۲۴ خردادماه امسال با حضور جمعی از مدیران عامل شرکتهای خودروساز، جلسهای برای بررسی دستورالعمل نحوه انجام و تایید ثبت سفارشات ارزی واحدهای تولیدی، بازرگانی و سهمیه ارزی سال ١٤٠٣ تشکیل شد.در این جلسه ظاهرا از خودروسازان داخلی و مونتاژی خواسته شده است شیب مصارف ارزی را با داخلیسازی کاهش دهند.
در این زمینه ۹ هزار و ۵۰۰ دلار برای CKD کلیه سواریسازها اختصاص پیدا کرده و همینطور ۱۶ هزار دلار نیز برای CKD همه کامیونتها با برندهای چینی و کرهای تخصیص یافته است.
انجمن خودروسازان بعد از این جلسه در نامهای بهوزارت صمت تاکید کرده است واردات محصولاتی از مبدا غیرچینی، یعنی از اروپا و کره، ارز بیشتری میخواهد و لااقل ۳۰ درصد بیشتر از قطعات مشابه چینی ارزبری دارد.
این انجمن همچنین خواستار تغییرات دیگری در بندهای مصوب این جلسه شده است. اما مساله پراهمیت در این جلسه کاهش ارزبری خودروها با شیب تند، آن هم در مدتزمان کوتاه است.
وزارت صمت از خودروسازان خواسته است مصرف ارزی خود را کاهش دهند که بهاعتقاد انجمن قطعهسازان، این خواسته وزارت صمت برای خودروهای مونتاژی یا خودروهایی که تیراژ پایینی دارند، امکانپذیر نیست.
براساس برخی اخبار از ابتدای سال جاری تخصیص ارز بهخودروسازان بهخصوص مونتاژیها کاهش چشمگیری یافته است. برخی دستاندرکاران صنعتخودرو معتقدند همراه با شیب تند واردات خودرو، ارز تولید بهسمت ورود خارجیها حرکت کرده است.
بر این اساس طبق آمارهای ارائهشده از سوی وزارت صمت در دو ماهه پایانی سال گذشته همراه با فروردینماه سال جاری، تولید شرکتهای خصوصی روند کاهشی بهخود گرفته است.
از مهرماه سال گذشته انتشار برخی ارقام تخصیص ارز بهخودروسازان مونتاژی و در کنار آن تعلل سیاستگزار در واردات خارجیها بهدلیل نبود ارز، با انتقاداتی همراه شد. حالا وزارت صمت تصمیم بهکاهش ارز خودروسازان بهخصوص مونتاژیها گرفته است.
اینکه قرار است برای CKD کلیه سواریسازها مبلغ ۹ هزار و ۵۰۰ دلار اختصاص داده شود، بهطور حتم تولید را در بخش مونتاژی کاهش خواهد داد.
برخی خودروهای تولیدی در ایرانخودرو و بخشخصوصی کشور با ارزبری بالایی همراه هستند. طبق آخرین جدولی که وزارت صمت در زمینه ارزبری خودروهای داخلی و بخشخصوصی منتشر کرده است، خودروها بین ۵ تا ۲۰ هزار دلار ارزبری دارند. بهعنوان نمونه هایما S۷ در این جدول ۱۹ هزار و ۲۲۸ دلار ارزبری دارد و دیگر خودروها نیز برخی تا ۱۵ هزار دلار ارز برای تولید میخواهند. این درشرایطی است که وزارت صمت در جلسه ۲۴ خردادماه سقف ۹ هزار و ۵۰۰ دلار را برای خودروهای مونتاژی در نظر گرفته است.
از طرفی دور جدید عرضه ۳۱ خودرو وارداتی برای متقاضیانی که اسفند سال ۱۴۰۱ ثبتنام کرده بودند، در هفته گذشته در سامانه یکپارچه آغاز شد.
سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی در اطلاعیهای اعلام کرد از سوم تا ششم تیر ماه این سامانه با عرضه ۳۱ خودرو برای آن دسته از متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی که در اسفند ۱۴۰۱ ثبتنام کرده و اولویت آنها مشخص شده، بازگشایی شده است.
در این اطلاعیه آمده است: «متقاضیان در این مرحله میتوانند پنج انتخاب از سبد محصولات اعلامی داشته باشند؛ ولیکن در صورت تخصیص هر کدام از پنج انتخاب (بر اساس اولویت متقاضی و ظرفیت خودرو انتخابی) قابلیت لغو سفارش و تغییر خودرو در مراحل بعدی وجود ندارد؛ همچنین حتما وجود یک انتخاب برای هر متقاضی الزامی است. لذا پس از تخصیص خودرو و فراخوانی از سمت شرکت عرضهکننده، در صورت عدمواریز وجه، متقاضی از لیست سامانه یکپارچه عرضه خودرو وارداتی حذف میشود.»
در این اطلاعیه همچنین تاکید شده هیچگونه ثبتنام جدیدی در این مرحله انجام نشده و انتخاب خودرو در سامانه صرفا برای ثبتنامکنندگان مرحله اول است که در اسفندماه سال ۱۴۰۱ حساب خود را بلوکه کردهاند.
افزایش قیمت۵۰ میلیونتومانی فونیکس آریزو ۶ پرو
خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افزایش بهای یک تا ۱۰ میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که پادرا پلاس دوگانه (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیونتومان افزایش ۷۶۸ میلیونتومان، سورن پلاس با موتور XU۷P (۱۴۰۳) با ۷ میلیونتومان افزایش ۶۳۹ میلیونتومان، کوییک پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۵ میلیونتومان افزایش ۵۴۵ میلیونتومان، پژو ۲۰۷ دندهای فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۵ میلیونتومان افزایش ۷۳۷ میلیونتومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۴ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۲۰ میلیونتومان و سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۳) با ۴ میلیونتومان افزایش ۷۸۰ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد رشد بهای یک تا ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیونتومان افزایش بهیکمیلیارد و ۶۱۰ میلیونتومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیونتومان، دانگفنگ شاین مکس (۲۰۲۳) با ۴۵ میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و ۸۴۵ میلیونتومان، چانگان CS۳۵ تیپ ۳ (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و ۴۵۵ میلیونتومان و کیامسی X۵ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و ۷۶۰ میلیونتومان رسید.
از طرفی در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد رشد بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت کیا سونت (۲۰۲۳) با ۱۰۰ میلیونتومان افزایش به ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیونتومان، هیوندای اکسنت (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیونتومان، تویوتا کرولا – ۱۲۰۰ سیسی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیونتومان و سوزوکی سیاز (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیونتومان رسید.
همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس، شاهد نوسان قیمت قابل توجهی نبودیم و بازار این خودروها با نوسان جزئی بها در آخرین روز کاری هفته گذشته همراه بود.
source