Wp Header Logo 1001.png

موتور اس وای ام گلکسی J200 یکی از اسکوترهای جذاب و با کیفیت بازار است که فروش خوبی را در دوران عرضه داشته است.

تاریخچه و مقدمه

در سال ۱۹۵۴ اولین تولید کننده موتورسیکلت در تایوان با نام سان یانگ (SYM) توسط دو تایوانی بلند پرواز تاسیس شد. این برند از همان اوایل نیم نگاهی به رقبای خیالی خود داشت و حدود ۴۰ سال با شرکت هوندا سابقه همکاری دارد و از نظر تجربه فنی و زیرساخت در وضعیت مطلوبی به سر می برد. این برند موتورسیکلت ساز تجربه حضور در بازارهای جهانی ازجمله اروپا،آمریکا شمالی،آفریقا و البته آسیا را دارد. با توجه به اقدامات و فعالیت های سال های اخیر SYM به نظر می‌رسد این کمپانی توجه و تمرکز بیش از پیش نسبت به رقابت و حضور در بازار موتورسیکلت ها دارد و در سودای رقابت با رقبای مطرح آسیای شرقی خود به سر می برد.

موتور اس وای ام گلکسی J200 ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

چند سالی است که شاهد حضور موتورسیکلت‌های SYM به ویژه اسکوتر های این برند در ایران هستیم.علی رغم چالش های که دارندگان این موتورها با آن دست و پنجه نرم می کنند ؛ به لطف عرضه این موتور زیر پرچم نیرو موتور،فروش خوبی را موتور های SYM تجربه کرده و از محبوبیت نسبی از سوی موتورسواران برخوردار است. در این مقاله به بررسی یکی از پر فروش های SYM در بازار ایران یعنی گلکسی J200 می پردازیم. با ما همراه باشید.

طراحی اس وای ام گلکسی J200

SYM GALAXY J200 موتوری در کلاس اسکوتر های میدسایز به حساب می آید. این موتور با دو فیس در بازار ایران حاضر شده که تفاوت به اصطلاح فیس جدید آن با نمونه قبلی فقط در نمای جلویی در چراغ ها می‌باشد که LED شده است و در نمونه قدیمی تر چراغ ها ساده هالوژن هستند. سبک جدید چراغ های جلو به ویژه در شب شما را تا حدودی یاد قهرمان هالیوودی فیلم ترنسفورمرز یعنی بامبلبی می اندازد و در نوع خودش می تواند جذاب باشد. قسمت جلویی موتور در عین غیر فضایی بودن شاید جذاب ترین بخش موتور نیز باشد. چراغ های دوتیکه هرکدام دارای لنز مجزا و زاویه مناسبی که با جاده دارد از لحاظ طراحی واقعا متوازن و در عین حال متواضع است که هر نوع سلیقه ای رو بتواند پوشش دهد. چراغ های راهنما در طرفین چراغ های اصلی قرار دارند و نشان SYM نیز میان دو ابرویی جای داده شده است. به صورت کلی نمای جلویی موتور کمی عضلانی و حجیم به نظر می رسد.

موتور اس وای ام گلکسی J200 ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

فرمان اس وای ام گلکسی J200 لوله ای بوده و کمی حس قدیمی بودن در نگاه اول احتمالا به شما دست خواهد داد؛فرمان با فلاپ ها آنچنانی پوشیده نشده که بهتر بود بیشتر کاور می شد و نمای بهتری ایجاد می کرد. در سمت راست فرمان کلید استارت و روشن خاموش چراغ و در سمت چپ دکمه های نور بالا و نور پایین که زین را هم باز می کند به همراه کلید راهنما و بوق قرار دارد.فرمان این موتور به هنگام چرخش مستقل از چراغ ها بوده و چراغ های جلو ثابت می ماند. این سبک طراحی در موتور های شهری به ویژه اسکوتر ها که مصرف روزانه دارند شایع است و دلیل این سبک طراحی را مهندسان سبک و نرم کردن فرمان موتور اعلام می کنند.

موتور اس وای ام گلکسی J200 ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

کیلومتر موتور ۳ قسمتی بوده و کیلومتر شمار با طراحی آنالوگ با ابعاد بزرگتر در مرکز قرار دارد.در سمت راست کیلومتر شمار یک نمایشگر دیجیتال کامپیوتری که اطلاعاتی مانند شمار دنده و… نمایش می دهد و در سمت راست کیلومتر نیز یک صفحه آنالوگ نشان دهنده میزان بنزین در باک قرار داده شده است. علاوه بر این ها چراغ های اعلان راهنمای گلکسی J200 و دکمه های تنظیمات نیز در این قسمت قرار دارد. البته کیلومتر در مدل های جدید از نوع دیجیتال است.

موتور اس وای ام گلکسی J200 ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

قسمت کنسول اس وای ام J200 واقعا به شکلی طراحی شده که حداکثر میزان فضای پا را در اختیار راکب قرار دهد که می توان گفت تا حد زیادی هم در این امر موفق بوده و جزوه نقاط مثبت این موتور فضای پای مناسبش است که افراد با قد بلند هم به راحتی می توانند از این موتور استفاده کنند.در قسمت کنسول یک محفظه داشبورد با در قرار دارد که عمق معمولی و یک درگاه USB را شامل می شود. یک گیره مناسب آویزان کردن کیسه هم در وسط کنسول جای داده شده است. این موتور برخلاف انتظار عموم مصرف کنندگان ایرانی اسکوترها کی لس نبوده و دارای سوییچ می‌باشد.

در بخش زیر پایی گلکسی J200 فضای مناسبی وجود دارد.محفظه باتری نیز در کف زیر پایی جای داده شده و در دسترس عموم افراد قرار دارد! قسمت جانبی موتور جدا از الگوی طراحی اسکوترها نیست و عمدتا از قسمت فلاپ های پلاستیک تشکیل شده. J200 در نمای جانبی هماهنگی کمی با نمای جلویی داشته و به نظر استخوانی تر می رسد.

موتور اس وای ام گلکسی J200 ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

یکی از ایرادات طراحی جانبی اس وای ام J200 که دارندگان این موتور از این گله مند هستند مکان قرارگیری جاپایی سرنشین عقب است که بسیار نزدیک به پای راکب بوده و به هنگام ایستادن پای سرنشین عقب با پای راکب می تواند برخورد کند،البته که کمپانی در پاسخ به این موضوع راحتی سرنشین عقب را عنوان و از طراحی خود دفاع کرده است. زین موتور بزرگ و کشیده با روکش چرم با کیفیت مناسب می‌باشد. زین بزرگ این موتور که البته هماهنگ با ابعاد موتور هم است از دلایل انتخاب از سوی خریداران نیز به حساب می آید چراکه با یک زین جادار نرم و در برگیرنده حداقل برای راکب طرف هستیم.

موتور اس وای ام گلکسی J200 ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

در زیر زین یک محفظه به نسبت عمیق وجود دارد که به راحتی کلاه کاسکت ترجیحا بدون چانه در آن جای می گیرد.در این قسمت یک سویچ مخفی نیز وجود دارد که اگر در روی قفل باشد موتور استارت نمی‌خورد و یک جنبه امنیتی خوب برای موتور به ارمغان آورده است. در قسمت عقبی زیر زین،باک موتور را با ظرفیت حدودی۷.۵لیتر شاهد هستیم. با توجه به اینکه عموما موتورهای اسکوتر تک سرنشینه و روزمره استفاده می شوند دلیل قرار گرفتن باک در قسمت عقب موتور از سوی کمپانی ها در این سبک موتور های شهری بهبود هندلینگ و تقسیم وزن مناسب جهت ارتقای دوام اعلام می شود.

در نمای عقبی موتور چراغ و راهنما متصل به هم هستند.این قسمت طراحی پهن و حجیمی دارد و تا حدودی هماهنگ با ابعاد موتور می‌باشد.

ابعاد موتور:
طول: ۱۹۰cm
عرض:۷۳cm

مشخصات فنی

اس وای ام گلکسی J200 دارای یک پیشرانه ۴زمانه با حجم دقیق ۱۶۸.۹سی سی تک سیلندر می باشد که حدود ۱۱.۸ اسب بخار قدرت و ۱۲.۲ نیوتن متر گشتاور در ۶۰۰۰ دور را در اختیار راکب خود قرار می دهد.گیربکس این موتور از نوع اتوماتیکCVT اقتصادی است و انتقال قدرت توسط تسمه به چرخ عقب صورت می گیرد. یکی از ضعف های این موتور فاقد سیستم آب خنک بودن است ؛ بطوری که سیستم هوا خنک عملکرد مناسبی ندارد و موتور داغ می کند و ترکیب این موضوع با یک گیربکس CVT اقتصادی علاقمندان به شتاب و سرعت را آزار خواهد داد.

موتور اس وای ام گلکسی J200 ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

سیستم سوخت رسانی از نوع انژکتور در این موتور کار شده و باک ۷.۵ لیتری آن با مصرف سوخت ۲.۵ لیتری اعلامی کمپانی در هر صد کیلومتر کفایت می کند و مشکلی از این لحاظ نخواهید داشت. نکته مثبت اینکه، علیرغم بنزین کم کیفیت ایران مصرف سوخت موتور تطابق نزدیکی با اعلام کمپانی دارد. اما با توجه به تکنولوژی های جدید در جهان امروز همچنان می توانست به مراتب مصرف سوخت کمتری داشته باشد.

حداکثر سرعت گلکسی J200 با تک سرنشین وزن حدودی ۷۰ کیلوگرم تا ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت می رسد و صفر تا صد اعلامی کمپانی برای این موتور زیر ۱۵ ثانیه می باشد. نکته ای که در مورد موتورهای با حجم زیر ۳۰۰ سی سی وجود دارد وابستگی محسوس شتاب و سرعتشان به وزن سرنشینان است. بنابراین اعداد اعلامی و خروجی ها می تواند نسبت به وزن های مختلف متفاوت باشد.

موتور اس وای ام گلکسی J200 ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

در بحث وزن گلکسی J200 با توجه به ابعاد و شاسی لوله ای جمع و جور (آندربن) و سبک موتوری که با حجم بالای پلاستیک در متریال استفاده شده در بدنه رقم ۱۳۴کیلویی کاملا برای این موتور منطقی می باشد. ترمز ها هم در عقب و هم جلو دیسکی هستند اما برخلاف انتظار مصرف کنندگان از نوع ABS نبوده بلکه از نوع CBS می باشد و کار کرد آن به صورت هماهنگ است یعنی هنگامی که ترمز عقب گرفته می شود، همزمان با نسبت بالا ترمز های جلو نیز درگیر متوقف کردن موتور می شوند. نبود ABS می تواند به عنوان یکی از ضعف های این موتور در برابر رقیبی مثل JT200 به حساب بیاید.

موتور اس وای ام گلکسی J200 ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

دو کمک فنر جلویی موتور از نوع تلسکوپی با ضخامت متوسط اقتصادی می‌باشد و در ناحیه عقب شاهد دو کمک فنر ساده تعبیه شده هستیم. بهتر بود از کمک فنر های بهتری استفاده می شد تا سواری نرم تری را به موتور می داد البته که این موضوع در بازارهای جهانی توسط کمپانی های معتبر سعی می شود که رعایت شود زیرا اسکوترها موتورهایی با چشم انداز عملکرد فنی بالا نیستند بلکه مناسب استفاده روزمره می باشند و طبیعتاً خواست مصرف کنندگان در این سبک موتورها نرمی و راحتی بیشتر است. رینگ گلکسی J200 در سایز ۱۴ اینچ بوده و توسط تایرهایی از شرکت یاسا احاطه شده است. در بخش سواری بیشتر به این قسمت پرداخت می کنیم.

امکانات اس وای ام گلکسی J200

گلکسی SYM J200 آنچنان موتور پر آپشنی نیست خب با یک موتور اقتصادی طرف هستیم اما می توان به چراغ های LED و سویچ مخفی زیر زین که تا حدی امنیت موتور را افزایش می دهد اشاره کرد. همچنین یک محفظه داشبورد در دار با درگاه USB نیز در این موتور قرار داده شده است. موتور دو جک یعنی جک ثابت دوبل و جک بغل دارد اما از سنسور جک خبری نیست.

تجربه رانندگی با SYM GALAXY J200

وقتی سوار گلکسی J200 می شوید اولین موردی مثبت زین بزرگ، نرم و همانطور که در بخش طراحی هم اشاره کردیم، دربر گیرندگی مناسب زین آن است. فضای پای مناسب نیز از اصلی ترین ویژگی های موتور به حساب می آید. فرمان در دسترس مناسب و زاویه خوبی با راکب دارد. موتور تقریبا صدای بیشتری از رقبای خود دارد. موقع حرکت تاخیر اندکی وجود دارد که اشاره به گیربکس CVT کند این موتور دارد،شتاب آنچنانی را شاهد نیستیم ولی شروع به حرکت نرمی را با آن تجربه می کنیم.

موتور اس وای ام گلکسی J200 ؛ ویدیو تست و بررسی + مشخصات فنی

موتور تو دست و کنترل راحتی دارد زاویه آینه ها مناسب و دید خوبی از محیط عقب به ما می دهد.موتور هندلینگ مناسبی دارد و از پایداری قابل قبولی برخوردار است هرچند تایرها چسبندگی زیادی ندارند اما ابعاد موتور به شکلی طراحی شده که هندلینگ مناسبی داشته باشد. می دانیم که اسکوتر ها به ذات طراحی کوچک چرخ هایشان سواری به نسبت خشکی دارند اما این موتور چیزی فراتر از خشک بوده و تمامی پستی بلندی و هر آنچه که در سطح جاده باشد تمام کمال به وجود مبارک راکب انتقال خواهد داد! البته این را در نظر داشته باشید که جی ۲۰۰ در رده قیمتی خود و در بازار ما نسبتا نرم به حساب می آید اما در بازار جهانی و در کلاس اسکوتر سواری راضی کننده نیست.

رقبای گلکسی J200

گلکسی J200 عموما ترجیح افرادی است که نمی خواهند موتور طرح سوار شوند و از طرفی به هر دلیلی موتور برند معتبر هم ترجیحشان نیست، بنابراین به سمت این موتور می روند. از نظر قیمت،عملکرد،کیفیت نیز دقیقا چیزی بهتر از موتور های طرح و موتوری هم چنان با فاصله از موتور های برند های معتبر است. اگر بخواهیم حتما برای این موتور رقیب نام ببریم واقعا داستان پیچیده می شود چرا که از لحاظ تیپ با یکسری،از لحاظ قیمت با موتورهای دیگر،از لحاظ عملکرد باز در رنج خاصی قرار می گیرد اما عموما توسط مصرف کنندگان با موتورهایی مثل هوندا کلیک، یاماها NMAX و یا گلکسی JT200 مقایسه می شود.

مزایا و معایب

معایب : کمبود محسوس قطعات و دردسرهای عظیم آن – سواری خشک و پر لرزش نسبت به رقبای مطرح – عدم وجود سیستم آب خنک – عدم وجود ترمز ABS – شتاب اولیه ضعیف

نتیجه گیری

بنا به تجربیات مالکان این موتور توصیه می کنم حتما موقع خرید این موتور خودتان یک بار پیچ ها را چک و در صورت نیاز آچارکشی کنید چون بعضاً ممکن است شل باشند و اگر رانندگی کنید بخاطر کوبش های متعدد امکان لقی قطعات مانند فلاپ ها و کنسول وجود دارد.علاوه بر این نگهداری با حساسیت را نیز می طلبد چرا که قطعات در دسترس و ارزانی ندارد.

در نهایت باید بگوییم گلکسی J200 تناقضی از خوبی ها و بدی ها است و در کل موتوری با مشخصات و عملکرد متوسط و حد واسطی از موتور های اسکوتر بازار به حساب می آید. حال شما گلکسیJ200 را ترجیح می دهید یا چه موتورهای دیگری را؟ آیا این موتور با قیمت های بازار ارزش خرید دارد؟ لطفاً نظارت خود را با ما به اشتراک بگذارید.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir