Wp Header Logo 483.png


منتشر شده در 25 بهمن 1402 ساعت 16:00



عکاس
علیرضا پاداش

کی ام سی T9 یا فوتون تونلند G7

کی ام سی T9 یا فوتون تونلند G7 دو پیکاپ اتوماتیک و چینی بازار هستند که در یک رده قیمتی قرار دارند اما کدام پیکاپ بهتر است؟

در بازار پیکاپ علی رغم عدم حضور برند های مطرح شاهد حضور و مونتاژ بیش از پیش محصولات چینی هستیم که این موضوع با افزایش چشمگیر اقبال مشتریان به پیکاپ ها نیز مصادف شده است. اخیرا شاهد عرضه گزینه های جدیدی به بازار هستیم، در این بررسی قصد داریم تا کی ام سی T9 و فوتون تونلند G7 را به عنوان دو پیکاپ مونتاژی به چالش بکشیم.

مقایسه طراحی بدنه کی ام سی T9 و فوتون تونلند G7

پس از اقبال مناسبی که از محصول T8 به عمل آمد کرمان موتور بر آن شد تا محصول جک هانتر یا جک T9 را به عنوان یک رده بالاتر از محصول فعلی اش تحت عنوان برند خود یعنی KMC به بازار عرضه کند، تا یک ارتقا را نسبت به محصول تی ۸ برای مشتریان به ارمغان بیاورد. در نمای جلویی کی ام سی T9 شاهد یک نمای طراحی خشن و به روز هستیم جلو پنجره خودرو طراحی بزرگ و شبکه ای دارد و نوشته نسبتا بزرگ KMC در مرکز آن خود نمایی می کند. چراغ های جلوی خودرو طراحی به روزی دارند و از ترند روز در طراحی چراغ ها اعمال شده است و چراغ دی لایت خودرو از طراحی باریک و مستقل از چراغ های اصلی خودرو بهره می برد و چراغ های اصلی خودرو نیز در میانه سپر خودرو تعبیه شده اند و به صورت تمام ال ای دی هستند. همچنین در سپر خودرو نیز شاهد حجم پردازی هایی نیز هستیم.

کی ام سی T9

در نمای جانبی اما یک طراحی کم جزییات تر را می بینیم، آیینه های جانبی طراحی قابل قبولی دارند و بروی آن ها از فلاپ های تزیینی کرومی نیز استفاده شده است. بر روی درب های خودرو یک طراحی اتو کشیده و عاری از هرگونه اغراق را می بینیم و رینگ های خودرو نیز اندازه ای ۱۸ داشته و به صورت دو رنگ می باشند. در نمای عقبی نیز چراغ ها گرافیک قابل قبولی دارند و به صورت تمام ال ای دی هستند.

نمای کامل کی ام سی T9

اما در آن سوی میدان فوتون تونلند G7 حضور دارد در واقع در عرضه این محصول نیز از همان استراتژی مشابه بهره گرفته شده پس عرصه محصول تونلند و حضور چند سال آن در بازار ایران خودرو دیزل تصمیم گرفت تا محصول تونلند G7 را به عنوان یک رده بالاتر از محصول قبلی خود بازار عرضه کند. در نمای جلویی چراغ ها طراحی کشیده و نسبتا باریکی دارند و جلو پنجره خودرو نیز ابعاد بزرگی دارد که در مرکز آن نوشته فوتون با ابعادی بزرگ به چشم می خورد و در قسمت پایینی سپر خودرو نیز چراغ مه شکن و دی لایت خودرو دیده می شود. نکته قابل تامل این جاست که چراغ های جلوی فوتون تونلند G7 به صورت هالوژنی است.

نمای طراحی فوتون تونلند G7

در نمای جانبی اما شاهد خطوط و برجستگی های متعددی هستیم که نمایی عضلانی را رقم زده است. آینه های جانبی خودرو نیز ابعاد و طراحی مناسبی دارند رینگ های خودرو نیز اندازه ای ۱۸ اینچی و به صورت دو رنگ هستند. در نمای عقبی چراغ ها به صورت تلفیقی از ال ای دی و هالوژن هستند.

کی ام سی T9 پیکاپ اتوماتیک

در نهایت با توجه به سلیقه ای بودن مقوله طراحی باید بگوییم که طراحی کی ام سی T9 به روز تر و خشن تر است و طراحی فوتون تونلند G7 ساده تر و اتوکشیده تر و عامه پسند است.

مقایسه ابعاد

در زمینه مقایسه ابعاد با اعداد پیش رو مواجه هستیم ابعاد کی ام سی T9 در زمینه های طول، عرض، ارتفاع برابر است با؛ ۵۳۳۰×۱۹۶۵×۱۸۸۰میلی متر و فاصله بین دو محوری نیز ۳۳۱۰ میلی متر است وزن خودرو ۱۹۷۰ کیلوگرم و ظرفیت باک خودرو نیز ۷۴ لیتر است.
اما ابعاد فوتون تونلند G7 نیز به ترتیب طول، عرض، ارتفاع برابر است با؛ ۵۳۴۰×۱۹۴۰×۱۸۸۰ میلی متر و فاصله بین دو محور نیز ۳۱۱۰ میلی متر است وزن این پیکاپ ۱۹۵۵ کیلوگرم و ظرفیت باک خودرو ۷۶ لیتر است.

مقایسه مشخصات فنی کی ام سی T9 و فوتون تونلند G7

کی ام سی تی ۹ مجهز به یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو شارژر و مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت (GDI) است که توانایی تولید ۲۲۵ اسب بخار و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد این موتور استاندارد آلایندگی یورو ۶ را پاس نموده و بنا به اعلام سازنده مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در سیکل ترکیبی ۸/۴ لیتر به ازای هر صد کیلومتر است. کی ام سی T9 مجهز به یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک AT ساخت کمپانی ZF است که نیروی تولیدی را به چهار چرخ خودرو منتقل می کند.

مقایسه فنی کی ام سی T9 و فوتون تونلند G7

اما فوتون تونلند G7 نیز مجهز به یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژر مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت است که فناوری شرکت بورگوارد را دارد، این پیشرانه قادر به تولید ۲۳۸ اسب بخار و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور است که استاندارد آلایندگی یورو ۶ را دارا بوده و مصرف سوخت ترکیبی نیز ۹ لیتر به ازای هر صد کیلومتر می باشد. همچنین گیربکس فوتون تونلند جی ۷ همانند رقیبش چهار چرخ محرک بوده و گیربکس این پیکاپ نیز از نوع ۸ سرعته اتوماتیک AT و ساخته کمپانی ZF می باشد. در نهایت با توجه توربو شارژر بودن و یورو ۶ بودن پیشرانه این دو پیکاپ نیازمند به بنزین با کیفیت هستند.

مشخصات فنی فوتون تونلند G7

اما اگر بخواهیم سیستم تعلیق این دو پیکاپ را بررسی کنیم باید عنوان کنیم که سیستم تعلیق هر دو مشابه یکدیگر است، به طوری که سیستم تعلیق در محور جلو هر دو از نوع دابل ویشبون و تعلیق عقب از نوع فنر تخت است. در مجموع مشخصات فنی در این دو پیکاپ مشابه است و اعداد نزدیکی را در بحث خروجی برای هر دو خودرو می بینیم.

مقایسه طراحی داخلی

در نمای داخلی کی ام سی T9 رو دری ها طراحی قابل قبولی دارند و بروی آن ها از تزیینات کرومی و چرمی استفاده است. فرمان خودرو طراحی دوشاخه و دی کات دارد و بر روی آن از تزیینات کرومی نیز استفاده شده است، افزون بر این موارد پشت آمپر خودرو نیز به صورت تمام دیجیتالی است و اندازه ی آن به صورت ۷ اینچی است. داشبورد خودرو طراحی به روز و قابل قبولی دارد و بروی آن از تزیینات کرومی و چرمی نیز استفاده شده است، در مرکز داشبورد یک نمایشگر عمودی ۱۰/۴ اینچی دیده می شود که در نوع خود سبک جالبی است، و کمی پایین تر از چند کلید مکانیکی به چشم می خورد.

مقایسه طراحی کی ام سی T9 و فوتون تونلند G7

روی کنسول مرکزی اما از یک تریم کروم مات استفاده شده است، و دسته دنده خودرو به صورت الکتریکی است. همچنین اطراف آن کلید های مربوط به تنظیمات و ادوات مختلف خودرو و سلکتور تنظیم حالات سیستم چهار چرخ متحرک خودرو دیده می شود، علاوه بر این موارد در کنسول مرکزی دو جالیوانی و یک زیر آرنجی دیده می شود. در قسمت عقب سرنشینان راحتی قابل قبولی دارند و ادواتی همچون زیر آرنجی دریچه های خروجی سیستم تهویه برای راحتی بیشتر سرنشینان پیش بینی شده است.

کابین کی ام سی T9 یا فوتون تونلند G7

اما اکنون به سراغ رقیب می رویم درون کابین فوتون تونلند G7 رو دری ها طراحی قابل قبولی دارند و ارگونومی آن ها نیز مناسب ارزیابی می شود. فرمان خودرو طراحی قابل قبولی دارد و بر روی آن کلید های مربوط به تنظیمات سیستم کروز کنترل و سیستم صوتی خودرو به چشم می خورد و روی فرمان از تنظیمات کروم و چرم دوری نیز استفاده شده است علاوه بر این موارد فوتون تونلند جی ۷ به شیفتر های پشت فرمان نیز مجهز است.

مقایسه فضای داخلی کی ام سی T9 با فوتون تونلند G7

پشت آمپر خودرو نیز تلفیقی از آنالوگ و دیجیتال است، و یک صفحه نمایش ۷ اینچی نیز در میان آن دیده می شود، داشبورد خودرو طراحی و کلیت آن نسبتا به روز ارزیابی می شود، و همانند رقیبش نظر خریداران را جلب می کند برروی داشبورد خودرو یک صفحه نمایش ۱۰/۲۵ اینچی دیده می شود، علاوه بر این موارد روی داشبورد خودرو از تریم کروم و طرح کربن برای افزودن به جزییات استفاده شده است.

امکانات کی ام سی T9

بر روی کنسول وسط خودرو نیز شاهد استفاده از کروم براش هستیم و دسته دنده خودرو نیز به صورت الکتریکی است. علاوه بر این موارد در کنسول وسط شاهد جزییات دیگری همچون جالیوانی، زیر آرنجی، سلکتور سیستم چهارچرخ محرک خودرو و سایر کلید های کنترلی خودرو هستیم. در ردیف عقب نیز سرنشینان راحتی مناسبی دارند و ادواتی همچون زیر آرنجی و خروجی های سیستم تهویه نیز به چشم می خورد.

در نهایت اگر بخواهیم طراحی داخلی این دو خودرو را بررسی کنیم، باید بگوییم که طراحی داخلی کی ام سی تی ۹ به روز تر و پر جزییات تر است، اما طراحی داخلی فوتون تونلند جی ۷ ساده تر است. درباره کیفیت متریال و ادوات باید قضاوت را به زمان واگذار کنیم، تا ببینیم در گذر زمان و استفاده مداوم کدام یک باکیفیت تر و با دوام تر است!

مقایسه امکانات ایمنی و رفاهی کی ام سی T9 و فوتون تونلند G7

بعضی از امکانات ایمنی و رفاهی مشترک این دو پیکاپ عبارت اند از؛ ۶ کیسه هوا، ترمز ABS، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم کمکی حرکت در سرازیری، ترمز دستی الکتریکی، اتوهلد، سیستم کمکی ترمز، سیستم کنترل دینامیکی خودرو، سیستم کنترل فشار باد تایر ها، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور نور و باران، سنسور پارک، هشدار نیستن کمربند ایمنی و… اما در این بین فوتون تونلند جی ۷ با داشتن امکانات ایمنی همچون رادار نقطه کور و سیستم هشدار تصادف از جلو مقابل دست برتری را مقابل حریف خود دارد.

اما مهم ترین امکانات رفاهی این دو خودرو عبارت آمد از؛ صندلی های چرمی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل، شیفتر پشت فرمان(در تونلند G7)، سانروف، کول باکس، استارت دکمه ای و ورود و خروج بدون کلید، شارژر وایرلس(کی ام سی تی ۹)، پشت آمپر تمام دیجیتال با قابلیت تغییر تم، نورپردازی داخل کابین (در کی ام سی T9)، تنظیم برقی صندلی جلو، گرمکن صندلی های جلو، آینه وسط الکتروکرومیک، خروجی های برق و USB ردیف جلو، رکاب، رول بار، سیستم تنظیم حالات رانندگی، قفل دیفرانسیل با قابلیت تنظیمات مختلف، دوربین ثبت وقایع (در تونلند G7)، بلوتوث، مانیتور ۱۰/۲۵ اینچی و سیستم صوتی مجهز به ۴ بلندگو (در تونلند G7)، مانیتور ۱۰/۴ اینچی و سیستم صوتی مجهز به ۶ بلندگو (در کی ام سی T9)

در زمینه امکانات رفاهی نیز هر دو پیکاپ حرف هایی برای گفتن دارند و نمی توان برتری مطلق را به هرکدام داد.

جمع بندی و سخن پایانی

این دو پیکاپ در بازار رقبای گوناگونی را اعم از بهمن G9، کینگ لینگ تاگا، کلوت اتوماتیک و … را پیش روی خود می بینند، که با توجه به فاکتور های نامبرده شده اگر دنبال خودرویی با طراحی به روز تر هستید می ام سی T9 انتخاب شماست و اگر دنبال خودرویی با ظاهری ساده تر و مقبول تر هستید فوتون تونلند G7 انتخاب شما خواهد بود. در سایر زمینه ها نیز مستلزم بررسی دقیق تر و همه جانبه تیم تست و بررسی آخرین خودرو است تا برنده مطلق در این بررسی مشخص شود.

ویدیو معرفی کی ام سی T9

source
کلاس یوس

viraje.ir

توسط viraje.ir