1 01 Desktop

نسل سوم نیسان قشقایی با کد فنی شناسایی J12 که در سال ۲۰۲۱ روانه بازار شد، حالا در نسخه ۲۰۲۳ روی خط تولید قرار گرفت. این کراس اوور سایز کوچک که از دیدگاه کلاس‌بندی در میان نیسان ایکس تریل و نیسان جوک قرار می‌گیرد و به صورت نسخه وارداتی توسط نامی خودرو به بازار خودرو کشورمان تزریق شود.

مزایا و معایب

+ ابعاد مناسب با شهرهای پرترافیک

+ مصرف سوخت کم

+ اعتبار نام برند

– سواری خشک و کوبنده

– عدم عرضه در نسخه AWD

– عرضه با سطح پایین امکانات

مشخصات فنی

نسل اول قشقایی به موهبت همکاری پارس خودرو و نیسان، یکی از خودروهای مونتاژی خوب بازار کشور بود. اگرچه در آن دوران با توجه به مونتاژ گزینه‌های جذاب‌تر دیگر، این خودرو چندان در دل مشتریان ایرانی جا باز نکرد، اما حالا با مملو شدن بازار خودرو ایران از چینی‌های رنگارنگ، واردات نیسان قشقایی نسل سوم با یدک کشیدن اعتبار نام ژاپنی نیسان می‌تواند مورد قبول خریداران ایرانی واقع شود.

در صورتی که هنوز در نام این خودرو شک دارید، باید تاکید کنیم که بله، نیسان در نام‌گذاری این خودرو با افتخار و مستقیما از اسم مردمان سخت‌کوش ایل قشقایی ایران الهام گرفته است.

نسل سوم نیسان قشقایی همانند نسل پیشین بر پلتفرم مشترک رنو-نیسان با نام DMF-CD بنا شده و از این جهت با نیسان روگ و ایکس تریل (T33) و رنو آسترال مشترک است. پیشرانه بنزینی عرضه‌شده برای این کراس اوور در بازارهای جهانی یک واحد ۴ سیلندر توربو ۱.۳ لیتری و یک نمونه ۴ سیلندر تنفس طبیی ۲ لیتری است که با دو انتخاب از بین گریبکس دستی ۶ سرعته و جعبه دنده اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) و تنها در برخی بازارهای جهان با قابلیت ویژگی دو دیفرانسیل دائمی (AWD) عرضه می‌شود.

البته نسخه هیبرید ملایم نیز با پیشرانه ۳ سیلندر توربو ۱.۵ لیتری نیز در برخی بازارهای جهان به فروش می‌رسد که احتمال انتخاب آن برای بازار ایران غیرمحتمل و غیرمنطقی است.

نسخه وارداتی نامی خودرو از نیسان قشقایی به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی مجهز است که حداکثر قدرت ۱۵۱ اسب بخار و گشتاور ۱۹۴ نیوتن.متر را در اختیار راننده قرار می‌دهد و به گیربکس CVT و ساختار انتقال نیرو محرک جلو (FWD) مجهز است. اگرچه گیربکس ضریب متغیر اتوماتیک هیچگاه در میان ایرانیان محبوب واقع نشد، اما نیسان مدعی است که این گیربکس از نسل جدید خانواده Xtronic با ۲۹ درصد اصطکاک داخلی کمتر، بازده بیشتری در انتقال نیرو دارد و در شبیه‌سازی دنده‌های مجازی به مراتب دلپذیرتر عمل می‌کند.

نسخه e-Power در قشقایی نسل سوم، مدلی است که از همان پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو بهره می‌گیرد، با این تفاوت که در این مدل بخصوص، انتقال نیرو تنها به صورت الکتریکی و به کمک یک موتور برقی انجام می‌شود و پیشرانه بنزین‌سوز تنها نقش ژنراتور را ایفا می‌کند. این مدل بخصوص در پایان سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه خواهد شد.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۴۰۱ میلیمتر
عرض ۱۸۳۷ میلیمتر
ارتفاع ۱۶۱۲ میلیمتر
فاصله محورها ۲۶۴۶ میلیمتر
وزن خالص ۱۴۶۹ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۴۸۶ لیتر
حجم مخزن سوخت ۵۵ لیتر
قطر رینگ ۱۸ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی نیسان قشقایی ۲۰۲۳

نیسان قشقایی در نمای خارجی خود به خوبی توانسته است با بهره‌گیری از المان‌های طراحی متمایز در بخش چراغ‌های دو طبقه جلو و شکست دو گوشه سپر، تمایز خود را با سایر مدل‌ها حفظ کند. اما استفاده از ساختار جلوپنجره مشابه و منطبق بر زبان طراحی V-Motion برند نیسان و همچنین سبک طراحی چراغ‌های عقب که به مدل استفاده‌شده در آلتیما جدید شباهت دارد، هنوز ذات نیسان خود را به سادگی فریاد می‌زند.

کمی عجیب و غریب یا به اصطلاح فضایی بودن از ویژگی بارز طراحی ژاپنی مخصوصا در میان محصولات روز است. در نتیجه استفاده از ریم‌های آلیاژی پولیش‌شده در ترکیب با رنگ مشکی پیانویی و همچنین برش زاویه‌دار ستون C تا در پنجم خودرو را که به افزایش ابعاد گلگیرهای عقب منجر شده است، باید از المان‌های نوین نیسان دانست.

طراحی داخلی

کابین نیسان قشقایی ۲۰۲۳

نمای داخلی نیسان قشقایی در عین سادگی و اقتصادی بودن، بسیار جذاب و در نسخه تریم دو رنگ، بسیار گرم و زیبا است. اگر قیمت نهایی قشقایی را در برابر رقبای هم رده آن نظیر مزدا CX-30 و تویوتا کرولا کراس در نظر بگیریم، باید به این سبک طراحی دلچسب آفرین گفت.

بخش میانی داشبرد با داشتن زاویه رو به راننده (طراحی راننده‌محور) با یک نمایشگر لمسی نسبتا بزرگ ۱۰ اینچی برای سیستم مولتی مدیا (۸ اینچ در نسخه‌های کم‌آپشن) همراه شده است. البته مجموعه کلاستر سنتی خودرو نیز حالا جای خود را به نمایشگر TFT با ابعاد ۱۰.۸ اینچ (۷ اینچ در نمونه‌های کم آپشن) داده و کاملا دیجیتال و مدرن است. تنها ایراد فرمان دایره‌ای D-Cut خودرو است و اگرچه با تاریخچه و ذات نیسان هماهنگ است، اما در برابر طراحی روز نمای داخلی کمی از مدافتاده به نظر می‌رسد.

آپشن ها و امکانات

قشقایی شاید خودرو رده‌بالایی نباشد، اما با داشتن ویژگی‌هایی چون سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، گرم‌کن فرمان و سیستم استارت/استپ اتوماتیک به صورت استاندارد و ارائه سفارشی ویژگی‌هایی چون سیستم کمک پارک، سنسور پارک جلو، عقب و نقاط کور، دوربین ۳۶۰ درجه، ماساژور صندلی‌های جلو، روکش چرمی صندلی‌ها و حتی سیستم صوتی بسیار با کیفیت برند بوز (Bose) آمریکا با ۱۰ بلندگو، تلاش دارد تا با خودروهای پریمیوم (یک کلاس پایین‌تر از لوکس) اروپایی نظیر بی ام و و آئودی سرشاخ شود. همچنین لازم به ذکر است که دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه ایمنی Euro-NCAP اروپا و آمریکای لاتین بر ارزش این خودرو می‌افزاید.

البته جای تردید نیست که در صورت واردات، نیسان قشقایی‌های بازار ایران بسیاری از این ویژگی‌های رفاهی را از دست خواهند داد.

قیمت نیسان قشقایی در بازار

نمای عقب نیسان قشقایی ۲۰۲۳

نیسان قشقایی اگرچه از رقبای هم‌کلاس اروپایی خود به مراتب ارزان‌تر و اقتصادی‌تر است، اما قیمت آغازین ارزان‌ترین تریم آن در محدوده بیش از ۳۰ هزار دلار آغاز می‌شود که همچنان برای بازار ایران چشم‌گیر است. از این رو این خودرو فقط می‌تواند با رقبای کره‌ای نظیر کیا سلتوس یا اقتصادی‌های هم‌وطن مانند مزدا CX-30 و تویوتا کرولا کراس رو در رو شود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی

source
کلاس یوس

viraje.ir

توسط viraje.ir