مکس ورشتپن پس از شکست دادن لاندو نوریس از مکلارن با اختلاف زمانی کمتر از یک دهم ثانیه، از جایگاه اول استارت مسابقهی اسپرینت در ردبول رینگ را خواهد زد.
تعیین خط اسپرینت فرمول یک اتریش ۲۰۲۴
در ابتدای مرحلهی اول تعیین خط اسپرینت (SQ1)، بعد از اینکه دور اول لوئیس همیلتون به خاطر عبور از خطوط پیست در پیچ ۶ حذف شد، جروج راسل با ثبت زمان ۱:۰۶.۷۶۵ پیشتاز شد.
با این حال، ورشتپن خیلی زود رکورد را شکست و با زمان ۱:۰۵.۶۹۰، ۰.۰۷۴ ثانیه جلوتر از رانندهی مرسدس، صدرنشین شد. کارلوس ساینز از فراری در جایگاه سوم قرار گرفت و پس از او به ترتیب نوریس، لنس استرول از استون مارتین و چارلز لکلرک از فراری دوم دیده میشدند.
ترتیب رانندگان برتر در دورهای نهایی تغییری نکرد، اما در انتهای جدول ردهبندی جایی برای دنیل ریکاردو از ردبول وجود نداشت که با ثبت زمان ضعیف در دور آخر، توسط پیر گسلی از آلپاین به ردهی پایینتر رانده شد. گسلی با زمان خوبی که ثبت کرد به جایگاه یازدهم رسید، دو AGUA (احتمالا منظور سکو) جلوتر از لوئیس همیلتون خوششانس که توانست با ثبت زمان ۱:۰۶.۵۰۴ به ردهی سیزدهم برسد.
ریکاردو تنها با اختلاف زمانی ۰.۰۰۲ ثانیه از همتیمی خود، یوکی تسونودا، عقب ماند. تسونودا در دور آخر خود با یک خروج خطرناک مواجه شد و یک چرخ او در خروج از پیچ ۹ روی شنهای جدید گیر کرد و در پیچ آخر از مسیر خارج شد. با این حال، رانندهی ژاپنی توانست به مسیر برگردد و به ردهی پانزدهم صعود کند.
همراه با ریکاردو، نیکو هولکنبرگ از هاس که در ردهی هفدهم قرار گرفت، والتری بوتاس از سائوبر، الکس آلون از ویلیامز در ردهی نوزدهم و ژو گوانیو از سائوبر دوم که در جایگاه آخر قرار گرفت، حذف شدند.
ورشتپن و همتیمیاش در ردبول، سرجیو پرز، در ابتدای مرحلهی دوم تعیین خط اسپرینت (SQ2) زودتر از سایرین به پیست رفتند و ورشتپن با زمان ۱:۰۵.۱۸۶ پیشتاز شد و پرز با اختلاف زمانی بیش از نیم ثانیه از خط پایان گذشت.
این موضوع فرصتی را برای راسل ایجاد کرد تا با ثبت زمان ۱:۰۵.۳۲۵ به جایگاه دوم برسد و اسکار پیاستری از مکلارن با قرار گرفتن در جایگاه سوم، بعد از او ردهبندی شد. پس از آنها به ترتیب ساینز، لکلرک، همیلتون و نوریس قرار گرفتند که پرز را به جایگاه هشتم پایین کشیدند. با تکمیل دورهای اول، مکزیکی تنها کسی بود که زمان ثبت نکرده بود و سایر رانندگان قصد داشتند تنها یک دور در این مرحله بزنند.
چهار رانندهی برتر تصمیم گرفتند برای دورهای نهایی در پیتلاین باقی بمانند و با این که لکلرک، همیلتون، نوریس و پرز نتوانستند زمان بهتری را ثبت کنند یا از دورهای نهایی خود انصراف دادند، این به یک رقابت برای تصاحب دو جایگاه آخر مرحلهی سوم تعیین خط اسپرینت (SQ3) تبدیل شد.
و این آلپاین بود که بهترین عملکرد را در دورهای نهایی داشت. استبان اکان با ثبت زمان ۱:۰۵.۶۸۶ به ردهی هشتم صعود کرد، تنها با اختلاف زمانی ۰.۰۰۳ ثانیه عقبتر از پرز. گسلی نیز با اختلاف زمانی ۰.۰۷۱ ثانیه عقبتر از همتیمی خود اکان، جایگاه آخر مرحلهی سوم را به دست آورد.
پشت سر آنها، کوین مگنوسن از هاس که در ردهی یازدهم قرار گرفت، به همراه استرول و آلونسو از استون مارتین به ترتیب در جایگاههای دوازدهم و سیزدهم حذف شدند.
تمرین آزاد اول فرمول یک اتریش ۲۰۲۴
مکس ورشتپن علیرغم بروز مشکل موتور در اواسط تمرین که منجر به برافراشته شدن پرچم قرمز شد، توانست در تنها دور تمرین برای جایزه بزرگ اتریش ۲۰۲۴ فیِا فرمول یک، زمان برتر را ثبت کند.
اسکار پیاستری از مکلارن و شارل لکلرک از فراری به ترتیب دوم و سوم شدند.
ورشتپن در ابتدای تنها یک ساعت تمرین در سومین آخر هفتهی اسپرینت فرمول یک در سال ۲۰۲۴، با لاستیکهای مدیوم زودتر از سایرین به پیست رفت.
با این حال، این جروج راسل با لاستیکهای هارد بود که در اوایل پیشتاز بود و با زمان ۱:۰۷.۹۳۲ در جایگاه اول قرار گرفت. ورشتپن برای مدت کوتاهی سریعتر شد، اما راسل به سرعت با ثبت زمان ۱:۰۷.۰۱۳ به صدر بازگشت.
لوئیس همیلتون پس از اینکه در دقایق ابتدایی نقش مکمل را برای همتیمی خود در مرسدس بازی کرد، اندکی قبل از دقیقه ۱۰ با زمان ۱:۰۶.۹۲۵ (با لاستیکهای هارد) خودروی مرسدس خود را در صدر قرار داد.
سپس الکس آلون و لوگان سارجنت از ویلیامز اولین نفراتی بودند که به لاستیکهای نرم روی آوردند و اگرچه هر دو از چسبندگی بهتر لاستیکهای نرم بهره بردند، اما آلون در ابتدا تنها به جایگاه نهم رسید، در حالی که سارجنت در جایگاه هفدهم باقی ماند.
سپس آمریکایی به رتبه یازدهم صعود کرد و آلون به رتبه دوازدهم سقوط کرد.
در ردههای بالاتر، همیلتون دوباره سریعتر شد و زمان را روی ۱:۰۶.۲۵۴ متوقف کرد، یک دهم ثانیه جلوتر از راسل با لاستیکهای هارد، در حالی که ورشتپن با لاستیکهای مدیوم در جایگاه سوم و ۰.۴ ثانیه عقبتر قرار داشت.
کمی پس از نیمه راه، ورشتپن در پیچهای نهایی یک دور قدرت خود را از دست داد و سپس در خط مستقیم استارت به توقف کامل رسید و به تیمش اعلام کرد که دچار “مشکل موتور” شده است.
سپس او قبل از اینکه مارشالها به کمک او بیایند و خودروی RRB20 او را به پیتلاین برگردانند، به پایین تپه سر خورد.
باورنکردنی است که پس از مدت کوتاهی که پرچم قرمز برافراشته شد، ورشتپن به محض اینکه مسیر دوباره سبز شد، به سرعت به مسابقه بازگشت.
خودروی این راننده هلندی دچار مشکل حسگر جزئی شده بود و پس از راهاندازی مجدد، او دوباره به راه افتاد.
در ۱۰ دقیقه پایانی دور تمرین، شبیهسازیهای بیشتری برای تعیین خط شروع انجام شد و شارل لکلرک با زمان ۱:۰۶.۰۵۵ با لاستیکهای نرم ردهدار قرمز به صدر جدول صعود کرد.
با این حال، مونگاسکی به زودی با ثبت زمان ۱:۰۵.۶۸۵ توسط فرstappen از جایگاه اول کنار زده شد.
این زمان به عنوان بهترین زمان دور ثبت شد، زیرا راسل زمانی که در پیچ ۴ توسط یک سائوبر سرعتش کم شد، دور لاستیک نرم خود را رها کرد، در حالی که لاندو نوریس که ممکن بود از ورشتپن پیشی بگیرد، در همان پیچ قفل کرد و به بیرون از مسیر سر خورد.
این اتفاق، درِ سکو را به روی پیاستری باز کرد که در خودروی دوم مکلارن، ۰.۲۷۶ ثانیه عقبتر از فرstappen و تقریباً یک دهم ثانیه جلوتر از لکلرک، جایگاه دوم را به دست آورد. همیلتون در همین حال، در مراحل پایانی تمرین تلاشی برای ثبت زمان با لاستیکهای نرم نکرد و روی لاستیکهای هارد تمرکز کرد.
پشت سر لکلرک، کارلوس ساینز با فراری دوم، پیش از همیلتون، استابان اکان از آلپاین، لنس استرول از استون مارتین، راسل، یوتو تسونودا از ردبول و فرناندو آلونسو از استون قرار گرفتند.
source