تصویب نرخ عوارض طرح ترافیک در سال 1403
بهمن 1402: نرخ عوارض ورود به طرح های ترافیکی پایتخت در سال ۱۴۰۳ در جلسه علنی روز 15 بهمنماه شورای اسلامی شهر مطرح و به تصویب رسید.
محمد آخوندی، عضو شورای شهر تهران، در این باره گفت شهرداری در این زمینه دنبال درآمدزایی نبوده و بر این اساس جدول ضرایب مربوط به آلایندگی وسایل نقلیه، ضریب برای خودروهای هیبریدی و برقی صفر است. نظر کمیسیون مشترک این بود که هزینه پایه ورود وسایل نقلیه به محدوده های طرح ترافیک در هر روز 100 هزار تومان باشد.
وی افزود وسایل نقلیه دارای معاینه فنی برتر تهران ضریب 0.8، وسایل دارای معاینه فنی برتر از مراکز معاینه فنی تهران بر اساس دسترسی لازم به سامانه سیمفا، وسایل نقلیه دارای معاینه فنی معتبر یک و وسایل نقلیه با عمر بیش از 20 سال نیز 1.2 است. پیشنهاد شهرداری تهران برای عوارض 73 هزار تومان بوده است.
آقای آخوندی گفت رفت و برگشت افراد با تاکسی در طرح ترافیک کمتر از 200 هزار تومان نخواهد بود. وقتی رقم عوارض کمتر از این برای طرح در نظر گرفته شود، افراد تشویق می شوند که با خودروهای خود در طرح تردد کنند و این شرایط را برای کسانی که با وسایل حمل و نقل عمومی نیز تردد می کنند، به دلیل ایجاد ترافیک ناشی از تردد خودروهای شخصی سخت تر خواهد کرد.
وی افزود از این لایحه چنین پیامی مخابره می شود که اگر قرار است ترافیک و آلودگی هوای یک محدوده کنترل شود ما به دنبال کسب درآمد از آن نیستیم.
ممنوعیت فروش طرح ترافیک در روزهای آلوده پایتخت
آذر 1402: اعضای شورای شهر تهران، در جلسه روز 12 آذرماه، با ارائه دو فوریتی ممنوعیت فروش طرح ترافیک در روزهای آلوده هوا را روی میز بررسی قرار دادند و جعفر شربیانی در قرائت این دو فوریت گفت با توجه به مخاطرات آلودگی هوا بر سلامت شهروندان و تاثیر تردد خودروها بر تشدید آلایندگی هوا، شهرداری موظف است در روزهایی که از سوی کمیته اضطرار آلودگی هوا، مدارس مقطع ابتدایی تعطیل یا غیر حضوری می شود از فروش آرم طرح ترافیک روزانه ممانعت به عمل آورد و بدیهی است رفع محدودیت منوط به دایر شدن مجدد مراکز آموزشی یاد شده است.
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، درواکنش به انتقاد برخی از اعضای شورای شهر مبنی بر اینکه عدم فروش طرح ممکن است بر میزان تحقق درآمدها تاثیر بگذارد، توضیح داد در روزهای آلوده پلیس و کمیته اضطرار هم به عدم فروش تاکید دارند و وقتی ما بودجه را تنظیم میکنیم به این موضوع توجه کرده و در سال جاری این مهم در نظرگرفته شده است.
نهایتا 17 عضو شورای شهر تهران با رأی مثبت خود دو فوریت ممنوعیت فروش طرح ترافیک در روزهای آلوده هوا را تصویب کردند و مقرر شد شهرداری برای بودجه سال آینده پیش بینی های لازم را داشته باشد تا در بودجه دچار مشکل نشوند.
عوارض عادلانهتر برای طرح ترافیک
مهر 1402: مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، درباره تغییر در نحوه اجرای طرح ترافیک توضیح داد یکی از ایده هایی که کلیات آن در شورای عالی ترافیک شهر تهران به تصویب رسیده، بازنگری روش مدیریت محدوده طرح ترافیک تهران بود که در این ایده پرداخت عوارض عادلانهتر میشود. در حالی که در گذشته پرداخت عوارض صرفاً فقط در ورود و خروج به طرح و نوع معاینه فنی و ساعت ورود به طرح بود، اما روش درست باید آن باشد که علاوه بر موارد مذکور، میزان پیمایش خودرو در میزان پرداختی شهروند و عوارض پرداختی تاثیرگذار باشد.
وی افزود شورای ترافیک شهر تهران برای سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تکلیفی را محول کرده که در 6 ماهه دوم سال بستر عادلانهتری را برای ورود به طرح ترافیک و میزان پیمایش در آن آماده کند.
قوانین جدید طرح ترافیک و حذف نرخ ثابت
شهریور 1402: مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران ، اعلام کرد طول و مدت سفر ملاک محاسبه عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک جدید است. وی در مورد جزئیات مدیریت جدید و هوشمند محدوده طرح ترافیک تهران گفت این روش جدید گامی اساسی در راستای عادلانه شدن اجرای طرح ترافیک است. طرح ترافیک فعلی نسبت به طرح ترافیک قدیمی یک گام به جلو رفته بگونه ای که از حالت صفر و یک به شرایطی تغییر کرده که بر اساس آن شهروندان برای تردد باید وجهی پرداخت کرده و مبلغ پرداختی نیز به پارامترهایی همچون زمان اوج و غیر اوج ترافیک و معاینه فنی خودروها وابسته است. در طرح جدید، که ایده آن در شورای ترافیک پایتخت به تصویب رسید، ما را به سمت عادلانه و منطقی کردن طرح ترافیک سوق می دهد. البته هنوز این طرح اجرایی نشده؛ بلکه کلیات این طرح در شورای ترافیک تصویب شد تا در نیمه دوم سال اقدامات اجرایی آن مهیا شود و برای سال آینده مبنای عمل قرار گیرد.
وی افزود طرح جدید این گونه است که میزان عوارض خودروها بر اساس طول و مدت سفر، سطح شلوغی معابر و سطح آلودگی هوا و نوع معاینه فنی و آلایندگی خودرو مشخص میشود. یعنی هر چقدر مدت و پیمایش بیشتری در محدوده طرح ترافیک داشته باشند باید عوارض بیشتری پرداخت کنند. توجه کنید که برخی خودروها در محدوده طرح ترافیک فقط یک سفر دارند و رانندگان خودروی خود را پارک میکنند و ترددی ندارند و این نوع خودرو نباید به اندازه خودرویی که به صورت مدام در محدوده طرح ترافیک تردد می کند، عوارض پرداخت کند. عوارض پرداختی باید مبتنی بر میزان عارضه ای باشد که بر شهر ایجاد می شود. در روش جدید با توجه به اینکه ابزارهای جدیدی در اختیار داریم می توانیم این مسئله که خودرو از چه مسیری استفاده میکند را به فرد ارائه کنیم و پیشرفته ترین تئوری است که در دنیا برای کنترل محدوده ترافیکی مورد استفاده قرار می گیرد.
آقای شفیعی گفت منطق نرخ گذاری در این روش تغییر میکند و دیگر نرخ ثابتی برای ورود به محدوده وجود نخواهد داشت. نرخ عوارض برای شهروند عادی که مدام در حال تردد نباشد قطعا کمتر از وضعیت موجود است، چراکه عموم شهروندان چندان ترددی در محدوده طرح ندارند، بلکه عموما خودروهای خود را پارک کرده و معمولا خودروهایی که در طرح ترافیک مدام تردد می کنند خودروهایی هستند که آلایندگی و فرسودگی قابل توجهی دارند و بیشتر آلودگی تولید میکنند؛ اما عوارضی که پرداخت می کنند، مساوی با سایر شهروندان است و ما به سمت عادلانه تر شدن و هوشمندتر شدن مدیریت جریان ترافیک میرویم.
وی امیدوار است زمان اجرای مدیریت محدوده طرح ترافیک جدید بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در نیمه دوم سالجاری پیاده سازی شود و اگر موفق شویم که پایلوت این طرح را در سالجاری اجرا کنیم، در سال آینده این طرح ملاک عمل خواهد بود، اما اگر بر اساس برنامه فوق عنوان شده جلو نرفتیم، باید این مراحل طی شود و بعد از طی مراحل اجرایی شود. اجرای این طرح نیاز به مصوبه شورای شهر تهران دارد و باید اقدامات لازم با سازمان فاوا پیش رود؛ البته در شورای ترافیک کلیات این موضوع تصویب شده است.
تعرفه طرح ترافیک 1402 در ساعت اوج
اردیبهشت 1402: همانطور که میدانید، براساس تصویب شورای اسلامی شهر تهران، تعرفه طرح ترافیک سال 1402 با افزایش 20 درصدی همراه شده و نرخ پایه آن، معادل 52,650 تومان است.
بنابراین شهروندانی که خودرو آنها، دارای معاینه فنی برتر باشد، مشمول 30 درصد تخفیف در پرداخت عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک خواهند شد. همچنین وسایل نقلیهای که علاوه بر معاینه فنی برتر، در زمان غیر اوج ترافیک (یعنی از ساعت 10 تا 16) تردد نمایند، تنها مبلغ 38,631 تومان را به عنوان عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک 1402 پرداخت خواهند کرد.
افزایش قیمت بسته طرح ترافیک سال 1402
فروردین 1402: پس از افزایش قیمت 20 درصدی عوارض طرح ترافیک تهران، قیمت جدید بستههای طرح ترافیک نیز اعلام شده است. خرید بسته طرح ترافیک، برای شهروندانی توصیه میشود که روزانه در محدوده طرح ترافیک، تردد دارند. همچنین در صورت داشتن معاینه فنی برتر، قیمت بسته طرح ترافیک تا حدود 30 درصد کاهش مییابد:
نوع بسته | نوع معاینه | قیمت سال 1401 | قیمت سال 1402 |
---|---|---|---|
یک ماهه | عادی | 1,110,000 تومان | 1,332,000 تومان |
یک ماهه | برتر | 776,000 تومان | 931,200 تومان |
سه ماهه | عادی | 3,140,000 تومان | 3,768,000 تومان |
سه ماهه | برتر | 2,200,000 تومان | 2,640,000 تومان |
شش ماهه | عادی | 5,910,000 تومان | 7,092,000 تومان |
شش ماهه | برتر | 4,136,000 تومان | 4,963200 تومان |
*قیمتهای فوق بصورت تقریبی اعلام شده است.
نرخ جدید طرح ترافیک سال 1402
فروردین 1402: آقای عمار سعیدیانفر، معاون بهرهبرداری از سیستمهای حمل و نقل و محدودههای ترافیکی شهرداری تهران، جزئیات اجرای طرح ترافیک ۱۴۰۲ را تشریح کرد. براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران همزمان با آغاز سال ۱۴۰۲ طرح ترافیک اجرا میشود و بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، نر خ عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک امسال 20 درصد افزایش دارد، البته در مدت 13 روز تعطیلات نوروزی، این طرح اجرا نشد اما از صبح دوشنبه 14 فروردین ماه طرح ترافیک با تعرفه سال 1402 مصوبه شورای شهر اجرایی می شود.
وی با بیان اینکه کما فی السابق هر شهروند دارای پلاک با سر شماره شهر تهران، 20 روز سهمیه تردد فصلی رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا دارد، اظهار کرد: در صورت اتمام 20 روز سهمیه مذکور، “نصف تعرفه عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک” از وی دریافت میشود.
سعیدیان فر با تاکید بر اینکه رزرو طرح ترافیک از طریق درگاه اینترنتی و اپلیکیشن «تهران من» انجام میشود و افرادی که به صورت روزانه قصد ورود به طرح ترافیک را دارند، باید تردد خود را رزرو کنند، افزود: البته شهروندان میتوانند عملیات رزرو را به صورت هفتگی و از چهارشنبه هفته قبل و یا به صورت روزانه انجام دهند. تهرانیها حتی پس از بازگشت به مبدأ، تا ساعت 24 همان روز امکان رزرو دارند البته در صورتی که سهمیه تردد روزانه تکمیل نشده باشد؛ چراکه طبق مصوبه شورای ترافیک شهر تهران، سقف سهمیه ورود به محدوده طرح ترافیک 103 هزار دستگاه خودرو است.
سعیدیانفر در مورد قیمت طرح ترافیک نیز گفت: نرخ پایه عوارض سال 1402 مبلغ 52 هزار و 560 تومان است؛ اما نخستین ورود و آخرین خروج خودروها ملاک محاسبه میزان پرداختی عوارض تردد در محدودههای طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا است و همچنین داشتن معاینه فنی برتر، ملاک تاثیر گذاری بر روی قیمت تمام شده تردد است،
افزایش عوارض طرح ترافیک در سال 1402
بهمن 1401: آقای مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، ضمن اشاره به تصویب طرح افزایش 20 درصدی عوارض طرح ترافیک برای سال 1402، خبر داده که در درآمد شهرداری تهران از محل دریافت عوارض طرح ترافیک در سال جاری، حدود 1800 میلیارد تومان بوده که از این میزان، تنها 920 میلیارد تومان آن وصول شده است. وی درباره عوارض ترافیکی در سال 1402 نیز چنین گفته است:
1- نرخ پایه عوارض ترافیک 1401 معادل 43 هزار و 800 تومان بود. اما برای سال 1402، نرخ پایه با افزایش 20 درصدی، به عدد 52 هزار و 500 تومان رسیده است.
2- برای سهمیه های خاص از جمله خبرنگاران، جانبازان و گروه های خاص، عدد 234 هزار تومان پیش بینی شده بود که با 25 درصد افزایش، به 293 هزار تومان در سال 1402 خواهد رسید.
3- برای وانت بارهای پلاک شخصی با بار زیر 3.5 تن، ضریب 50% تخفیف بوده که برای اشخاص حقیقی 10% افزایش یافته و علت آن ترغیب برای فعالیت به عنوان اشخاص حقوقی است.
4- برای کامیونت بنز و 6 تن نیز تخفیف 10% کاهش یافته است. نرخ عوارض برای کامیونت بالای 6 تن، از ساعت 23 تا 6 بامداد، بین 15 هزار تومان تا 40 هزار تومان (بر اساس سن خودرو) بود که برای سال جدید، رقم 80 هزار تومان پیشنهاد شده است.
5- برای نرخ عوارض ترافیک، به ازای هر ماه 2% و در یکسال نیز 24% جریمه اعمال خواهد شد.
ممنوعیت فروش طرح ترافیک در روزهای آلوده
آذر 1401: براساس اعلام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در روزهایی که شاخص آلودگی هوا تهران در وضعیت «ناسالم» قرار داشته باشد. فروش طرح ترافیک روزانه ممنوع است. در همین راستا، شهرداری تهران از شهروندان درخواست کرده تا در روزهای «ناسالم» تا جای ممکن، حضور و تردد در سطح شهر را به حداقل میزان ممکن کاهش دهند و در صورت ضرورت به خروج از منزل از وسایل حمل و نقل عمومی به ویژه مترو استفاده کنند.
اصلاح طرح ترافیک در سال 1402
مرداد 1401: سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران، تاکید کرد که از سال آینده، طرح ترافیک تغییر میکند؛ به این منظور، برگزاری جلسات کارشناسی آغاز شده است. این موضوع با توجه به آثار و نتایج اجتماعی، اقتصادی، جمعیتی، ترافیکی و … در دست بررسی است و قرار است اصلاحات مورد نظر در طرح ترافیک از سال آینده اعمال شود.
وی افزود که تغییر طرح ترافیک، نیازمند مطالعات کارشناسی همهجانبه است تا بعد از رسیدن به طرح نهایی، مدل اصلاح طرح ترافیک اجرایی شود. این طرح بعد از بیش از سه دهه باید مورد تجدید نظر قرار گیرد. یکی از اهدافی که در این بازنگری مد نظر است، امکان برخورداری شهروندان از حقوق برابر در زمینه مزایا و محدودیتهای طرح ترافیک تا جای ممکن است. در اصلاح طرح ترافیک باید به نحوی عمل کرد که سرزندگی به مرکز شهر برگردد.
بر اساس گفتههای آقای تشکری هاشمی، یکی از معضلات مناطق مرکزی شهر، شبمردگی این مناطق به واسطه سکونت حداقلی شهروندان در این محدوده است و بر خلاف گذشته در حال حاضر، جمعیت زیادی در مرکز شهر سکونت ندارند و هر روز نیز از ساکنان آن کاسته میشود. یکی از دلایل اصلی خالی شدن این محدوده از جمعیت، چگونگی اجرای طرح ترافیک است که برای سکنه آن دردسرساز شده است. کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با جدیت پیگیر این موضوع است تا بعد از سه دهه، شاهد بهروزرسانی طرح ترافیک به نفع زندگی شهروندان و سرزندگی در شهر باشیم.
پیشنهاد برای عادلانهتر شدن عوارض طرح ترافیک
مرداد 1401: مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، از ارائه طرح پیشنهادی ترافیک به شورای عالی ترافیک تا پایان شهریورماه خبرداد.
وی در این باره توضیح داد طرح ترافیکی که در حال حاضر اجرا میشود، نواقصی دارد. بنابراین، گروهی زیر نظر شورای ترافیک تهران از مجموعه کارکنان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حال بررسی آن است. این گروه، طرح جدید را بررسی میکند تا بهایی که از مردم بابت طرح ترافیک دریافت میشود، عادلانهتر شود.
وی همچنین تاکید کرد مبلغ دریافتی از مردم باید متناسب با میزان عوارضی باشد که یک خودرو برای شهر ایجاد میکند. در واقع عوارض باید براساس زمان، مکان و ایجاد آلایندگی متغیر باشد و نباید یک عدد ثابت برای شهر تنظیم شود. جریان ترافیکی در شهر دائم درحال تغییر است؛ برای مثال باید عوارض در زمان و مکانهایی که ترافیک وضع بحرانی دارد، تغییر کند تا مردم تشویق شوند که شبکه معابر را خلوت کنند.
همچنین عوارض در روزهای آلودهتر هوا باید در مقایسه با روزهای عادی تغییر کند که بر این اساس یک تیم متخصص منتخب درحال کار کردن روی این موضوع است.
آقای شفیعی امیدوار است که تا پایان شهریورماه، طرح اولیهای برای تصویب به شورای عالی ترافیک تهران ارائه شود. اگر این طرح تصویب شود، از سال آینده اجرا خواهد شد.
احتمال بازنگری در طرح ترافیک
اردیبهشت 1401: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، توضیحاتی را درباره بازنگری در طرح ترافیک ارائه کرد.
طبق گفتههای وی، نحوه اجرای طرح ترافیک باید یکسال بازنگری شود؛ در واقع اخذ عوارض ورود به طرح ترافیک، باید بر اساس آلایندگیای که خودرو برای شهر ایجاد میکند، باشد. در حال حاضر فرقی ندارد که خودرو چه ساعتی وارد طرح ترافیک شود و یا چه مدت زمانی تردد داشته باشد. بنابراین، مسئولین در تلاشاند تا تغییرات سختافزاری و نرمافزاری را ایجاد کنند تا طرح ترافیک متناسب با پیمایش خودرو، نوع معاینه فنی و نواحی آلوده شهر نرخگذاری متفاوتی داشته باشد و به عبارتی، طرح ترافیک شناور و دینامیک باشد. اگر این طرح در شورای شهر تصویب شود، به مرحله اجرایی خواهد رسید.
محاسبه آنلاین عوارض تردد
فروردین 1401: شهرداری تهران از سال 1398 تا به امروز، به منظور رفاه حال شهروندان، سامانه آنلاین محاسبه نرخ عوارض طرح ترافیک را در سایت «تهران من» راهاندازی کرده است تا شهروندان را از نرخ دقیق عوارض تردد، باخبر کند. برای سال 1401 نیز این سامانه از تاریخ 16 فروردینماه فعال شده است:
»» محاسبه عوارض تردد طرح ترافیک 1401 ««
با کمک سامانه عوارض تردد، شهروندان تهرانی میتوانند بر اساس 4 پارامتر مهم (نوع معاینه فنی، محدوده سکونت، محدوده تردد و ساعت تردد) نرخ دقیق عوارض طرح را مشاهده کنند.
جزییات طرح ترافیک 1401
بهمن 1400: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، درباره لایحه جدید محدودیت کنترل ترافیک، بیان کرد که ساختار و بخشهای کلی و اساسی طرح در سال آینده، تغییر نمیکند.
طبق گفتههای وی، در حال حاضر بر اساس مصوبه شورای ترافیک تهران 103 هزار تردد مجاز در طرح ترافیک وجود دارد، که تعداد 53 هزار مجوز به افراد دارای سهمیههای خاص تعلق میگیرد و تعداد 50 هزار مجوز، روزانه اخذ میشوند.
این سهمیههای خاص به جانبازان بالای 25 درصد با میزان صفر، معلولین، خبرنگاران و بیماران خاص تخفیف 90 درصدی و برای خودروهای آژانس از سال جدید با ضریب 0.4 در نظر گرفته شده است. برای خودروهای سواری عمومی، سرویس مدارس و خودروهای آموزشگاههای رانندگی، ضریب 0.3 و برای اتوبوسها و مینیبوسها با پلاک «ع» صفر است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره درآمدهای حاصله از این طرح اظهار کرد، که 40 درصد برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، 40 درصد برای اجرای طرحهای حمل و نقل و ترافیکی و 20 درصد برای شبکه مترو، صرف میشود.
افزایش قیمت طرح ترافیک 1401
بهمن 1400: کلیات لایحه افزایش عوارض طرح ترافیک، برای سال آینده، در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. طبق این لایحه، ساختار کلی دستنخورده باقی مانده و تنها قیمت پایهای به میزان 30 درصد افزایش یافته است. بنابراین، نرخ پایه عوارض طرح ترافیک 1400 که حدود 35 هزار تومان بود، در سال 1401 به حدود 43 هزار و 800 تومان خواهد رسید.
قیمت و عوارض طرح ترافیک تهران
برای محاسبه هزینه تردد خودروها در طرح ترافیک تهران، به لینک زیر مراجعه کنید:
»» محاسبه آنلاین قیمت خرید طرح ترافیک تهران ««
همچنین از جدول زیر، میتوانید نرخ دقیق عوارض طرح ترافیک تهران را مشاهده کنید:
ساعت ورود | ساعت خروج | معاینه فنی | عوارض روزانه |
---|---|---|---|
بعد از 10 صبح | قبل از 16 | برتر | 38,631 تومان |
بعد از 10 صبح | قبل از 16 | عادی | 55,188 تومان |
قبل از 10 صبح | قبل از 16 | برتر | 55,188 تومان |
قبل از 10 صبح | قبل از 16 | عادی | 78,840 تومان |
قبل از 10 صبح | بعد از 16 | برتر | 82,782 تومان |
قبل از 10 صبح | بعد از 16 | عادی | 118,260 تومان |
بعد از 10 صبح | بعد از 16 | برتر | 55,188 تومان |
بعد از 10 صبح | بعد از 16 | عادی | 78,840 تومان |
*جدول فوق، برای زمانی است که وسیله نقلیه «چندین بار» توسط دوربینها در یک روز مشاهده گردد. در این شرایط، اولین ورود و آخرین خروج، ملاک محاسبه عوارض است.
زمان ورود | معاینه فنی | عوارض روزانه |
---|---|---|
قبل از 10 صبح | برتر | 55,188 تومان |
قبل از 10 صبح | عادی | 78,840 تومان |
بعد از 10 و قبل از 16 | برتر | 38,631 تومان |
بعد از 10 و قبل از 16 | عادی | 55,188 تومان |
بعد از 16 | برتر | 55,188 تومان |
بعد از 16 | عادی | 78,840 تومان |
*جدول فوق، برای زمانی است که وسیله نقلیه، «یکبار» توسط دوربینها در یک روز مشاهده گردد.
خرید بسته طرح ترافیک از تهران من
خرید طرح ترافیک، در هر زمان از سال امکانپذیر است اما باید قبل از اولین ورودتان به محدوده طرح ترافیک، ثبت نام کرده باشید. در غیر اینصورت، جریمه خواهید شد.
شهروندان تهرانی امکان خرید «بسته زمانی طرح ترافیک» را دارند. این بستهها بصورت یکماهه، سهماهه و ششماهه فروخته میشوند و در صورتیکه خودروها دارای معاینه فنی برتر باشند، مشمول تخفیف 30 درصدی برای خرید طرح ترافیک خواهند شد.
نوع بسته | نوع معاینه فنی | قیمت بسته |
---|---|---|
یک ماهه | عادی | 1,332,000 تومان |
یک ماهه | برتر | 931,200 تومان |
سه ماهه | عادی | 3,768,000 تومان |
سه ماهه | برتر | 2,640,000 تومان |
شش ماهه | عادی | 7,092,000 تومان |
شش ماهه | برتر | 4,963,200 تومان |
*جدول فوق، برای سال 1402 است.
ثبت نام طرح ترافیک تهران
برای ثبت نام طرح ترافیک تهران، کافی است به سایت «تهران من» به نشانی my.tehran.ir مراجعه کنید و وارد حساب کاربریتان شوید. داشتن «مشخصات کارت ملی» و همچنین «مشخصات سند خودرو» برای ثبت نام طرح ترافیک، الزامی است.
ثبت نام حضوری طرح ترافیک برای چه کسانی است؟
ثبت نام طرح ترافیک بصورت اینترنتی است اما دو گروه از متقاضیان طرح ترافیک تهران، برای ثبت نام باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند. این دو گروه عبارتند از:
- ساکنان محدوده طرح ترافیک
- مالکان خودروهای هیبریدی و برقی
چرا سایت تهران من بالا نمیآید؟
1- گاهی اوقات بدلیل حجم مراجعین به سایت، ممکن است با این مشکل مواجه شوید.
2- حتما از مرورگرهای کروم یا فایرفاکس برای بازکردن سایت تهران من، استفاده کنید.
3- در صورتیکه سایت دچار مشکل بود و اصطلاحا بالا نمیآید، حتما چک کنید که فیلترشکن، روی سیستمتان غیرفعال باشد. اگر بازهم این مشکل برطرف نشد، در ساعات پایانی روز یا ساعات آغازین روز، مجددا امتحان کنید.
پیغام خطای VIN چگونه حل میشود؟
1- اگر با پیغام خطای « عدم مطابقت پلاک با VIN » مواجه شدید، تایید را بزنید و مراحل ثبت نامتان را ادامه دهید.
2- اگر با پیغام « VIN نامعتبر » مواجه شدید، اطلاعاتتان را به نشانی الکترونیکی [email protected] ایمیل بزنید و منتظر رفع این اشکال بمانید.
اتباع خارجی امکان ثبت نام طرح ترافیک را دارند؟
خیر! ثبت نام در طرح ترافیک تهران، نیازمند داشتن «کد ملی» است و از آنجایی که اتباع خارجی، فاقد کد ملی هستند، این افراد باید برای ثبت نام در طرح ترافیک، به سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مراجعه کنند.
امکان ثبت نام طرح ترافیک برای چند خودرو وجود دارد؟
بله! در سایت «تهران من»، یک نفر میتواند برای چندین خودرو، ثبت نام را انجام دهد. البته توجه داشته باشید که تمامی گروههایی که «سهمیه طرح ترافیک» دارند، دیگر این امکان را نخواهند داشت و فقط باید با همان خودروی ثبت شده، تردد کنند. چراکه در غیر اینصورت، مرتکب تخلف قانونی شدهاند.
برای ثبت نام طرح ترافیک ازکجا راهنمایی بگیریم؟
1- اگر ساکن تهران هستید، میتوانید با شماره تلفن 137 داخلی 5 تماس بگیرید.
2- اگر ساکن شهرستان هستید، میتوانید با شماره تلفن 02184161207 تماس بگیرید.
3- میتوانید مشکلات یا سوالات خود را به نشانی [email protected] ایمیل کنید.
4- میتوانید به سایت «تهران من» مراجعه کرده و وارد حساب کاربریتان شوید. سپس منوی «پشتبانی» را انتخاب کنید و در آخر، مشکلتان را درج کرده و دکمه «ثبت تیکت» را بزنید و منتظر دریافت پاسخ، بمانید.
رزرو طرح ترافیک روزانه
1- ورود به محدوده طرح ترافیک تهران، فقط با رزرو طرح ترافیک، امکانپذیر است. در غیراینصورت، تردد خودروها با حداکثر عوارض همراه خواهد بود.
2- برای رزرو طرح ترافیک، به سایت تهران من مراجعه کرده و وارد حساب کاربری شوید. سپس در بخش «خانه» و از گزینه خودروهای من و یا از بخش «خودرو و طرح ترافیک»، امکان رزرو طرح ترافیک وجود دارد.
3- از ظهر چهارشنبه هر هفته، امکان ثبت رزرو طرح ترافیک برای هفته آینده، فعال میشود. اگر ظرفیت مجاز هفتگی، تکمیل نشده باشد، امکان رزرو طرح ترافیک برای روزهای هفته جاری نیز وجود دارد. همچنین اگر ظرفیت رزرو (روزانه یا هفتگی) تکمیل شده باشد، دیگر امکان رزرو طرح ترافیک وجود نخواهد داشت. لذا در صورت تردد خودروها در طرح ترافیک، حداکثر جریمه برای آنها لحاظ میشود.
4- قبل از رزرو طرح ترافیک، ابتدا باید حساب شهروندی خود را به میزان کافی شارژ کرده باشید چراکه بدون شارژ حساب، امکان رزرو وجود ندارد. پس از رزرو طرح ترافیک، مبلغ مورد نظر در حساب کاربریتان مسدود خواهد شد و پس از حداکثر 10 روز مبلغ نهایی محاسبه و از مبلغ مسدودی، کسر شده و مابقی آن نیز به حساب شهروندی، برگردانده میشود.
5- برای رزرو طرح ترافیک، داشتن معاینه فنی خودرو (عادی یا برتر) الزامی است.
6- اگر ثبت رزرو را انجام دهید اما ترددی در محدوده طرح ترافیک تهران نداشته باشید طوری که دوربینها، تردد شمارا ثبت نکرده باشند، حداقل هزینه مسدودی، از شما کسر شده و مابقی نیز به حساب شهروندی شما برگردانده میشود.
7- اگر مالک چندین خودرو هستید، برای هرکدام از خودروها، باید «جداگانه» اقدام به رزرو طرح ترافیک کنید چراکه امکان انتقال رزرو از خودرویی به خودرویی دیگر، وجود ندارد.
8- امکان لغو رزرو طرح ترافیک، فقط تا ساعت 6 صبح «روز موردنظرتان» وجود دارد.
9- در صورت تردد در محدوده طرح ترافیک بدون ثبت رزرو، تا ساعت 24 همان روز، برای ثبت ترددتان فرصت دارید. در غیراینصورت جریمه خواهید شد.
10- تردد در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا (LEZ) نیازی به ثبت رزرو ندارد.
روزهای طرح ترافیک تهران
1- طرح ترافیک تهران، فقط در روزهای شنبه الی چهارشنبه، اجرا میشود.
2- در روزهای جمعه و سایر تعطیلات رسمی کشور، تردد خودروها در محدوده طرح ترافیک تهران و همچنین محدوده طرح کاهش آلودگی هوا (LEZ)، رایگان است.
3- معمولا در آخرین روزهای اسفندماه یا اولین روزهای فروردینماه، تغییراتی در نحوه اجرای طرح ترافیک تهران، اعمال میشود. لذا حتما از طریق پلیس راهور یا سایر روشها، از جزییات دقیق این تغییرات، مطلع شوید.
طرح ترافیک تهران در پنجشنبه
1- در روزهای پنجشنبه، جمعه و همچنین تعطیلات رسمی، تردد خودروها در محدوده طرح ترافیک تهران، رایگان است.
2- توجه داشته باشید که طرح کاهش آلودگی هوا (LEZ) همچنان در روزهای پنجشنبه برقرار بوده و از ساعت 6:30 صبح الی 13 اجرا میشود.
3- در صورتیکه در روزهای پنجشنبه، در محدوده کاهش آلودگی هوا تردد داشته باشید، یک روز از سهمیه فصلی رایگان شما کسر میشود. همانطور که میدانید، در هر فصل از سال، خودروهای پلاک تهران دارای 20 روز سهمیه فصلی رایگان و خودروهای پلاک شهرستان نیز دارای 15 روز سهمیه فصلی رایگان برای تردد در «محدوده کاهش آلودگی هوا» هستند.
تخفیف خرید طرح ترافیک
1- خودروهایی که معاینه فنی برتر داشته باشند، شامل تخفیف 30 درصدی طرح ترافیک میشوند.
2- در صورتیکه در زمان ورود به محدوده طرح ترافیک تهران، اگر حساب کاربریتان به مبلغ کافی شارژ شده باشد، به محض ورود به طرح، مشمول 20% تخفیف خرید طرح ترافیک میشوید.
اخبار طرح ترافیک جدید
برای اطلاع از آخرین اخبار خرید طرح ترافیک تهران، جدیدترین قیمت طرح ترافیک، سهمیه طرح ترافیک، مبلغ جریمه طرح ترافیک، میزان تخفیف طرح ترافیک امروز، نحوه خرید طرح ترافیک از «تهران من» و همچنین نحوه رزرو و خرید طرح روزانه ترافیک از سایت my.tehran.ir، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:
source
کلاس یوس