Wp Header Logo 80.png


منتشر شده در 13 خرداد 1403 ساعت 18:55



عکاس
علیرضا پاداش


ویدئو
رضا چوکامی

ری را و ام وی ام X55 پرو دو کراس اوور بازار هستند که در یک سگمنت فنی بازار قرار می گیرند. در این مطلب به مقایسه این دو خودرو پرداخته ایم.

بالاخره اولین کراس اوور تولید ملی ایران خودرو به خط تولید راه پیدا کرده و در آینده نزدیک فروش آن شروع می‌شود. این محصول به طور مستقیم باید با تعدادی از کراس اوورهای جمع‌وجور چینی وارداتی یا مونتاژی رقابت کند و به نظر ما این رقابت بسیار هم نزدیک و دشوار است.

ام وی ام ایکس ۵۵ پرو یکی از رقبای اصلی ری را به شمار می‌رود که از همین ابتدا برق شمشیرِ از رو بسته آن برای اولین کراس اوور ایرانی کاملا درخشان و نمایان است. در اینجا قرار است ری را ایران خودرو را با ام وی ام X55 پرو مقایسه کنیم تا افرادی که احتمالا فکر خرید ری را ذهنشان را قلقلک می‌دهد، بدانند که این محصول ایرانی در مقایسه با یکی از اصلی‌ترین رقبای چینی خود چه در چنته دارد و اصطلاحا چند مرده حلاج است؟ با آخرین خودرو همراه باشید.

مقایسه ری را و ام وی ام X55 پرو ؛ کراس اوور ملی یا چینی؟

بررسی طراحی ری را در مقابل ام وی ام x55 پرو

انصافا اگر بخواهیم یک امتیاز کلی به طراحی این دو کراس اوور بازار کشور بدهیم، نمی‌توانیم خیلی روی مزایای یکی نسبت به دیگری تاکید کنیم و شمایل بدنه آن را در مقابل حریف جذاب‌تر بدانیم. البته این صحبت کلیشه‌ای نیز همیشه در بحث طراحی ظاهری نقل دهان ما بوده است که زیبایی امری سلیقه‌ای است و شاید هر فردی از مشتریان تاکید خاصی روی جذاب‌تر بودن ظاهر یکی از این محصولات داشته باشد و آن را زیباتر از دیگری بداند؛ اما از دید کارشناسی و جنبه‌هایی نظیر هماهنگی میان المان‌های سه نمای اصلی، باید گفت که هر دو خودرو امتیاز تقریباً متوسط رو به بالا در بازار فعلی ایران دریافت می‌کنند.

مقایسه ری را و ام وی ام X55 پرو ؛ کراس اوور ملی یا چینی؟

به ری‌را ایران خودرو که می‌رسیم نمای جلوی آن تا حد زیادی آشنا به نظر می‌رسد. اگر کمی علاقه‌مند به دنیای خودرو باشید و محصولات روز دنیا، حداقل آن‌هایی که برای بازار ایران آشنا هستند را دنبال کنید، متوجه شباهت زیاد چهره ریرا با نسل جدید سانتافه خواهید شد. به نظر می‌رسد که طراحان ری را الگوبرداری زیادی از روی چهره سانتافه جدید برای این محصول ایرانی داشته‌اند. این سبک طراحی باعث شده تا چهره ری‌را کمی فانتزی و متفاوت از محصولات فعلی به نظر برسد که این مورد هم می‌تواند باعث نقد مثبت شود و هم انتقادات منفی را روانه این خودرو کند.

مقایسه ری را و ام وی ام X55 پرو ؛ کراس اوور ملی یا چینی؟

اما ایکس ۵۵ پرو که به عنوان یک عضو قدیمی‌تر بازار ایران شناخته می‌شود، به طور واضح نسبت به نسخه اولیه ایکس ۵۵ ظاهر به مراتب زیبا و دلنشین‌تری ارائه می‌دهد و هماهنگی بین المان‌های بدنه آن هم تقریبا قابل قبول احساس می‌شود. با این حال شاید بخشی از مشتریان و مخاطبان، ظاهر X55 پرو را تکراری بدانند و ترجیحشان از لحاظ طراحی ظاهری روی خودروهای دیگر، از جمله ری را باشد.

مقایسه ری را و ام وی ام X55 پرو ؛ کراس اوور ملی یا چینی؟

با این تفاسیر مجددا برمی‌گردیم سر خانه اول و می‌گوییم که زیبایی امری سلیقه‌ای است. بنابراین هر کدام از دو خودروی موجود در این مقایسه، ظاهر نسبتا امروزی و زیبا اما نه چندان مدرن ارائه می‌دهند و بسته به نوع سلیقه مشتری می‌توان هر کدام را جزو کراس اوورهای نسبتا خوش‌سیما در رده قیمتی میانی بازار تلقی کرد.

مقایسه ری را و ام وی ام X55 پرو ؛ کراس اوور ملی یا چینی؟

مقایسه مشخصات فنی ری را و ام وی ام X55 پرو

از آنجا که موتورهای توربوشارژ با حجم نسبتاً کم در بسیاری از بازارها جای پیشرانه‌های اتمسفریک حجیم‌تر را گرفته‌اند و این پدیده پس از ورود کراس اوورهای چینی در بازار ایران هم بسیار باب شده، ایران خودرو نیز به سمت استفاده از این دست موتورهای پرخوران در بعضی محصولات خود به ویژه ری را رفته است.

مقایسه ری را و ام وی ام X55 پرو ؛ کراس اوور ملی یا چینی؟

موتور ریرا در باطن برای ما کاملا آشناست؛ چراکه یک نمونه ارتقایافته و اصلاح شده از پیشرانه EF7 توربوشارژ است که طی سال‌های گذشته روی بسیاری از محصولات ایران خودرو آن را دیده‌ایم. اضافه شدن چرخ دنده CVVT به میل سوپاپ دود، تغییر ضریب تراکم موتور جهت تطابق بیشتر با بنزین داخلی و برخی اصلاحات دیگر سبب شده تا موتور EFP TC نسبت به نسخه قبلی، عملکرد مناسبی روی ری را و دیگر محصولات ایران خودرو که به این پیشرانه مجهز می‌شوند، از خود نشان دهد و در مقایسه با موتور EF7 توربوشارژ کارآمدتر ظاهر شود.

مقایسه ری را و ام وی ام X55 پرو ؛ کراس اوور ملی یا چینی؟

موتور ریرا ۱.۶۵ لیتر حجم دارد و در حداکثر بازده عملکردی خود ۱۶۰ اسب بخار به همراه ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور را در سر میل لنگ به یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته از نوع AT تحویل می‌دهد. ام وی ام ایکس ۵۵ پرو هم با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ خود قدرتی برابر ۱۵۶ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که بعد از عبور از جعبه دنده اتوماتیک CVT با ۹ دنده شبیه‌سازی شده، آن را به چرخ‌های جلو تحویل می‌دهد.

مقایسه ری را و ام وی ام X55 پرو ؛ کراس اوور ملی یا چینی؟

با توجه به نزدیکی نسبت توان موتور به وزن خودرو در هر دو کراس اوور مورد نظر، می‌توان انتظار داشت که شتاب صفر تا صد آنها نیز تقریبا در یک محدوده باشد. طبق تست‌هایی که در شرایط غیرآزمایشگاهی و در سطح جاده‌های کشور انجام شده است، می‌توان توقع داشت که ری را و ایکس ۵۵ پرو در جاده یا خیابان کفی و با بنزین سوپر و تک سرنشین، احتمالا بتوانند ظرف مدت حدود ۱۱ ثانیه یا حتی کمتر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسند.

مقایسه ری را و ام وی ام X55 پرو ؛ کراس اوور ملی یا چینی؟

البته باید اشاره کنیم که شرکت ایران خودرو در کاتالوگ ری را شتاب صفر تا صد این خودرو تحت شرایط استاندارد را نزدیک به ۱۰.۴ ثانیه اعلام کرده است، اما در عمل احتمالا باید حداقل ۱۱ ثانیه با تک سرنشین و بنزین باکیفیت زمان صرف کرد تا کراس اوور ملی ایران خودرو به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

این نکته را هم از یاد نبریم که در بحث عملکرد یک خودرو، مواردی مثل نوع لاستیک‌ها، آج لاستیک‌ها، شیب جاده، تعداد سرنشین، میزان بار، شرایط آب و هوایی، سرعت و جهت باد و مواردی از این دست، عملا تاثیرگذار هستند و می‌توانند شتاب خودرو را تحت تاثیر قرار دهند.

مقایسه ری را و ام وی ام X55 پرو ؛ کراس اوور ملی یا چینی؟

در مورد مصرف سوخت هم باید بدانید که ریرا با ۱۴۲۵ کیلوگرم وزن به طور ترکیبی ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین می‌سوزاند. ام وی ام ایکس ۵۵ پرو هم ۱۴۳۹ کیلوگرم وزن دارد و میزان مصرف سوخت آن در ۱۰۰ کیلومتر تقریباً معادل ۷.۱ لیتر خواهد بود. باز هم باید اشاره کنیم که این اعداد و ارقام عمدتا در شرایط آزمایشگاهی به دست آمده‌اند و در عمل باید انتظار مصرف سوخت بالاتر این خودروها در سطح شهر یا جاده را داشته باشیم.

نکته دیگری که در مورد ماهیت مشخصات فنی این دو کراس اوور بازار ایران باید حتماً به آن اشاره کنیم، نوع جعبه‌دنده‌های به کار رفته در این خودروهاست. به نظر می‌رسد ریرا با توجه به برخورداری از گیربکس اتوماتیک AT، از لحاظ دوام جعبه دنده و میزان استهلاک این قطعه گران‌قیمت، نسبت به حریف خود کمی برتری داشته باشد. چراکه عموماً گیربکس‌های AT در صورت سرویس و نگهداری دقیق، دوام بیشتری در مقایسه با گیربکس‌های دو کلاچه یا CVT دارند و دردسرهای نگهداری یا میزان خرابی آنها می‌تواند کمتر از دو نوع دیگر باشد.

طراحی کابین و امکانات ری را و ام وی ام X55 پرو

طراحی کابین به ویژه بخش داشبورد در هر دو خودرو تقریبا جدید و مطابق با ترند روز به نظر می‌رسد. اما می‌توان گفت که ری‌را از این جهت شاید کمی نسبت به ام وی ام ایکس ۵۵ پرو، کابین به‌روزتری ارائه دهد. وجود نمایشگرهای یکپارچه مالتی‌مدیا و کلاستر به علاوه طرح جذاب‌تر پنل تعویض دنده، به ویژه اهرم دنده بسیار زیبای ری را می‌تواند در ارتقای کیفیت بصری کابین آن نسبت به X55 پرو کاملا موثر باشد. اما در مورد دقت مونتاژ و سطح کیفی متریال ادوات داخل کابین می‌توان گفت که ریرا از جهت متریال کابین وضعیت قابل قبول‌تری نسبت به ایکس ۵۵ پرو دارد و سرنشین از حضور در آن حس بهتری پیدا می‌کند.

مقایسه ری را و ام وی ام X55 پرو ؛ کراس اوور ملی یا چینی؟

اما در رابطه با میزان فضای پای سرنشینان ردیف عقب، ایکس۵۵ به دلیل برخورداری از فاصله محوری بزرگتر نسبت به حریف خود کمی برتر ظاهر شده و فضای پای بیشتری در اختیار افراد حاضر در ردیف دوم قرار می‌دهد. زمانی هم که صحبت از مسافرت‌های خانوادگی بشود، نگاه‌ها به حجم محفظه صندوق عقب دوخته خواهد شد. از این جهت محصول ایران خودرو در مقایسه با کراس اوور ام وی ام ظرفیت بیشتری دارد. حجم صندوق عقب ریرا معادل ۴۲۰ لیتر است اما صندوق ام وی ام ایکس ۵۵ پرو نزدیک ۳۷۰ لیتر گنجایش دارد.

مقایسه ری را و ام وی ام X55 پرو ؛ کراس اوور ملی یا چینی؟

ری را ایران خودرو از لحاظ آپشن‌ها و امکانات هم نسبت به محصول چینی حاضر در این رقابت سفره رنگارنگ‌تری مقابل شما می‌چیند؛ چراکه از تجهیزات بیشتری مثل سیستم تشخیص نقاط کور، حسگر پارک جلو، تنظیم برقی صندلی‌های ردیف جلو، چراغ‌های گردشی جلو، تهویه اتوماتیک و حسگر پا جهت باز کردن درب صندوق سود می‌برد. البته ناگفته نماند که ری را دو کیسه هوا نسبت به حریف خود کمتر دارد.

خودرو ری‌را ایکس۵۵پرو
کروز کنترل دارد دارد
محدودکننده سرعت دارد ندارد
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل کشش دارد دارد
ترمز کمکی شروع حرکت سربالایی دارد دارد
سنسور جلو دارد ندارد
هشدار نقطه کور دارد ندارد
دیلایت دارد دارد
اتولایت دارد دارد
سنسور باد تایرها دارد دارد
ورود بدون کلید دارد دارد
فرمان برقی دارد دارد
دکمه‌های کنترل روی فرمان دارد دارد
نمایشگر مالتی مدیا دارد (۱۲اینچ) دارد (۱۰.۲اینچی)
دوربین عقب دارد دارد
دوربین ۳۶۰ دارد دارد
کیسه هوا دارد (۴عدد) دارد (۶عدد)
تهویه اتوماتیک دارد ندارد
تنظیم برقی صندلیهای جلو دارد راننده
آینه تاشو برقی دارد دارد
نور تقاطع دارد ندارد
درِ صندوق عقب برقی با سنسور حرکتی دارد ندارد
سانروف دارد دارد
آینه الکتروکرومیک دارد ندارد
فناوری LED چراغ های جلو ندارد دارد
شارژر بیسیم تلفن همراه دارد ندارد
نور پردازی کابین دارد دارد
تریم داخلی چرم و پارچه چرم
دنده پشت فرمان دارد ندارد

نتیجه‌گیری

این دو خودرو جزو کراس اوورهای میان قیمت بازار ایران در شرایط فعلی به شمار می‌روند و تقریباً از بسیاری جهات، چه از نظر کارایی فنی و چه از لحاظ طراحی ظاهری یا کابین به هم نزدیک هستند. اما به طور کلی می‌شود گفت ری را از لحاظ بهره‌مندی از تجهیزات مدرن مثل سیستم تشخیص نقاط کور، حسگر پارک جلو، تنظیم برقی صندلی‌های ردیف جلو، چراغ‌های گردشی جلو و حسگر پا، نمره بهتری کسب می‌کند و از یک مزیت فوق‌العاده مهم در مقایسه با حریف هم سود می‌برد.

مقایسه ری را و ام وی ام X55 پرو ؛ کراس اوور ملی یا چینی؟

این مزیت مربوط به بحث خدمات پس از فروش و فراوانی قطعات یدکی در بازار است؛ چراکه اولا شرکت ایران خودرو معمولاً محصولات خود را با تیراژ بسیار بالاتر از تولیدات مونتاژی یا وارداتی روانه بازار می‌کند و در نتیجه خدمات پس از فروش بسیار گسترده‌تری هم برای محصول خود در نظر می‌گیرد. ثانیا باید بدانید که موتور و گیربکس ری را از این به بعد روی بعضی از محصولات پرفروش ایران خودرو نظیر دنا پلاس جوانان هم نصب می‌شود و بنابراین خیال مالک از جهت تامین قطعه و تعمیرات فنی، نسبت به محصولات چینی راحت‌تر خواهد بود. بهره‌مندی از گیربکس اتوماتیک AT نیز مزیت دیگری برای ریرا به شمار می‌رود؛ زیرا همانطور که اشاره شد، هم استهلاک کمتری دارد و هم معمولا نسبت به دیگر انواع جعبه دنده اتوماتیک، کارآمدی بیشتری از خود نشان می‌دهد.

ام وی ام x55 پرو هم گذشته از بحث مهم ایراد در اکسل عقب بعضی از نمونه‌های آن که به واسطه فراخوان مدیران خودرو در حال برطرف شدن است، هم عملکرد فنی قابل قبول و هم طراحی و کیفیت مناسبی ارائه می‌دهد، اما به نظر می‌رسد در این جا نسبت به حریف خود امتیاز کمتری به دست می‌آورد و در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

source
کلاس یوس

viraje.ir

توسط viraje.ir