اوایل سال 1400 بود که خبر رسید شرکت سبلان خودرو مایوان قصد ایجاد خط تولید و عرضه کراساوور دانگفنگ آئولوس AX7 را در کشورمان دارد.
این برنامهها نهایتاً عملی نشدند اما حالا شرکت دیگری بنام آرشام موتور صنعت سراغ AX7 رفته و قرار است این بار بهصورت وارداتی این کراساوور چینی را با برند مارس راهی بازار ایران کند. این شرکت قصد دارد دو نسخه از AX7 را با نامهای C300 و C300 پرو در ایران عرضه کند. در ادامه بیشتر با این کراساوور جدید بازار خودروی کشورمان آشنا خواهیم شد.
معرفی کلی دانگ فنگ آئولوس AX7
آئولوس کراساووری کامپکت از برند آئولوس دانگفنگ است. آئولوس همان برندی است که ایرانخودرو هم یکی از سدانهای آن را با نام شاین مکس به ایران آورده است. AX7 اولین بار در سال 2014 معرفی شد و تولید نسل نخست آن تا سال 2019 ادامه پیدا کرد. در اواسط سال 2018 نیز نسل دوم این خودرو راهی بازار چین شد. این نسل در سال 2021 فیسلیفت شد و AX7 پرو نام گرفت. سپس یک سال بعد، فیسلیفت دیگری روی این کراساوور انجام گرفت که حال و هوای اسپرتتری به آن بخشید و با نام مک ادیشن (Mach Edition) به بازار عرضه شد. آرشام موتور قرار است همین نسخه را با نام مارس C300 در کشورمان عرضه کند.
طراحی بیرونی مارس C300
هرچند AX7 یا همان C300 در سال 2018 معرفی شده و کراساوور نسبتاً سالخوردهای محسوب میشود اما به لطف تجربهٔ دو فیسلیفت در سالهای 2021 و 2022، در نسخه مک ادیشن هنوز نمای نسبتاً جذابی دارد. در قسمت جلو، چراغها نسبت به فیسلیفت 2021 تغییری نداشته اما بین آنها جلوپنجره ششضلعی جدیدی با الگوی کرومی داخلی جالبی خودنمایی میکند.
علاوه بر این، طراحان با افزودن تریم قرمزرنگ به جلوپنجره و پایین سپر، سعی در ایجاد نمای اسپرت و جوانپسندی داشتهاند. همین تریم قرمزرنگ در پایین درها و روی دیفیوزر عقب که با طراحی تهاجمی و سر اگزوزهای تزئینی نمایی اسپرت ایجاد کرده است هم دیده میشود. در این قسمت همچنین چراغهای عقب پیوسته را میبینیم که جا پلاک بین آنها تعبیه شده است. این کراساوور چینی 4,660 میلیمتر طول، 1,880 میلیمتر عرض و 1,690 میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 2,715 میلیمتر است.
داخل مارس C300
AX7 در داخل سن بالای خود را نشان میدهد زیرا در این قسمت از زمان معرفی در سال 2018 تاکنون تغییر بزرگی را تجربه نکرده است. به همین دلیل، طراحی کلی داشبورد خودرو حال و هوای خودروهای چینی یک نسل قبل را دارد.
البته در نسخه مک ادیشن دانگفنگ روی داشبورد نمایشگر بزرگتر 12.3 اینچی نصب کرده است تا AX7 توان رقابت با شاسیبلندهای جدیدتر را داشته باشد. طراحی منحصربهفرد دریچههای تهویه میانی در بالای داشبورد؛ تریم مشکی براق در میانه داشبورد و تریم قرمز یا نارنجی روی داشبورد و دوخت صندلیها هم از دیگر ویژگیهای این خودرو هستند ولی با وجود همه اینها، آثار افزایش سن در داخل AX7 یا C300 به چشم میخورد. در عقب خودرو نیز هرچند فضای پا فراوان نیست اما برای استفادههای روزمره کافی خواهد بود.
امکانات و تجهیزات مارس C300
از امکانات مهم دانگ فنگ AX7 پرو در نمونه فول، میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
- کروز کنترل هوشمند
- سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- ترمز پارک برقی و اتوهولد
- دوربین ۳۶۰ درجه
- رادار بین خطوط و نقاط کور
- جک برقی صندوق عقب با سنسور پایی
- صفحه آمپر دیجیتالی
- سقف پانورامیک
- رادار تابلو خوان
- نمایشگر لمسی 12.3 اینچی
- شارژر بیسیم گوشی
- تهویه صندلیهای جلو
- و…
پیشرانه دانگ فنگ آئولوس AX7
این کراساوور چینی از یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو از سری Mach Power دانگفنگ با تکنولوژی GDI یا تزریق مستقیم سوخت بهره میبرد که 190 اسب بخار قدرت و 300 نئون متر گشتاور تولید میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود؛ بنابراین، قوای محرکه AX7 شبیه لاماری ایما به نظر میرسد که آنهم محصولی از دانگفنگ است.
قیمت و جمعبندی
قیمت آئولوس AX7 در چین از 139,800 یوآن معادل 19,300 دلار آغاز میشود که نسبت به دیگر کراساوورهای کامپکت چینی رقم نسبتاً بالایی به نظر میرسد؛ بنابراین، با توجه به تعرفه واردات و دیگر هزینهها، برای مارس C300 در بازار کشورمان باید انتظار قیمتی بیش از 2 میلیارد تومان را داشته باشیم.
با این رقم، اصلیترین رقیب آئولوس AX7 در بازار ایران بستیون T77 وارداتی گروه بهمن خواهد بود.
مشخصات فنی آئولوس AX7 / مارس C300
پیشرانه | 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو GDI |
قدرت | 190 اسب بخار |
گشتاور | 300 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو |
طول | 4,660 میلیمتر |
عرض | 1,880 میلیمتر |
ارتفاع | 1,690 میلیمتر |
فاصله محوری | 2,715 میلیمتر |
source
کلاس یوس