سوزوکی فرانکس یکی از گزینه های وارداتی است که توسط شرکت راساموتور خاورمیانه به ایران می آید و ما در این مطلب به معرفی فرانکس می پردازیم.
درباره سوزوکی فرانکس
مدتی است که خودروهای نشان سوزوکی، بعد از پایان دوره ممنوعیت واردات خودرو، وارد بازار ایران شده اند. محصولات نشان سوزوکی که سابقه حضور در بازار ایران را دارند عموما خودرو های اقتصادی هستند که علاوه بر داشتن ویژگی ها مثبتی نظیر استهلاک پایین و قیمت مناسب در دیگر کشور ها، امکانات بسیار خوبی را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند.
یکی از این خودرو ها، سوزوکی فرانکس (SUZUZKI FRONX) است. سوزوکی فرانکس در واقع یک کراس اوور کوچک شهری و یا هاچ بک کراس اقتصادی در سگمنت B است که بر اساس پلتفرم سوزوکی بالنو طراحی و در سال ۲۰۲۳ راهی وارد بازار های جهانی شده است. ناگفته نماند که شرکت تویوتا با همکاری شرکت سوزوکی محصولی را با نام تویوتا Urban Cruise عرضه کرده که عملا می توان آن را نسخه تغییر یافته سوزوکی فرانکس به حساب آورد. در حال حاضر شرکت راسا موتور خاورمیانه که تا پیش از این واردات محصولاتی مانند جیمنی، بالنو و سیاز را از برند سوزوکی انجام داده بود، مسئولیت واردات سوزوکی فرانکس را نیز بر عهده دارد و انتظار می رود تا شاهد محصولات بیشتری از نشان سوزوکی در بازار ایران باشیم.
طراحی بدنه
با اینکه سوزوکی فرانکس در خارج از ایران، خودروی گران قیمتی محسوب نمی شود اما به طور کلی در این خودرو شاهد طراحی بروز، مدرن و در عین حال اسپرت هستیم که می تواند انتخاب مناسبی برای جوانان باشد. نکته ای که در نمای جلو این خودرو می توان به آن اشاره کرد این است که مطابق طراحی خودر های روز و به منظور وسعت نور بیشتر، چراغ های اصلی این خودرو داخل سپر قرار گرفته و چراغ های روشنایی روز به صورت نواری شکل در بالای چراغ های اصلی قرار گرفته است.
جلو پنجره سوزوکی فرانکس سبک طراحی جوان پسندانه ای را دنبال می کند و استفاده از خطوط کرومی رنگ در این بخش جلوه خوبی را به این بخش داده است. طراحی نما های جانبی فرانکس بسیار مناسب و قابل توجه بوده و به صورت هماهنگ با طراحی دیگر قسمت های این خودرو صورت گرفته است. استفاده از خطوط طراحی، تریم دو رنگ و همچینین استفاده از خطوط کرومی از جذابیت های طراحی این خودرو به شمار می رود.
در نمای عقب این خودرو، طراحی اسپرت این خودرو حفظ شده و طراحی بروزی را به نمایش می گذارد. در این بخش از چراغ های به هم پیوسته استفاده شده که جلوه بسیار خوبی را به این بخش داده است. اما با تمام این تفاسیر سبک طراحی سپر و دیفیوزر عقب این خودرو، سبک طراحی خاصی دارد که ممکن است، سلیقه همه نباشد و این بخش جز معدود بخش هایی در طراحی این خودرو است که می توان به آن نقد وارد کرد.
مشخصات فنی سوزوکی فرانکس
سوزوکی فرانکس جزو خودرو های مید هایبرید یا هایبرید خفیف به شمار می رود. در واقع این خودرو دارای یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی به همراه پیشرانه برقی بوده که این پیشرانه در شرایطی نظیر؛ شروع حرکت، حرکت در سربالایی و افت گشتاور ناشی از تعویض دنده و… به کمک پیشرانه بنزینی می آید. پیشرانه های به کار رفته در سوزوکی فرانکس می توانند نهایت قدرت ۱۰۱ اسب بخار و گشتاور نهایی ۱۳۷ نیوتن متر را تولید و قوای محرکه را از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT، ساخت کمپانی آیسین، به چرخ های جلو منتقل کنند.
برند | سوزوکی |
مدل | فرانکس |
کلاس بدنه | کراس اوور |
سال تولید | ۲۰۲۴ |
حجم موتور | ۱۴۶۲ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | تنفس طبیعی + مید هیبرید |
قدرت | ۱۰۳ اسب بخار |
گشتاور | ۱۳۷ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۱.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۶۵ کیلومتر در ساعت |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک AT |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | تویست بیم |
طول | ۳۹۹۵ میلی متر |
عرض | ۱۷۶۵ میلی متر |
ارتفاع | ۱۵۵۰ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۵۲۰ میلی متر |
وزن | ۱۰۶۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۳۷ لیتر |
مصرف سوخت | ۵.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۱۹۵/۶۰R16 |
شرکت عرضه کننده | راسا موتور خاورمیانه |
برند نشان مادر | سوزوکی |
کشور سازنده | ژاپن |
از جمله مزایای خودرو های مید هایبرید که می توان به آن اشاره کرد مصرف سوخت میانگین آن ها است که در مصرف سوخت میانگین سوزوزکی فرانکس به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر در حدود ۵.۴ لیتر است که بسیار خوبی برای این خودرو به شمار می رود. از طرفی در بخش سیستم تعلیق این خودرو از سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و توییست بیم در محور عقب استفاده شده که عملکرد قابل قبولی دارند.
طراحی کابین و امکانات
نکته ای که باید قبل از هر چیزی بدانیم این است که در بازار های جهانی SUZUKI FRONX به هیچ عنوان خودروی گران قیمتی به شمار نمی رود و نمی توان از آن انتظار کیفیت خودرو هایی با قیمت های بالاتر را داشت اما در مجموع متریال و همچنین کیفیت مونتاژ این خودرو شما را راضی نگه می دارد و انتظارات را از یک خودرو ژاپنی به خوبی بر طرف می کند. در بخش رودری های این خودرو از پلاستیک خشک استفاده شده و طراحی ساده ای دارد اما بخش های میانی آن دارای روکش چرم مصنوعی است که احساس خوبی را به سرنشینان منتقل می کند.
در بخش بالای داشبورد نیز از متریال خشک استفاده شده اما احساس بی کیفیت بودن را نمی توان ار آن دریافت کرد. نکته ای که در این بخش وجود دارد، وجود قابلیت هدآپ دیسپلی (HUD) است که این آپشن در کمتر خودرویی در داخل کشور وجود دارد و می تواند از مزایای این خودرو به حساب آید. از طرف دیگر نمایشگر ۹ اینچی لمسی سیستم مالتی مدیا نیر در این بخش قرار گرفته که کیفیت قابل قبولی دارد. در بخش های میانی داشبورد سوزوکی فرانکس از رنگ کرومی مات استفاده شده که جلوه بسیار خوبی را به کابینن این خودرو داده و طراحی این بخش را از یکنواختی خارج کرده است. از طرفی در اطراف دریچه های سیستم تهویه نیز از رنگ کروم مات استفاده شده که باعث هماهنگی در طراحی و دیزاین داخل کابین شده است.
سوزوکی فرانکس از سیستم فرمان کمکی برقی بهره می برد که آپشن بسیار خوبی برای یک خودرو اقتصادی به شمار می رود. غربیلک فرمان این خودرو از نوع دی کات بوده و طراحی T شکل دارد و کلید های تعبیه شده بر روی آن می تواند دسترسی به بخش ها و آپشن های مختلف این خودرو را برای راننده راحت تر کند. پشت آمپر سوزوکی فرانکس از نوع آنالوگ بوده که احساس خوبی را به راننده منتقل می کند. در این بخش از کامپیوتر سفری استفاده شده که می تواند اطلاعات مختلفی را به راننده منتقل کند.
صندلی های SUZUKI FRONX طراحی و ارگونومی قابل قبولی دارند و در برگیرندگی مناسبی دارند و از ترکیب چرم مصنوعی و پارچه به عنوان روکش آنها استفاده شده است. نکته ای که باید در این بخش در نظر گرفت این است که صندلی های این خودرو به صورت دستی قابل تنظیم هستند که به عنوان یک خودرو اقتصادی چندان چیز عجیبی نیست. سوزوکی فرانکس با توجه به فاصله محوری ۲۵۲۰ میلی متری خود فضای قابل قبولی را در اختیار سرنشینان عقب قرار می دهد. متریال و دیزاین بخش عقب این خودرو همانند بخش جلو بوده و امکاناتی نظیر؛ دریچه سیستم تهویه و درگاه شارژ برای سرنشینان عقب در نظر گرفته شده اما جای خالی زیر آرنجی در بخش عقب این خودرو احساس می شود.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | شش کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی |
امکانات رفاهی | هدآپ دیسپلی – فرمان کمکی برقی – کروز کنترل – استارت دکمه ای – سنسور نور – فناوری LED چراغ ها – سامانه استارت استاپ اتوماتیک – رینگ آلومینیومی – تهویه اتوماتیک – دوربین ۳۶۰ درجه – دنده پشت فرمان – دریچه تهویه ردیف عقب – نمایشگر لمسی – شارژر بیسیم تلفن همراه – تریم داخلی چرم و پارچه – آینه حساس به نور |
مزایا و معایب
مزایا | مصرف سوخت کم – کیفیت ساخت مناسب – امکانات ایمنی و رفاهی مناسب |
معایب | توان حرکتی نه چندان بالا – کابین نه چندان بزرگ برای خانواده ها |
رقبای سوزوکی فرانکس
به طور کلی محصولات نشان سوزوکی در کنار قیمت مناسبی که در بازار های جهانی دارند، امکانات بسیار متنوع و خوبی را ارائه می دهند و همواره در محصولات کمپانی سوزوکی سعی شده است تا اصالت ژاپنی آن حفظ شود و سوزوکی فرانکس نیز از این قاعده مستثنی نیست. در حال حاضر با توجه به گسترش واردات خودرو، رفته رفته بر تعداد خودرو های وارداتی افزوده می شود اما در حال حاضر با توجه به کلاس طراحی این خودرو می توان هیوندای کرتا، هیوندای کونا و کیا سونت را از رقبای این خودرو در میان خودرو های وارداتی به شمار آورد و اگر بخواهیم رقیبی برای سوزوکی فرانکس در میان خودرو های داخلی در نظر بگیریم باید به خودرو هایی نظیر؛ ام وی ام X33 کراس، بک X3 پرو و… را به عنوان این رقیبی برای این خودرو رجوع کنیم که البته فرانکس در رده قیمتی کاملا بالاتری نسبت به مونتاژی های هم کلاس قرار می گیرد.
آلبوم تصاویر
سوالات متداول
سوزوکی فرانکس جزو خودرو های مید هایبرید یا هایبرید خفیف به شمار می رود. در واقع این خودرو دارای یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی به همراه پیشرانه برقی بوده که پیشرانه های به کار رفته در سوزوکی فرانکس می توانند نهایت قدرت ۱۰۱ اسب بخار و گشتاور نهایی ۱۳۷ نیوتن متر را تولید و قوای محرکه را از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل کنند.
از جمله امکانات این خودرو می توانیم به؛ ۶ کیسه هوا ده نقطه ای، سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، کروز کنترل، هدآپ دیسپلی، دنده پشت فرمان، استارت دکمه، ورود و خروج بدون کلید، فناوری LED چراغ ها، آینه الکتروکرومیک، سنسور نور، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک عقب، سامانه پایش فشار باد تایر ها و… اشاره کرد.
نوشته سوزوکی فرانکس ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی اولین بار در آخرین خودرو. پدیدار شد.
source
کلاس یوس