Wp Header Logo 992.png

پس از مدت‌ ها انتظار سرانجام نسخه هیبریدی پورشه ۹۱۱ به طور رسمی رونمایی شد. برای نخستین بار در تاریخ مدل ۲۰۲۵ از این کوپه نمادین با پیشرانه هیبریدی نیز قابل انتخاب خواهد بود. تریمی که به این نوع پیشرانه مجهز است، کاررا جی تی اس (Carrera GTS) نام دارد و اگر همه چیز طبق برنامه ریزی ها پیش برود، همراه با کاررا استاندارد قبل از پایان سال جاری وارد بازار خواهد شد.

مشخصات فنی پورشه ۹۱۱ کاررا جی تی اس

مستقیم به سراغ پیشرانه می رویم، جایی که تغییراتی انقلابی در زیر پوسته ۹۱۱ رخ داده است. در پورشه ۹۱۱ کاررا جی تی اس، موتور شش سیلندر تخت کمپانی با یک موتور برقی ترکیب شده تا پیشرانه ای به اسم T-Hybrid متولد شود. این دو موتور با همکاری هم ۵۴۱ اسب بخار قدرت و ۶۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌ کنند. بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که کاررا جی تی اس ۲۰۲۵ به جای موتور سه لیتری، از یک موتور ۳.۶ لیتری جدید بهره می‌ برد. این موتور هم تخت بوده و به تنهایی می‌ تواند ۴۸۵ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. به طور کلی، قدرت پیشرانه مدل ۲۰۲۵ از کاررا جی تی اس در مقایسه با خروجی موتور ۹۱۱ کاررا جی تی اس مدل ۲۰۲۴ به اندازه ۶۱ اسب بخار بیشتر است.

طراحی پورشه ۹۱۱

خداحافظ توربو لگ!

با اضافه شدن سامانه هیبریدی، پورشه تصمیم گرفته به جای توئین توربو، از یک توربوشارژر برقی برای پرخورانی و تنفس بهتر موتور استفاده کند. در این نوع توربوشارژر یک موتور برقی روی شفت موجود بین توربین و کمپرسور نصب شده است. این موتور ۱۵ اسب بخاری در کسری از ثانیه باعث چرخش سریع توربو شده و سرعت پاسخ دهی موتور به فشرده شدن پدال گاز توسط راننده را افزایش می‌ دهد.

شاید بدانید موتورهای مجهز به توربوشارژر اکثراً از مشکل توربو لگ یا همان تاخیر توربو رنج می‌ برند. پورشه (Porsche) با کمک گرفتن از توربوشارژر برقی سعی کرده این مشکل را از بین ببرد. نکته جالب اینکه این موتور می‌ تواند بخشی از نیرو را به باتری ۴۰۰ ولتی برگرداند. پورشه تاکید می‌ کند پیشرانه ۹۱۱ هیبریدی طوری تنظیم شده که همواره مخلوط هوا به سوخت با نسبت ۱۴.۷:۱ وارد موتور بنزینی می‌ شود.

ادغام موتور برقی با گیربکس

موتور برقی موجود در پیشرانه پورشه ۹۱۱ کاررا جی تی اس ما بین موتور بنزینی و گیربکس دو کلاچه ۸ سرعته قرار دارد. این موتور ۵۶ اسب بخاری توسط باتری ۱.۹ کیلووات ساعتی تغذیه می‌ شود. برای توزیع وزن بهتر، پک این باتری در زیر کاپوت جلو نصب شده است.

موتور پورشه ۹۱۱

عملکرد بهتر با وجود وزن بیشتر

به دلیل استفاده از پیشرانه هیبریدی، ۹۱۱ کاررا جی تی اس مدل ۲۰۲۵ در مقایسه با مدل فعلی ۴۶.۷ کیلوگرم وزن بیشتری دارد. البته بخشی از این اضافه وزن به خاطر افزایش تجهیزات استاندارد خودرو و بهره مندی از چرخ های عقب فرمان پذیر است. اما قدرت بیشتر پیشرانه این افزایش وزن را جبران کرده و کاررا جی تی اس ۲۰۲۵ پرشتاب ترین عضو خاندان کاررا از ابتدا تاکنون به حساب می آید. اگر بخواهیم دقیق‌ تر باشیم، باید بگوییم این نسخه شتاب صفر تا ۱۰۰ را در زمان ۳ ثانیه طی می‌ کند. در مسیر مستقیم هم این نسخه توانایی ثبت حداکثر سرعت ۳۱۲ کیلومتر بر ساعت را دارد.

پورشه ۹۱۱ کاررا جی تی اس علاوه بر پیشرانه، از نظر آیرودینامیک نیز تفاوت‌ هایی با دیگر اعضای خانواده دارد. در دماغه این خودرو فلاپ‌ های آیرودینامیک فعالی نصب شده تا فرایند خنک کاری در زمان های مورد نیاز به شکل بهینه‌ تری انجام شود. پورشه تاکید می‌ کند این فلاپ‌ ها تاثیری منفی بر ضریب درگ ندارند.

تفاوت های ظاهری جزئی

اولین ۹۱۱ هیبریدی تاریخ از لحاظ طراحی تفاوت‌ های جزئی با سایر مدل‌ ها دارد. این تغییرات بیشتر با هدف ایجاد تمایز اعمال شده‌اند و خیلی شاخص نیستند. این نسخه از ۹۱۱ در عقب روی رینگ‌ های ۲۱ اینچی و در عقب روی رینگ‌ های ۲۰ اینچی سوار شده؛ گفتنی است تایرهای عقب کاررا جی تی ای ۲۰۲۵ نسبت به تایرهای مدل کنونی ۱۰ میلیمتر پهنای بیشتری دارند.

پورشه ۹۱۱ هیبریدی

اگر بخواهیم به شاخص‌ ترین تفاوت اشاره کنیم، باید به کابین برویم، جایی که آمپرهای آنالوگ پشت فرمان، بازنشسته شده و در کاررا جی تی اس ۲۰۲۵ جای خود را به یک نمایشگر دیجیتال داده‌ اند.

شایان ذکر است نسخه پایه کاررا از پورشه ۹۱۱ مدل ۲۰۲۵ نیز به روزآوری شده و اکنون از توربوها و اینترکولرهای نسخه جی تی اس مدل ۲۰۲۴ سود می برد. به لطف این تغییرات، میزان خروجی موتور ۹۱۱ کاررا ۲۰۲۵ به اندازه ۹ اسب بخار افزایش یافته است. این نسخه با پکیج اسپرت کرونو شتابی برابر با ۳.۹ ثانیه دارد که نسبت به قبل یک دهم ثانیه بهبود پیدا کرده؛ حداکثر سرعت این نسخه ۲۹۴ کیلومتر بر ساعت اعلام شده که این رقم نیز یک کیلومتر بهتر است. از آنجایی که در نسخه کاررا موتور بنزینی نیروی لازم را تامین می‌ کند، خبری از فلاپ‌ های فعال در دماغه آن نیست.

کابین پورشه ۹۱۱

بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که فیس لیفت پورشه ۹۱۱ فعلاً فقط در نسخه‌ های کاررا و کاررا جی تی اس معرفی شده و مدل ۲۰۲۵ سایر نسخه‌ ها در آینده نزدیک معرفی خواهد شد. ۹۱۱ کاررا فقط در نسخه دیفرانسیل عقب و در اتاق‌ های کوپه و کابریوله (سقف بازشونده) به فروش خواهد رسید. اما نسخه کار را جی تی اس در نسخه‌ های تک و ۲ دیفرانسیل با اتاق‌ های کوپه، کابریوله و تارگا راهی خیابان‌ ها خواهد شد. مدل تارگا فقط به صورت چهار چرخ محرک عرضه می‌ شود.

سرعت پورشه ۹۱۱

قیمت و زمان عرضه

قیمت مدل ۲۰۲۵ از پورشه ۹۱۱ کاررا و کاررا جی تی اس به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. در حالی که قیمت مدل ۲۰۲۴ از ۹۱۱ کاررا از ۱۱۶ هزار دلار آغاز می‌ شود، برای خرید مدل ۲۰۲۵ این نسخه اکنون باید ۱۲۲ هزار دلار پرداخت کرد. کاررا جی تی اس مدل ۲۰۲۵ حالا قیمتی برابر با ۱۶۷ هزار دلار دارد، این رقم برای مدل ۲۰۲۴ برابر با ۱۵۲ هزار دلار است. کمپانی آلمانی تاکید می‌ کند افزایش قیمت ریشه در بهبود عملکرد و ارتقای تجهیزات استاندارد مدل ها دارد. انتظار می ‌رود فیس لیفت نسخه‌ های کاررا و کاررا جی تی اس از ۹۱۱ اتاق ۹۹۲ از پاییز پیش رو راهی نمایندگی‌ های فروش پورشه شود.

source
کلاس یوس

viraje.ir

توسط viraje.ir