Wp Header Logo 762.png

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، امروزه شرکت‌های بزرگ خودروسازی در جهان تلاش می‌کنند تا کیفیت و ایمنی خودروهای خود را ارتقاء دهند. این شرکت‌ها هزینه‌های هنگفتی را برای افزایش سطح ایمنی اتومبیل‌های خودشان صرف می‌کنند تا بتوانند مشتریان را راضی نگه دارند. به دلیل عدم وجود فضای رقابتی در گذشته، معمولا سطح کیفی و ایمنی خودروهای داخلی و اهمیت تولید محکم ترین ماشین ایرانی نادیده گرفته می‌شد.

متاسفانه در حال حال حاضر سازمان‌های اختصاصی برای سنجش و معرفی ایمن ترین خودرو ایرانی در کشور وجود ندارد و تست ایمنی خودروهای ایرانی با جدیدترین استانداردهای روز دنیا در داخل انجام نمی‌گیرد. در چنین شرایطی نمی‌توان به‌ طور قطعی گفت که محکم ترین بدنه ماشین ایرانی کدام است. البته ایمنی خودروهای جدید ایرانی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و تست‌های ایمنی و تصادف در مورد آنها بهتر و اصولی‌تر انجام شده است.

در این مقاله قصد داریم نگاهی به روش‌های تعیین کیفیت و ایمنی خودروها بیاندازیم و همچنین با محکم ترین ماشین ایرانی آشنا شویم. پس اگر می‌خواهید ایمن ترین خودروهای موجود در ایران را بشناسید، تا انتهای این مطلب با «پرشین خودرو» همراه باشید.

131703 - ایمن ترین خودروهای موجود در ایران؛ محکم ترین ماشین ایرانی؛ ایمن ترین خودرو ایرانی؛ محکم ترین بدنه ماشین ایرانی

چه سازمانی ایمنی خودروها را تعیین می‌کند؟

نرخ مرگ و میر بر اثر تصادفات جاده‌ ای بسیار بالاست و هر ساله افراد زیادی به دلیل بی‌احتیاطی و همچنین کیفیت پایین خودروها، در سراسر جهان جان خودشان را از دست می‌دهند. به همین منظور، تمام شرکت‌های خودروسازی ملزم شده‌اند که استانداردهایی را در ساخت محصولات خود رعایت کنند. بدین ترتیب، تمام خودروهای ساخته شده در تست‌های تصادف شرکت می‌کنند و براساس یک سیستم رتبه‌بندی، ستاره‌هایی را می‌گیرند که نشان‌ دهنده میزان ایمنی آنهاست. البته جای تاسف دارد که در ایران این امر برای ارزیابی خودروهایی که محکم ترین ماشین ایرانی نامیده می‌شوند، انجام نمی‌گیرد.

موسسات زیادی هستند که خودروها را مورد بررسی قرار می‌دهند و سطح ایمنی آنها را می‌سنجند، اما یکی از معتبرترین موسسات Euro NCAP نام دارد که اسم کامل آن European New Car Assessment Programmed است. این سازمان که در سال ۱۹۹۷ تاسیس شد، به‌ صورت غیردولتی فعالیت می‌کند و در بررسی و تست سیستم‌های ایمنی خودروها تخصص دارد.

سازمان Euro NCAP که در حال حاضر به بررسی ایمنی خودروهای اروپایی می‌پردازد، آزمایش‌های متعددی برای تست امنیت خودروها دارد که در بخش بعدی مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد. اما بد نیست بدانید که سازمان مشابهی در آمریکا نیز فعالیت می‌کند که NHTSA نامیده می‌شود و خودروهای تولید شده به‌ وسیله شرکت‌های آمریکایی را مورد بررسی قرار می‌دهد. هر دوی این سازمان‌ها در سطح بین‌المللی دارای اعتبار زیادی هستند و هر دو از سیستم رتبه‌دهی پنج ستاره برای نشان دادن سطح ایمنی خودروها استفاده می‌کنند.

131703 - ایمن ترین خودروهای موجود در ایران؛ محکم ترین ماشین ایرانی؛ ایمن ترین خودرو ایرانی؛ محکم ترین بدنه ماشین ایرانی

تست‌های ایمنی و تصادف خودرو شامل چه مواردی هستند؟

همان‌طور که گفتیم، موسسات تست ایمنی، برای اینکه سطح ایمنی یک خودرو را تعیین کنند، تست‌های مختلفی را روی آن انجام می‌دهند. هر کدام از این تست‌ها مشخص می‌کنند که یک اتومبیل در بخش‌های مختلف چه نمره‌ای کسب می‌کند و در نهایت هم یک امتیاز کلی (به‌صورت ستاره) به آن خودرو تعلق می‌گیرد. در ادامه مهمترین تست‌های ایمنی خودروها که در موسسه Euro NCAP انجام می‌شوند را معرفی می‌کنیم.

آزمایش برخورد از جلو

یکی از رایج‌ترین تست‌های ایمنی که تقریبا در تمام موسسات انجام می‌شود، تست برخورد از جلو است. این تست تصادف خودرو با یک مانع سخت یا یک خودروی دیگر را شبیه‌سازی می‌کند. به این منظور، خودرویی که باید ایمنی آن سنجیده شود را با سرعت مشخص (حدود ۶۵ کیلومتر بر ساعت) روی یک مسیر مستقیم به حرکت درمی‌آورند و در انتهای مسیر یک مانع وجود دارد که خودرو باید به آن برخورد کند. معمولا جنس این مانع از آلومینیوم است و به‌صورت لانه‌زنبوری ساخته می‌شود تا استحکام آن بیشتر باشد و برخورد با خودرو از روبه‌رو را تداعی کند. پس از برخورد، کارشناسان بررسی می‌کنند که میزان فرورفتگی قسمت جلوی خودرو چقدر بوده و همچنین تا چه حد به قسمت داخلی کابین آسیب وارد شده است. معمولا یک آدمک هم به عنوان راننده در داخل کابین قرار می‌گیرد تا میزان تقریبی صدمه وارده به آن بررسی شود.

آزمایش برخورد خودرو با خودرو از پهلو

در این آزمایش، یک مانع متحرک را با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت، از پهلو به قسمت پایینی درب راننده می‌کوبند. معمولا برای کلاس‌های مختلف خودروها، وزن مانع متحرک نیز متفاوت است. پس از برخورد، میزان تورفتگی و آسیب وارده به صندلی راننده را مورد بررسی قرار می‌دهند. همچنین میزان صدمه وارد شده به آدمک محاسبه می‌شود و در نهایت برای این بخش هم یک امتیاز ایمنی به خودرو تعلق می‌گیرد.

آزمایش برخورد میله از پهلو

این تست یکی از سخت‌گیرانه‌ترین مواردی است که شاید خیلی از خودروها نتوانند امتیاز کاملی از آن بگیرند. جالب است بدانید که تا یک دهه پیش، تست میله از پهلو به عنوان یکی از آزمایش‌های جانبی برای تعیین میزان ایمنی خودروها در نظر گرفته می‌شد. اما با بررسی‌های دقیقی که روی تصادفات واقعی و میزان آسیب‌های وارده به سرنشینان (مخصوصا راننده) صورت گرفت، تصمیم بر این شد که این تست را به عنوان یکی از تست‌های اصلی انجام دهند. در این آزمایش، خودرو را از پهلو و با سرعتی معادل ۳۲ کیلومتر بر ساعت، به یک میله قطور که به‌صورت عمودی روی زمین قرار گرفته است می‌کوبند. معمولا خودرو از سمت راننده به میله کوبیده می‌شود و اگر استحکام بدنه آن پایین باشد، امکان تا شدن اتومبیل هم وجود دارد. خودروهایی که دارای کیسه‌های هوای جانبی برای محافظت از سر راننده و سرنشینان نباشند، در این تست نمره‌ای نمی‌گیرند.

آزمایش برخورد با عابر پیاده

یکی دیگر از تست‌های مهمی که روی امتیاز ایمنی خودروها هم تاثیر زیادی دارد، تست برخورد با عابر پیاده است. طبیعتا خودروها فقط با موانع یا با خودروهای دیگر برخورد نمی‌کنند و احتمال تصادف آنها با عابرین پیاده هم وجود دارد. به همین دلیل بسیار مهم است که یک خودرو در هنگام چنین تصادفاتی، چگونه با عابرین برخورد می‌کند. در موسسه Euro NCAP سه تست مختلف برای برخورد خودرو با عابر وجود دارد. تست اول نحوه برخورد سپر خودرو با قسمت پایین پای عابر و زانوهای او را مورد بررسی قرار می‌دهد. تست دوم مربوط به قسمت بالای زانو تا زیر کمر می‌شود. تست نهایی هم برخورد بالاترین قسمت‌های خودرو با بالاتنه و سر عابر را به آزمایش می‌گذارد.

سایر آزمایش‌ها

موسسه Euro NCAP علاوه بر چهار تست اصلی که در بالا به آنها اشاره کردیم، آزمایش‌های دیگری را هم برای تعیین سطح ایمنی خودروها انجام می‌دهد و بر اساس آنها، یک سری امتیازات اضافی برای خودروی مربوطه در نظر می‌گیرد. مثلا یکی از این تست‌ها مربوط به ترمزهای خودکار است که به آن AEB گفته می‌شود. این ترمزها در هنگام برخورد به موانع، سایر خودروها یا عابرین پیاده، به‌صورت خودکار فعال می‌شوند و خسارت‌های احتمالی را به حداقل می‌رسانند. چنانچه یک خودرو به چنین سیستمی مجهز باشد، می‌تواند ستاره بیشتری از Euro NCAP بگیرد که نشان‌دهنده ایمنی بالاتر آن است.

همچنین تست دیگری موسوم به ESC وجود دارد که سیستم‌های الکترونیکی کنترل پایداری خودرو را به آزمایش می‌گذارد. در این تست، خودرو با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند و سپس فرمان را با شدت زیاد می‌چرخانند تا میزان انحراف و حفظ تعادل خودرو را محک بزنند. البته بسیاری از این تست‌ها مربوط به گذشته هستند و با توجه به پیشرفت‌ تکنولوژی ساخت خودروهای امروزی، آزمایش‌های جدیدتری هم برای سنجش ایمنی آنها طراحی می‌شوند.

131703 - ایمن ترین خودروهای موجود در ایران؛ محکم ترین ماشین ایرانی؛ ایمن ترین خودرو ایرانی؛ محکم ترین بدنه ماشین ایرانی

ستاره‌های ایمنی چه چیزی را نشان می‌دهند؟

همان‌طور که توضیح دادیم، برای نشان دادن سطح ایمنی خودروها، یک سیستم امتیازدهی به‌صورت ستاره‌ای طراحی شده است به هر خودرو، از یک تا پنج ستاره می‌دهد. اما اگر بخواهیم به موضوع اصلی این مقاله یعنی ایمن ترین خودرو ایرانی برگردیم، باید بگوییم که تعداد ستاره ایمنی ماشین های ایرانی در کشور ما اهمیت چندانی ندارد. متاسفانه مردم ما برخلاف کشورهای پیشرفته، در هنگام خرید خودرو به کیفیت و ایمنی آن اهمیت زیادی نمی‌دهند. مثلا همیشه می‌شنویم که پراید ایمنی ضعیفی دارد، اما هیچکس موقع خرید به این مورد توجه نمی‌کند.

در ادامه این مقاله محکم ترین ماشین ایرانی را به شما معرفی خواهیم کرد، اما قبل از آن بهتر است با سیستم امتیازدهی ستاره‌ای خودروها بیشتر آشنا شویم. معیارهای رتبه‌بندی در این سیستم به قرار زیر است:

  • پنج ستاره: در تست تصادف، کمترین میزان آسیب (حدود ۱۰ درصد) به خودرو وارد شده و راننده و تمام سرنشینان در سلامت کامل هستند.
  • چهار ستاره: میزان آسیب وارد شده به خودرو بین ۱۱ تا ۲۰ درصد است.
  • سه ستاره: صدمه‌ای که در تست تصادف به خودرو وارد شده، بین ۲۱ تا ۳۵ درصد است.
  • دو ستاره: بین ۳۶ تا ۴۵ درصد صدمه به خودرو وارد شده است. در این حالت، سرنشینان دچار آسیب‌های نسبتا شدیدی می‌شوند.
  • یک ستاره: میزان آسیب وارده به خودرو بیشتر از ۴۶ درصد است و جان سرنشینان در معرض خطر قرار دارد.

محکم ترین ماشین ایرانی کدام است؟

حالا که با نحوه تعیین ایمنی خودروها تا حدودی آشنا شدیم، اجازه بدهید به معرفی لیست ایمن ترین خودرو ایرانی بپردازیم.

قبل از معرفی ایمن ترین ماشین ایرانی باید به دو نکته مهم اشاره کنیم. اول اینکه در فهرست زیر فقط خودروهایی را معرفی کرده‌ایم که به‌ وسیله شرکت‌های داخلی تولید یا به‌ طور گسترده مونتاژ می‌شوند. قطعا بسیاری از اتومبیل‌های خارجی دیگر در بازار ایران وجود دارند که از نظر سطح ایمنی از مدل‌هایی که محکم ترین ماشین ایرانی معرفی می‌شوند، بسیار بهتر هستند.

نکته دوم هم آن است که چون در ایران موسسه معتبری برای رتبه‌دهی به ایمنی محکم ترین ماشین ایرانی وجود ندارد، دقیق نمی‌توانیم بگوییم که مثلا بین سمند و دنا پلاس، کدام یک ایمن ترین خودرو ایرانی به حساب می‌آید. بنابراین رده‌بندی‌ها در فهرست زیر تا حد زیادی به‌ صورت تجربی هستند. حالا با توجه به تمام این موارد، به نظر شما کدام ماشین می‌تواند محکم ترین بدنه ماشین ایرانی را داشته باشد؟ در ادامه پاسخ این سوال را خواهیم داد.

131703 - ایمن ترین خودروهای موجود در ایران؛ محکم ترین ماشین ایرانی؛ ایمن ترین خودرو ایرانی؛ محکم ترین بدنه ماشین ایرانی

۱۱. سمند

خیلی‌ها فکر می‌کنند سمند خودروی خطرناکی است، اما در واقع چنین نیست. تست تصادف این خودرو در یک کمپانی انگلیسی انجام شده و نتایج آن مثبت بوده است. سمند بدنه قدرتمندی دارد، اما در قسمت سقف، دیواره جانبی و رکاب‌ها آسیب‌پذیر است. وزن سمند به خوبی در قسمت‌های مختلف این خودرو توزیع شده و به همین دلیل خطر چپ کردن یا بلند شدن عقب در تصادفات تا حد زیادی کمتر از سایر ماشین‌هاست.

 ایربگ‌های سمند هم با سرعت مناسبی باز می‌شوند و می‌توانند تا حد زیادی امنیت سرنشینان را تامین کنند. در مجموع می‌توانیم بگوییم که اگر تست تصادف سمند در موسسه Euro NCAP انجام شود، احتمالا این خودرو بتواند سه ستاره را دریافت کند.

131703 - ایمن ترین خودروهای موجود در ایران؛ محکم ترین ماشین ایرانی؛ ایمن ترین خودرو ایرانی؛ محکم ترین بدنه ماشین ایرانی

۱۰. دنا

خودروی دنا دومین خودروی ملی است که می‌توانیم آن را جانشین سمند و مقاوم ترین ماشین ایرانی بنامیم. دنا امکانات بیشتری نسبت به سمند دارد و از طراحی مدرن‌تر و موتور قوی‌تری هم بهره می‌برد. اما یکی از ایراداتی که به دنا می‌گیرند، آن است که بدنه این خودرو وزن زیادی دارد و این موضوع با قدرت موتور آن هماهنگ نیست؛ همین مورد موجب شتاب نه‌چندان بالای دنا می‌شود و خطراتی را هنگام رانندگی در مسیرهای سرعت بالا (مانند بزرگراه‌ها) به همراه دارد. اما در بحث ایمنی می‌توانیم دنا را تا حد زیادی مشابه سمند بدانیم. استحکام بدنه خودرو قابل قبول است و از نظر امکانات ایمنی مانند کیسه‌های هوا نیز وضعیت مطلوبی دارد.

131703 - ایمن ترین خودروهای موجود در ایران؛ محکم ترین ماشین ایرانی؛ ایمن ترین خودرو ایرانی؛ محکم ترین بدنه ماشین ایرانی

۹. کیا سراتو

کیا سراتو محصول مونتاژی شرکت سایپا، از جمله سدان‌های خانوادگی جادار است که در تست‌های جاده‎‌ای در شرایط ایران، عملکرد نسبتاً قابل قبولی ارائه داده و می‌تواند در لیست محکم ترین ماشین ایرانی جا بگیرد. پلتفرم این خودرو با وجود مونتاژ و ایرانیزاسیون سنگینی که روی آن پیاده شده، استحکام و مقاومت کیای اوریجینال را ندارد اما در مقایسه با ماشین‌های دیگر سایپا مانند تیبا، خودروی محکم‌تری به حساب می‌آید.

131703 - ایمن ترین خودروهای موجود در ایران؛ محکم ترین ماشین ایرانی؛ ایمن ترین خودرو ایرانی؛ محکم ترین بدنه ماشین ایرانی

۸. پژو ۲۰۶

احتمالاً با دیدن نام ۲۰۶ در لیست محکم ترین ماشین ایرانی یاد کلیپ‌های چپ کردن این خودرو افتاده باشید، اما باید بدانید که این اتومبیل در تست Euro NCAP شرکت کرده و چهار ستاره هم گرفته است! البته سال‌های زیادی از تست پژو ۲۰۶ در Euro NCAP می‌گذرد و با استانداردهای امروزی احتمالا امتیاز این خودرو کاهش پیدا می‌کند. به علاوه پژو ۲۰۶ امروزی به حدی ایرانیزه شده و افت کیفیت داشته که نمی‌توان آن را دقیقاً محکم ترین بدنه ماشین ایرانی دانست.

اما باز هم می‌توانیم ۲۰۶ را یک خودروی ایمن بنامیم. در تصادفات شدید، کاپوت جلوی پژو ۲۰۶ کاملا جمع می‌شود، اما خوشبختانه موتور خودرو به سمت پایین حرکت می‌کند و به همین دلیل وارد کابین سرنشین‌ها نمی‌شود. این موضوع یکی از دلایل اصلی کسب امتیاز بالا در تست‌های تصادف ۲۰۶ بوده است.

131703 - ایمن ترین خودروهای موجود در ایران؛ محکم ترین ماشین ایرانی؛ ایمن ترین خودرو ایرانی؛ محکم ترین بدنه ماشین ایرانی

۷. پژو ۲۰۷

پژو ۲۰۷ هم نسخه‌ای فیس‌لیفت شده از ۲۰۶ به شمار می‌رود و از ایمن ترین ماشین های موجود در ایران است. تغییرات ظاهری اندکی در پژو ۲۰۷ دیده می‌شوند، اما موتور آن قوی‌تر شده و امکانات جانبی‌اش هم افزایش پیدا کرده‌است. در بحث ایمنی، شباهت‌های زیادی بین ۲۰۷ و ۲۰۶ وجود دارد اما در این قسمت هم امکانات جانبی ۲۰۷ ارتقا یافته‌ و عملکرد کیسه‌های هوا بهتر شده است.

131703 - ایمن ترین خودروهای موجود در ایران؛ محکم ترین ماشین ایرانی؛ ایمن ترین خودرو ایرانی؛ محکم ترین بدنه ماشین ایرانی

۶. دنا پلاس

نسخه به‌ روز شده خودروی دنا که در سال ۱۳۹۵ با نام دنا پلاس عرضه شد، در فهرست محکم ترین ماشین ایرانی جایگاه خوبی کسب می‌کند. این مدل فیس‌لیفت شده، دارای گیربکس اتوماتیک بوده و ظاهر جذاب‌تری نسبت به خودروی دنا دارد. به هر حال در بحث استحکام بدنه نمی‌توانیم دنا پلاس را چندان قوی‌تر از دنا بنامیم، اما امکانات جانبی این خود بیشتر شده‌ است و با تقویت ترمزها و کیسه‌های هوا، می‌توان امتیاز بالاتری را در بخش ایمنی برای دنا پلاس در نظر گرفت.

131703 - ایمن ترین خودروهای موجود در ایران؛ محکم ترین ماشین ایرانی؛ ایمن ترین خودرو ایرانی؛ محکم ترین بدنه ماشین ایرانی

۵. تندر ۹۰ پلاس

تندر ۹۰ یکی از ایمن‌ترین خودروهای داخلی است که توانسته از موسسات بین‌المللی تعیین کننده امن ترین ماشین جهان، سه ستاره ایمنی را کسب کند. یکی از نکات بارز در مورد این خودرو آن است که مخزن سوخت آن در قسمت کف قرار گرفته و این موضوع باعث می‌شود که در هنگام تصادف از عقب، احتمال سوراخ شدن مخزن به‌وسیله کمک فنرها به حداقل برسد. بدنه تندر ۹۰ پلاس از استحکام خوبی برخوردار است و ایمنی مناسبی را برای سرنشینان تامین می‌کند.

131703 - ایمن ترین خودروهای موجود در ایران؛ محکم ترین ماشین ایرانی؛ ایمن ترین خودرو ایرانی؛ محکم ترین بدنه ماشین ایرانی

۴. رنو ساندرو

ساندرو یکی دیگر از محصولات باکیفیت کمپانی رنو در ایران است که متاسفانه ورود آن به کشورمان به‌خاطر تحریم‌ها و عدم پایبندی خودروساز فرانسوی به تعهداتش، خیلی زود متوقف شد. ساندرو دارای قطعات باکیفیتی است که طول عمر بالایی دارند. همچنین این خودرو سواری خوبی دارد و فضای داخل کابین آن هم بزرگ و راحت است. ساندرو در مقایسه با بسیاری از خودروهای هم‌رده خودش یک اتومبیل امن به حساب می‌آید و در تست‌های تصادف نیز امتیازات خوبی کسب کرده است. شاید نتوانیم ساندرو را ایمن ترین خودرو ایرانی بنامیم، اما مطمئنا این خودرو یکی از باکیفیت‌ترین اتومبیل‌ها در بازار داخلی است.

131703 - ایمن ترین خودروهای موجود در ایران؛ محکم ترین ماشین ایرانی؛ ایمن ترین خودرو ایرانی؛ محکم ترین بدنه ماشین ایرانی

۳. پژو ۲۰۰۸

پژو ۲۰۰۸ یکی از اعضای جمع محکم ترین ماشین ایرانی به حساب می‌آید. این خودرو توانسته از موسسه Euro NCAP پنج ستاره بگیرد. پژو ۲۰۰۸ با داشتن ایربگ‌های جلو و بغل، بیشترین حفاظت را از سرنشینان جلوی خودرو به عمل می‌آورد. به شکلی که در تست‌های تصادف، کمترین صدمه ممکن به سرنشینان وارد شده است. همچنین در تست عابر پیاده، این خودرو عملکرد خیلی خوبی داشته و فقط کناره‌ها و قسمت پایین شیشه جلو تا حدی ضعیف عمل کرده‌اند و سایر قسمت‌ها نمره قبولی گرفته‌اند. به هر حال پژو ۲۰۰۸ یک خودروی پنج ستاره است و می‌توان گفت که از نظر ایمنی هیچ نقصی ندارد.

131703 - ایمن ترین خودروهای موجود در ایران؛ محکم ترین ماشین ایرانی؛ ایمن ترین خودرو ایرانی؛ محکم ترین بدنه ماشین ایرانی

۲. تارا، بهترین ماشین ایرانی از نظر امنیت

جدیدترین اتومبیل ایران‌خودرو که با نام تارا عرضه می‌شود، از نظر پلتفرم یکی از پیشرفته‌ترین خودروهای تولید داخل است. تارا روی پلتفرم PF۱ کمپانی پژو ساخته شده و بد نیست بدانید که خودروهای ساخته شده روی این پلتفرم در اروپا توانسته‌اند چهار ستاره ایمنی هم کسب کنند. البته تارا با وجود اینکه ادعا می‌شود در تست‌های جهانی شرکت کرده، همچنان اطلاعاتی از نتیجه تست ایمنی بدنه منتشر نکرده است و بنابراین معیار دقیقی برای ارزیابی این خودرو در دست نداریم. اما با توجه به تجربه رانندگان تارا سوار، می‌توانیم بگوییم تارا تقریباً محکم ترین بدنه ماشین ایرانی را دارد. خودروی تارا اسکلت بسیار مستحکمی دارد و اگر جنس مواد به‌کار رفته در بدنه آن هم باکیفیت باشد، می‌توان امتیاز بالایی را از نظر ایمنی به آن اعطا کرد.

131703 - ایمن ترین خودروهای موجود در ایران؛ محکم ترین ماشین ایرانی؛ ایمن ترین خودرو ایرانی؛ محکم ترین بدنه ماشین ایرانی

۱. شاهین، محکم ترین ماشین ایرانی

از خودروی شاهین به عنوان محکم ترین ماشین ایرانی یاد می‌کنند. این خودرو در تست‌های تصادف اروپایی شرکت کرده و توانسته با سربلندی آنها را پشت سر بگذارد. یکی از این تست‌ها که با نام ECE R۹۵ شناخته می‌شود، مربوط به برخورد از پهلو است. در این تست، یک جسم سنگین (به جرم ۹۵۰ کیلوگرم) را با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت، از پهلو به سمت خودروی ثابت پرتاب می‌کنند. خودروهای معدودی هستند که توانسته‌اند این تست را با موفقیت پشت سر بگذارند و خوشبختانه شاهین یکی از همین خودروهاست.

شاهین در هنگام ضربه توانست تعادل خود را حفظ کند؛ ضمن اینکه نقاط جوش بدنه دچار شکستگی نشدند و ستون‌های اصلی خودرو نیز ثابت بودند. امکان باز شدن درب‌ها پس از ضربه وجود داشت و کمترین صدمه نیز به سرنشینان وارد شده بود. به همین دلیل می‌توانیم شاهین را ایمن ترین خودرو ایرانی که تا به امروز ساخته شده است قلمداد کنیم.

ضعیف ترین ماشین ایرانی کدام است؟

تا اینجای مقاله، ۱۰ تا از اتومبیل‌هایی که هریک به ایمن ترین خودرو ایرانی شناخته می‌شوند را معرفی نمودیم. اما حقیقت وجود خودروهای ضعیفی که از بدبیاری گزینه‌های اقتصادی و ارزانقیمت نیز هستند و بسیاری از هم‌وطنان (به ویژه قشر کم درآمد و دانشجویان) سراغ آنها می‌روند را نمی‌توان کتمان کرد.

خودروهایی با ضخامت بدنه پایین، ورقه‌های شکننده و سیستم ایمنی ضعیف مصداق بارز «هرچقدر پول بدی همون‌قدر آش می‌خوری» شده‌اند. محصولاتی که عمدتاً دستپخت سایپا هستند پیش از اینکه حتی نتیجه تست تصادفشان منتشر شود، با آسیب دیدگی حین انجام امور روزمره و تصادف‌های کلی و جزئی، کیفیت پایین خود را ثابت کرده‎‌اند. پرچمداران کلاس خودروهای ضعیف (!) عبارتند از:

  • پراید؛
  • کوییک؛
  • تیبا ۲؛
  • زانتیا؛
  • پژو پارس.

سخن آخر

بسیاری از هم‌‎وطنان با مشاهده لیست محکم ترین ماشین ایرانی، نظرات ضد و نقیضی بیان می‌نمایند که بخش زیادی از آنها در اعتراض به کیفیت پایین بدنه خودروهای ساخت سایپا و ایران خودروست. با نگاهی به آمار تصادف‌های جاده‌ای، خسارت‌های جانی و مالی وارده، نظرات این عزیزان قابل تأمل خواهد بود. تحریم متریال، پلتفرم قدرتمند، شاسی‌های قوی و دانش فنی و مهندسی، نقش پررنگی در افت کیفیت خودروهایی داشته است که قرار بوده محکم ترین بدنه ماشین ایرانی را داشته باشند.

به هر حال، در این مقاله کوشیدیم تا ایمن ترین خودرو ایرانی را خدمت شما معرفی کنیم. نظر شما درباره خودروهایی که نام بردیم چیست؟ فکر می‌کنید جای کدام اتومبیل‌ها در فهرست ما خالی است؟ خوشحال می‌شویم نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما و مخاطبان این مقاله به اشتراک بگذارید!

source
کلاس یوس

viraje.ir

توسط viraje.ir