نسخه پرستیژ از فیدلیتی جدید ترین نمونه از سری کراس اوور های فیدلیتی بهمن موتور است. در ادامه طراحی فیدلیتی پرستیژ را بررسی می کنیم.
شاید اگر تا همین چند سال پیش و قبل از حضور گسترده محصولات چینی در بازار ایران که به مدد ممنوعیت واردات و البته تحریم ها صورت گرفت، سوالی در رابطه با لوکس ترین و شاید زیباترین محصول چینی بازار ایران می شد، اکثریت متفق القول به چری تیگو ۷ (Tiggo7) به عنوان گران ترین محصول چینی آن زمان که توسط مدیران خودرو عرضه می شد، رای می دادند.
با این حال و با وجود گذشت چندین سال از ورود تیگو۷، همچنان شاهد گسترش سبد محصولات با کیفیت تر با طراحی زیباتر چینی که عمدتا نیز در سگمنت کراس اوورهای کوچک و متوسط هستند مانند انواع فونیکس(چری)، لاماری ایما، دیگنیتی و … هستیم.
یکی از این محصولات اما که در زمان عرضه و به واسطه چهره ای بروز، امکانات مناسب، پیشرانه ای نسبتا قوی و نیز قیمت منطقی تر(البته در زمان عرضه اولیه) مورد توجه قرار گرفت و با استقبال مشتریان رو به رو شد، کراس اوور سایز متوسط فیدلیتی پرایم بود. کراس اووری که توسط گروه بهمن به بازار عرضه شد، در واقع محصولی از گروه خودروسازی جتور”Jetour” و با نام X70 است که در سال ۲۰۱۸ و به عنوان یکی از زیر شاخه های نسبتا اقتصادی برند چری تاسیس، معرفی و به بازار عرضه شد.
جتور X70 یا همان فیدلیتی پرایم، محصولی است که بر پایه پلتفرم T1X مشترک با تیگو ۸ طراحی و توسعه یافته و باید اعتراف کرد که کراس اووری شیک با طراحی ساده اما جذاب است که از پیکره و عناصری پخته در تمامی نماها (البته در مقایسه با رقبای هموطن خود) برخوردار می باشد.
با این حال و با توجه به سرعت پیشرفت چینی ها، فیدلیتی یا X70 هم از این قاعده مستثنی نبوده و کمپانی جتور در سال ۲۰۲۰ میلادی، نسخه جدید تر X70 را که به روزرسانی های گسترده و عمیقی را، بخصوص در بخش نمای جلو و عقب و نیز فضای داخلی تجربه کرده است را معرفی کرد که به زودی شاهد عرضه آن توسط گروه خودروسازی بهمن و با نام فیدلیتی پرستیژ خواهیم بود که در ادامه مطلب به بررسی و تحلیل مشخصات ظاهری و ویژگی های آن خواهیم پرداخت.
نمای ظاهری ؛ چهره ای مدرن تر با حال و هوای چینی تر!
یکی از ویژگی های جذاب ظاهری که در فیدلیتی پرایم شاهدش بودیم، طراحی مدرن و پویا در کنار شخصیت و کاراکتری نسبتا اروپایی آن بود که توانست به سرعت نظر مخاطبان را به خود جلب کند. اما در جتور X70 پلاس یا فیدلیتی پرستیژ، هرچند تغییرات صورت گرفته در راستای مدرن تر شدن چهره آن بوده است، اما حس و حال و شخصیت آسیایی و به عبارتی چینی آن به خوبی قابل لمس می باشد.
در نمای جلو تغییرات به حدی بوده است که سبب شده تا ما احساس کنیم با محصولی کاملا جدید رو به رو هستیم. چراغ های کشیده و جلوپنجره ذوزنقهای، جای خود را به چراغ های جدید LED با فرمی تیز و به اصطلاح نافذ تر در کنار جلو پنجره بزرگ ۸ضلعی داده است که نوارهای کرومی افقی درون و نیز اطراف آن که در قسمت بالایی تا داخل چراغ ها امتداد یافته جلوه بصری چشمگیر و چهره ای لوکس تر به فیدلیتی بخشیده است.
در راستای تغییر فرم چراغ ها و جلوپنجره، مجموعه سپر و ورودی های هوا نیز تغییر کرده و اکنون طراحی چراغ های روشنایی روز (DRL یا Daytime Running Lighs) عمودی برگرفته از عناصر سنتی چینی بوده و از فانوس های “decorated” یا “تزئین شده” الهام گرفته شده است که در فرهنگ چینی دلالت بر آرامش در تمامی فصول سال را دارد. ضمن اینکه چراغ های خودکار جدید از عملکردهایی مانند چرخش در پیچ ها، نورپردازی تطبیقی و سایر عملکردها پشتیبانی می کنند.
با گذر از نمای جلو، به نمای جانبی می رسیم که ساختار و بسیاری از جزئیات مانند حالت گوه ای خطوط اصلی، یعنی خط رکاب، خط شانه، خط کمر و خط سقف که از جلو به سمت عقب باز شده است و نیز فرم کلی فریم دور شیشه ها(DLO) که البته اکنون به صورت سراسری نوار های کرومی به آن اضافه شده است و پویایی و جذابیت کلی استایل فیدلیتی را افزایش داده، حفظ شده است.
از نکات مثبت در تناسبات طراحی فیدلیتی پرایم، ارتفاع مناسب از سطح زمین و هماهنگی خوب آن با نسبت ابعاد چرخ ها بود که البته در فیدلیتی پرستیژ نیز این نکته حفظ شده است، اما موردی که در نمای جانبی و در گلگیر جلو، یعنی یک سوم ابتدایی بدنه و به واسطه تغییرات صورت گرفته در نمای جلو وجود دارد، امتداد یک خط کمانی مانند که از چراغ ها جلو شروع شده و با ورود به درهای جلو محو می شود، است که سبب شده تا آن حالت به اصلاح خوش پز و پخته ای که در فیدلیتی پرایم شاهدش بودیم را در نسخه پرستیژ نبینیم.
ضمن اینکه اضافه شدن قطعه آبششی کرومی در گلگیر جلو, در نهایت سادگی بوده و جلوه بصری خاصی را جز اضافه کردن یک قطعه کرومی به این نما، نبخشیده است. با این حال در نسخه های به نمایش در آمده برای بازار ایران، قطعات پلاستیکی دور گلیگرها به رنگ بدنه در آمده و نیز در راستای هماهنگی با نمای حلو و عقب به رکاب ها یک قطعه کرومی با برشی تیز اضافه شده که همین نکات به ویژگی های اسپرت تر این نما اضافه کرده است.
در نمای عقب نیز، همانند نمای جلو، تغییرات در راستای مدرن تر شدن صورت گرفته و حالت لایه بندی شده ای به آن بخشیده است. چراغ ها در نسخه پرستیژ به صورت یک تکه همانند آنچه که امروزه به عنوان یک ترند و روند طراحی در خودروسازی جهانی شاهدش هستیم و صد البته چینی ها که این سبک به مشخصه اصلی طراحی آن ها تبدیل شده، در کنار یک نوار نورانی سراسری که در عرض خودرو امتداد یافته است و در کناره ها حالتی قطره اشک مانند یافته اند، نمایی مدرن و البته جذابی را به فیدلیتی پرستیژ بخشیده است.
تغییر دیگری که در بهبود طراحی نمای عقب تاثیرگذار بوده، انتقال محل قرارگیری پلاک از سپر به روی درب صندوق بوده که فضای خالی ایجاد شده در فیدلیتی پرایم را به خوبی پر کرده است.
با این حال در حالت سه نما و پرسپکتیوی به نمای عقب فیدلیتی پرستیژ نگاه کنیم، به لحاظ بصری حسی از سنگینی را دریافت می کنیم که البته این حس آنقدر محسوس نیست که به ویژگی های اسپرت ظاهری لطمه وارد کند. طراحی سپر ها نیز با اضافه کردن سر اگزوزهای دوبل دایرهای شکل بر اسپرت تر شدن ویژگی های این نما کمک کرده، هر چند که استفاده کردن از چهار سر اگزوز حتی اگر حالتی تزئینی و فیک نداشته باشد، برای خودروی در این کلاس و با این حجم پیشرانه و قدرت، ممکن است کمی زیاده روی به نظر به رسد، هر چند که ایراد بزرگی به شمار نمی آید.
طراحی کابین ؛ مدرن و پیشرفته
با ورود به به فضای کابین فیدلیتی پرستیژ، با نمایی دگرگون شده چه به لحاظ طراحی و چه به لحاظ تریم استفاده شده و البته سطح بیشتر امکانات در مقایسه با نسخه پرایم روبه رو هستیم.
داشبورد فیدلیتی پرایم در زمان عرضه هرچند که از طراحی ساده و نسبتا شیک برخوردار بود، اما یادآور فضای داخلی محصولات یک دهه پیش المانی، بخصوص محصولات ائودی بود که البته تغییرات نامحسوسی همانند تغییر فرم سردنده و نیز کنسول میانی در طول حضور خود در بازار ایران را تجربه کرد، با این وجود اما کمی قدیمی به نظر می امد، بخصوص زمانی که در مقام مقایسه با محصولاتی همچون تیگو ۸ و یا لاماری در بازار داخلی قرار می گیرد.
اما در فیدلیتی پرستیژ این رویه به کلی تغییر کرده و ما داشبوردی کاملا متفاوت به همراه تریم جذاب تر رو به رو هستیم که قطعا مورد پسند مشتریان ایرانی خواهد بود. از ویژگی های کابین فیدلیتی پرستیژ می توان به نمایشگر مرکزی و کلاستر دیجیتال ۱۰/۲ اینچی یکپارچه ، پنل لمسی کنترل سیستم تهویه که بی شباهت به محصولات جدید رنجروور نیست، فرم چند ضلعی سه کاناله ورودی های هوا تهویه در کنار امکانات کاملی مانند سقف پانوراما، سیستم تهویه دو کاناله، صندلی های برقی به همراه گرمکن و سرد کن و…، جذابیت بصری و راحتی عملکردی بیشتری را برای سرنشینان فراهم می اورد.
ضمن اینکه همانند نسخه پرایم، فیدلیتی پرستیژ نیز در دو تیپ پنج نفره و هفت نفره عرضه می شود که در رده قیمتی خود یک مزیت به شمار می آید.
سخن پایانی در رابطه با طراحی فیدلیتی پرستیژ
همانطور که اشاره شد، فیدلیتی پرستیژ در مقایسه با نسخه پرایم تغییرات ظاهری و البته باطنی گسترده ای(که به زودی در تست و بررسی میدانی به آن خواهیم پرداخت) را تجربه کرده و و از چهره و کاراکتری کاملا متفاوت با مدل قبلی برخوردار است، ضمن اینکه کمپانی مادر در بروزرسانی صورت گرفته سعی بر آن داشته تا فیدلیتی پرسیتژ یا جتور X70 پلاس, خود را به چری تیگو ۸ به عنوان یک محصول لوکس ترکه از ساختار یکسانی بهره مند می باشند، نزدیک تر کند که موفق هم بوده است.
با این حال و بر خلاف نسخه پرایم، فیدلیتی پرستیژ در زمانی به بازار عرضه می شود که باید با رقبای قدر مونتاژی و البته وارداتی ( عمدتا چینی) به رقابت بپردازد که چه از نظر طراحی ظاهری و چه از نظر پیشرانه و نیز سطح امکانات بسیار قوی ظاهر شده اند. با این حال گروه بهمن با توجه به سابقه خود و البته موفقیت های نسخه پرایم، با عرضه فیدلیتی پرستیژ، امیدوار به تکرار دوباره موفقیت های قبلی می باشد.
ویدیو معرفی فیدلیتی پرستیژ
source
کلاس یوس