Wp Header Logo 57.png

گزارش سالانه JATO Dynamics از ۱۰۰ خودروساز پرفروش جهان در سال ۲۰۲۳، نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین خودروساز ایرانی یعنی ایران‌خودرو در این رنکینگ پس از برندهای آسیایی و اروپایی شامل چانگان، جیلی، چری، ماهیندرا، داچیا و JAC، در رتبه‌های ۴۲ جدول آمار فروش جهانی ایستاده است. جدولی که جایگاه نخست تا دهم آن را تویوتا، فولکس‌واگن، فورد، هیوندای، هوندا، نیسان، کیا، سوزوکی، BYD و شورولت تصاحب کرده‌اند.

در سال گذشته میلادی، ایران‌خودرو در مجموع ۵۹۰هزار و ۷۲۹ دستگاه خودرو به فروش رساند. این رقم براساس رده‌بندی جهانی، ایران‌خودرو را به جایگاه۴۲ پرفروش‌ترین برندهای خودرویی در سال ۲۰۲۳ رساند که این خودروساز بزرگ کشورمان را در میان ۵۰‌خودروساز پرفروش جهان جای می‌دهد.

رشدی که ادامه دارد

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در تشریح محور برنامه‌های ترسیم‌شده برای سال ۱۴۰۳، از هدف‌گذاری رشد دست‌کم ۲۰درصدی شمارگان تولید و کاهش ۱۲درصدی هزینه‌های تمام‌شده محصولات در سال جاری خبر داده است.

علیمردان عظیمی با بیان این‌که کاهش هزینه‌ها در راستای کاهش بهای تمام‌شده محصولات در تمامی بخش‌های زنجیره تولید، از برنامه‌های مهم در سال جاری است، گفت: «با اجرای پروژه‌های مختلف کاهش هزینه تمام‌شده در زنجیره ارزش تولید، علاوه بر رشد ۲۰درصدی تولید، میانگین کاهش ۱۲درصدی هزینه تمام‌شده هدف‌گذاری شده و تحقق این هدف تکلیفی برای تمامی ارکان سازمان است.»

ارتقای کیفیت

عظیمی ارتقای کیفیت را ضرورتی پراهمیت دانست و با تاکید بر بهبود کیفیت قطعات در زنجیره تامین، اظهار کرد: «ما به‌عنوان تولیدکننده محصول نهایی، مسئول کیفیت آن هستیم و باید هر گونه مانع در مسیر ارتقای کیفیت محصول شناسایی و برطرف شود؛ ارتقای کیفیت باید برای مردم و مشتریان ملموس باشد.»

وی افزود: «خوش‌بختانه با اقداماتی که در سال گذشته صورت گرفت، نتایج موثری در کیفیت محصولات کسب شد، اما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم و باید تغییرات و اصلاح لازم در فرآیندهای کیفی محصولات و خدمات پس از فروش ایجاد شود تا شاهد بهبود و افزایش رضایت‌مندی مردم باشیم.»

کاهش مصرف سوخت

عظیمی با اشاره به پروژه‌های مربوط به کاهش مصرف سوخت خودروها، اظهار کرد: «با توجه به توانمندی در حوزه موتور در گروه صنعتی ایران‌خودرو، بهبود سطح آلایندگی موتورها همواره دنبال می‌شود و در سال جاری نیز به‌عنوان یکی از تکالیف، پروژه‌های ویژه‌ای را در حوزه موتور به اجرا خواهیم گذاشت.»

وی تاکید کرد: «بهبود فرآیندهای طراحی و تولید قوای محرکه به‌طور جدی و به دور از شعار در دستور کار قرار دارد تا از نتایج این اقدامات ایران‌خودرو تمامی مردم و مشتریان منتفع شوند.»

ساماندهی شبکه تامین

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با تاکید بر رویکرد تیرینگ در شبکه تامین اظهار کرد: «به‌منظور افزایش کیفیت تولید قطعات، از توانمندی مجموعه‌سازان بزرگ که توان توسعه بالاتری دارند، استفاده خواهد شد و به‌ویژه در حوزه‌های برق و الکترونیک و موتور و قوای محرکه در سال جاری اقدامات موثری صورت خواهد گرفت.»

وی با بیان این‌که بدون تامین قطعات و مجموعه‌های با ‌کیفیت نمی‌توان انتظار تولید خودرویی با کیفیت را داشت، ادامه داد: «شرکت ساپکو و معاونت کیفیت ایران‌خودرو که در این شرکت ادغام شده، کیفیت قطعات را با حساسیت و دقت بالایی باید دنبال کنند؛ کیفیت قطعه پیش از تولید و ورود به خط تولید ایران‌خودرو باید نظارت و کنترل شود.»

عظیمی اولویت شبکه تامین ایران‌خودرو را بهره‌مندی از توان قطعه‌سازان داخلی برشمرد و تصریح کرد: «صرفا در صورتی قطعه از منابع خارجی تامین می‌شود که امکان تولید آن در داخل کشور وجود نداشته باشد.»

وی با تاکید بر استراتژی ایران‌خودرو بر استفاده حداکثری از توان قطعه‌سازان داخلی گفت: «در سال ۱۴۰۳ بیش از پیش، کنترل و نظارت جدی بر خریدهای خارجی ادامه خواهد داشت.»

مدیریت ارزبری محصولات

عظیمی مدیریت ارزبری محصولات را از رویکردهای اصلی ایران‌خودرو دانست و گفت: «هیچ شرکتی در گروه صنعتی ایران‌خودرو حق خرید از منابع خارجی بدون تایید کمیته ضرورت خرید خارجی را ندارد و باید از این طریق مصرف منابع ارزی را به درستی مدیریت کنیم؛ این رویکرد منطبق‌بر منافع اقتصادی کشور است.»

به گفته وی، یکی از برنامه‌های مهم ایران‌خودرو که مصوب هیات‌مدیره است، کاهش بهای تمام‌شده تولید است که بخشی از آن سال گذشته انجام شده و در سال جاری نیز تا دستیابی به اهداف تعیین‌شده ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، ارتقای کیفیت در محصول و خدمات پس از فروش را از دستاوردهای مهم ایران خودرو در سال ۱۴۰۲ برشمرد و گفت: «آمار خودروهای متوقف در شبکه خدمات پس از فروش بسیار پایین آمده است که با یکپارچه شدن حوزه‌های کیفیت ساپکو و ایران خودرو، برنامه‌هایی باید به اجرا گذاشته شود تا مسایلی که سال‌ها گریبان‌گیر صنعت خودرو کشور بوده است، حل‌وفصل شود.»

اعمال استانداردهای ۸۵گانه

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو ادامه داد: «اعمال استانداردهای ۸۵گانه از اقدامات مهم ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۲ بود و درحال‌حاضر تمام خودروها به‌جز پارس که پیش از این عدم امکان اجرای استانداردها روی آن اعلام شده است، با استانداردهای ۸۵گانه به تولید می‌رسند.»

وی افزود: «با این‌که فروش محصولات در سامانه یکپارچه به دلیل این‌که بالاتر از ظرفیت تولید بود، فشار زیادی به ایران‌خودرو وارد کرد، اما درحال‌حاضر تعهدات معوق کم‌تر از مدت مشابه سال گذشته است و توانستیم این تعهدات را به‌درستی مدیریت کنیم.»

عظیمی با اشاره به دستیابی به هدف تولید سال گذشته گفت: «خوش‌بختانه به همت مجموعه کارکنان ایران‌خودرو و شبکه تامین، خودرو ناقصی از خط تولید خارج نشده و این امر در شرایطی محقق شده که مشکلات کاهش درآمد شرکت، موانع تامین منابع ارزی و نقدینگی به دلیل عدم استفاده از تسهیلات شورای پول و اعتبار بر جای خود باقی بوده است.»

source
کلاس یوس

viraje.ir

توسط viraje.ir