ونوسیا VX6، محصول جدید همکاری دانگ فنگ و نیسان، نمونهای از پیشرفت صنعت خودروسازی چین است. این کراس اوور برقی که احتمال ورود آن به بازار ایران نیز مطرح شده، ترکیبی از طراحی مدرن، فناوری پیشرفته و قیمت رقابتی را ارائه میدهد.
خودروبانک نوشت: در قلب VX6، یک موتور الکتریکی سنکرون با آهنربای دائمی قرار دارد که 215 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این پیشرانه قادر است خودرو را در کمتر از 7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند، هرچند حداکثر سرعت آن به 165 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. باتریهای لیتیوم آهن فسفات ساخت شرکت CATL، از پیشگامان صنعت خودروهای برقی چین، در این خودرو به کار رفته است.
اگرچه اطلاعات دقیقی درباره ظرفیت باتریها منتشر نشده، اما تخمین زده میشود که VX6 از پکیج باتری 60 کیلووات ساعتی بهره میبرد که برد حدود 500 کیلومتر را فراهم میکند. این خودرو همچنین از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی میکند.
از نظر ابعاد، VX6 با 4658 میلیمتر طول، 1890 میلیمتر عرض و 1656 میلیمتر ارتفاع، در دسته کراساوورهای متوسط قرار میگیرد. فاصله محورهای 2850 میلیمتری آن، فضای داخلی قابل توجهی را فراهم میکند.
طراحی ظاهری VX6 کاملاً مدرن و منطبق با آخرین روندهای طراحی خودروهای برقی است. جلوپنجره یکپارچه، چراغهای LED با طرح به هم پیوسته و خطوط V شکل در نمای جلو، هویت بصری منحصر به فردی به این خودرو بخشیدهاند. در نمای جانبی، رینگهای 5 پره با فلپهای آیرودینامیکی و دستگیرههای پاپآوت جلب توجه میکنند. نمای عقب نیز با طراحی اسپرت و پویا، ظاهر جذابی را به نمایش میگذارد.
داخل کابین VX6، ترکیبی از راحتی و فناوری پیشرفته ارائه شده است. فضای داخلی گسترده با 20 محفظه نگهداری مختلف و صندوق عقب 490 لیتری، این خودرو را برای استفاده خانوادگی مناسب کرده است. داشبورد مدرن با نمایشگرهای دیجیتال، فرمان دو پره با طراحی دابل دیکات، نورپردازی محیطی قابل تنظیم و سقف پانورامیک از ویژگیهای برجسته داخلی VX6 هستند.
در زمینه ایمنی و راحتی، VX6 مجهز به سیستمهای پیشرفتهای مانند کنترل پایداری، کنترل کشش، کروز کنترل اتوماتیک، تهویه مطبوع دو منطقهای با فیلتر تصفیه هوا، دوربین 360 درجه، سنسورهای پارک جلو و عقب، و سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری است. صندلیهای جلو نیز قابلیت تنظیم برقی، گرمایش و سرمایش دارند.
اگرچه قیمت رسمی VX6 هنوز اعلام نشده، اما منابع غیررسمی قیمتی بین 16 تا 25 هزار دلار را برای نسخههای مختلف آن تخمین زدهاند. در صورت واردات به ایران و با توجه به تعرفه صفر درصدی خودروهای برقی، قیمت احتمالی آن بین 800 میلیون تا 1.3 میلیارد تومان پیشبینی میشود.
با این حال، ورود VX6 به بازار ایران در حال حاضر نامشخص است. فعالان صنعت خودرو در ایران فعلاً تمرکز خود را بر واردات سدانهای برقی مانند فونیکس آریزو 5 و هونگچی E-QM5 گذاشتهاند و واردات کراساوورهای برقی در اولویت قرار ندارد.
ونوسیا VX6 نشان میدهد که صنعت خودروسازی چین با همکاری شرکتهای بزرگ جهانی، توانسته محصولاتی رقابتی و با کیفیت تولید کند. این خودرو با ترکیب فناوری پیشرفته، طراحی جذاب و قیمت مناسب، پتانسیل بالایی برای موفقیت در بازارهای جهانی دارد. با این حال، کیفیت نهایی و عملکرد واقعی آن در جادهها، عوامل تعیینکنندهای خواهند بود که مشخص میکنند آیا VX6 میتواند انتظارات مصرفکنندگان را برآورده کند یا خیر.
source