به روزهای اسمارتهای کوچک خداحافظی کنید، چون مدلهای جدید این برند هر روز بزرگتر میشوند. مدل #1 با نامی نه چندان الهامبخش، 427 سانتیمتر و مدل #3 حدود 444 سانتیمتر طول دارند. حالا اسمارت کانسپت #5 یک کانسپت است که پیشنمایشی از مدلی حتی بزرگتر است که اواخر امسال عرضه خواهد شد. این شرکت ابعاد دقیق را ذکر نکرده است، اما تا جایی پیش میرود که آن را یک شاسیبلند سایز متوسط مینامد. بله، یک اسمارت سایز متوسط!
به گزارش مجله ماشین، این شاسیبلند جعبهای به نظر میرسد برداشتی آیندهنگرانه از مرسدس بنز GLB با ویژگیهای آفرود مانند سیستم تعلیق بلند و لاستیکهای همه جا رو باشد. اسمارت همچنین به آن صفحههای محافظ زیر بدنهی درشت و حتی سپرهای محافظ جانبیای داده است که عادت کردهایم آنها را روی جیپ رانگلر و فورد برونکو ببینیم. پوشش پلاستیکی دور گلگیرها به همراه باربند درشت و یک نوار نور LED هم وجود دارد. تم ماجراجویانهی کانسپت با یک وینچ تعبیهشده و یک سکوی تاشو در عقب برای دسترسی به سقف تقویت میشود.
این خودرو به عنوان «چندکارهترین اسمارت تمام دوران» تبلیغ میشود و به لطف دو موتور الکتریکی، از سیستم چهارچرخ متحرک بهره میبرد. با دیدن باتری عظیم کانسپت #۵ با ظرفیت بیش از ۱۰۰ کیلووات ساعت، متوجه بزرگی آن میشویم. این خودروی برقی بلندقد از تکنولوژی ۸۰۰ ولتی برای شارژ سریع بهره میبرد و تنها به ۱۵ دقیقه زمان برای شارژ باتری از ۱۰ تا ۸۰ درصد نیاز دارد. با یک بار شارژ کامل، بر اساس استاندارد WLTP، میتواند بیش از ۵۵۰ کیلومتر را بپیماید.
درون کابین، با سه نمایشگر شاهد چیدمانی کاملاً لمسی هستیم. این چیدمان شامل یک صفحه کیلومتر دیجیتال کوچکتر، یک سیستم سرگرمی مرکزی و یک نمایشگر اضافی فقط برای سرنشین جلو میشود. چند دکمهی میانبر حساس به لمس بین نمایشگر راننده و صفحهی لمسی وجود دارد، اما دسترسی به اکثر عملکردها از طریق دو پنل بزرگ OLED صورت میگیرد.
از آنجا که کانسپت #۵ چند ترفند جالب دارد، مطمئناً اسمارتهای امروزی دیگر آن اسمارتهای سابق نیستند. این خودرو یک صندلی سرنشین با قابلیت تنظیم گرانش صفر (صندلی که زاویهی پشتی به گونهای تنظیم میشود که پاها همسطح با بدن قرار میگیرند) به همراه قابلیتهای ماساژ و تهویه و یک زیرپایی دریافت میکند. همچنین یک بلندگوی قابلحمل در کنسول وسط، یک دستیار مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی و نورپردازی محیطی در پشت هر چهار تکیهگاه سر وجود دارد.
این شاسیبلند سایز متوسط در نمایشگاه اتومبیل چین ۲۰۲۴ در پکن که از ۲۵ آوریل آغاز میشود، حضور خواهد داشت. اسمارت در نیمهی دوم سال، مدل تولیدی بعدی را رونمایی خواهد کرد.
به عنوان یادآوری، اسمارت از سال ۲۰۱۹ دیگر بهطور کامل زیرمجموعهی مرسدس نبوده است. این برند یک سرمایهگذاری مشترک ۵۰:۵۰ بین برند لوکس آلمانی و Geely است. مدلهای #۱ و #۳ که قبلاً به آنها اشاره کردیم، در چین ساخته میشوند. شرکت Ineos Automotive نیز وانت Grenadier و شاسیبلند آن را در کارخانهی سابق اسمارت در هامباخ، فرانسه میسازد.
اسمارت تنها شرکتی نیست که از فرمول سنتی ساخت خودروهای کوچک منحرف شده است، چرا که Mini کمپانی BMW نیز با خودروهایی به مراتب بزرگتر وارد بازار میشود. برای مثال، جدیدترین Countryman حدود ۴۴۳ سانتیمتر طول دارد که تقریباً هماندازهی اسمارت #۳ است. عرض هر دوی آنها نیز با ۱۸۴ سانتیمتر یکسان است. مدل آیندهی #۵ حتی بزرگتر خواهد بود.
مشخصات اسمارت کانسپت #۵
source
کلاس یوس