افزایش قیمت خودروهای مونتاژی؛
صنعت ماشین: همانطور که می دانید، برخی از خودروها به صورت قطعات منفصله وارد کشور و مونتاژ می شوند. به همین جهت اینگونه خودروها، به خودروهای مونتاژی معروف هستند…….
همانطور که می دانید، برخی از خودروها به صورت قطعات منفصله وارد کشور و مونتاژ می شوند. به همین جهت اینگونه خودروها، به خودروهای مونتاژی معروف هستند. اگر چه برخی از قطعات خودروهای مونتاژی از جمله شیشه، رینگ، صندلی و اگزوز در داخل کشور تولید و تامین می شود، اما درصد بیشتری از قطعات این خودروها از بیرون مرزها تامین می شود. به همین جهت، قیمت خودروهای مونتاژی نسبت به خودروهای داخلی وابستگی بسیار بیشتری به ارز و نوسانات نرخ آن دارد.
۵۰ درصد داخلی سازی در ازای ارز نیمایی
یکی از طرح های تشویقی دولت برای اعطای ارز نیمایی به خودروسازان، افزایش داخلی سازی خودروهای مونتاژی به ۵۰ درصد است. در غیر این صورت، خودروسازان باید از ارز حاصل از صادرات خود یا دیگران استفاده کنند. طبیعتا افزایش درصد داخلی سازی قطعات خودروهای مونتاژی، نیاز به ظرفیت صنعت قطعه سازی کشور دارد. علاوه بر این، بسیاری از قطعات خودروهای مونتاژی دارای تکنولوژی جدید و حساسیت خاصی بوده و عملا داخلی سازی آن ها امکان پذیر نیست. همچنین حساسیت برخی از خودروسازان بر کیفیت قطعات، امکان داخلی سازی و کاهش کیفیت آن ها را نیز نمی دهد.
چرا دولت به سمت تخصیص ارز نیمایی رفت؟
در دوم دی ماه سال جاری، عباس علی آبادی وزیر صمت در نامه ای به محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور اعلام کرد که تأمین ارز خودروسازان مونتاژی از محل سامانه نیما صورت گیرد.
وزیر صمت، در این نامه آورده است: همانگونه که مستحضرید، قیمت گذاری خودروهای مونتاژی (CKD) بر اساس قیمت ارز حاصل از صادرات اشخاص تعیین گردیده است. لیکن در حال حاضر به دلیل محدودیتهای مربوط به ارز یادشده در نظر است تا تأمین ارز آنها از محل سامانه نیما صورت پذیرد.
با توجه به وجود مابهالتفاوت بین قیمت ارز حاصل از صادرات و ارز سامانه نیما خواهشمند است دستور فرمایید موضوع اخذ مابهالتفاوت مذکور از خودروسازان مونتاژی در دستور ستاد تنظیم بازار قرار گیرد.
source
کلاس یوس