عباس علی آبادی از روز نخست که سکان هدایت وزارت صمت را بر عهده گرفت کلیدواژه «خودروهای برقی» را در هیچیک از سخنرانیهای خود از قلم نینداخت؛ علی آبادی اعتقاد دارد که استفاده از خودروهای برقی اعم از وارداتی و داخلی میتواند نقطه شروعی برای ایجاد تحول در حوزههای مختلف از جمله، صنعت خودروسازی، محیط زیست، کاهش مصرف سوخت و… باشد. در همین رابطه نیز علی آبادی وعده داد که «برنامه داریم تا آخر امسال 100 هزار تاکسی برقی در شهرهای بزرگ داشته باشیم.»
بر همین اساس هم مهدی ضیغمی معاون علی آبادی و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران هم 29 مهر ماه و هم دوم آبان ماه وعده آغاز واردات خودروهای برقی از آبان ماه را داد؛ او 29 مهر ماه اعلام کرد که «واردات خودروهای برقی از آبان ماه آغاز میشود و بعد از اینکه عرضه خودروهای برقی وارداتی به تاکسیرانی به اتمام رسید میتوان برای عرضه خودروهای برقی عمومی نیز اقدام کرد.» در ادامه نیز در دوم آبان ماه ضیغمی تاکید کرد که «برنامه جدی برای واردات خودروهای برقی اعم از فول برقی، هیبرید، پلاگین و… داریم. یکی دو هزار خودروی برقی در همین آبان ماه وارد خواهد شد که در مرحله نخست مشتری تاکسی رانی است اما در مرحله بعدی مردم عادی هم میتوانند بخرند زیرا این خودروها به لحاظ قیمتی به صرفه تر از خودروهای بنزینی هستند.»
29 آبان ماه محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی نیز وارد میدان شد و اعلام کرد که تأمین یک میلیارد دلار برای واردات خودروی برقی مورد پذیرش قرار گرفته و با یک میلیارد و 40 میلیون یورویی که برای اتوبوس، ون و موتور سیکلتهای برقی انجام خواهد شد، در مجموع 2 میلیارد یورو برای خودروهای برقی ارز کنار گذاشته شده است.
پس از این اظهارنظرات مشخص شد که طبق توافق صورت گرفته بین دولت ایران و چین، برنامه واردات و عرضه 100 هزار تاکسی برقی از این کشور در دستور کار قرار گرفته که تاکنون نیز نیمی از این خودروها ثبت سفارش شده است.
طبق گزارش عملکردی که علی آبادی به مخبر ارائه کرده قرار بود که از آذر ماه به تدریج خودروهای برقی وارد کشور شوند با این حال تا به امروز که چهارم بهمن ماه است خودروهای برقی زیادی وارد کشور نشده و 26 دی ماه صرفاً 400 دستگاه تاکسی برقی تحویل تاکسیرانی تهران شد.
اعداد تکراری
وعده واردات 100 هزار دستگاه خودروی برقی دقیقاً همان وعدهای است که پارسال وزارت صمت در زمان سکانداری رضا فاطمی امین در مورد خودروهای بنزینی داده بود.
امید قالیباف سخنگوی وقت وزارت صمت گفته بود که «طبق برنامهریزی انجام شده، در 3 ماهه باقیمانده از سال 1401، 100 هزار دستگاه و به همین تعداد هم در 3 ماهه اول سال 1402 خودرو از طریق واردات تأمین میشود.»
وعدهای که هیچ گاه محقق نشد و امروز که یک سال از این سخنان میگذرد وضعیت واردات خودرو تعریف چندانی ندارد؛ بر این اساس تا 12 دیماه امسال، تعداد خودروی ثبت سفارش شده 93 هزار و 343 عدد است و تعداد خودروهای وارد شده به کشور تاکنون 9 هزار و 176 عدد؛ تعداد خودروهای در حال حمل 10 هزار و 176 عدد و تعداد خودروهای عرضه شده به افراد ثبت نامی 8 هزار و 220 عدد و تعداد خودروهای پلاک شده حدود 4 هزار عدد است؛ در حالی که کل افراد ثبت نام شده و حائز شرایط 33 هزار و 538 نفر و افراد منصرف شده 3 هزار و 505 نفر و افراد مانده در صف 30 هزار و 433 نفر و افراد تعیین تکلیف شده 7 هزار و 121 نفر هستند.
بر اساس این گزارش، با توجه به تجربهای که از عملکرد متولیان خودرو در کشور داشتهایم و همانطور که اشاره شد اولین وعده در خودروهای برقی نیز هنوز به واقعیت بدل نشده، باید منتظر ماند و دید طی 2 ماه باقی مانده از سال 100 هزار دستگاه خودروی برقی که مورد توافق دولتهای ایران و چین قرار گرفته وارد کشور خواهد شد یا مانند خودروهای بنزینی در آرشیو رسانهها باقی خواهد ماند.
source
کلاس یوس