پژو 207 سقف قرمز MC جدیدترین محصول ایران خودرو در است، بهار سال 1400 بود که ایران خودرو نسخهای جدید از پژو 207i را معرفی کرد و پس از گذشت حدود یک سال از این رویداد فروش این خودروی بزک شده توسط ایران خودرو آغاز شده است.
پژو 207i را میتوان یکی از موفقترین خودروهای تولید شده توسط ایران خودرو نامید که هم نسخه قدیمی آن و هم نسخه فیس لیفت شدهاش توانستند در بازار خودروی کشور طرفداران زیادی را پیدا کنند، خصوصا جوانان که برای خرید این خودرو اشتیاق زیادی داشته و دارند. البته این بدان معنا نیست که این خودروها کیفیت بالایی دارند برای مثال همین پژو 207 که خود در اصل نسخه بروز رسانی شده پژو 206 است که تاکنون بیش از 10 سال از تولید آن گذشته و هنوز روی خط تولید ایران خودرو است.
پس از اینکه دیگر رقیب ایران خودرو یعنی سایپا یکی از محصولات خود را به صورت دو رنگ به بازار معرفی و عرضه کرد، ایران خودرو نیز دست به کار شد و به بزک کردن پژو 207 پرداخت و نام آنرا پژو 207i MC گذاشت (MC نیز در واقع همان Multi-Colour به معنای چند رنگ است). اقدامی که تنها به یک قرمز کردن سقف و برخی ادوات خلاصه شده ولی تجربههای قبلی نشان دادهاند که کیفیت ارتقا پیدا نمیکند. البته این خودروها به علل مختلفی از جمله وارد نشدن خودروهای هم رده و هم قیمت و نبود رقیب همیشه در اوج بوده و هستند حتی با اینکه از نظر کیفیت چندین کیلومتر با استانداردهای روز دنیا فاصله داشته باشند!
بررسی طراحی ظاهری
پژو 207i دو رنگ یا همان 207i MC از نظر ظاهری جز تغییر رنگ برخی قطعات هیچ تفاوتی با سایر نسخههایش ندارد. در قسمت جلو همان طراحی خشن 207 را شاهد هستیم که چراغهای جلو خیلی تند و تیز و با گرافیکی نسبتا مناسب طراحی شدهاند. قسمت وسط هم لوگوی قدیمی و بزرگ پژو قرار گرفته است. سپر خودرو نیز میزبان ورودی هوای موتور و در اصل همان جلوپنجره خودرو به همراه مه شکنهای خودرو است که یکی از همین تغییرات این خودرو نیز در همین بخش قرار دارد و آن هم دور مه شکنها است که به رنگ قرمز درآمده. روی کاپوت خودرو نیز دو ورودی هوای سیستم تهویه مطبوع که یک سمت کاپوت قرار دارند به رنگ قرمز تبدیل شدهاند.
در نمای جانبی خودرو نیز شاهد چند تغییر جزئی هستیم. قسمت پلاستیکی پایین دربها، قاب بالایی آینههای جانبی و کالیپرهای ترمز قرمز شدهاند و دیگر اجزا نیز دستخوش تغییر نشدهاند. تغییر دیگر نیز مشکی شدن رینگهای خودرو است که برای اولین بار در این خودرو شاهد هستیم. لازم به ذکر است که سقف خودرو نیز به رنگ قرمز درآمده است.
به بخش عقب این خودروی هاچ بک که میرسیم باز هم تفاوت اندکی را مشاهده میکنیم. قسمت بالای محل نصب پلاک و باله عقب این خودرو به رنگ قرمز درآمدهاند. گرافیک و طراحی چراغهای عقب تغییری نکرده همان ظاهر قابل قبول را حفظ کردهاند. دیگر تغییر جزئی خودرو نیز اضافه شدن عبارت MC کنار 207i است که خبر از دو رنگ بودن این خودرو میدهد.
مشخصات فنی پژو 207i اتوماتیک سقف قرمز
این خودروی جدید ایران خودرو از نظر فنی دستخوش تغییرات زیاد و مثبتی شده است. پژو 207 دو رنگ مجهز به موتور جدید ایران خودرو یعنی TU5P شده است. موتور TU5P نسل جدید موتور معروف TU5 است که نسبت به نسخه قبلی کمی تغییر کرده است. تغییراتی از جمله افزایش تراکم موتور را در مشخصات Tu5P میبینیم که خبر از افزایش احتمالی حساسیت آن به بنزین و روغن می دهد.
یکی دیگر از نکات منفی این خودرو افزایش مصرف سوخت است که با وجود ارتقای تکنولوژی گیربکس و افزایش تعداد دنده ها کمی دور از ذهن بنظر میرسد.. لازم به ذکر است که تاکنون این موتور بر روی رانا پلاس جدید و تارا نیز نصب شده است. این موتور 1/6 لیتری تنفس طبیعی 4 سیلندر توانایی تولید 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور را داراست. همچنین دیگر تغییر مثبت این خودروی جوان پسند حذف جعبه دنده 4 سرعته AL4 و جایگزین شدن یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک با آن است.
این جعبه دنده در دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا اتوماتیک نیز به کار رفته است. لازم به ذکر است قدرت تولید شده موتور این خودرو به چرخهای جلو منتقل میشود. طبق اعلام ایران خودرو پژو 207 دو رنگ مصرف سوخت ترکیبی حدود 7/41 لیتر در 100 کیلومتر و شتاب 0 تا 100 حدود 12/6 ثانیه را دارد و این اصلا هماهنگ با ظاهر اسپرت خودرو نیست!
بررسی کابین و فضای داخلی
وارد کابین این پژوی جدید که میشویم همان طراحی نسخه قبلی را شاهد هستیم با اندکی تغییر رنگ! قسمت دور خروجیهای تهویه مطبوع وسط داشبورد و دو طرف جلو، قسمتی از فرمان خودرو، قاب دور دستگیره دربها، کمربندهای ایمنی خودرو و قسمتی از روکشهای صندلی به رنگ قرمز درآمده که سعی دارد کابین را جذابتر از نسخهی قبلی بنظر برساند. دیگر اجزای کابین هیچ تفاوتی با نسخههای قبلی 207i ندارند و این خودرو همان کابین پرطرفدار و جوان پسند خود را حفظ کرده است. همچنین روی پشت سری صندلیهای جلو نیز نوشته قرمز رنگ 207 اضافه شده است.
کیفیت متریال کابین متوسط بوده و نمیتوان انتظار زیادی از آن داشت و ممکن است بعد از گذشت مدتی به صدا درآیند. همچنین به خاطر اینکه اندازه کابین تفاوتی با سایر نسخههای 207 نکرده و اینکه خود 207 نیز از نظر ابعادی مشابه با پژو 206 محبوب است پس در نتیجه فضای پا و سر در این خودرو تنها برای سرنشینان جلو مناسب است و اصلا برای سرنشینان عقب فضای راحتی در دسترس نیست.
امکانات رفاهی و ایمنی
این خودرو از نظر امکانات رفاهی سطح کاملا قابل قبولی را در بین خودروهای داخلی دارد. این خودرو امکاناتی نظیر كروز كنترل، سقف قرمز، قطعات بيروني هم رنگ سقف (دریچه ورودی هوای سیستم تهویه مطبوع روی قسمت کناری کاپوت، دستگيره درب صندوق عقب، زه هاي جانبي، كليپر ترمز، قاب آينه هاي جانبي) قطعات دكوراتيو هم رنگ سقف (غربيلك فرمان چرمي، قاب دور دريچه هاي كولر و مالتي مديا ، قاب دور دستگيره درها از داخل و كمربند ايمني)، صندلي راننده 6 حركته دستي و صندلي شاگرد 4 حركته دستي، صندلي عقب تاشو دو تكه (1/3-2/3)، پشت سري صندلي هاي جلو و عقب قابل تنظيم، سنسور دنده عقب، دوربين ديد عقب، آينه هاي جانبي برقي راهنمادار، سیستم مالتی مدیا مجهز به نمایشگر، چراغ مه شكن جلو و عقب، چراغ جديد جلو و عقب ، چراغ جلو مجهز به چراغ روز، سيستم روشنايي ترك خودرو (Follow Me Home) و فرمان برقی به همراه کلیدهای کنترلی را داراست.
در بخش امکانات ایمنی نیز پژو 207 دورنگ مجهز به كيسه هواي راننده و سرنشين جلو، سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD و EBA), ترمز جلو ديسكي با سيستم خنك شونده, ترمز عقب ديسكي، ايموبيلايزر، قفل مركزي، كمربند ايمني سرنشينان جلو 3 نقطهاي پيش كشنده، كمربند ايمني عقب 3 نقطه اي، سيستم قطع كن سوخت، صندلي عقب مجهز به ايزوفيكس، فرمان تلسكوپي و قفل ايمني كودك شده است.
بررسی بازار و قیمت پژو 207i اتوماتیک سقف قرمز
قیمت پژو 207 دو رنگ در اردیبهشت ماه 1401 طبق اعلام ایران خودرو در آخرین برنامه فروش ، 318 میلیون تومان اعلام شده است. از نظر بازار صفر و کارکرده قطعا این خودرو نیز مانند سایر هم نوعانش شرایط خوبی خواهد داشت. از نظر خدمات پس از فروش نیز پیش بینی میشود این خودرو شرایط مناسبی داشته باشد.
نتیجه گیری
پژو 207i اتوماتیک سقف قرمز جدیدترین عضو خانواده 207 ایران خودرو است که یک خودروی جوان پسند و خوش بر و رو به نظر میرسد اما واقعیت این است که در بازار محدود و بی رقیب خودروهای تولید داخل خودروهایی نظیر پژو 207 که پلت فرمهایی چند ده ساله دارند، هنوز در بازار خودروی کشور تولید میشوند و نه تنها کیفیت آنها بهتر نشده بلکه هر ساله شاهد افت کیفیت این خودروها هستیم. این خودرو نیز در کنار دلایلی که ذکر کردیم به عللی نظیر امکانات رفاهی عام پسند و ظاهر فریب دهنده قطعا در بازار کم تنوع ایران مانند سایر نسخههای پژو 207 با استقبال مواجه میشود.
source
کلاس یوس