منتشر شده در 27 دی 1402 ساعت 17:00
عکاس
علیرضا پاداش
کینگ لینگ تاگا و کی ام سی T8 هر دو از جمله پیکاپ های چینی بازار ما هستند. اما کدام یک از این دو خودرو بهتر است و ارزش خرید بیشتری دارد؟
فرهنگ طبیعت گردی در جامعه ما باعث شده تا استفاده از خودروهای آفرودی زیاد شود پیکاپ ها از جمله اتومبیلهای آفرودی کارآمد و قیمت مناسب است که در سرتاسر دنیا مورد توجه قرار گرفته است. همانطور که بازار کراس اوورهای چینی در بازار ما رونق گرفته، شاهد حضور پیکاپهای جدیدی هم در بازار هستیم. کینگ لینگ تاگا و کی ام سی T۸ دو پیکاپ پر قدرت و خوش قیمت بازار هستند که مدلهای صفر کیلومتر آن در دسترس است.
مقایسه کمپانی های مادر
پیکاپ کینگ لینگ تاگا توسط شرکت چینی گینگ لینگ تولید و عرضه شده است. این شرکت محصولات ایسوزو ژاپن را تولید میکند و در سال ۲۰۱۷ طی یک شراکت با این شرکت ژاپنی پیکاپ تاگا را تولید کرده است. محبوبیت این پیکاپ در کشور چین تا جایی رسیده که پلیس هم از کینگ لینگ تاگا به عنوان ماشینهای پلیس و گشت استفاده میکند. این خودرو در ایران توسط پادران موتور عرضه میشود. در آن طرف KMC T8 یا به بیان بهتر JAC T8 را داریم که آن هم محصول شرکت چینی جک است. کرمان موتور در قبل تر هم محصولات زیادی از شرکت جک را روانه بازار کرده بود اما این اولین بار است که یک پیکاپ از این شرکت را در بازار خود داریم. اگرچه نام جک برای بازار ایران شناخته شده تر است اما ارتباط فنی کینگ لینگ با ایسوزو ژاپن باعث می شود این نشان هم برای تولید پیکاپ حرف هایی برای گفتن داشته باشد. بر این اساس می توان گفت هر دو خودرو از کمپانی هایی چینی می آیند که سابقه نسبتا خوبی در تولید محصولات کار و تجاری دارند.
مقایسه ابعاد و طراحی کینگ لینگ تاگا و کی ام سی T8
کینگ لینگ تاگا یک پیکاپ دو دیفرانسیل با طراحی تهاجمی و خشن است که بر مبنای پیکاپ D-MAX ایسوزو و شورلت کلرادو توسعه داده شده است. این خودرو از چراغهای جلو LED، جلوپنجره دو قسمتی، رینگهای ۱۷ اینچی، سپرهای قدمی پلکانی و آرم زیبای کینگ لینگ بر روی سپر برخوردار است. ابعاد این خودرو به ترتیب طول، عرض و ارتفاع ۵۳۵۰، ۱۸۵۰ و ۱۸۱۰ میلیمتر است. فاصله محورها ۳۱۵۰ میلیمتر و ارتفاع از زمین ۲۲۰ میلیمتر است. حجم فضای بار ۱۵۰۰×۱۵۷۰×۵۳۰ میلیمتر است. وزن خالص این خودرو ۱۹۵۰ کیلوگرم و وزن کل ۲۷۰۰ کیلوگرم است. ظرفیت سوخت ۷۵ لیتر و ظرفیت سرنشین ۵ نفر است.
کی ام سی T8 یک پیکاپ دو دیفرانسیل با طراحی مدرن و شیک است که بر مبنای پیکاپ جک T6 توسعه داده شده است. این خودرو از چراغهای جلو زنون، جلوپنجره شش ضلعی، رینگهای ۱۶ اینچی، سپرهای رنگی بدنه و آرم کی ام سی بر روی سپر مجهز است. ابعاد این خودرو به ترتیب طول، عرض و ارتفاع ۵۳۵۰، ۱۸۳۰ و ۱۸۱۴ میلیمتر است. فاصله محورها ۳۰۹۵ میلیمتر و ارتفاع از زمین ۲۰۰ میلیمتر است. حجم فضای بار ۱۵۲۰×۱۵۷۰×۵۳۰ میلیمتر است. وزن خالص این خودرو ۱۹۰۰ کیلوگرم و وزن کل ۲۷۰۰ کیلوگرم است. ظرفیت سوخت ۸۰ لیتر و ظرفیت سرنشین ۵ نفر است.
با توجه به مشخصات فوق، میتوان گفت که کینگ لینگ تاگا و کی ام سی T8 از نظر ابعاد و اندازه تقریبا مشابه هستند. اما کینگ لینگ تاگا از نظر طراحی ظاهری بیشتر به سبک آمریکایی و کی ام سی T8 از نظر طراحی ظاهری بیشتر به سبک شرقی هستند.
مقایسه مشخصات فنی
کینگ لینگ تاگا از یک موتور ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژر با قدرت ۲۳۱ اسب بخار و گشتاور ۳۱۰ نیوتن متر استفاده میکند. کی ام سی T8 از یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژر با قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر استفاده میکند. واضح است که پیشرانه کینگ لینگ تاگا قدرت بیشتری دارد و میتواند در مسیرهای سخت و ناهموار شرایط بهتری را برای راننده ایجاد کند.
کینگ لینگ تاگا به یک گیربکس دستی ۶ سرعته مجهز است و کی ام سی T8 هم به یک گیربکس دستی ۶ سرعته مجهز شده است. البته تاگا در آینده نسخه اتوماتیک هم خواهد داشت. در شرایط عادی شاید استفاده از یک گیربکس اتوماتیک باعث سهولت در رانندگی شود اما رانندههای آفرودی خوب میدانند مزیت گیربکس دستی چیست؟ گیربکس دستی باعث میشود که در جادههای ناهموار کنترل موتور و انتقال قدرت آن به چرخها به طور کامل در اختیار راننده باشد.
هر دو خودرو قابلیت تغییر حالت دیفرانسیل از دو چرخ محور عقب به چهار چرخ محور عقب و همچنین قفل کردن دیفرانسیل را دارند. دیفرانسیل در خودرو های آفرودی نقش بسیار مهمی دارد که هر دو خودرو به صورت دو دیفرانسیل طراحی شدهاند. وجود قفل دیفرانسیل عقب هم باعث میشود در شرایط نامتعادل راننده بتواند به راحتی از موانع عبور کند.
کینگ لینگ تاگا ظرفیت بار ۱۰۰۰ کیلوگرم دارد. کی ام سی T8 ظرفیت بار ۹۱۵ کیلوگرم دارد. هرچند که این میزان اختلاف زیاد نیست اما کینگ لینگ تاگا به شما فضای بار بیشتری را میدهد تا بتوانید در سفرهای خارج از شهر وسایل بیشتری را با خود ببرید. همچنین هر دو خودرو ظرفیت سرنشین ۵ نفر دارند. هر دو پیکاپ سیستم تعلیق فنر تخت را در محور عقب دارند و همین باعث می شود تا ظرفیت بار در هر دو خودرو تا جای ممکن زیاد باشد. اما این را در نظر داشته باشید که این ترکیب فنی برای تعلیق عقب باعث می شود تا سواری برای سرنشینان عقب اصلا نرم نباشد.
مقایسه کابین کینگ لینگ تاگا و کی ام سی T8
کابین کینگ لینگ تاگا از طراحی ساده و شیک بهره میبرد. البته با توجه به ذات خشن و آفرودی ماشین سعی شده بیشتر روی ارگونومی و کارآیی اتاق کار شود اما با این حال از عنصر زیبایی هم غافل نبودهاند و خطوط شیک و رنگهای هماهنگ را در داشبورد و کابین به کار بردهاند. کابین کی ام سی T8 نیز از طراحی ساده و هماهنگ روبرو هستیم. اولین موردی که در کابین T8 مشاهده میشود استفاده از متریال چرم مصنوعی در کنار پلاستیک خشک نسبتا با کیفیت است که حس خوبی را به سرنشینان القا میکند. داشبورد میانی علاوه بر دریچههای سیستم تهویه مطبوع میزبان یک صفحه نمایش بزرگ لمسی برای سیستم مالتی مدیا، پنل سیستم تهویه مطبوع الکتریکی دستی و البته کلیدهای سیستم انتقال قدرت است.
هر دو خودرو فضای کابین مشابه به بسیاری از پیکاپهای دیگر بازار، در هر دو ردیف جادار بوده و همچنین هر دو خودرو ظرفیت سرنشین ۵ نفر دارند. اما کینگ لینگ تاگا از نظر عرض کابین و صندلیها بیشتر از کی ام سی T8 بوده و از این رو راحتی بیشتری را به سرنشینان ارائه میدهد.
هر دو خودرو از متریالهای با کیفیت متوسط در کابین خود استفاده کردهاند. کینگ لینگ تاگا ترکیبی از چرم مصنوعی و پلاستیک در داشبورد و کابین بهره میبرد. کی ام سی T8 نیز از ترکیبی از چرم مصنوعی و پلاستیک در داشبورد و کابین بهره میبرد. اما کینگ لینگ تاگا از نظر کیفیت و زیبایی متریالها برتری دارد و از رنگهای هماهنگ و خطوط شیک در داشبورد و کابین استفاده کرده است.
کینگ لینگ تاگا از نظر راحتی سرنشینان در کابین به فرمان D کات، صندلیهای عریض و نرم، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، گرمایش صندلیهای جلو، سیستم صوتی با ۶ بلندگو و پورت USB مجهز است. کی ام سی T8 از نظر راحتی سرنشینان در کابین به فرمان چرمی، صندلیهای باریک و خشک، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، سیستم صوتی با ۴ بلندگو و پورت USB مجهز است. در این بخش هم میبینیم که کینگ لینگ تاگا کمی از T8 بهتر عمل کرده است.
مقایسه امکانات ایمنی و رفاهی
چراغهای جلو : کینگ لینگ تاگا از چراغهای LED استفاده میکند که نوردهی بهتری دارند. کی ام سی T8 از چراغهای زنون استفاده میکند که نوردهی کمتری دارند.
سیستم تهویه مطبوع : کینگ لینگ تاگا از سیستم تهویه مطبوع دیجیتال استفاده میکند که دما و جریان هوا را به طور دقیق تنظیم میکند. کی ام سی T8 از سیستم تهویه مطبوع الکتریکی استفاده میکند که دما و جریان هوا را به طور تقریبی تنظیم میکند.
اخطار برخورد از جلو، سیستم تشخیص تغییر لاین و دوربین ۳۶۰ درجه : این سه سیستم از امکانات ایمنی هستند که کینگ لینگ تاگا دارد و کی ام سی T8 ندارد. این سیستمها به راننده کمک میکنند تا موقعیت خودرو و وضعیت رانندگی را بهتر بشناسد و از بروز حوادث جلوگیری کند.
امکانات | کینگ لینگ تاگا | کی ام سی T8 |
چراغهای جلو | LED | زنون |
صفحه نمایش لمسی | ۱۰ اینچی | ۱۰ اینچی |
سیستم تهویه مطبوع | دیجیتال | الکتریکی |
سیستم کنترل کروز | دارد | دارد |
سنسور نور | دارد | دارد |
سنسور باران | دارد | ندارد |
سنسور پارک | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
سیستم کنترل پایداری | دارد | دارد |
سیستم کنترل کشش | دارد | دارد |
صندلی برقی راننده | دارد | ندارد |
سیستم تشخیص تغییر لاین | دارد | ندارد |
گرم کن صندلی های جلو | دارد | ندارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | دارد | ندارد |
مقایسه قیمت و سخن پایانی
کینگ لینگ تاگا در حال حاضر با قیمتی حدود ۱,۸۴۲,۱۰۰,۰۰۰ تومان توسط کارخانه به فروش میرسد. این قیمت برای نسخه استاندارد این خودرو است و نسخه لانگ آن ۱۰۰ میلیون تومان گرانتر خواهد بود. کی ام سی T8 در حال حاضر با قیمتی حدود ۸۹۰ میلیون تا ۱ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان در بازار موجود است. مدلهای در دسترس این خودرو از ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ هستند. اما قیمت جدید کارخانه این خودرو چیزی معادل ۱.۶۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان است. همانطور که در بخش امکانات و فنی کینگ لینگ تاگا از شرایط بهتری برخوردار بود از نظر قیمت هم این خودرو گران تر از رقیب خود یعنی KMC T8 است. حال باید به بودجه و نیازهای خود توجه کنید تا بتوانید گزینه مورد نظر را انتخاب کنید.
source
کلاس یوس