مهر 1401: به دنبال گلایه والدین درباره گرانی نرخ سرویس مدرسه در تهران، علی محتشمی‌پور، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران، توضیحاتی را ارائه داد. وی گفت بر اساس آخرین مصوبه کارگروه ماده 18، نرخ نهایی سرویس مدارس اعلام شده و اخذ مبلغ بیش‌تر از نرخ مصوب شورای شهر تهران، تخلف است. 

نرخ کرایه سرویس مدارس تهران در سال تحصیلی 1401 معادل تقریبی 3 تا 8 میلیون تومان استوی افزود سرویس مدارس تابع آیین‌نامه سرویس مدارس و دستورالعمل اجرایی سرویس مدرسه مصوب هیئت وزیران است که تکالیف مشخصی را برای دستگاه‌های مختلف در نظر گرفته است؛ بر این اساس، سازمان تاکسیرانی شهر تهران به عنوان مرجع صدور پروانه برای پیمانکار سرویس مدرسه و صدور مجوز برای ناوگان سرویس است. 

بر اساس گفته‌های وی، آموزش و پرورش متولی نظارت بر قراردادهای پیمانکاران با مدارس و والدین است‌. تا سال تحصیلی 1398 سرویس فعال مدرسه وجود داشت؛ اما با بروز پدیده کرونا و تعطیلی مدارس، عملا سرویس مدرسه معلق شد و این روند تا شروع سال تحصیلی جدید و آغاز فعالیت حضوری مدارس ادامه داشت که طبیعتا بعد از دو سال وقفه برای شروع مجدد سرویس مدرسه، مشکلات و کمبودهایی پدیدار شدند.

سرویس مدرسه کسب و کاری آزاد است و این خدمات توسط بخش خصوصی ارائه می شود و به همین دلیل آن‌ها در هنگام قبول یا رد خدمات‌دهی در سرویس مدارس، نسبت به بررسی صرفه و صلاح اقدام می کنند. قیمت و نرخ کرایه سرویس مدرسه، تعیین‌کننده وضعیت خدمات‌رسانی به دانش‌آموزان است؛ به عبارتی اگر قیمت نرخ کرایه سرویس مدرسه پایین باشد، این عمل با استقبال والدین روبرو می‌شود، اما راننده‌ها ناراضی شده و به کسب و کارهای موازی روی می‌آورند یا بالعکس با افزایش نرخ کرایه، رانندگان برای ارائه خدمات دیر جذب شده اما والدین ناراضی خواهند بود. 

تاکسی های اینترنتی و مشکلات سرویس مدارس

آقای محتشمی‌پور گفت پس از فراگیری مسافربرهای اینترنتی، بسیاری از کسب و کارها، از جمله رانندگی سرویس مدرسه، دستخوش تغییر شد؛ به طوری که اگر الگوریتم قیمت‌گذاری این مسافربرهای اینترنتی را مشاهد کنیم، متوجه می‌شویم که تعیین قیمت ارتباط مستقیمی با پیک ترافیک دارد و در این راستا در مسیرهای عادی در زمان اوج ترافیک، قیمت‌های چند ده هزار تومانی دریافت می شود و در زمان ترافیک معمولی نیز قیمت‌های سفر به‌شدت کاهش می‌یابد؛ بنابراین ترافیک و میزان سفر تاثیر مستقیمی بر نرخ کرایه دارند و این در حالی است که در جلسات و بررسی‌های مختلف پیش‌بینی شده که مسافربرهای اینترنتی با نرخ کرایه‌ای که دریافت می‌کنند، گلوگاه در امر سرویس مدرسه باشند؛ چرا که با افزایش کرایه‌ها، رانندگان را به سمت خود جلب می‌کنند و این مسئله موجب می‌شود که تمام کسب و کارهای فعال در حمل و نقل دچار عارضه شوند. 

بر اساس گفته‌های وی، مقرر شده که  نرخ کرایه سرویس مدرسه 3 تا 8 میلیون تومان باشد. در بیش‌ترین حالت برای هر دانش‌آموز برای 9 ماه استفاده از سرویس مدرسه، 8 میلیون تومان باید پرداخت شود. با محاسبه این نرخ برای 4 دانش‌آموزی که سوار سرویس مدرسه می‌شوند، درآمد روزانه سرویس مدرسه 140 هزار تومان (رفت و برگشت) است. هر سفر در طول 9 ماه، 70 هزار تومان است که معادل یک تک سفر معمولی در یک مسیر نزدیک در مسافربرهای اینترنتی است. 

اختلاف نرخ سرویس مدارس در تهران

وی تاکید کرد مبنای تعیین نرخ کرایه سرویس مدرسه، سال 1400 است و بر اساس مصوبه شورا، اجازه داده شده بود که تا سقف 35 درصد به میانگین 25 درصد نرخ افزایش یابد که این اختلاف 3 تا 8 میلیونی نرخ کرایه سرویس مدرسه نیز به این دلیل است. در برخی مناطق مانند منطقه 19، از لحاظ جغرافیایی تراکم جمعیت بالا نیست و ترافیک کمی در معابر وجود دارد. همچنین تمرکز مدارس و منازل را شاهد هستیم؛ بنابراین برای سرویس‌های مدرسه این منطقه افزایش نرخ کم‌تری در نظر گرفته شده و به طور متوسط نرخ کرایه همه سرویس‌های مدارس بین 17 تا 30 درصد افزایش داشته است. دریافت مبالغ بیش‌تر، خلاف قانون است.

بر اساس قانون، ناظر قراردادهای سرویس مدارس، اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران است که باید بر این مبالغ میلیونی نظارت کند؛ اما اگر تخلفی در مورد نحوه خدمات‌دهی بود، همچون عدم نصب برچسب سرویس مدرسه و…، رسیدگی آن برعهده شهرداری تهران و مشخصا سازمان تاکسیرانی است. 

کاهش تعداد رانندگان در سال 1401

وی افزود برای سرویس مدرسه در سال تحصیلی 1401 سه مرتبه فراخوان راننده صادر شده که در مجموع حدود 2000 نفر راننده اعلام آمادگی کردند. در حالی این رقم برای سال 1398 ، حدود 18 هزار نفر بود. برای سال تحصیلی 1401 آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد که به 20 هزار راننده سرویس مدرسه نیاز دارد. بنابراین با بحران مواجه هستیم و این خلا و فاصله ناشی از کسب و کارهای موازی است.

تسهیلات ویژه رانندگان سرویس

شهرداری تهران مشوق‌هایی را برای رانندگان سرویس مدرسه در نظر گرفته است. بر اساس رایزنی‌های انجام شده، هر خودرو سرویس مدرسه از تخفیف 70 درصدی طرح ترافیک برخوردار بوده و سهمیه سوخت سرویس مدارس، معادل سهمیه سوخت ناوگان عمومی پرداخت می‌شود. همچنین سازمان تاکسیرانی مزایای تاکسیرانان همچون بیمه تکمیلی و… را برای رانندگان سرویس مدرسه فعال خواهد کرد.

سازمان تاکسیرانی همچنین در سال 1401 به سراغ اولیاء رفته و به آن‌ها پیشنهاد شده که به عنوان سرویس مدرسه فعال باشند و زمانی که فرزند خود را به مدرسه می‌رسانند، سه دانش آموز دیگر را نیز جابجا کنند که اگر والدین پای کار بیایند، ضریب ایمنی حمل و نقل دانش‌آموزان افزایش می‌یابد. دعوت از والدین دانش‌آموزان برای فعالیت در سامانه سرویس مدرسه بسیار اتفاق خوبی است؛ زیرا بسیاری از خانواده‌ها در ایام کرونا تمایل دارند که فرزندانشان را خودشان به مدرسه ببرند و حالا در این مسیر می‌توانند سه دانش‌آموز دیگر را نیز جابجا کنند. اگر این استقبال ایجاد شود، در آینده‌ای نزدیک یک سامانه ایمن خواهیم داشت. 


source

viraje.ir

توسط viraje.ir