قیمت شاهین اتومات در بهار 1403
فروردین 1403: شرکت خودروسازی سایپا، قیمت شاهین اتوماتیک با گیربکس CVT را از تاریخ 1403/01/16 مطابق جدول زیر، افزایش داده است:
تیپ محصول | شاهین CVT |
---|---|
قیمت قدیم | 641,718,000 |
قیمت جدید | 649,078,000 |
*قیمتها برحسب تومان است.
قیمت شاهین اتومات در پاییز 1402
مهر 1402: همانطور که میدانید، شورای رقابت در تاریخ 21 شهریورماه، پایه قیمت شاهین اتومات (قیمت خام) را معادل 545 میلیون و 992 هزارتومان تعیین کرد. سپس در تاریخ 5 مهرماه، باخبر شدیم که شرکت سایپا، قیمت نهایی این خودرو را 641 میلیون و 718 هزارتومان مشخص کرده است.
اما در تاریخ 11 مهرماه و برای دومینبار، قیمت شاهین CVT دستخوش تغییر شده است. ماجرا از این قرار بود که سایپا برای دعوتنامههای تیرماه 1402، مصوبه شورای رقابت را اعمال کرد که ماحصل آن، کاهش قیمت شاهین اتومات از 641 میلیون به 613 میلیون و 602 هزارتومان بود. اما با صدور دعوتنامههای جدید آذرماه 1402، مشخص شده که قیمت واقعی شاهین اتوماتیک، همان عدد 641.718 میلیون تومان بوده است.
کاتالوگ جدید شاهین اتومات
شهریور 1402: نسخه اتوماتیک شاهین، که البته به گیربکس CVT مجهز است نه به گیربکس AT، در بیست و سومین نمایشگاه خودرو مشهد 1402 رونمایی شد. طبق برنامهریزی سایپا، پس از به تولید رسیدن شاهین CVT، این شرکت به دنبال تولید شاهین پلاس AT خواهد رفت:
چندی پیش نیز همزمان با اضافهشدن آپشنهای جدیدی ایمنی، که از مردادماه 1402 روی خودرو شاهین دستی نصب شده و بزودی روی شاهین اتومات نیز قرار میگیرد، شرکت خودروسازی سایپا، کاتالوگ جدید شاهین CVT را منتشر کرده بود:
همانطور که در کاتالوگ فوق نیز مشاهده میکنید، سه آپشن کنترل پایداری (ESC) ، کنترل کشش (TCS) و کمکی حرکت در سربالایی (HSA) روی هر دو نسخه شاهین، نصب شده است؛ در حالیکه تا پیش از این، این سه ویژگی فقط برای شاهین اتوماتیک اعلام شده بود. اما خوشبختانه، حالا میبینیم که به لطف استانداردهای جدید ایمنی که برای خودروسازان اجباری شده است، هم شاهین اتومات و هم شاهین دستی، دارای این سه ویژگی هستند.
تفاوت شاهین CVT با شاهین MT
اردیبهشت 1402: شرکت خودروسازی سایپا، اطلاعات فنی شاهین اتوماتیک CVT را منتشر کرد. این نسخه جدید شاهین، که در سال 1402 به بازار میآید، به گیربکس جدید CVT مجهز شده و قابلیت تعویض 7 دنده بصورت تیپترونیک را هم دارد.
شاهین CVT در قسمت فنی، هیچگونه تغییری نسبت به شاهین دندهای G نداشته و فقط وزن خالصش، حدود 50 کیلوگرم افزایش یافته است. ضمن اینکه مصرف ترکیبی خودرو نیز که در شاهین دندهای معادل 7.5 لیتر بوده، در شاهین CVT به حدود 7.2 لیتر رسیده است. تمامی امکاناتی که در شاهین G بکار رفته، برای شاهین CVT نیز استفاده اما سایپا علاوه بر آنها، چندین آپشن جدید نیز به شاهین CVT افزوده که عبارتند از:
- آنتن کوسهای
- تزیینات کرومی بدنه و کابین
- کفپوش سه بعدی
- مانیتور 10 اینچی جدید (که جایگزین مانیتور 7 اینچی شده)
- کروز کنترل
- محدودکننده سرعت (اسپید لیمیتر)
- سیستم کنترل کشش یا TCS
- سیستم کنترل پایداری یا ESC
- سیستم کمکی حرکت در سربالایی یا HSA
علاوه بر ویژگیها و امکانات فوق، شاهین اتوماتیک در قسمت فنی نیز مجهز به گیربکس CVT با تعویض دنده 7 سرعه تیپترونیک است. همچنین وزن خودرو حدود 50 کیلوگرم افزایش یافته و به عدد 1320 کیلوگرم رسیده است. ضمن اینکه مصرف سوخت شاهین CVT معادل 7.52 لیتر اعلام شده که تقریبا 0.3 لیتر از شاهین MT، بیشتر است.
تغییر پیشرانه شاهین CVT در سال 1402
مهر 1401: معاون فنی و مهندسی گروه سایپا، درباره موتور شاهین گفت که بررسیهایی صورت گرفته و نارضایتی از عملکرد آن وجود ندارد؛ چرا که موتور ویژگیهایی مورد نظر خودرو شاهین را برآورده می کند. آمار نشان میدهد که حدود 40 درصد مشتریان، متقاضی خودرو اتوماتیک هستند. با توجه به اینکه در گذشته سایپا خودرو اتوماتیک ساینا و کوییک را تولید و عرضه کرده و رضایت مناسبی از این خودروها وجود دارد، بنابراین طراحی و تولید خودرو شاهین اتوماتیک در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه مراحل عمده کار انجام شده است. خودروهای اتوماتیک از لحاظ امکانات، آسایش داخلی و آپشنهای مختلف، تنوع مناسبی دارند و با وجود تحریمها، بخشی از تنوع آپشن خودروهای لوکس محدود شد؛ اما خوشبختانه در این خودرو تمایز ظاهری ایجاد شده است.
وی درباره شاهین اتوماتیک CVT گفت که در این خودرو آپشنهایی مثل دستگیرهها، جلوپنجره و گارنیش پشت خودرو کروم کاری شده، همچنین داشبورد داخلی دو رنگ طراحی شده است و خودرو با گیربکس CVT عرضه می شود. شرکت تولیدکننده این گیربکس شرکت پانچ بلژیک است که در دنیا صاحب سبک است و در بازارهای جهانی حضوری فعال دارد. تستهای صحهگذاری محصول انجام شده و پیشبینی میشود که تا پایان سال، تمامی تستها و فرآیند شمارهگذاری این خودرو انجام شود و طبق برنامه زمان بندی عرضه محصول از اردیبهشتماه 1402 آغاز شود.
وی افزود در سایپا سیتروئن خط موتور EC5 نصب و در مراحل راهاندازی بود که با شروع تحریمها و ترک شرکت سیتروئن، سایپا برنامه احیا این موتور را آماده و در خط تولید موتور شرکت مگاموتور آماده تولید است. این موتور بر روی محصولات روز گروه پژوسیتروئن و همچنین خودروهای داخلی پژو 2008، سیتروئن C3 و تارا فعال است. این موتور دارای 16 سوپاپ و به نام موتور ME16 معرفی شده و تا نیمه دوم 1401 برای خودرو شاهین دستی و اتوماتیک CVT و در پروژه P90 استفاده میشود.
آپشنهایی جدید برای شاهین اتومات
فروردین 1401: اخیرا تصاویری از یک دستگاه شاهین اتوماتیک منتشر شده که به آپشنهای جدیدی مجهز بوده و پلاک ملی دریافت کرده است.
تغییرات ظاهری شامل اضافه شدن جزئیات و تزئینات کرومی به جلوپنجره و دستگیره درهاست. نشان توربو نیز روی گلگیرها به چشم میخورد. رینگها طراحی جدیدی دارند و از نوع تراشخورده آلومینیومی هستند. شیشههای عقب خودرو نیز به صورت استاندارد دودی شدهاند.
علاوه بر دوربین دنده عقب، یک دوربین در قسمت جلوپنجره و دو دوربین زیر آینه های جانبی نصب شده است، تا این نسخه شاهین به آپشن دوربین ۳۶۰ درجه مجهز شود. دوربین ثبت وقایع نیز پشت آینه داخل کابین و روی شیشه جلوی شاهین مورد نظر نصب شده است.
داخل کابین، تریم کرم و مشکی به همراه تزئینات طرح چوب به کار رفته است. صندلیها با دوخت جدید ظاهر شدهاند و یک نمایشگر 10 اینچی لمسی در دسترس است. دکمه تنظیمات نمایشگر به پایین صفحه منتقل شده است. علاوه بر این نمایشگر، نمایشگرهای ردیف عقب نیز اضافه شدهاند. از امکاناتی که احتمالاً به صورت استاندارد برای شاهین اتوماتیک ارائه میشود، میتوان به کروز کنترل، رینگ های آلومینیومی 16 اینچی، کیسه هوای جانبی و… اشاره کرد.
بررسی انواع شاهین در بازار
برای آشنایی با مشخصات فنی خودرو و تیپهای جدید شاهین سایپا و جهت اطلاع از تفاوت انواع خودروهای شاهین در بازار، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:
همچنین اگر شما هم یکی از مالکان خودروهای شاهین هستید، احتمالا خواندن مطالب زیر نیز برایتان مفید خواهد بود:
source
کلاس یوس