معاون کیفیت ایرانخودرو با بیان اینکه طرح تحول کیفیت را باید سرآغاز دگرگونی های بنیادین کیفی در گروه صنعتی ایرانخودرو دانست، گفت: «این طرح با ارج نهادن به مطالبات و حقوق مشتریان و در راستای کسب رضایتمندی عینی و واقعی آنها، در قالب برنامه سهساله موجب اتفاقات مهم و تاثیرگذار در گروه صنعتی ایرانخودرو شده است.»
سهراب برفروشان با اشاره به اجرای گام سوم طرح تحول کیفیت در سال ۱۴۰۳، عنوان کرد: «در سال جاری راهبردهای گام سوم طرح تحول کیفیت در بستر سیاستها و رویکردهای تعیینشده در حوزه کیفیت و با بهرهگیری از تمامی ظرفیتهای انسانی و تخصصی موجود در سطح گروه صنعتی ایرانخودرو، با تمرکز بر خواست مشتری در شاخصهای کیفی ترسیم شده است.»
اهداف کیفی ایرانخودرو
برفروشان با اشاره به شاخصهای کیفی ایرانخودرو گفت: «بهبود و ارتقای تصویر ذهنی مشتریان و جامعه از شرکت ایرانخودرو، ارتقای قابلیت دوام کیفیت محصولات (مراجعات حداقلی مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش بهواسطه عیوب کیفی)، ایجاد مزیت رقابتی ویژه در خدمات پس از فروش و خدمات امدادی، تامین و تولید محصولات جدید و فعلی مطابق با استانداردها و الزامات قانونی، تجهیز شرکت ایرانخودرو به دانش فنی و مهارتهای نوین کیفی صنعت خودرو از طریق همکاری با شرکتهای دانشبنیان و شرکتهای تخصصی (خودروهای برقی، هیبرید و…) و نیز بهکارگیری اقدامات پیشدستانه جهت ارتقای کیفیت محصولات و خدمات از طریق شناسایی ریسکها و فرصتها به عنوان اهداف این خودروساز در دستور کار قرار گرفته است.»
وی افزود: «در همین راستا، در سال جاری اجرای ۱۶۵ برنامه ارتقا و بهبود کیفیت محصولات و خدمات، در قالب ۳۵ برنامه بهبود کیفیت محصولی و ۱۳۰ برنامه بهبود کیفیت زیرساختی تعریف و عملیاتی شده است.»
تمرکز برنامههای بهبود کیفی سال ۱۴۰۳ بر زنجیره تامین
بهگفته معاون کیفیت ایرانخودرو، پیشبینی میشود؛ ضمن استمرار بهبود نتایج شاخصهای کیفی و ارتقای کیفیت محصولات و خدمات ارائهشده توسط گروه صنعتی ایرانخودرو، با توجه به تمرکز برنامههای بهبود کیفی سال ۱۴۰۳ بر زنجیره تامین همچون برنامههای بهبود سطح کیفیت ۲۶ قطعه منتخب در شبکه تامین با تعمیق الزامات و استحکامات کیفیت در فرآیندهای سازندگان منتخب، مرحله دوم ارتقا و تثبیت سیستمهای تولید و کیفیت در سازندگان گروه صنعتی ایرانخودرو، ارتقا و توسعه فرآیند نظارت کیفی بر قطعات تامینی، ایجاد منبع برای قطعات منتخب دارای تکمنبع تامین تحت ریسک کیفی و نیز ایجاد بانک دانشی همگرا و متمرکز در طراحی و تامین و ارتقای کیفی قطعات، بهبودهای چشمگیری در زمینه کیفیت محصولات ایجاد شود.
هدفگذاری بهبود ۴۰درصدی شاخصهای کلیدی کیفیت
برفروشان اظهار کرد: «براساس هدفگذاری صورتگرفته، شاخصهای کلیدی کیفیت تامین نظیر میزان قطعات تعویضی در شبکه خدمات پس از فروش در سهماهه اول مالکیت C100،PPM برگشتی از خطوط تولید، سهم قطعات در آدیتهای داخلی و اثربخشی سیستم حل مساله در حوزه تامین، دستکم به میزان ۴۰درصد بهبود خواهند یافت.»
وی در ادامه، با بیان اینکه برنامههای کیفی درحال به ثمر نشستن است، اظهار کرد: «گام اول طرح تحول گروه صنعتی ایرانخودرو در سال ۱۴۰۱ با تعریف و اجرای ۲۷۹ برنامه بهبود محصولی و زیرساختی عملیاتی شد. بررسی نتایج شاخصهای کیفی قبل و بعد از تحویل که عموما توسط شخص ثالث اندازهگیری میشوند و ارزشیابی پیشرفت برنامههای تدوینشده، حاکی از اثربخشی ۹۱درصدی اجرای برنامهها و تاثیر ۲۴درصدی در شاخصهای کلان کیفی بوده است.»
اجرای بیشاز ۴۰ برنامه بهبود محصولی
معاون کیفیت ایرانخودرو، با بیان اینکه این خودروساز در سال ۱۴۰۲، گام دوم طرح تحول کیفیت را با هدف کلان ایجاد هویت ممتاز کیفی و تجلی ارتقای کیفیت محصولات و خدمات در جامعه، از طریق تعریف و اجرای ۱۹۰ برنامه در راستای تحقق ارتقا و بهبود کیفیت محصولات و خدمات اجرا کرد، گفت: «از این تعداد، ۱۵۰ برنامه با تمرکز بر بهبود کیفیت زیرساختهای کیفی گروه عملیاتی شد. همچنین با توجه به میزان سهم کیفیت قطعات در کیفیت محصول نهایی و لزوم ارتقای عملکرد سازندگان و تضمین کیفیت زنجیره تامین گروه صنعتی ایرانخودرو، طرحریزی و اجرای بیشاز ۴۰ برنامه بهبود محصولی با هدف ارتقا و ایجاد یکپارچگی در ساختار کیفیت گروه صورت گرفت.»
بهبود سطح کیفیت ۳۴ قطعه منتخب
برفروشان با اشاره به اجرای برنامههای بهبود و اقدامات صورتگرفته کیفی در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: «بهبود سطح کیفیت ۳۴قطعه منتخب شبکه با تعمیق الزامات و استحکامات کیفیت در فرآیندهای سازندگان منتخب، مرحله نخست استقرار سیستم های تولید و کیفیت در سازندگان گروه صنعتی ایرانخودرو، یکپارچهسازی فرآیندهای کیفی حوزه تامین در گروه صنعتی ایرانخودرو، اصلاح مشخصات و ویژگیهای طراحی و تستپلن مواد و قطعات تحت ریسک و نیز کنترل ویژه فرآیند و محصول قطعات اثرگذار در شمارهگذاری خودرو و الزامات قانونی COP، ازجمله این برنامهها به شمار میرود.»
وی بهبودهای قابل ملاحظه در شاخصهای کلان کیفی نظیر کیفیت اولیه محصول (CSI)، ارزشیابی خودرو صفر توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI)، میزان مراجعات مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش (R100)، ایرادات اظهارشده مشتریان درخصوص سطح کیفی (IQS)، رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش، سلامت خودرو در زمان تحویل و خودروهای متوقع شبکه خدمات پس از فروش را از دستاوردهای اجرای برنامههای بهبود و اقدامات صورتگرفته کیفی در سال ۱۴۰۲ برشمرد.
source