Wp Header Logo 1036.png


منتشر شده در 10 خرداد 1403 ساعت 16:00


بزرگ ترین موتور دیزلی جهان چه مشخصاتی دارد ؟ بزرگ تر از یک ساختمان با قدرتی باورنکردنی

آیا می دانستید که بزرگ ترین موتور احتراق داخلی جهان اندازه ای بزرگ تر از یک ساختمان چند طبقه دارد؟ این موتور RT-flex96C نامگذاری شده و ارتفاع آن به بالاتر از ۱۳ متر می‌ رسد، طول این موتور غول پیکر نیز بیشتر از ۲۶ متر است!

موتور RT-flex96C توسط شرکت فنلاندی Wärtsilä ساخته شده و مخصوص کشتی‌ های کانتینربر است. این موتور خطی دو زمانه ۱۴ سیلندر دارد، وزن آن نیز حدوداً ۲۳۰۰ تن اعلام شده؛ با چنین مشخصاتی موتور RTA-flex96C می‌ تواند ۸۰.۰۸ مگاوات قدرت تولید کند. برای درک بهتر باید گفت این رقم معادل چیزی در حدود ۱۰۹ هزار اسب بخار می‌ شود!

موتور RT-flex96C در سال ۲۰۰۶ معرفی شده و «اما مرسک» اولین کشتی باربری است که از آن استفاده می‌ کند. این موتور از نظر طراحی با موتور قدیمی‌ تر RTA-96C یکسان است، اما در زیر پوسته تفاوت‌ هایی با آن دارد. با تغییراتی که در قسمت‌ های مختلف این موتور اعمال شده میزان مصرف سوخت و آلایندگی آن کاهش یافته است.

بزرگ ترین موتور دیزلی جهان چه مشخصاتی دارد ؟ بزرگ تر از یک ساختمان با قدرتی باورنکردنی

سیستم روغن کاری موتور RT-flex96C دوگانه بوده و سیلندرها و میل لنگ سیستم اختصاصی خود را دارند. به لطف دقت بالای این سیستم‌ ها میزان فرسایش سیلندرها در هر هزار ساعت زیر ۳۰ میکرومتر است.

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، موتور ارتفاعی برابر با ۱۳.۵ متر و طولی برابر با ۲۶.۵ متر دارد! این موتور ۱۰۹ هزار اسب بخار قدرت و بیش از ۷.۶ میلیون نیوتن متر گشتاور تولید می‌ کند! این موتور ۲۳۰۰ تنی، پس از تولید توسط یک تریلر مخصوص ۳۴ چرخ به بندر و محل ساخت کشتی منتقل می‌ شود. بد نیست بدانید فقط میل لنگ این موتور ۳۰۰ تن وزن دارد، وزن پیستون‌های آن هم برابر با ۱۰۰ تن است. ساخت سیلندرهای این موتور عظیم توسط تیمی ۲۵ نفره از کارشناسان و متخصصان انجام می‌گیرد. این کار حدود سه ماه زمان می‌ برد. حجم هر سیلندر این موتور ۱۸۲۹ لیتر است و پس از روشن شدن در محدوده بین ۱۵ الی حداکثر ۱۲۰ دور در دقیقه کار می‌ کند. از دیگر حقایق جالب این موتور باید به طول ۶ متری و وزن ۵.۵ تنی پیستون آن اشاره کرد. این را هم اضافه کنیم که مصرف سوخت روزانه این موتور روزانه برابر با ۲۵۰ تن گازوئیل است!

موتور RT-flex96C می‌ تواند کشتی‌های کانتینربر را به حداکثر سرعت ۴۶ کیلومتر بر ساعت برساند. با چنین سرعتی فاصله بین آمریکا تا چین در کمتر از ۴ روز طی می‌ شود. این موتور غول پیکر قیمتی برابر با ۲۵ میلیون دلار دارد، تبدیل به ریال با ماشین حساب خودتان!

بزرگ ترین موتور دیزلی جهان چه مشخصاتی دارد ؟ بزرگ تر از یک ساختمان با قدرتی باورنکردنی

source
کلاس یوس

viraje.ir

توسط viraje.ir