Wp Header Logo 126.png


منتشر شده در 15 خرداد 1403 ساعت 14:00


نوآوری جدید تویوتا ؛ ساخت موتورهای درون سوزِ سازگار با انواع سوخت ها

تویوتا بارها مخالفت خود را با برقی‌ سازی به طور علنی اعلام کرده است. از دید آقای آکیو تویودا رئیس هیئت مدیره این شرکت، سهم مدل های الکتریکی از بازار هرگز از ۳۰ درصد فراتر نخواهد رفت؛ به همین خاطر نباید موتورهای درون سوز را کنار گذاشت. آقای تویودا معتقد است موتورهای درون سوز دشمن ما محسوب نمی شوند، بلکه گازهای آلاینده تولید شده توسط این نوع موتورها هستند که ما را با مشکلاتی مواجه می‌ کنند. با چنین دیدگاه‌ هایی علاقه و وفاداری تویوتا به موتورهای درون سوز اصلاً جای تعجبی ندارد. این شرکت حتی مسیر متفاوتی در پیش گرفته و روی توسعه موتورهای ۴ سیلندر جدید سرمایه‌ گذاری کرده است.

اولین اطلاعات از این موتورها، در همایش مطبوعاتی مربوط به اعلام همکاری تویوتا با مزدا و سوبارو منتشر شد. حالا جزئیات بیشتری از این موتورها به دست رسانه‌ ها رسیده است. بر این اساس، موتورهای جدید تویوتا علاوه بر سوخت‌ های فسیلی، با سوخت‌ های پاک عاری از کربن نیز سازگار خواهند بود. به بیان دیگر این موتورها با هیدروژن مایع، سوخت سنتتیک و سوخت‌ هایی که پایه زیستی دارند، کار می‌ کنند.

مشخصات موتور ۱.۵ لیتری

یکی از موتورهای جدید تویوتا حجمی برابر با ۱.۵ لیتر دارد و تنفس طبیعی است. این موتور ۴ سیلندر از لحاظ ابعاد ۱۰ درصد کوچک تر شده و ارتفاع کمتری نسبت به موتورهای مشابه فعلی دارد. تویوتا می گوید این موتور در عین تولید قدرت بیشتر، از مصرف سوخت کمتری برخوردار است. این موتور سبک تر نیز بوده و ۱۰ درصد وزن کمتری دارد.

نوآوری جدید تویوتا ؛ ساخت موتورهای درون سوزِ سازگار با انواع سوخت ها

در مقطع کنونی جزئیاتی مثل میزان خروجی و مصرف سوخت در اختیار رسانه ‌ها قرار نگرفته است. این موتور ۱.۵ لیتری مراحل تست و توسعه را سپری می‌ کند. برای ارزیابی عملکرد این موتور، تویوتا پروتوتایپی از پریوس را به آن تجهیز کرده است‌. کمپانی ژاپنی نسخه مجهز به توربوشارژر این موتور را نیز توسعه می‌ دهد. از لحاظ خروجی این نسخه با موتورهای ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی استفاده شده در محصولات کنونی تویوتا قابل مقایسه خواهد بود. اما از نظر ابعاد ۲۰ درصد و از نظر ارتفاع ۱۵ درصد کمتر بوده و تا ۳۰ درصد مصرف سوخت بهینه‌ تری خواهد داشت.

مشخصات موتور ۲ لیتری

قدرتمندترین موتور جدیدی که تویوتا مشغول کار بر روی آن است، حجمی برابر با ۲ لیتر دارد. این موتور به توربوشارژر مجهز شده و در مقایسه با موتور ۲.۴ لیتری توربوی کمپانی، ۱۰ درصد کوچک تر است و به همین میزان ارتفاع آن کاهش یافته؛ تویوتا تاکید می کند قدرت این موتور به شکل قابل ملاحظه‌ ای بیشتر و مصرف سوخت آن ۳۰ درصد کمتر است.

نوآوری جدید تویوتا ؛ ساخت موتورهای درون سوزِ سازگار با انواع سوخت ها

موتورهای جدید تویوتا برای استفاده در مدل ‌های هیبریدی و هیبریدی شارژی طراحی می‌ شوند. آنطور که نشریه فایننشال تایمز از قول یک فرد مطلع از استراتژی‌ های تویوتا گزارش کرده، این موتورها اواخر سال ۲۰۲۶ با مدل‌ های هیبریدی تویوتا معرفی خواهند شد. این نشریه مدعی شده حتی نسخه هایی از این موتورها با گازوئیل نیز سازگار خواهند بود.

source
کلاس یوس

viraje.ir

توسط viraje.ir