Wp Header Logo 175.png


منتشر شده در 16 بهمن 1402 ساعت 14:30


موتور بنزینی تویوتا

تویوتا در سال ۲۰۲۳ تمامی رکوردهای قبلی خود را شکست و توانست با فروش خودروهای بنزینی بیش از ۱۱.۲ میلیون خودرو، تاریخ ساز شود.

اما نکته تامل‌ برانگیز اینکه خودروهای برقی از آمار فروش بینظیر تویوتا، سهم بسیار کمی دارند. طبق داده های موجود، گروه تویوتا در سال گذشته حدود ۱۰۴ هزار خودرو با پیشرانه برقی فروخته است. این رقم معادل فقط و فقط ۰.۹۲۶ درصد از آمار کلی می شود. شاید این آمار مأیوس‌ کننده به نظر برسد، اما خودروساز بزرگ ژاپنی معتقد است باید از زاویه ای دیگر به ماجرا نگاه کرد. تویوتا ثبت چنین آماری را به معنای وجود تقاضای بالا برای خودروهای بنزینی و دیزلی می داند. از این رو، این شرکت در آینده موتورهای درون سوز جدیدی را توسعه خواهد داد.

رئیس هیئت مدیره تویوتا یعنی آقای آکیو تویودا چندی قبل در همایشی که با حضور ۲۰۰ تن از مدیران رده بالای کمپانی برگزار شد، با اشاره به این موضوع از تدوین برنامه‌ های جامع برای طراحی و ساخت موتورهای احتراق داخلی خبر داد. این صحبت های آقای تویودا در حالی مطرح شده که بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان، توسعه موتورهای درون سوز جدید را کنار گذاشته اند. پیشتر و در نمایشگاه خودروی توکیو نیز آقای تویودا از تعهد تویوتا به حفظ موتورهای بنزینی یا درون سوز در چرخه صحبت کرده بود.

نمایشگاه خودرو توکیو

بدبینی آقای تویودا نسبت به آینده خودروهای برقی

آقای تویودا اصلاً به آینده خودروهای برقی خوش بین نیست. وی چندی قبل در جریان یک جلسه پرسش و پاسخ اظهار کرده بود سهم خودروهای برقی از بازار با وجود پیشرفت های تکنولوژیک هرگز از ۳۰ درصد فراتر نخواهد رفت. وی اعتقاد دارد ۷۰ درصد باقیمانده بین مدل‌ های بنزینی، هیبریدی و هیدروژنی تقسیم می شود. از دیدی آقای تویودا استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت در موتورهای درون سوز می تواند یکی از راهکارهای سبز باشد. ظاهراً رئیس هیئت مدیره تویوتا اعتقادی به موتورهای دیزلی ندارد، چرا که او هیچگاه حرفی درباره آینده این نوع موتورها به میان نمی آورد.

آکیو تویودا همواره ثابت کرده که در کنار کربن زدایی، بر مساله اشتغال نیز توجه ویژه دارد. او در یکی از مصاحبه های خود گفته در صورت حذف ناگهانی مدل های درون سوز و جایگزینی یکباره آنها با خودروهای برقی، فقط در ژاپن شغل ۵.۵ میلیون نفر به خطر خواهد افتاد. همچنین شماری از شرکت هایی که در زمینه تولید قطعه برای موتورهای درون سوز تویوتا فعالیت می کنند با خطر ورشکستگی روبرو خواهند شد.

آینده خودروهای برقی

گفتنی است آقای تویودا خودروهای برقی را تنها راهکار موجود برای کربن زدایی از صنعت خودرو نمی داند. رئیس هیئت مدیره کنونی و مدیرعامل سابق این شرکت زیرساخت های لازم برای شارژ مدل های الکتریکی را به هیچ وجه کافی نمی بیند و تأکید می کند حدود یک میلیارد نفر در نقاط مختلف جهان با مشکل دسترسی به برق مواجه هستند. از نظر آقای تویودا فروش خودروهای برقی در این مناطق کاری بیهوده و بی معنی است.

تویوتا و مسیری متفاوت از رقبا

اعلام خبر توسعه موتورهای جدید درون سوز، آن هم در سال ۲۰۲۴، غیرمنتظره است و تویوتا با این تصمیم به نوعی خلاف جهت آب شنا می کند. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، تعداد زیادی از خودروسازان بزرگ دنیا طراحی موتورهای احتراق داخلی جدید را متوقف کرده و سرمایه های خود را صرف توسعه پیشرانه های برقی می کنند. شاید بدانید خودروسازانی مثل جگوار، کرایسلر، لوتوس، آستون مارتین، بنتلی، بیوک، کادیلاک، رولزرویس، جنسیس، مازراتی، مینی، اوپل و ولوو تصمیم گرفته اند تا پایان این دهه به برندی تمام الکتریکی تبدیل شوند و محصولات خود را فقط با پیشرانه برقی وارد بازار کنند. حتی برند لوکس گروه تویوتا، یعنی لکسس هم در نظر دارد تا سال ۲۰۳۵ فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را متوقف کند.

در اروپا گروه چند ملیتی استلانتیس وعده داده پس از سال ۲۰۳۰ فقط خودروی برقی تولید خواهد کرد. مرسدس بنز هم به عنوان یکی از پیشروترین خودروسازان جهان قصد دارد از سال ۲۰۳۰ با تبدیل شدن به یک برند الکتریکی، فقط به تولید خودروهای برقی مشغول شود. البته این هدفگذاری مربوط به اروپاست و تولید مدل های درون سوز مرسدس بنز برای بازارهایی که شرایطش را دارند، ادامه خواهد یافت.

آئودی، رقیب دیرینه مرسدس بنز، تا سال ۲۰۳۲ به تولید خودروهای درون سوز خاتمه خواهد داد. کمپانی مادر آئودی یعنی فولکس واگن هم سال ۲۰۳۳ را برای خداحافظی با موتورهای احتراق داخلی تعیین کرده است، البته فقط در اروپا. در این بین ب ام و تاریخ مشخصی را برای پایان عرضه مدل های بنزینی اعلام نکرده و ظاهراً قصد دارد تا حداکثر زمان ممکن به موتور درون سوز وفادار باقی بماند.

source
کلاس یوس

viraje.ir

توسط viraje.ir