Wp Header Logo 682.png


منتشر شده در 30 خرداد 1403 ساعت 14:30



عکاس
حسین دلاور

پیشرانه N20

پیشرانه N20 یکی از پیشرانه های جدید گروه خودروسازی سایپا به حساب می آید که قرار است در سایپا آریا و شاهین جوانان مورد استفاده قرار گیرد.

بدون تردید بزرگ ترین ضعف محصولات فعلی گروه خودروسازی سایپا قوای محرکه آن ها است که باعث شده استقبال کمتری از خودروهای این خودروساز نسبت به محصولات ایران خودرو داشته باشیم. به روز رسانی یک پیشرانه ۸ سوپاپ قدیمی با نام M15GSI برای محصولاتی نظیر کوییک GX، اطلس و سهند هم نتوانست این ضعف را برطرف کند و اضافه شدن توربو برای محصولی مثل شاهین G باز هم نتوانست نارضایتی از قوای محرکه قدیمی و نسبتا ضعیف محصولات سایپا را جبران کند. حالا پس از مدت ها مگا موتور تصمیم گرفته تا مجموعه جدیدی از پیشرانه ها را برای محصولات سایپا به تولید برساند و یکی از این موتور ها پیشرانه N20 نام دارد که قرار است در سایپا آریا و شاهین جوانان مورد استفاده قرار بگیرد.

مشخصات پیشرانه N20

پیشرانه N20 در واقع یکی از موتورهای میتسوبیشی است که سال ها است توسط کمپانی چینی DAE تولید می شود. جالب است بدانید این پیشرانه بصورت تنفس طبیعی MPI و GDI قابلیت تولید دارد و توربوشارژ هم روی آن سوار می شود. البته DAE این پیشرانه را به کمک AVL توسعه داده و نسخه توربو TGDI این پیشرانه را با همین کد فنی در خودرو چانگان یونی کی می بینیم. نکته مهم در مورد این پیشرانه این است که استاندارد یورو ۶ را دارد و انعطاف زیادی در مدل های تنفس و مکانیزم دارد.

مشخصات پیشرانه N20

اما پیشرانه ای که قرار است در مرحله اول روی کراس اوور آریا ببینیم نسخه معمولی از پیشرانه N20 است که یک موتور ۲ لیتر (۱۹۹۸ سی سی) تنفس طبیعی و چهار سیلندر خطی است که این بار با سنت شکنی به جای ۸ سوپاپ، شانزده سوپاپ دارد و فناوری زمانبندی متغیر سوپاپ ها بصورت دوگانه (DVVT) را دارد. نوع پاشش سوخت در این پیشرانه از نوع چند نقطه ای یا MPI است و نسبت تراکم ۱۱/۵:۱ را در این موتور داریم. با این مشخصات پیشرانه N20 توان تولید نهایت قدرت ۱۴۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۰۴ نیوتن متر را دارد و با توجه به تنفس طبیعی بودن آن، این خروجی های فنی خوب و قابل قبول ارزیابی می شود. این دقیقا همان پیشرانه ای است که در مرحله اول زیر کاپوت آریا دیده خواهد شد و بعدا در نمونه GDI در آریا (نسخه ای متفاوت) و شاهین جوانان به کار می رود.

انتقال قدرت از پیشرانه N20

قدرت از پیشرانه N20 به وسیله جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE به چرخ ها منتقل می شود. نکته مهم این است که ما این کد گیربکس را در محصولات داخلی دیگر نظیر تارا اتوماتیک دیده ایم اما دقت داشته باشید که کالیبراسیون گیربکس به کلی در محصولات متفاوت خواهد بود. البته پیش بینی می شود که این جعبه دنده در نسخه GDI تغییراتی در بحث تورک کانورتور یا مبدل گشتاور داشته باشد و این یعنی تغییرات در شاهین جوانان و گزینه قوی تر آریا به پیشرانه محدود نیست و گیربکس هم تغییراتی خواهد داشت. همچنین این گیربکس قابلیت خلاص سازی در توقف را بر اساس استانداردهای روز گیربکس AT دارد.

قدرت پیشرانه N20

مزایا و معایب

مزایا : به روز تر و مدرن تر نسبت به محصولات قبل – حساسیت کمتر نسبت به کیفیت سوخت نسبت به نمونه های توربو – دارای استاندارد یورو ۶ – انعطاف مهندسی و داشتن نمونه های مختلف تنفس

معایب : نبود فناوری برقی سازی هیبرید (با وجود برقی سازی در دنیای امروز خودرو) – عدم دقت کالیبراسیون گیربکس (احتمالی)

source

viraje.ir

توسط viraje.ir