرصت را به راننده میدهد تا بدون جابهجایی خودرو، با فشردن پدال گاز شروع به حرکت کند.
تغییرات ظاهری و امکانات داخل کابین تارا اتوماتیک V4 LX
در تارا اتوماتیک V4 LX مجموعه چراغ عقب دارای طرح جدید بوده و رودریهای جلو و عقب نسبتبه محصول مبنا، بهروز و جدید شده است. همچنین بهمنظور پاسخگویی به خواست مشتریان، کنسول جلو خودرو تغییر یافته و بهمنظور راحتی راننده، جاموبایلی در کنسول تعبیه شده است.
سنسور پا یا همان کیکسنسور، یکی دیگر از امکانات رفاهی بسیار کارآمد است که در برخی خودروهای بهروز تعبیه شده و در تارای جدید نیز از این سیستم بهره گرفته شده است. این امکان بدون نیاز به استفاده از کلید بازکن درِ صندوق روی ریموت خودرو، با حرکت پا در ناحیه زیر سپر عقب، درِ صندوق را باز میکند. در این محصول، آیینهها الکتروکرومیک است که به دید عقب در روز و شب کمک میکند.
از طرفی، دوربین دید عقب از نوع دینامیکی است که موجب نشان دادن مسیر حرکت مطابق با گردش فرمان در زمان حرکت با دنده عقب میشود. تفاوت دوربین عقب دینامیک و استاتیک شامل زاویه دید دوربین است که در دوربین عقب دینامیک، از استاتیک بیشتر بوده و با دریافت اطلاعات تغییرات زاویه فرمان، مسیر حرکت خودرو را پیشبینی کرده و نمایش میدهد.
از سایر مشخصات و امکانات بهکار رفته در این محصول جدید میتوان به صندلی برقی راننده و سرنشین جلو با قابلیت تنظیم در شش جهت به همراه گرمکن، باز و بسته کردن درها بدون کلید (KEYLESS) ارتقا یافته، رودریهای جلو و عقب با کلید بالابر شیشهها، تنظیم گودی کمر صندلی راننده، روکش صندلی جدید، زیرآرنجی صندلیهای عقب، چراغ خوشامدگویی درهای جلو و آنتن کوسهای اشاره کرد.
همچنین برخورداری از چراغ داشبورد، آفتابگیر جدید با چراغ، سانروف برقی، سقف کاذب جدید با چراغ سقف عقب و کنسول سقف به همراه جا عینکی، دستگیره سقف جانبی تاشو در قسمت راست جلو به همراه دستگیرههای سقف تاشو عقب و برفپاککنهای ژلهای، توییترهای جلو و دو جکه شدن صندوق عقب از سایر امکانات تارا اتوماتیک V4 LX به شمار میرود.
source