شرکت صنایع خودروسازی ایلیا، در مساحتى بالغ بر ٢ هكتار در شهرك صنعتى كاوه راه اندازى شده است و بنا به گفته مدير شركت، رعايت استانداردهاى توليد و تمركز بر حفظ كيفيت توليد، هدف اصلى شركت است.
بیشتر بخوانید:
راهاندازی این شرکت خودروسازی سبب شده است بیش از 150 نفر از افراد بومی منطقه در این واحد صنعتی مشغول بهکار شوند.
در ابتدای بازدید اصحاب رسانه از کارخانه شرکت صنایع خودروسازی ایلیا، مهندس حسن شکاریار، مدیر کارخانه این خودروساز گفت: «بر اساس طرح جامعی که داشتیم، در بازه زمانی 6 ماهه و با افزودن فضا و تجهیزات مورد نظرمان موفق شدیم بهحداکثر راندمان بهرهبرداری برسیم.
بنده در کنار خود، تیمی از مدیران مجرب خودروسازی را دارم. پیشتر، این مدیران در شرکتهای خودروسازی ایران فعالیت داشتند و اکنون توانستیم با تدابیر عالی و با استفاده از تجارب مدیران مجرب، ساختار کارخانه را بهروزرسانی کنیم.
در اين بازديد، خبرنگاران ضمن آشنايى با چگونگى روند توليد و مونتاژ يك خودروى آفرود شاسى مستقل با ارائه اطلاعاتى از سوى مدير كارخانه ايليا از سياست هاى توليدى اين شركت در روند توليد و همچنين تمركز آنها بر كيفيت توليد، آشنا شدند.
ظرفیت تولید این کارخانه از 3 دستگاه خودرو در یک شیفت کاری به 12 دستگاه خودرو افزایش یافته و بهسبب همین پوستاندازی و بهروزرسانی مهم، سیستم جدید و کارآمدی را هم در بخش تامین قطعات برای خطوط تولید راهاندازی کردیم تا این بهروزرسانی، بهپیشرفتهای چشمگیر در فرآیند تولید شرکت صنایع خودروسازی ایلیا منتهی شود.»
بخش تامین و پشتیبان قطعات
شرکت صنایع خودروسازی ایلیا، یک انبار بزرگ در اختیار دارد که بخشی از آن برای محصولات و بخش دیگر برای تامین قطعات است. قطعات از انبار CKD یا همان قطعات منفصله، به بخش تامین قطعات شرکت منتقل شده و در آن محل از پکهای خود خارج شده تا بهخط شارژ مونتاژ برسند.
مهندس شکاریار در این باره میگوید: «مسالهای بهنام Lean Production وجود دارد که یکی از مباحث آن، کشش هموار است. ابزار کشش هموار با نام کانبان معرفی میشود. اگر شما بخواهید در یک خط چند محصول تولید کنید، باید بخش پشتیبان داشته باشید. بهعنوان مثال ما در اینجا 910 قطعه را برای خط تولید در نظر گرفتیم که 24 دستگاه خودرو آنها را شارژ میکند.
این احتمال وجود دارد که یک پیچ یا یک خار بهدلیل خطای انسانی شکسته شود و بنابراین نیاز است که این قطعه بهسرعت شارژ شود. اگر این قطعه بهموقع شارژ نشود، خط تولید اصطلاحا صفر نمیشود و باید خط تولید تا چند ساعت متوقف شود و در این زمان خط مونتاژ نیز از حالت منظم خارج میشود.
بر این اساس بخش پشتیبان، بلافاصله این مورد را پوشش میدهد. کانبانهایی که در بخش پشتیبان در نظر گرفته شدهاند، همان کانبانهایی هستند که در بخش تامین قطعات نیز وجود دارند که بر اساس همان مشخصات، قطعه لازم از بخش پشتیبان بهکانبان منتقل میشود و درنهایت نیاز خط تولید مرتفع میشود.»
روند توليد دایون Y7 تنها شاسی بلند آفرودی کشور
دایون Y7 نمونه ارتقا یافته دایون Y5 است. فعالیت تولیدی صنایع خودروسازی ایلیا با مونتاژ دایون Y5 آغاز شد و چند ماهی است که این شرکت خصوصی نمونه Y7 را جایگزین نسخه قبلی کرده است.
دایون Y7 به پیشرانه ۲.۴ لیتری توربوشارژ ۴K22 مجهز است که توان تولید نهایت قدرت و گشتاور ۲۱۵ اسب بخار و ۳۲۰ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ ها می رسد و قابلیت دنده سبک و سنگین را برای این شاسی بلند دو دیفرانسیل داریم.
در دایون Y7 امکاناتی نظیر دو کیسه هوا، سانروف، استارت دکمه ای، صندلی برقی راننده، کروز کنترل، رینگ های ۱۷ اینچی آلومینیومی، سنسور نور و باران، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، تهویه الکترونیکی، نمایشگر لمسی، دوربین عقب و سنسور TPMS را دارد. قرار است در نسخه فول تر با نام دایون Y7 پلاس امکانات دیگری نظیر رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه و سنسور پارک جلو و عقب هم اضافه شوند.
در حال حاضر دایون Y7 تنها شاسی بلند آفرودی و دو دیفرانسیل بازار ایران است که با ۷ صندلی به دست مشتریان می رسد. در محدوده قیمتی دایون Y7، پیکاپ های دو دیفرانسیل و آفرودی حضور دارند. صنایع خودروسازی ایلیا در چند هفته گذشته تیراژ تولید این شاسی بلند چینی را در کارخانه خود افزایش داده است. همچنین زیرساخت های تولید در این خودروساز خصوصی توسعه پیدا کرده است.
در توسعه انجام شده شاهد هستیم که داخلی سازی دایون Y7 افزایش پیدا کرده است و مونتاژ شاسی بلند آفرودی کشور با سرعت بیشتری انجام می شود. کارخانه صنایع خودروسازی ایلیا با گسترش انبار قطعات و خطوط تولید توانسته تا جذب نیروی کار بیشتری را داشته باشد و از سویی سرعت تولید و تحویل دایون Y7 را افزایش دهد. با توجه به اینکه شاسی بلند Y7 یک محصول شاسی مستقل است، از خطوط هوایی در کارخانه صنایع خودروسازی ایلیا استفاده شده است. همچنین می بینیم که فرایند مونتاژ قطعات کابین و شاسی به صورت مستقل انجام می شود و فرایند تولید اصلی متفاوتی از هم دارند.
ناگفته نماند كه اکثر رنگهای موجود در انبار، نيز سفید، مشکی و خاکستری هستند كه از رنگهای محبوب بازار خودرو در ایران مى باشند. اکثر قطعات از کوچک تا بزرگ گرفته به شکل کاملاً طبقهبندی شده و با باركدهاى مشخص در انبارها ذخیره شده و طی یک روند برنامهریزی شده به خط تولید اضافه میشوند.
گفته می شود که بزودی صنایع خودروسازی ایلیا تولید دایون Y7 را مجدداً افزایش می دهد و برنامه دارد تا کراس اووری را هم به جمع تولیدات خود اضافه کند.
source
کلاس یوس