Wp Header Logo 861.png

First Contenful paint (fcp) یک معیار مهم در بهینه‌ سازی سرعت لود وب‌ سایت ‌ها است. در واقع، fcp زمانی رخ می ‌دهد که مرورگر وب شروع به نمایش اولین المانDOM  در صفحه وب می ‌کند. به عبارت دیگر، زمانی که مرورگر شروع به نمایش قسمتی از محتوای صفحه می‌ کند که تغییر کرده است، Fcp رخ می ‌دهد. این المان ممکن است اولین چیزی که از سمت سرور بارگذاری یا رندر می‌ شود نباشد اما اولین چیزی است که کاربر آن را مشاهده می کند. خوب است بدانید توجه به این امر برای افزایش تجربه کاربری وب ‌سایت بسیار حیاتی است.

نحوه اندازه گیری نمره fcp سایت در GT Metrix  چگونه است؟

FCP  چیست

برای اندازه‌گیری نمره fcp در GT Metrix  می ‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد وب ‌سایت Gt Metrix شوید.
  2. آدرس URL وب ‌سایتی که می ‌خواهید آن را بررسی کنید را وارد نمایید.
  3. کلید “Analyze” یا معادل آن را فشار دهید تا Gate Metrix شروع به آنالیز وب‌ سایت شما کند.
  4. پس از پایان تجزیه و تحلیل، در صفحه نتایج به بخش “performance scores” بروید.
  5. در این صفحه می توانید، نمره‌ Fcp را در بین سایر معیارها مشاهده نمایید. این نمره بر اساس زمانی که مرورگر اولین محتوای قابل مشاهده را به کاربر نشان می ‌دهد، تعیین می ‌شود.

اگرچه نمره fcp مهم است، اما بهتر است به سایر معیارهای کارایی وب‌ سایت که توسط Gate  Metrix  ارائه می ‌شوند نیز توجه نمایید. این معیارها به شما کمک می ‌کنند تا کارایی و تجربه کاربری وب ‌سایت خود را بهبود بخشیده و زمان بارگذاری وب‌ سایت را کاهش دهید.

 کسب چه نمره ای از Fcp خوب محسوب می شود؟

برای بررسی اینکه یک نمره fcp خوب است یا خیر، بهتر است از معیارهایی که توسط گوگل تعیین شده اطلاعات بیشتری کسب کنیم. به گفته مستندات گوگل، زمان ‌های fcp به سه دسته ‌بندی مناسب، نیاز به پیشرفت و ضعیف تقسیم بندی می ‌شوند. این تقسیم ‌بندی به صورت زیر خواهد بود:

مناسب: که در آن زمان fcp بین 0 ثانیه تا 1.8 ثانیه است.

نیاز به پیشرفت: که در آن زمان fcp بین 1.8 ثانیه تا 3 ثانیه خواهد بود.

ضعیف: که زمان fcp در آن بیش از 3 ثانیه است.

ابزار های مختلف جهت تعیین fcp چیست؟

کوکی‌ ها

در ادامه لیستی از ابزار های مختلف وجود دارد که می ‌توانید از آن ها برای مشخص کردن این که وب‌ سایت شما در کدام یک از این دسته‌ ها قرار می ‌گیرد، استفاده کنید.

  • Field tools

 Faild tools ابزار هایی هستند که از آن ها برای اندازه ‌گیری عملکرد وب ‌سایت‌ ها از دید کاربران واقعی، استفاده می شود. این ابزار ها به شما کمک می ‌کنند تا عملکرد وب ‌سایت را در شرایط واقعی، با در نظر گرفتن عواملی مانند: سرعت اینترنت، نوع دستگاه و مرورگر کاربران، اندازه‌ گیری و ارزیابی کنید. این ابزارها معمولا به وسیله استفاده از کوکی‌ ها، تکنیک‌ های ردیابی و دیگر روش ‌های جمع ‌آوری داده‌ های کاربران، اطلاعات مورد نیاز را جمع ‌آوری می ‌کنند. نمونه ‌هایی از این ابزار ها شامل: real user monitoring، search console  و  pagespeed insight هستند. این ابزار ها به مدیران و توسعه ‌دهندگان وب ‌سایت ‌ها کمک می ‌کنند تا عملکرد وب‌ سایت خود را در شرایط واقعی و با توجه به تجربه کاربری بهبود بخشند.

  • Lab tools

ابزار های آزمایشگاهی برای بررسی fcp، موقعیت فعلی سایت را شبیه ‌سازی می ‌کنند تا به شما نشان دهند که fcp سایت شما در شرایط ایده‌ آل چگونه است. زمانی که شما در حال توسعه وب‌ سایتی هستید که هنوز به مرحله تولید نرسیده، غیرممکن است که بتوانید آن را تحت شرایط واقعی تست کنید. در این راستا استفاده از ابزار های آزمایشگاهی می ‌تواند به شما کمک کند تا از حالت ایده آل fcp سایت خود مطلع شوید.

راهکار بهینه سازی امتیاز Fcp چیست؟

بهینه سازی

برای بهینه کردن امتیاز fcp راهکار های موثر زیادی وجود دارد که می توانید از آن ها جهت ارتقا سایت خود استفاده نمایید. در ادامه به برخی از این راهکار ها اشاره می کنیم:

  • کمینه ‌سازیHTML ، CSSو JavaScript

کمینه ‌سازی به معنای حذف کاراکتر های اضافی (مانند فضا ها) از فایل ‌های HTML،  CSSt و  JavaScriptوب‌ سایت شما است. هرچند فضا ها برای انسان قابل خواندن و تجزیه‌ و تحلیل هستند، اما مرورگر ها و سرور ها به آن ها نیاز ندارند. در واقع این فضا ها دارای کاراکتر هایی هستند که بایت ‌ها را اشغال می ‌کنند. با کمینه‌ سازی فایل ‌های css ، اندازه صفحه را کاهش می دهید که باعث افزایش سرعت صفحه و بهبود زمان fcp می ‌شود.

حذف css های استفاده‌ نشده

اگر کدی در برگه‌ های سایت شما وجود دارد که استفاده نمی‌ شود، چرا آن را نگه داشته اید؟ هر کد قدیمی یا استفاده‌ نشده باید حذف شود تا هر بار که وب‌ سایت شما فراخوانده می ‌شود، بارگذاری نشود  chrome devtoolsمی ‌تواند به شما نشان دهد کدام قسمت ازCSS  شما بارگذاری می‌ شود اما نمایش داده نمی شود.

  • کاهش زمان اولین بایت  (TTFB)

به طور کلی TTFB زمانی لحاظ می شود که اولین بایت داده به مرورگر منتقل می ‌شود. خوب است بدانید FCP بستگی به این معیار دارد، بنابراین هر چه سریعتر باشد،  FCPشما هم سریع ‌تر خواهد بود. بهترین روش‌ های کاهش TTFB و افزایش سرعت صفحه به شدت ساده هستند.

  • استفاده از میزبانی با کیفیت
  • تحویل محتوا از طریق CDN
  • فعالسازی کش مرورگر (با وردپرس، از طریق پلاگین ‌هایی مانند WP Roket )

اطمینان از اینکه این سه عنصر به طور مناسب در سایت قرار گرفته اند، می‌ تواند به طور چشمگیری TTFB و در نتیجه fcp را کاهش دهد.

جمع بندی

در این محتوا به طور جامع به تعریف Fcp چیست؟ پرداختیم و نکاتی را پیرامون بهینه سازی آن بیان نمودیم. بهتر است خاطر نشان کنیم برای بهینه سازی fcp، از افراد حرفه ای این حوزه کمک بگیرید تا بتوانید با عالی ترین راهکار ها باعث ارتقا سایت خود شوید.

نوشته FCP چیست؟ اولین بار در بیزون. پدیدار شد.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir