تویوتا لندکروزر اتاق ۳۰۰ یکی از محبوب ترین شاسی بلندهای آفرودی در بازار جهانی است و در کشورهای حاشیه خلیج فارس هم فروش بالایی دارد.
به مناسبت هفتادمین سالگرد معرفی لندکروزر توسط کمپانی تویوتا، نسل جدید این شاسی بلند بزرگ ابتدا به بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس معرفی شد. اما به واسطه ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی، عملاً این امکان وجود ندارد تا نسخه های پلاک ملی لندکروزر جدید یا همان لندکروزر اتاق ۳۰۰ به بازار ایران بیایند.
درباره تویوتا لندکروزر
لندکروزر مدلی از تویوتا است که در ایران و سایر بازارهای خاورمیانه بسیار پرفروش بوده و همچنان بسیاری از علاقه مندان این خودرو را قوی ترین آفرودر جهان می دانند. لنکروزر نخستین بار در سال ۱۹۵۱ و به درخواست ارتش آمریکا توسط ژاپنی ها ساخته شد و خودرویی بر اساس جیپ بود. بر همین اساس این خودرو تویوتا جیپ BJ نام گرفت. پس از آن ور در طول سال ها سری های مختلف این خودرو بروز رسانی شد و به بازار آمد. اما جهش لندکروزر در بحث قابلیت های آفرودی و کیفی از سری ۷۰ رقم خورد و از آن زمان این خودرو به عنوان یک آفرودر متمایز شناخته شد. در ایران اتاق ۸۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ از این مدل بیشتر شناخته شده است چراکه بازار نسخه های وارداتی آن را شناخته بود و با قابلیت های آن آشنا شده بود. آخرین نسل از لندکروزر اما تویوتا لندکروزر اتاق ۳۰۰ است که در این محتوا به معرفی آن پرداخته ایم. خودرویی که به دلیلی قوانین عجیب واردات، ممنوعه به حساب می آید و نمونه های گذر موقت آن را در خیابان ها و جاده های کشور می بینیم.
چندی پیش رسانه آخرین خودرو نسخه تنفس طبیعی این شاسی بلند ژاپنی را هم بررسی کرد که ویدیوی آن در بخش زیر قرار دارد:

طراحی تویوتا لندکروزر اتاق ۳۰۰
کلیت طراحی در این شاسی بلند همان چیزی است که در سری ۲۰۰ هم دیده می شد اما خطوط برجسته تر شده و شکل باکسی یا جعبه ای بیشتر در این شاسی بلند دیده می شود. در این خودرو یک جلوپنجره بزرگ را با خطوط ضخیم کرومی داریم که نشان تویوتا در وسط آن قرار گرفته است. چراغ های تمام LED در این خودرو نازک تر از سری ۲۰۰ طراحی شده و سپر هم برجستگی بیشتری دارد. همین روند طراحی را در عقب هم می بینیم که باعث شده در مجموع ظاهر نسل جدید لندکروزر خشن تر و قدرتمند تر بنظر برسد و با المان های طراحی روز دنیا همخوانی بیشتری داشته باشد. البته در نسخه GR المان های اسپرت هم به این آفرودر اضافه می شود تا نسخه اسپرت از نسخه های معمولی متمایز باشد.

کابین جادار و امکاناتی کامل
کابین تویوتا لندکروزر اتاق ۳۰۰ همانند سری ۲۰۰ یک کابین جادار و راحت است. با نسخه GX-R طرف هستیم و این یعنی امکانات میانی را در این تیپ داریم. یک صفحه نمایش افقی در وسط سیستم اطلاع سرگرمی را در دسترس قرار می دهد و جلو آمپر از نوع نیمه دیجیتال است. نکته جالب در مورد طراحی کابین این است که همچنان دکمه های بزرگ را در لندکروز می بینیم.

این یعنی تویوتا با وجود پیشرفت تکنولوژی همچنان به استفاده از دکمه های بزرگ با تعداد زیاد پایبند است و از این نظر لندکروز با دیگر رقیبان این رده تفاوت بسیار دارد. اتاق ۳۰۰ یک شاسی بلند بزرگ و ۷ نفره است و ترکیب ۲-۳-۲ را در این خودرو داریم. البته که میزان فضای پا برای ردیف سوم چندان زیاد نیست اما در مقایسه با کراس اوور های هفت نفره بسیار کاربردی تر است. نکته مهم دیگر این است که تهویه اتوماتیک را برای ردیف عقب داریم که سواری را برای سرنشینان عقب بسیار رضایت بخش تر می کند. باقی امکانات ایمنی و آپشن های این تیپ از لندکروزر سری ۳۰۰ را می توانید در جدول مشخصات فنی مطالعه کنید.

امکانات رفاهی و ایمنی تویوتا لندکروزر اتاق ۳۰۰ تنفس طبیعی
امکانات ایمنی | شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای – رادار خط خوان – اخطار خروج از خط – ترمز اتوماتیک – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه جلوگیری از واژگونی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی |
امکانات رفاهی | سنسور نور – سنسور باران – ترمز پارک برقی – اتوهلد – نور بالای اتوماتیک – فناوری LED چراغ ها – ۷ صندلی – تهویه اتوماتیک دو کاناله جلو – تهویه اتوماتیک ردیف عقب – شارژر بیسیم تلفن همراه – چراغ شوی – صندلی های برقی جلو – گرمکن و سردکن اتوماتیک صندلی های جلو – پاکسازی هوای کابین – کروز کنترل تطبیقی – رادار تابلو خوان – استارت دکمه ای – قابلیت روشن شدن خودرو از روی ریموت – تنظیمات چند حالته کرال کنترل – تنظیم حالت رانندگی – دوربین عقب – سنسور پارک جلو و عقب |
امکانات رفاهی و ایمنی تویوتا لندکروزر اتاق ۳۰۰ توربو
امکانات ایمنی | ۱۰ کیسه هوای ۱۴ نقطه ای – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – ترمز اضطراری اتوماتیک – رادار خط خوان – رادار نقطه کور |
امکانات رفاهی | سانروف برقی – درِ صندوق عقب برقی – صندلی های برقی ردیف جلو – تنظیم برقی صندلی های ردیف سوم – تریم داخلی چرم – کروز کنترل تطبیقی – رانندگی خودکار بین خطوط – نمایشگر لمسی – سیستم صوتی حرفه ای – فناوری LED چراغ ها – نور تطبیقی چراغ های جلو – رینگ آلومینیومی – سنسور نور – سنسور باران – تهویه اتوماتیک چهار کاناله اتوماتیک – سردکن و گرمکن اتوماتیک صندلی های جلو و عقب – نمایشگرهای لمسی ردیف دوم – ترمز پارک برقی – اتوهلد – ستون برقی فرمان – شارژر بیسیم تلفن همراه – تنظیم حالت انتقال قدرت به چرخ ها – تانک یو تِرن – تنظیم حالت آفرود – استارت دکمه ای |
رقبا و جایگاه بازار
مهم ترین رقبای همرده تویوتا لندکروزر اتاق ۳۰۰ خودروهایی نظیر مرسدس بنز G کلاس، مرسدس بنز GLS، آئودی RS Q8، نیسان پاترول، کادیلاک اسکالید، لندروور دیفندر و رنجروور هستند. البته می توان به این لیست نام خودروهای بیشتری هم اضافه کرد اما بهرحال باید در نظر داشت که لندکروزر یک SUV بزرگ و آفرودی است و از لحاظ قیمت از بعضی جهات اصلا رقیب ندارد. همین باعث شده که با معرفی لندکروزر سری ۳۰۰ تعداد سفارش بالایی برای این خودرو ثبت شود. این تقاضای بالا بهمراه مشکلات عرضه در سال های اخیر، باعث شد تا عملا اختلاف قیمت بازار با کارخانه این شاسی بلند بسیار زیاد شود و خرید لندکروزر جدید در هر بازار امری مشکل تلقی شود.

مشخصات فنی تویوتا لندکروزر اتاق ۳۰۰
در این نسل لندکروزر از پیشرانه ۳.۵ لیتری توربو و ۴ لیتری شش سیلندر تنفس طبیعی استفاده می شود و تیپ GX-R با پیشرانه تنفس طبیعی در بازارها حضور دارد. قدرت این خودرو ۲۷۱ اسب بخار و ۳۷۵ نیوتن متر است و جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت به چرخ های جلو و عقب دارد. در تیپ ۳۴۴۵ سی سی توربوشارژر قدرت ۴۰۹ اسب بخار را با گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۱۰ سرعته اتوماتیک در این تیپ استفاده می شود.
ویژگی های فنی نسخه تنفس طبیعی
برند | تویوتا |
مدل | لندکروزر اتاق ۳۰۰ |
کلاس بدنه | شاسی بلند |
سال تولید | ۲۰۲۲ |
حجم موتور | ۳۹۵۶ سی سی |
تعداد سیلندر | ۶ |
تعداد سوپاپ | ۲۴ |
فناوری موتور | تنفس طبیعی |
قدرت | ۲۷۱ اسب بخار |
گشتاور | ۳۸۵ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک AT |
انتقال قدرت | دو دیفرانسیل |
تعلیق جلو | دابل ویشبون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۹۸۵ میلی متر |
عرض | ۱۹۹۰ میلی متر |
ارتفاع | ۱۹۴۵ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۸۵۰ میلی متر |
وزن | ۲۳۵۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۱۱۰ لیتر |
مصرف سوخت | ۱۰.۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۶۵/۵۵R20 |
برند نشان مادر | تویوتا |
کشور سازنده | ژاپن |
ویژگی های فنی نسخه توربو
برند | تویوتا |
مدل | لندکروزر اتاق ۳۰۰ توربو |
کلاس بدنه | شاسی بلند |
سال تولید | ۲۰۲۲ |
حجم موتور | ۳۴۴۴ سی سی |
تعداد سیلندر | ۶ |
تعداد سوپاپ | ۲۴ |
فناوری موتور | توربوشارژر TGDi |
قدرت | ۴۱۵ اسب بخار |
گشتاور | ۶۵۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر در ساعت |
گیربکس | ۱۰ دنده اتوماتیک AT |
انتقال قدرت | دو دیفرانسیل |
تعلیق جلو | دابل ویشبون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۹۸۵ میلی متر |
عرض | ۱۹۹۰ میلی متر |
ارتفاع | ۱۹۴۵ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۸۵۰ میلی متر |
وزن | ۲۳۵۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۸۰ لیتر |
مصرف سوخت | ۱۰.۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۶۵/۵۵R20 |
برند نشان مادر | تویوتا |
کشور سازنده | ژاپن |
مزایا و معایب تویوتا لندکروزر تنفس طبیعی
مزایا | کیفیت ساخت بالا – ایمنی خوب – قابلیت حرکتی مناسب – کابین ساکت – ترمزهای قوی – امکانات رفاهی مناسب – سواری نرم – فضای کابین بزرگ |
معایب | حرکت های عرضی زیاد – پایداری نه چندان عالی در شرایط اضطراری – مصرف سوخت بالا در نسخه تنفس طبیعی – شتاب معمولی در نسخه تنفس طبیعی – قیمت بالاتر از رقبا به دلیل استقبال زیاد در بازارهای مختلف |
مزایا و معایب تویوتا لندکروزر توربو
مزایا | شتاب خوب – سواری نرم – متریال با کیفیت کابین – امکانات رفاهی و ایمنی مناسب – توان حرکتی خوب |
معایب | قیمت بالاتر از رقبا – پیچیدگی فنی نسبت به نسل قبل |
آلبوم تصاویر تویوتا لندکروزر اتاق ۳۰۰










































































سوالات متداول
در این نسل لندکروزر از پیشرانه ۳.۵ لیتری توربو و ۴ لیتری شش سیلندر تنفس طبیعی استفاده می شود و تیپ GX-R با پیشرانه تنفس طبیعی در بازارها حضور دارد. قدرت این خودرو ۲۷۱ اسب بخار و ۳۷۵ نیوتن متر است و جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت به چرخ های جلو و عقب دارد. در تیپ ۳۴۴۵ سی سی توربوشارژر قدرت ۴۰۹ اسب بخار را با گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۱۰ سرعته اتوماتیک در این تیپ استفاده می شود.
لندکروزر اتاق ۳۰۰ در نسخه GX-R به امکانات ایمنی ای نظیر شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، رادار خط خوان، اخطار خروج از خط، ترمز اتوماتیک، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه جلوگیری از واژگونی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی مجهز است.
لندکروزر اتاق ۳۰۰ در نسخه GX-R به امکانات رفاهی ای نظیر سنسور نور، سنسور باران، ترمز پارک برقی، اتوهلد، نور بالای اتوماتیک، فناوری LED چراغ ها، ۷ صندلی، تهویه اتوماتیک دو کاناله جلو، تهویه اتوماتیک ردیف عقب، شارژر بیسیم تلفن همراه، چراغ شوی، صندلی های برقی جلو، گرمکن و سردکن اتوماتیک صندلی های جلو، پاکسازی هوای کابین، کروز کنترل تطبیقی، رادار تابلو خوان، استارت دکمه ای، قابلیت روشن شدن خودرو از روی ریموت، تنظیمات چند حالته کرال کنترل، تنظیم حالت رانندگی، دوربین عقب، سنسور پارک جلو و عقب مجهز است.
نوشته تویوتا لندکروزر اتاق ۳۰۰ ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی اولین بار در آخرین خودرو. پدیدار شد.
source
کلاس یوس