پنجمین سمینار خودروهای برقی با موضوع «بررسی تکنولوژیها و چالشهای خودروهای برقی» برگزار شد و در این نشست تخصصی اعلام شد که گروه خودروسازی سایپا در کنار تولید موتور برای خودروهای برقی، تولید موتور گازسوز و هیبرید را در دستور کار خود قرار داده است و همچنین نمایندگان شورای شهر و شهرداری تاکید کردند برای کاهش خسارتهای جانی و مالی ناشیاز آلایندگی هوا در کلانشهر تهران، باید به سمت استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر رفت.
حرکت زیرساختی گروه سایپا برای تولید موتورهای گازسوز و هیبرید
احسان جابری، رئیس هیاتمدیره و قائممقام شرکت مگاموتور در پنجمین سمینار «بررسی تکنولوژیها و چالشهای خودروهای برقی» درخصوص وضعیت و روند توسعه خودروهای هیبرید و برقی گفت: «با توجه به برنامهریزی و اقدامات صورتگرفته، پیشبینی میشود از سال 1406، زیرساختهای لازم در کشور برای استفاده از موتور کاملا برقی ایجاد شود. بنابراین شروع تولید موتورهای کاملابرقی در شرکت مگاموتور از سال 1406 در نظر گرفته شده و تا زمانی که زیرساختهای مورد نیاز برای استفاده از خودروهای برقی ایجاد شود، سیاست گروه خودروسازی سایپا بهعنوان دوران گذار، مبتنیبر تولید خودروهای هیبرید است.»
او ادامه داد: «باتوجه به دسترسی به منابع گازی بهعنوان سوخت ارزان نسبت به بنزین و پایینبودن آلایندگی آن، تولید موتورهای سوخت جایگزین (خودروهای گازسوز) در نقشه راه توسعه محصول شرکت مگاموتور لحاظ شده است.»
جابری افزود: «باتوجه به زمان لازم برای ایجاد زیرساختهای موردنیاز در کشور برای استفاده از موتورهای برقی و همچنین محدودیت در عمر موتورهای فعلی تا سال 1406 به علت بالا بودن میزان مصرف سوخت و خارج از محدوده مجاز بودن آلایندگی و از طرفی پوشش نیازهای خودروساز، تولید موتورهای جدید یورو6 مطابق با الزامات و نیازها به عنوان یک راهحل میانمدت در استراتژی توسعه محصول دیده شده است.»
رئیس هیاتمدیره شرکت مگاموتور درباره مزیت و ویژگی خودروهای برقی تصریح کرد: «گشتاور بالای ثابت در دور موتورهای پایین و عملکرد بهتر در رانندگی شهری، راندمان بالاتر موتورهای برقی، مصرف سوخت بهتر و صرفهجویی در هزینه، کارکرد موتور بنزینی در نقاط کاری مناسب از لحاظ مصرف سوخت و انتشار کمتر آلایندهها و استفاده از سیستم ترمز برای بازیافت انرژی در شارژ باتری از جمله مزیتهای است که خودروهای برقی دارند.»
جایگزینی تاکسیها با خودروهای الکتریکال؛ گام نخست برقیسازی
در ادامه این سمینار سوده نجفی، عضو هیاترئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه موضوعات زیستمحیطی و سلامت یکی از دغدغههای مهم کلانشهرها بهخصوص شهر تهران است، گفت: «هر سال تعدای زیادی از هموطنان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند. بنابراین باید راهکارهای عملی تدبیر شود تا استفاده از انرژی پاک و تکنولوژی خودروهای برقی برای استفاده از حملونقل عمومی و شخصی در دستور کار قرار گیرد.»
او بیان کرد: «خودروهای احتراقی نقش مهمی در ایجاد ذرات معلق و آلودگی شهری و ایجاد بیماریهای ریوی و تنفسی دارند. بر همین اساس، بیشتر جوامع دنیا به سمت استفاده از خودروهای برقی و هیبرید رفتهاند و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم تا بتوانیم از میزان آلایندگی هوا بکاهیم.»
رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران تاکید کرد: «مدیریت شهری و شورای شهر بهعنوان سیاستگزار، شهرداری تهران را ملزم کرده است تا تاکسیهای شهری را با خودروهای برقی جایگرین کند و در مرحله بعد تمام ناوگان عمومی شهری، برقی خواهد شد. بنابراین میتوان انتظار داشت که در آیندهای نزدیک، مشکلات محیطزیستی و آلودگی تهران رفع شود.»
انرژیهای تجدیدپذیر؛ پشتوانه اثرگذاری خودروهای برقی
حلیاسادات حسینی، مدیرکل محیطزیست شهرداری تهران نیز در این نشست گفت: «براساس بررسیهای صورتگرفته، سهم تاکسیها از آلودگی شهر تهران 3.4درصد، سهم اتوبوسهای عمومی 6.5درصد و اتوبوسهای بخش خصوصی 6.7درصد است. بر این اساس، مجموع اعداد یادشده به 20درصد هم نمیرسد. در این میان، میزان آلایندگی موتورسیکلتها در شهر تهران 14.1 و خودروهای شخصی 16.1درصد است. از این رو، ضرورت دارد برای کاهش آلایندگی هوا در مورد موتورسیکلتها و خودروهای شخصی تدابیر ویژه اتخاذ شود و بهترین راهکار در این حوزه ضمن تقویت ناوگان عمومی و استفاده از تکنولوژی خودروهای برقی است.»
او با بیان اینکه شهرداری تهران با تمام توان کمک خواهد کرد تا نقش نهادی خود را در زمینه کمک به کاهش آلودگی شهر تهران انجام دهد، تاکید کرد: «نگاه شهرداری تهران به استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر تنها بهعنوان یک موضوع رفع تکلیف نیست، بلکه ما به دنبال فرهنگسازی و توانمندسازی جامعه درخصوص استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و تکنولوژی خودروهای برقی هستیم.»
سمینارهای تخصصی خودروهای برقی؛ ابتکار و ایده مدیرعامل سایپا
سلسله سمینارهای علمی و تخصصی در مورد خودروهای برقی با ابتکار و ایده مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، از چند هفته پیش آغاز شده و تاکنون چهار موضوع «خودروهای برقی تکنولوژیها و چالشها»، «رویکرد جهانی در توسعه خودروهای برقی» ، «باتری خودروهای برقی و انواع تکنولوژیهای ساخت» و «ارزیابی زیرساختها و سیاستگزاری اقتصادی در زمینه خودروهای برقی» مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
این سمینار به همت مدیریت مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا و اجرای مدیریت آموزش معاونت منابع انسانی و همکاری سایر شرکتهای گروه سایپا برگزار شده است. در هفتههای آتی نیز سمینارهای «بررسی چالشهای مکانیکی و الکترومکانیکی خودروهای برقی» و «معرفی خودروهای پیل سوختی» برگزار میشود. این سمینار با هدف آشنایی بیشتر و مناسبتر مهندسان و کارشناسان گروه سایپا با برنامههای آتی، طراحی و تولید خودروهای برقی، مزایا و معایب خودروهای برقی و روندی که خودروسازان جهانی طی میکنند، برپا میشود.
source
کلاس یوس