به گزارش پرشین خودرو، دنا پلاس تیپ دندهای که در سال ۹۶ راهی بازار شده بود، در کمتر از دوسال با تیپ توربو دستی مجدداً عرضه گردید. در سال ۹۹ نوبت به تیپ توربوشارژ این خودرو رسید تا گام جدیدی از نوآوری در صنعت را به نمایش بگذارد. در سال ۱۴۰۱ نسخه توربو اتوماتیک EF۷P نیز به عنوان دنا جوانان وارد جریان ساخت شد تا به مرحله تولید انبوه برسد. در این مقاله با مقایسه ماشین دنا پلاس توربوشارژر با دنا پلاس، نگاهی به حرکتهایی که ایران خودرو در راستای بهسازی یکی از بهترین محصولات خود اجرا کرده است خواهیم داشت.
مقایسه ماشین دنا پلاس توربوشارژر با دنا پلاس از نظر طراحی
پیش از شروع بررسی تفاوت خودرو دنا پلاس توربو شارژر با دنا پلاس، با شباهتهای این دو خودرو شروع میکنیم. پلتفرم دنا که فیس لیفتی اساسی از سمند روی آن پیاده شده، متعلق به پژو ۴۰۵ و از نظر سیستم الکترونیکی، تعلیق و نوع سوخت رسانی شباهت تقریباً کاملی به سمند دارد.
دنا پلاس یا شاتون پلاس معروف به دنا ELX، به عنوان نسخه آپشنال دنا معمولی به بازار عرضه شد و تا سال ۹۸ با مجموعه کاملی از امکانات عرضه میشد. بعد از این سال برخی آپشنها از جمله سانروف و ایربگهای جانبی حذف شدند.
تلاش برای بهبود چهره، یکی از نقاط ضعف ایران خودرو در مقایسه ماشین دنا پلاس توربوشارژر با دنا پلاس به حساب میآید. ظاهر هردو خودرو از ساختار و خطوط یکسانی بهره میبرد و همچنان رخ قدیمی و نه چندان زیبایی را تحویل مشتریان داده است.
فرق دنا پلاس توربوشارژر با دنا پلاس در نگاه اول به ظاهر بیرونی، چندان محسوس نیست. در نگاه اول از روبرو، سپری متفاوت در مقایسه با نسخه معمولی دنا را شاهد هستیم که هردو از خطوط تیزتر روی کاپوت، گرافیک بهتر در داخل چراغها و جلوپنجره با فریم کرومی برخوردار هستند. در نمای جانبی خط شانهای با شروع از بالای چراغ قب تا برآمدگی گلگیر جلو، حس و حالی تقریباً عضلانی به دنا پلاس و دنا توربو بخشیده است. استفاده از رینگ آلومینیومی و تایری با یک سایز بزرگتر و ۵ پیچ نیز یکی مورد دیگر در لیست تفاوت خودرو دنا پلاس توربو شارژر با دنا پلاس به حساب میآید.
انتقاداتی درباره شکل قاب پنجره و سایز آنها (به ویژه در قسمت عقب) وارد بوده که ظاهراً ایران خودرو قصد ندارد کاری برای رسیدگی به آنها انجام بدهد و نسخههای جدید توربو (دستی و اتومات) را همچنان با همین ساختار راهی بازار میکند.
نمای عقبی نیز در تفاوت خودرو دنا پلاس توربو شارژر با دنا پلاس چندان تأثیری نگذاشته است. زاویه پشت هردو خودرو با ساختار مکعبی و چراغهای یک تکه، ظاهر کاملاً کلاسیک یک سدان شهری را پیدا کردهاند که با تلاش ایران خودرو برای خلق چهره عضلانی و حتی تهاجمی در نمای ظاهری همخوانی ندارد.
از نظر طراحی کابین، تفاوت چندانی در مقایسه ماشین دنا پلاس توربوشارژر با دنا پلاس نمیبینیم. در کابین توربوپلاس (دندهای و اتومات) از همان ساختار پیشین دناپلاس با تریم طرح چوب، نمایشگر ۷ اینچی و کنسول مشابه استفاده میکند. تنها فرق دنا پلاس توربوشارژر با دنا پلاس در دیزاین کابین، استفاده از فرمان چرمی با دوخت قرمز در توربوپلاس و تغییر طرح سردسته دنده است.
تفاوت خودرو دنا پلاس توربو شارژر با دنا پلاس در موتور خودرو
نکته اصلی تفاوت خودرو دنا پلاس توربو شارژر با دنا پلاس در پیشرانه این دو خودرو قرار دارد. موتور پرخوران (EF۷-TC) همراه با گیربکس ۶ سرعته یا اتوماتیک روی هردو خودرو نصب است و استفاده از موتور توربوشارژ، با تراکم بالاتر سوخت به نسخه جدید کشش بیشتری بخشیده است. در نتیجه در تفاوت خودرو دنا پلاس توربو شارژر با دنا پلاس تنفس طبیعی، شاهد گاز دادن کمتر برای شتاب گیری در نسخه توربو و البته استهلاک سریعتر به دلیل حساسیت موتور توربوشارژر به بنزین کم کیفیت وطنی هستیم.
ماحصل استفاده از موتور توربو، افزایش قدرت از ۱۱۲ اسببخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه به ۱۵۰ اسببخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه بوده که با افزایش تورک ۱۵۵ نیوتن متری به ۲۱۵ نیوتن متر همراه است. در ادامه میتوانید نگاهی دقیقتر به جزئیات مقایسه مشخصات فنی ماشین دنا پلاس توربوشارژر با دنا پلاس داشته باشید.
دنا پلاس |
دناپلاس توربوشارژ |
|
موتور |
EF۷ |
EF۷TC |
حجم موتور |
۱.۷ لیتر |
۱.۷ لیتر |
نوع موتور |
۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ |
۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ |
گنجایش |
۱۶۴۶ سی سی |
۱۶۴۵ سی سی |
قدرت |
۱۱۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ هزار دور در دقیقه |
۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه |
گشتاور |
۴۵۰۰ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه |
۲۱۵ نیوتن متر در ۲۲۰۰ دور در دقیقه |
گیربکس |
۵ دسته دنده دستی |
۶ سرعته اتومات |
شتاب صفر تا صد |
۱۳.۵ ثانیه |
۱۱ ثانیه |
حداکثر سرعت |
۱۸۹ کیلومتر بر ساعت |
۲۰۵ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی |
۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
۷.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
حجم باک |
۶۰ لیتر |
۶۰ لیتر |
وزن |
۱۲۵۸ کیلوگرم |
۱۲۶۲ کیلوگرم |
ابعاد |
۴۵۵۹طول-۱۷۲۰ عرض- ۱۴۶۰ ارتفاع |
۴۵۵۹ طول-۱۷۲۰ عرض-۱۴۶۰ارتفاع |
تفاوت مصرف سوخت ماشین دنا پلاس توربوشارژر با دنا پلاس، با توجه به سه عامل در سمت توربوپلاس سنگینی میکند.
- موتور قدرتمندتر: دنا پلاس توربوشارژر از موتور ۱.۶۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۵۰ اسب بخار استفاده می کند، در حالی که دنا پلاس از موتور ۱.۶۵ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۱۳ اسب بخار استفاده می کند. موتور قدرتمندتر به سوخت بیشتری برای تولید قدرت بیشتر نیاز دارد.
- وزن بیشتر: دنا پلاس توربوشارژر به دلیل وجود توربوشارژر و سایر اجزای اضافی، کمی سنگین تر از دنا پلاس است. وزن بیشتر می تواند منجر به مصرف سوخت بیشتر شود.
- نوع گیربکس: دنا پلاس توربوشارژر با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته عرضه می شود، در حالی که دنا پلاس با گیربکس دستی ۵ سرعته یا اتوماتیک ۶ سرعته ارائه می شود. گیربکس اتوماتیک به طور کلی نسبت به گیربکس دستی مصرف سوخت بیشتری دارد.
ایران خودرو در سال ۱۴۰۱ و بعد از تولید دنا پلاس توربوشارژر دستی، خط تولید این خودرو با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته را نیز راه اندازی نموده است. در ساخت دناپلاس توربو اتوماتیک از گیربکس DAE با حالتهای اسپرت، برقی و قابلیت تیپ ترونیک استفاده میشود. به علاوه در تیپ اتوماتیک، از فرمان برقی EPS استفاده میشود که در مقایسه با نسخه هیدرولیک دنا پلاس، هندلینگ بهتر و روانتری ارائه میدهد.
در اینفوگرافی زیر میتوانید نگاهی به تفاوتهای دنا پلاس توربو دستی و اتوماتیک داشته باشید.
تفاوت خودرو دنا پلاس توربو شارژر با دنا پلاس در آپشنها
در مقایسه امکانات رفاهی ماشین دنا پلاس توربوشارژر با دنا پلاس، تفاوتهای اندکی در استفاده از آپشنهای ایمنی و رفاهی در دنا پلاس توربو مشاهده میشود. در جدول زیر میتوانید درک دقیقتری از تفاوت ایمنی ماشین دنا پلاس توربوشارژر با دنا پلاس و امکانات هردو داشته باشید.
دنا پلاس |
دنا پلاس توربو |
|
سیستم فرمان |
هیدرولیک |
هیدرولیک |
سیستم ترمز جلو |
دیسکی خنک شونده |
دیسکی |
سیستم ترمز عقب |
دیسکی |
دیسکی |
سیستم ترمز ضد قفل ABS |
❌ |
✅ |
سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD |
❌ |
✅ |
سیستم کنترل پایداری خودروی ESP |
❌ |
✅ |
سیستم کنترل ترکشن |
❌ |
✅ |
سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAS |
❌ |
✅ |
کروز کنترل |
✅ |
✅ |
ایموبلایزر |
✅ |
✅ |
سنسور فشار باد تایرها |
❌ |
✅ |
ایربگ |
۴ |
۴ |
پیشکشنده کمربند ایمنی |
❌ |
✅ |
دیلایت |
✅ |
✅ |
فعال شدن خودکار چراغها |
❌ |
✅ |
سنسور پارک جلو |
❌ |
❌ |
سنسور پارک عقب |
✅ |
✅ |
قطر رینگ جلو |
۱۵ اینچ |
۱۶ اینچ |
قطر رینگ عقب |
۱۵ اینچ |
۱۶ اینچ |
عرض تایر جلو |
۱۹۵ میلیمتر |
۲۰۵ میلیمتر |
عرض تایر عقب |
۱۹۵ میلیمتر |
۲۰۵ میلیمتر |
سنسور باران |
❌ |
✅ |
کامپیوتر سفری |
✅ |
✅ |
دوربین دنده عقب |
✅ |
✅ |
سایر آپشنها |
– سیستم روشنایی موقت در محیطهای تاریک – آنتن اکتیو به همراه سیستم پشتیبانی از رهیاب – تنظیم زاویه نور چراغهای جلو از داخل – هشداردهنده موانع عقب با نمایش گرافیکی – سیستم عیبیابی هوشمند – طرح نئون و چراغ روشنایی در روز – تریم تک رنگ مشکی – جابهجایی صندلی راننده و سرنشین جلو بصورت تمام برقی (۸ حرکته) – آنتن سقفی جدید – تغییر استایل جانبی خودرو (درها به همراه شیشه لچکی عقب، دستگیرهها، گلگیرها و آینههای جانبی) |
– طرح نئون و چراغ روشنایی در روز – صندلی راننده و سرنشین جلو بصورت تمام برقی (۸ حرکته) – آنتن سقفی جدید – تغییر استایل جانبی خودرو (دربها به همراه شیشه لچکی عقب، دستگیرهها، گلگیرها و آینههای جانبی) – رینگ آلومینیومی جدید – فرمان چرمی با دوخت قرمز – زیرپایی موکتی با آرم توربو و نوار قرمز رنگ |
تجربه رانندگی با ماشین دنا پلاس توربوشارژر با دنا پلاس
همانطور که میتوان انتظارش را داشت، استفاده از موتور توربوشارژ کشش و سرعت بیشتری را در توربوپلاس به همراه دارد. البته برخی رانندگان گزارش دادهاند که در دورهای بالا، صدای موتور تا حدی به کابین نفوذ میکند. این امر به همراه حساسیت توربوشارژر به بنزین کم کیفیت، از جمله معایب دنا پلاس توربوشارژر است.
هندلینگ و پایداری هر دو خودرو در پیچها، در سطح قابل قبولی است. فرمانپذیری هر دو خودرو دقیق و قابل پیشبینی است و در پیچها به خوبی از دستورات راننده اطاعت میکنند. دنا پلاس توربوشارژر به دلیل قدرت بیشتر، مصرف سوخت کمی بالاتر دارد، اما با توجه به تجربه رانندگی لذتبخشتر و شتاب و قدرت بیشتر، این تفاوت مصرف قابل چشمپوشی است.
با توجه به اینکه در ایران، متاسفانه تست ایمنی که بخش حیاتی پروسه ساخت و عرضه خودروست نادیده گرفته میشود، اطلاعات دقیقی درباره میزان امنیت و رعایت استانداردهای جهانی سازمان WHO، امتیاز انکپ و موفقیت در تست تصادف برای دنا وجود ندارد. ادعاهایی از سوی ایران خودرو در ارتباط با ۴ ستاره بودن دنا پلاس مطرح میشود اما تجربههای رانندگان در شرایط ایران، این ادعا را زیر سؤال میبرد.
جدول رسمی مقایسه مشخصات ماشین دنا پلاس توربوشارژر با دنا پلاس
بررسی معایب و مزایای ماشین دنا پلاس توربوشارژر با دنا پلاس
دنا پلاس |
دنا پلاس توربوشارژ |
|
مزایا |
آپشنهای قابل قبول نسبت به قیمت و سگمنت؛ گستردگی خدمات پس از فروش و نمایندگیهای سرویس |
آپشنالتر در مقایسه با دنا پلاس؛ فرمان پذیری بهتر با تجهیز به EPS؛ سرعت و قدرت بالاتر موتور توربوشارژ |
معایب |
استفاده از پلتفرم و پیشرانه قدیمی؛ مشکلات مونتاژی و اشکالات الکتریکی |
استهلاک سریعتر در مقایسه با موتور تنفس طبیعی؛ ایمنی سؤال برانگیز |
جمع بندی
در انتهای مقاله مقایسه ماشین دنا پلاس توربوشارژر با دنا پلاس، بد نیست نگاهی به اینفوگرافی رسمی سایت ایران خودرو نیز داشته باشیم.
تفاوت خودرو دنا پلاس توربو شارژر با دنا پلاس صرفاً به قدرت و تورک موتور ختم نمیشود؛ بلکه این گروه صنعتی خوابهایی نیز برای ارائه یک نسخه آپشنالتر با امکانات رفاهی و ایمنی بالاتر، فرمان پذیری بهتر و البته تجربه رانندگی بهتر دیده است. با این وجود، دنا پلاس توربوشارژ (چه نسخه اتومات و چه دستی) همچنان از مشکلات تکراری پلتفرم قدیمی، طراحی نخراشیده، ارگونومی نه چندان استاندارد و استهلاک رنج میبرند.
امیدواریم بررسی فرق دنا پلاس توربوشارژر با دنا پلاس، به شما در انتخاب نهایی بین این دو خودرو کمک کرده باشد. مشتاق شنیدن نظرات شما درباره تجربه رانندگی با این دو خودرو هستیم.
source
کلاس یوس