با گسترش سایه چین بر سر صنعت خودروسازی، میشد به راحتی پیشبینی کرد که خودروسازان باسابقه راهی به جز اتحاد با یکدیگر ندارند. قراردادی که میان هوندا و نیسان منعقد شده، میتواند یکی از بهترین نمونهها در این زمینه باشد.
هرچند برنامه همکاری این دو برند در مراحل اولیه قرار دارد، اما بنابر اطلاعیه رسمی، دو خودروساز ژاپنی در حال مطالعه روشهای همکاری مشترک در زمینه ساخت خودروهای برقی و قطعات و نرمافزارهای مربوط به آنها هستند.
به گزارش رویترز، مدیرعامل هوندا آقای توشی هیرو میبه در اظهارنظری محافظه کارانه، از بررسی پتانسیلهای این همکاری مشترک سخن گفته است. اما مدیرعامل نیسان آقای ماکوتو اوشیدا اعلام کرده است، که همکاری این دو برند به ژاپن محدود نشده و سراسر جهان را شامل خواهد شد. وی در گفتگو با خبرنگاران به افزایش سریع تعداد رقبای نوظهور و همچنین تشدید رقابت اشاره کرده است. به نظر میرسد سخنان وی علاوه بر خودروسازان چینی، به شرکت تسلا هم اشاره کند. به گفته وی تا زمانی که به روشهای فعلی و رویکردهای سنتی پایبند باشیم، پیروزی در رقابت اتفاق نخواهد افتاد.
نیسان با عرضه لیف در سال 2010، یکی از پیشگامان بازار خودروهای برقی به شمار میآمد، اما در طول سالهای اخیر نتوانست جایگاه خود را حفظ کند.
همکاری هوندا و نیسان کمی عجیب به نظر میرسد، چراکه نیسان همچنان به عنوان عضوی از اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی شناخته میشود. این شرکت در حال طراحی نسل بعدی نیسان میکرا براساس پلتفرم مشترک با رنو 5 برقی است. حتی احتمال دارد که این دو خودرو در یک محل مشترک یعنی در فرانسه تولید شوند. البته رنو در سالهای اخیر و پس از امضا قرارداد با گروه جیلی، سهم خود در نیسان را کاهش داده است.
البته مدیرعامل نیسان به مخاطبان اطمینان داده است، که هرگونه برنامه مشترک با هوندا، بر شراکت این برند با رنو و همچنین حضور در بازار اروپا، هیچ تاثیری نخواهد داشت.
از طرف دیگر، هوندا هم با چند شرکت همکاری دارد. این شرکت در آمریکای شمالی از پلتفرم GM Ultium جنرال موتورز برای ساخت خودروهای برقی هوندا و آکورا استفاده میکند. علاوه بر این، خودروساز ژاپنی قصد دارد با همکاری سونی، سه خودروی برقی جدید را تا قبل از پایان این دهه روانه بازار کند.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
source
کلاس یوس