اولین خودرو از خانواده DB کلاس گرند تورینگ (GT) استون مارتین (با تلفظ صحیح استن مارتین) در سال ۱۹۴۸ و در تیراژ بسیار محدود به بازار معرفی شد. محبوبیت این خودرو به جایی رسید که کلاس DB همواره به عنوان پرچمدار محصولات این برند در جهان شناخته میشود.
با پایان تولید مدل DB11 (در سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳)، حالا نوبت نسل جدید این خودرو با نام استون مارتین DB12 رسیده است که تولید آن از سال ۲۰۲۴ میلادی در دو مدل کوپه و ولانت (Volant/کانورتیبل) آغاز میشود.
مزایا و معایب
+ طراحی مدرن و وفادار به استون مارتین
+ اصالت بریتانیایی برند
+ مدل انحصاری وابسته به جیمز باند
– توقف ارائه پیشرانه V12 در نسل جدید
– تکیه بر پیشرانههای مرسدس بنز
مشخصات فنی
شاید نمای خارجی استون مارتین DB12 تمایز چندانی با نسل پیشین (DB11) به نمایش نگذارد، اما این خودرو جدید از شاسی بازمهندسیشده، سیستم تعلیق کاملا نوین و عرض محورهای بیشتر بهره میگیرد که تاثیر شگرفی بر فرمانپذیری و پایداری خودرو خواهد گذاشت.
استفاده از پیشرانه V8 مرسدس بنز از سری DB11 آغاز شد که به عنوان یک انتخاب ثانویه و ارزان قیمتتر در کنار پیشرانه V12 خانواده AM V12 انحصاری استن مارتین و همچنین به عنوان سیستم نیروبخش خانواده کوچکتر از محصولات این برند یعنی مدل ونتج V8 انجام گرفت و از قضا با استقبال قابل توجهی مواجه شد. اما این بار در نسل جدید سری DB، خبری از پیشرانه V12 نیست و خریدار تنها باید به پیشرانه ۴ لیتر توئین توربو M177 V8 به طراحی مشترک مرسدس-AMG بسنده کند.
این پیشرانه اگرچه مستقیما از مرسدس بنز به عاریت گرفته شده است، اما برای DB12 با تغییراتی از جمله میلسوپاپ متفاوت، تغییر در ضریب تراکم، توربوشارژرهای بزرگتر و سیستم خنککننده بزرگتر همراه شده است که نتیجه آن ارائه بهترین عملکرد در کلاس و ۳۴ درصد عملکرد بهتر در مقایسه با DB11 است.
گشتاور تولیدی پیشرانه از طریق گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته خانواده مشهور ZF 8HP بهصورت ترنساکسل (قرار گرفته بر محور عقب و در ترکیب با دیفرانسیل) به محور عقب منتقل میشود. این گیربکس مشهور از زمان عرضه در سال ۲۰۰۸ با همکاری مستقیم کرایسلر، جنرال موتورز و مرسدس بنز مورد بهبودهای بسیار قرار گرفته است و بسیاری دیگر از برندهای مطرح جهان از جمله بی ام و، فولکس واگن، رولزرویس، بنتلی، آئودی و آلفا رومئو نیز به کارگرفته شده و به عنوان یکی از برترین گیربکسهای تاریخ صنعت خودروسازی جهان شناخته میشود.
با تکیه بر یک پیشرانه پرقدرت و عملکرد فنی برتر در قیاس با نسخههای نسل قبل، استون مارتین مدل DB12 را نه یک گرند تورینگ بلکه یک سوپر تورینگ خطاب میکند. از این رو سیستم ترمز کربن سرامیک (CCB) با توان ترمزگیری بسیار بهتر و ۲۷ کیلوگرم وزن تعلیقنشده کمتر قابل سفارش است. همچنین تایرهای خودرو برای اولین بار بهصورت استاندارد از نوع میشلن پایلت اسپرت 5S انتخاب شده است که بر ریمهای آلیاژی ۲۱ اینچی جدید با ۸ کیلوگرم وزن کمتر در مقایسه با ریمهای ۲۰ اینچی DB11 سوار است تا با توصیف استون مارتین از مدل جدید DB12 هماهنگ باشد.
مشخصات کلی
ابعاد و ظرفیت ها
طول | ۴۷۲۵ میلیمتر |
عرض | ۱۹۸۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۲۹۵ میلیمتر |
فاصله محورها | ۲۸۰۵ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۶۸۵ کیلوگرم (کوپه)
۱۷۹۶ کیلوگرم (کانورتیبل) |
تعداد سرنشین | ۲+۲ نفر |
ظرفیت صندوق عقب | ۲۶۲ لیتر |
حجم مخزن سوخت | ۷۸ لیتر |
قطر رینگ | ۲۱ اینچ |
طراحی ظاهری
سبک طراحی نمای خارجی استون مارتین در چند نسل گذشته و نه فقط در خانواده سری DB، بلکه در خانواده کوچکتر و اقتصادیتر ونتج (Vantage) از یک زبان طراحی مشترک بهره گرفته است. استون مارتین DB12 نیز از این مهم مستثنی نیست.
نمای جلوپنجره طرحدار سنتی استون مارتین اما این بار ابعاد بسیار بزرگتر را دربر میگیرد که با چراغهای تمام LED با گرافیک جدید تکمیل میشود. نمای عقب تغییرات جزئی با همان چراغهای رایج C شکل را به دنبال دارد که در ترکیب با اسپویلر ادغامشده در لبه درب صندوق عقب تکامل مییابد.
ساختار کلی خودرو همچنان طراحی سنتی کاپوت کشیده و صندوق کوتاه با گلگیرهای بیرونزده و ساختار فستبک سقف را به نمایش میگذارد که تقریبا در تمامی نسلهای دو دهه گذشته خانواده DB استون مارتین به کار گرفته شده بود. به نظر میرسد که استون مارتین همانند برخی دیگر از برندهای نامی نظیر پورشه، با پاسخ مثبتی که از سوی مشتریان محصولات خود دریافت کرده است، نیازی به ایجاد تغییر اساسی در ساختار طراحی محصولات ساده، شیک و جذاب خود نمیبیند.
طراحی داخلی
فضای داخلی خوشبختانه همانند تمامی برندهای خودروساز قدیمی و با اصالت، تنها رو به سادهتر شدن پیش میرود. در نتیجه استون مارتین DB12 نیز در فضای داخلی از هرگونه اغراق به دور است. آنچه به چشم میآید استفاده از متریال درجه یک نظیر فیبر کربن و چرم بسیار باکیفیت در تریم دو رنگ و تریمهای تزئیناتی جزئی در کیفیت ساخت و مونتاژ بسیار بالا است.
بزرگترین اقدام انجامشده در فضای داخلی تغییر سیستم مولتی مدیا از نسخه مشترک با مرسدس بنز، به نسخه طراحیشده از سوی مهندسان استون مارتین است که با نمایشگر مرکزی ۱۰.۲۵ اینچی لمسی جدید پشتیبانی میشود. گویا مشتریان استون مارتین از کیفیت و پاسخدهی سیستم مولتی مدیا لمسی مرسدس بنز راضی نبودهاند و تمایل به جایگزینی آن داشتند. کلاستر پشت فرمان نیز جای خود را به یک نمایشگر تمام دیجیتال با سایز مشابه داده است تا با مدرنیته و پیشرفت تکنولوژی روز همراه شود.
خوشبختانه استون مارتین کلیدهای فیزیکی را بهطور کامل حذف نکرده است و همچنان برای کنترل برخی ویژگیهای روزمره نظیر تنظیمات سیستم صوتی و تهویه مطبوع، از کلیدهای استاندارد بهره میگیرد.
آپشن ها و امکانات
استون مارتین DB12 بهعنوان یک خودرو اسپرت از یک برند لوکس با امکانات و تجهیزات کامل ایمنی و رفاهی در دسترس خریداران قرار میگیرد.
قیمت استون مارتین DB12 در بازار
سری DB به عنوان یک اسپرت GT لوکس و اسپرت، پرچمدار همیشگی محصولات برند استون مارتین است. البته این سطح از امکانات رفاهی، ایمنیف توان فنی و پرستیژ سنتی به این ارزانیها حاصل نمیشود، چرا که قیمت آغازین استون مارتین DB12 برابر با ۲۲۶ هزار دلار عنوان شده است که با تجهیز به سایر ویژگیهای قابل سفارش به سادگی از مرز ۲۸۰ هزار دلار عبور خواهد کرد.
اگرچه استون مارتین DB12 همانند سایر محصولات خانواده DB الزاما بهترین خودرو در کلاس خود نیست، اما آنچه سری DB به مشتریان خود عرضه میکند، بخشی از پرستیژ، سنت دیرینه و اعتبار جهانی برند استون مارتین است.
نویسنده: شهاب انیسی
source
کلاس یوس