مقایسه تیگارد X35 و ام وی ام X55 پرو ؛ کدام کراس اوور بهتر است؟
تیگارد X35 و ام وی ام X55 پرو دو کراس اوور مونتاژی بازار هستند که در یک کلاس فنی قرار دارند. اما کدام یک از این دو کراس اوور بهتر است؟ خودروهای کراس اوور نسبتا جمعوجور در بازار ایران و البته سایر کشورهای جهان رفتهرفته جایگاه بالایی پیدا کردهاند. از همین رو شرکتهای مونتاژ کننده


تیگارد X35 و ام وی ام X55 پرو دو کراس اوور مونتاژی بازار هستند که در یک کلاس فنی قرار دارند. اما کدام یک از این دو کراس اوور بهتر است؟
خودروهای کراس اوور نسبتا جمعوجور در بازار ایران و البته سایر کشورهای جهان رفتهرفته جایگاه بالایی پیدا کردهاند. از همین رو شرکتهای مونتاژ کننده بیشتر به سمت استفاده از این دست خودروها رفته و حالا شمار زیادی از شاسی بلندهای ساب کامپکت شهری در جادههای کشور در حال تردد هستند و احتمالاً در آینده نیز مدلهای جدید و متنوعتری به شمار آنها اضافه خواهد شد.
تیگارد X35 با نام اصلی بایک بیجینگ ایکس ۳ و ام وی ام ایکس ۵۵ پرو، دو مورد از این گونه محصولات محسوب میشوند و حالا جزو رقیبان اصلی همدیگر نیز به شمار میروند. نزدیک بودن قیمت و قوای محرکه به علاوه تشابه کلاس بدنه، از جمله عواملی هستند که این دو خودرو مونتاژی را مقابل هم قرار میدهند و مشتریان را در امر خرید یکی از آنها دچار شک میکنند. بنابراین در این مطلب به مقایسه تیگارد X35 با ام وی ام ایکس ۵۵ پرو میپردازیم.
درباره تیگارد X35 و ام وی ام X55 پرو
تیگارد X35 یک کراس اوور شهری سابکامپکت محسوب میشود که توسط شرکت بایک به تولید رسیده و در فهرست محصولات این شرکت در کلاس بالاتر از بایک ایکس ۲۵ قرار میگیرد. این خودرو تاکنون در دو نسل وارد بازار شده که نسل اول آن محصول سال ۲۰۱۶ است و نسل دوم آن نیز از سال ۲۰۱۹ تاکنون روی خط تولید قرار داشته است. شرکت سانیار موتور پارسیان طی سال ۱۴۰۱ این محصول را با برند تجاری تیگارد و نام X35 به بازار ایران معرفی کرد و حالا نمونههای تولیدی آن در سطح کشور در حال تردد هستند.

ام وی ام X55 پرو نیز از محصولات تولیدی مدیران خودرو است که در بازارهای جهانی با نام تیگو ۴ یا تیگو ۵x شناخته میشود. نسل اول آن در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شده است و تاکنون چندین نسخه فیسلیفت از این شاسی بلند شهری به میدان آمده که شرکت مدیران خودرو در حال حاضر یکی از نسخههای فیسلیفت ام وی ام ایکس ۵۵ را با اضافه کردن پسوند پرو به انتهای نام این خودرو، در بازار ایران به فروش میرساند.

مقایسه طراحی ظاهری
در خودروهای چینی به ویژه محصولات بهروزتر شاهد طرحهای فانتزی و نوآورانه هستیم که مطابق با سلیقه مشتریان چینی است و حتی بسیاری از خودروسازان بزرگ را مجبور کرده که به منظور به دست آوردن بخشی از بازار خودرو در کشور چین یا سایر نواحی، به سمت اینگونه طراحیها قدم بردارند. اما برخلاف انتظار شمایل این دو محصول خیلی فانتزی و غیرعادی احساس نمیشود.


ام وی ام ایکس ۵۵ پرو که دومین نسخه فیسلیفت تیگو۴ به شمار میرود، چهره تقریباً مردانه و قاطعی برای خود ایجاد کرده که میتواند مورد پسند شمار وسیعی از مشتریان و کارشناسان باشد. برخلاف مدل قبلی، ناهماهنگی زیادی بین نمای جلو و عقب ایکس ۵۵ پرو ایجاد نشده و ضمن ارائه یک استایل نسبتا ورزیده و خوش حجم، بعضی المانهای تزیینی مدرن نظیر جلوپنجره کهکشانی و سایر تزیینات کرومی یا قرمز رنگ بدنه، به منظور جلب هرچه بیشتر مشتریان، در ایکس۵۵ پرو به خدمت گرفته شده است.


اما نمای روبروی تیگارد ایکس ۳۵ و بخش چهره کمی نسبت به نمای بغل و قسمت پشت این خودرو نامتناسب به نظر میرسد. نحوه آرایش عناصر اصلی چهره نیز فرمی غریب را به نمایش میگذارد که احتمالا با سلیقه هر کسی نمیتواند جور از آب در بیاید. با این وجود، استایل تیگارد X35 در رده خودروهای میان قیمت مونتاژی، تقریباً جذاب به نظر میآید و اگرچه به اندازه ایکس ۵۵ هماهنگی در آن دیده نمیشود، اما همچنان میتواند یکی از گزینههای نسبتاً قابل قبول بازار از نظر شمایل بدنه باشد.
مقایسه فنی تیگارد X35 و ام وی ام X55 پرو
به نظر میرسد مونتاژکاران ایرانی و شرکتهای مادر چینی به یک دستورالعمل همیشگی برای عرضه خودروهای بنزینی میان قیمت در بازار ایران دست پیدا کردهاند و آن قرار دادن موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ در کنار یک گیربکس cvt یا دوکلاچه است.
این دستور پخت به دلیل دردسرهای موتورهای توربوشارژ و کمبود بنزین باکیفیت در ایران، خیلی مورد علاقه مشتریان قرار نمیگیرد اما به هر حال با توجه به نبود تنوع کافی محصولات، متقاضیان به آن تن دادهاند و در حال حاضر خودروهای زیادی همچون تیگارد ایکس ۳۵ و ام وی ام ایکس ۵۵ پرو بر این اساس در اختیار خریداران قرار میگیرند.

تیگارد X35 با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر بنزینی خود قدرتی در حد ۱۴۷ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. طبق تجربه رانندگی که با این ماشین داشتیم، به نظر میرسد بهروزرسانیهای نرمافزاری یا سختافزاری روی موتور تیگارد ایکس ۳۵ طوری صورت گرفته است که با بنزین معمولی هم تا حد زیادی تطابق دارد و میزان ناک زدن آن به حداقل رسیده است. این موضوع میتواند استهلاک و دوام فنی پیشرانه را در ایران به نسبت افزایش دهد.
گیربکس CVT بدون قابلیت تیپ ترونیک به عنوان یار همیشگی موتور تیگارد ایکس ۳۵ انتخاب شده تا درنتیجه همکاری میان این دو، چرخهای جلو به عنوان محرک اصلی این کراس اوور چینی انتخاب شوند.

ایکس ۵۵ پرو هم ترکیب موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۵۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر همراه با گیربکس اتوماتیک سی وی تی را برگزیده است، با این تفاوت که در اینجا قابلیت تیپ ترونیک یا تعویض دستی با انتخاب ۹ دنده مصنوعی قابل دسترس خواهد بود. این جعبه دنده نمونه چینی شده از گیربکس اتوماتیک نیسان تیانا محسوب میشود و عملکرد دقیقتری نسبت به سایر جعبه دندههای سیویتی از خود نشان میدهد.

با توجه به عملکرد تند و تیزتر جعبه دنده ایکس ۵۵ پرو و همچنین بیشتر بودن قوای پیشرانه، شاهد چابکی کمی بیشتر در محصول مدیران خودرو نسبت به تیگارد ایکس ۳۵ هستیم. به نحوی که در فرایند شتابگیری صفر تا صد احتمالاً ایکس ۵۵ پرو به طور تقریبی چیزی حدود نیم ثانیه نسبت به حریف سریعتر عمل کند و بتواند در مدت زمان تقریبی ۱۰.۵ ثانیه تحت شرایط استاندارد به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. البته واضح است که مدت شتابگیری خودروها، در عمل و با وجود تعداد بیش از یک سرنشین، بیشتر از این ارقام خواهد شد.

هر دو خودرو از سیستم تعلیق مستقل مک فرسون در جلو و یکپارچه تورشن بیم در عقب استفاده میکنند اما به نظر میرسد که نرمی سواری تیگارد X35 نسبت به ایکس ۵۵ پرو کمی بیشتر باشد و سطح آسایش بالاتری را به ویژه هنگام عبور از روی ناهمواریهای سطح جاده برای سرنشینان داخل کابین به همراه بیاورد. میزان چسبندگی و پایداری هر دو خودرو در سطح پیچها، تقریباً معمولی برآورد میشود و بهتر است که از انجام مانورهای ناگهانی و عبور پرسرعت از داخل پیچ اجتناب شود تا احتمال ناپایداری در قسمت عقب خودرو از بین برود. میانگین مصرف سوخت هر دو کراس اوور مورد نظر کمی بیش از ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و از این جهت نمیتوان برتری خاصی برای یکی از آنها در نظر گرفت.
خودرو | تیگارد X35 پرو | ایکس ۵۵ پرو |
موتور | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر | ۱.۵ لیتر |
توان خروجی | ۱۴۷ اسب بخار – ۲۱۰ نیوتن متر | ۱۵۶ اسب بخار – ۲۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | CVT اتوماتیک | CVT اتوماتیک ۹ دنده |
انتقال قدرت | محور جلو | محور جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | حدود ۱۱ ثانیه | حدود ۱۰.۵ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷.۲ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۷.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۱۸۰ کیلومتربرساعت | ۱۸۰ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۳۴۰ کیلوگرم | ۱۴۳۹ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۶ لیتر | ۵۱ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۶۴۰-۱۸۳۰-۴۳۲۵ میلیمتر | ۱۶۶۲-۱۸۳۰-۴۳۱۸ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۵۷۰ میلیمتر | ۲۷۱۰ میلیمتر |
حجم صندوق | ۴۲۰ لیتر | ۳۷۰ لیتر |
طراحی کابین و امکانات
استفاده گسترده از روکشهای چرم مصنوعی در بخش داشبورد و تودریهای ام وی ام ایکس ۵۵ پرو سبب میشود تا کیفیت کابین آن نسبت به حریف کمی بالاتر ارزیابی شود. اما نکته اینجاست که پلاستیکهای خشک استفاده شده در داشبورد و سایر بخشهای تیگارد ایکس ۳۵ نیز کیفیت نسبتا بالایی دارند و حس ارزان بودن، مانند آنچه در خودروهای داخلی شاهد هستیم را به کاربر انتقال نمیدهند.

نوع طراحی داشبورد تیگارد ایکس ۳۵ نیز کمی شلوغتر از حریف حس میشود و وجود دکمههای مختلف میتواند در ابتدا اندکی گیجکننده به نظر برسد. البته دستهبندی خاص این کلیدها در بخش میانی داشبورد بهگونهای انجام شده که ارگونومی آن مناسب و دسترسی به این کلیدها برای راننده راحت باشد. صفحه کیلومتر شمار پشت فرمان در تیگارد X35 از نوع آنالوگ با یک کامپیوتر سفری است که به شدت ساده به نظر میآید و نمیتواند جذابیت پنل دیجیتال ام وی ام ایکس ۵۵ پرو را ارائه دهد.

درمجموع میتوان نتیجه گرفت که داشبورد X55 پرو از یک طراحی ساده اما کمی مجللتر سود میبرد که شاید بیشتر از حریف بتواند با سلیقه مشتریان همخوانی داشته باشد. همچنین در بحث میزان جادار بودن کابین، ام وی ام ایکس ۵۵ پرو به دلیل برخورداری از فاصله محوری بزرگتر فضای پای بیشتری به ویژه در ردیف عقب فراهم میکند و آسایش بالاتری برای سرنشینان در این بخش به دنبال میآورد. تیگارد ایکس ۳۵ هم صندوق عقب بزرگتری دارد و حدود ۵۰ لیتر فضای بیشتر در این بخش نسبت به ایکس ۵۵ پرو در اختیار شما قرار میدهد.
مقایسه تیگارد X35 و ام وی ام X55 پرو از نظر امکانات
ام وی ام ایکس ۵۵ پرو امکانات کاربردیتری نسبت به تیگارد ایکس ۳۵ ارائه میدهد و از این جهت نسبت به حریف برتری دارد. برخورداری از کیسههای هوای جانبی و پردهای، دوربین ۳۶۰، اندروید اتو و اپل کارپلی، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلیهای جلو، شارژر بیسیم تلفن همراه، کنترل سرعت خودرو در سرپایینی، اتوهلد و…، باعث برتری محصول مدیران خودرو در این موضوع نسبت به رقیب میشود.
خودرو | تیگارد X35 | ام وی ام X55 پرو |
کروز کنترل | دارد | دارد |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل کشش | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز ABS | دارد | دارد |
ترمز EBD | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی / اتوهلد | دارد / ندارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
اتولایت | ندارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد (۸ اینچ) | دارد(۱۰.۲ اینچ) |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | سفارشی | دارد |
کیسه هوا | دارد (دو عدد) | دارد (شش عدد) |
تهویه | الکتریکی دستی | الکتریکی دستی |
تنظیم برقی صندلی راننده | ندارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | ندارد | ندارد |
گرمکن صندلی جلو | ندارد | دارد |
شارژر وایرلس | ندارد | دارد |
آینههای تاشو برقی | ندارد (سفارشی) | دارد |
تنظیم برقی آینههای جانبی | دارد | دارد |
سقف | پانورامای برقی | سانروف برقی |
درِ صندوق عقب برقی | سفارشی | ندارد |
نتیجهگیری ؛ کدام بهتر است؟
با توجه به مباحثی که در مورد مقایسه تیگارد ایکس ۳۵ با ام وی ام ایکس ۵۵ پرو مطرح شد، باید گفت که ام وی ام ایکس ۵۵ پرو از مزایایی مثل جذابیت بیشتر در طراحی بدنه و کابین، برخورداری از امکانات متنوعتر، شتاب کمی بالاتر، عملکرد بهتر جعبه دنده به همراه قابلیت تیپ ترونیک، کابین نسبتا جادارتر و خدمات پس از فروش گستردهتر به علاوه تهیه سادهتر قطعات یدکی موتور و گیربکس به دلیل اشتراک آنها با بسیاری از محصولات دیگر مدیران خودرو سود میبرد. با توجه به معیارهای مذکور، ایکس ۵۵ پرو میتواند برای افرادی که به این موارد اهمیت میدهند، گزینه بهتری باشد.

اما تیگارد ایکس ۳۵ با دارا بودن صندوق عقب بزرگتر، موتور سازگارتر به بنزین معمولی، سواری کمی نرمتر و قیمت پایینتر در بازار، به طور کلی گزینهای قابل قبول در شرایط فعلی به شمار میرود. به ویژه اگر خدمات پس از فروش این خودرو به نحو دلگرمکنندهتری صورت بگیرد، آن وقت قطعاً مشتریان با شوق بیشتری به سمت خرید تیگارد ایکس ۳۵ خواهند رفت.

ویدیو تست و بررسی تیگارد X35
source
کلاس یوس
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0