امین میری بازیگر سینما و تئاتر که در فیلم کوتاه «لمس» به کارگردانی و تهیهکنندگی بردیا دیانت که در چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، نقش آفرینی کرده است درباره تجربه کار با یک کارگردان فیلم اولی به خبرنگار مهر گفت: جوانانی که تازه در مقام کارگردان در سینما ظاهر میشوند، جسارتی دارند که در آثار فیلمسازان اسم و رسم دار کمتر قابل مشاهده بوده و این جسارت جذاب و دیدنی است. حتی در سینمای بلند نیز کارگردانانی که فیلم اول خود را میسازند جسارت بیشتری در ساخت دارند اما متاسفانه این جسارت در آثار بعدی آنها کمتر دیده میشود. این جسارت در بردیا دیانت نیز دیده میشد و همین نکته کار با او را برای من جذاب کرد. البته که فیلمنامه «لمس» نیز بسیار خوب و دقیق بود.
این بازیگر در پاسخ به این پرسش که چه ویژگی در فیلمنامه این اثر وجود داشته که تصمیم به بازی در آن گرفته است، بیان کرد: مکر، کلاشی و دروغی که در طول تاریخ وجود داشته است و امروز نیز در روابط افراد وجود دارد و در آینده نیز شاهد این دروغ و ابهام خواهیم بود، باعث شد به بازی در این اثر که تلفیق تاریخ را با زندگی امروز نشان میدهد، ترغیب شوم.
بازیگر فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» عنوان کرد: من فیلم دیگری نیز با نام «بازسازی» به کارگردانی علی توکلی در این دوره جشنواره دارم که این اثر نیز کار خوبی از آب درآمده است اما به هر حال هر کاری نقاط ضعف خود را دارد. در این دوره از جشنواره تنها توانستم چند فیلم ببینم اما با این حال، آثار حاضر در جشنواره، رشد رو به جلویی نسبت به آثار دیگر دورههای گذشته جشنواره داشته اند که این اتفاق بسیار خوشحال کننده است.
وی افزود: البته سوالی که برای من ایجاد شد، این است که در جشنوارهای که ماهیت آن بروز و ظهور استعدادهای جوان و تازه است، چگونه بخشی با عنوان «استعداد نو» داریم؟ مگر این جشنواره برای جوانان مستعد و نوظهور نیست؟ از دید من این تصمیمگیری شاید کمی عجیب باشد.
امین میری در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره ایفای نقش در فیلم های کوتاه یادآور شد: برای من بازیگری جذاب است، حالا میخواهد این اثر کوتاه باشد یا بلند. البته باید بگویم فیلمنامه و کاراکتری که به من پیشنهاد میشود، اهمیت بسیار زیادی در پروژههایی که در آنها حضور پیدا می کنم، دارد اما ترجیحی میان یک فیلم کوتاه و یا یک اثر سینمایی بلند در من وجود ندارد.
وی ادامه داد: ساخت فیلم کوتاه از نگاهی کار سختی است و در نگاهی دیگر شاید کار سادهای به نظر برسد. از آنجایی که قرار است قصهای در زمانی کوتاه به درستی روایت شود، ساخت آثار کوتاه را دشوار میکند و البته کاهش اشتباهات در ساخت آثار کوتاه از نکاتی است که فیلم کوتاه را سادهتر نشان میدهد.
بازیگر فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» با اشاره به اینکه با توجه به هزینههای امروز ساخت فیلم کوتاه نیز به شدت سخت شده است، درباره عملکرد فیلمسازان جوانی که در این حوزه فعالیت میکنند، عنوان کرد: باید بگویم نبوغ و خلاقیت در آثار کوتاهی که پیشتر ساخته میشد، بیشتر قابل مشاهده بود به عنوان مثال در فیلمهای شهرام مکری و … عبور از کلیشههای موجود و رسیدن به الگوهای جدید مشهود بود اما در این سالها فیلمسازان کمتر سراغ کارهای متفاوت میروند و ترجیح میدهند طبق الگوهای ثابتی که وجود داشته و دارد، عمل کنند. شاید علت این انتخابها نیز کم ریسک بودن این مسیر باشد.
وی متذکر شد: فیلمسازی کوتاه به گونهای در حال پیش رفتن است که کارگردانها با ساخت آثار کوتاه صرفاً میخواهند نشان دهند توانایی کارگردانی و ساخت آثار بلند سینمایی را دارند. اتفاقی که باعث شده ساخت آثار بلند یک امتیاز به شمار برود و این از تفاوت نگاهی است که به آثار بلند و کوتاه وجود دارد. به نوعی ساخت یک اثر کوتاه برای یک فیلمساز آثار بلند حرکت رو به جلویی محسوب نمیشود و ساخت یک اثر بلند برای فیلمسازان آثار کوتاه حرکت رو به رشد و مثبتی است. این تفاوت نگاه باعث میشود که فیلمسازان بیشتر به دنبال اثبات خود برای ساخت آثار بلند سینمایی باشند و کمتر به دنبال تغییر الگوهای ثابت بروند.
امین میری در پایان درباره تازهترین پروژههایی که در آنها حضور دارد، بیان کرد: به تازگی در یک فیلم سینمایی حضور داشتم که به روزهای پایانی فیلمبرداری آن نزدیک میشویم و همچنین به زودی در یک سریال که برای شبکه نمایش خانگی است، مقابل دوربین میروم. اطلاعات تکمیلی این ۲ اثر به زودی اعلام میشود.
source