Wp Header Logo 971.png


منتشر شده در 08 خرداد 1403 ساعت 15:49


سناریوهای دولت جدید

به گزارش آخرین خودرو، ۳۰ اردیبهشت بود که خبر سانحه هوایی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری منتشر و فردای آن خبر درگذشت او و همراهانش تایید شد. حال از زمان درگذشت رئیسی ۵۰ روز وقت است تا کاندیدای جدید همراه با کابینه جدید خود وارد میدان شود. باید منتظر سناریوهای دولت جدید باشیم

در این میان، سوالی که برای اهالی صنعت خودرو مطرح می‌شود آن است که با روی کار آمدن کابینه جدید ممکن است سیاست‌های برقی‌سازی به فراموشی سپرده شود؟

برای پاسخ به این پرسش باید دو احتمال را در نظر گرفت. ممکن است در دولت جدید عباس علی‌آبادی وزیر صمت بماند. در این شرایط است که مطمئن می‌شویم سیاست برقی‌سازی به قوت پیشین خود ادامه می‌یابد و علی‌آبادی با تمام قوا در راستای تحقق رویای برقی‌سازی خود می‌کوشد.

وزیر آینده صمت با برقی‌ها چه می‌کند؟

حال اگر سکان‌دار جدیدی در وزارت صمت انتصاب شود چه اتفاقی می‌افتد؟ در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که در این حالت، تمام سیاست‌های درحال اجرای گذشته ممکن است با تاخیر یا تغییراتی مواجه شود. اما در نهایت طرح ورود خودروهای برقی به کشور در دو حالت قابل اجرا خواهد بود؛ حالت اول این است که وزیر جدید نیز مانند علی‌آبادی رویای برقی‌سازی داشته و بدون درنظر گرفتن تمام کمبودها، از جمله زیرساخت، فقدان ایستگاه‌های شارژ این خودروها، و همچنین ناترازی برق در کشور، تنها به فکر واردات و عرضه خودروهای برقی به بازار خودروی کشور باشد.

در این بین، احتمال دارد که سکان‌دار آینده وزارت صمت، ابتدا به مشکلات موجود در راه برقی‌سازی توجه و اقدام به فراهم کردن زیرساخت‌ها کند. در این حالت ممکن است ورود خودروهای برقی به بازار تنها محدود به همان خودروهای عرضه شده در سامانه یکپارچه شود که در این حالت تا زمان عرضه مجدد این خودروها، احتمال دارد که بازار مجددا حالت آشفته به خود بگیرد.

حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا ممکن است طرح واردات خودروهای برقی به صورت کامل در دولت بعدی منتفی شود؟ چنین احتمالی بعید به نظر می‌رسد. به عبارت دیگر، اگر هم وزیر جدید این تصمیم را داشته باشد با اعتراض مردم و برخی مسئولین مواجه خواهد شد که به نظر نمی‌رسد برقی‌سازی را منتفی کند.

در نهایت، این امید وجود دارد که تمام سیاست‌هایی که پیش از این آغاز شده است به یک سرانجامی برسد تا مردم در این میان زیانی متحمل نشوند؛ چه در خصوص واردات خودرو که با روی کار آمدن دو وزیر همچنان به سرانجامی نرسیده است و چه در خصوص خودروهای برقی که به تازگی به لیست خودروهای وارداتی اضافه شده‌اند.

source
کلاس یوس

viraje.ir

توسط viraje.ir