دیدگاه‌ها برای اتحادیه اروپا : خودروسازان چینی وام ‌های کلان، مشوق ‌های مالیاتی و باتری یارانه ای دریافت می کنند بسته هستند

اتحادیه اروپا : خودروسازان چینی وام ‌های کلان، مشوق ‌های مالیاتی و باتری یارانه ای دریافت می کنند

منتشر شده در 19 تیر 1403 ساعت 18:00 چند روز قبل بود که با تصمیم کمیسیون اروپا، تعرفه واردات خودروهای برقی از مبدا چین به این قاره رسماً افزایش یافت. پیشتر دلیل این اقدام، رقابت ناعادلانه خودروسازان چینی و بهره‌مندی آنها از مشوق‌های مختلف اعلام شده بود. حالا با انتشار نتایج تحقیقات کمیسیون اروپا، مشخص

کد خبر : 34301
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 جولای 2024 - 6:09
Wp Header Logo 363png


منتشر شده در 19 تیر 1403 ساعت 18:00


اتحادیه اروپا خودروسازان چینی وام ‌های کلان مشوق ‌های مالیاتی و باتری یارانه ای دریافت می کنند

چند روز قبل بود که با تصمیم کمیسیون اروپا، تعرفه واردات خودروهای برقی از مبدا چین به این قاره رسماً افزایش یافت. پیشتر دلیل این اقدام، رقابت ناعادلانه خودروسازان چینی و بهره‌مندی آنها از مشوق‌های مختلف اعلام شده بود. حالا با انتشار نتایج تحقیقات کمیسیون اروپا، مشخص شده میزان کمکی که خودروسازان چینی از دولت این کشور دریافت می‌کنند، بسیار بیشتر از تصورات قبلی است.

به گزارش آخرین خودرو، آنطور که در گزارش اخیر کمیسیون اروپا آمده، دولت چین تسهیلات مالی و وام‌های کلان کم بهره به شرکت‌های داخلی اعطا کرده و معافیت‌های مختلفی را برای آنها در نظر می‌گیرد. علاوه بر این‌ها، خودروسازان چینی مشمول دریافت طرح‌های تشویقی فروش، تخفیفات گسترده برای خرید زمین‌های دولتی جهت احداث کارخانه و باتری‌های یارانه‌ای می‌شوند.

افزایش میزان تعرفه متناسب با کمک دریافتی

همانطور که پیشتر به اطلاعتان رسانده‌ایم، تعرفه‌های جدید کمیسیون اروپا برای خودروهای ساخت چین از برندی به برند دیگر متغیر بوده و محصولات گروه سایک  (SAIC) مشمول بیشترین تعرفه می‌شود. حالا با انتشار گزارش مربوطه، دلیل این امر مشخص شده؛ بر اساس این گزارش میزان کمک‌هایی که خودروسازان چینی دریافت می‌کنند، یکسان نیست و برخی برندها بیشتر منتفع می‌شوند. از بین برندهای مختلف گروه سایک با ۳۴.۴ درصد بیشترین نفع را از کمک‌های دولتی می‌برد، دلیل وضع بالاترین تعرفه برای تولیدات این شرکت هم در واقع همین موضوع است. علاوه بر این، باید به این نکته هم اشاره کنیم که به خاطر هزینه‌های کمتر و نیروی کار ارزان‌تر، قیمت خودرو و سایر محصولات معمولاً در چین خیلی پایین‌تر تمام می‌شود. این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا سایک بتواند خودرویی مثل ام جی ۴ را با ۱۳ هزار دلار قیمت کمتر نسبت به فولکس واگن ID.3 عرضه کند.

کمیسیون اروپا تاکید دارد سایک هنگام انجام تحقیقات کمترین همکاری را با محققان آن داشته است. با در نظر گرفتن همه موارد، کمیسیون اروپا تعرفه ۳۷.۶ درصدی را برای محصولات این خودروساز چینی وضع کرده است. این رقم به تعرفه قبلی که ۱۰ درصد بود، اضافه می‌شود.

بی وای دی و جیلی دیگر خودروسازانی هستند که به طور ویژه از سوی دولت چین حمایت می‌شوند. البته میزان حمایت‌های صورت گرفته از این دو شرکت بسیار کمتر از گروه سایک است. این موضوع در کنار همکاری‌ دو شرکت با محققان کمیسیون اروپا، باعث شده تعرفه واردات محصولات آنها خیلی کمتر و به ترتیب برابر با ۱۷.۴ و ۱۹.۹ درصد باشد. ناگفته نماند تحقیقات حاکی از آن هستند بی وای دی باتری‌های خود را با لیتیومی که مشمول یارانه‌های دولتی است، تولید می‌کند.

علی رغم تلاش‌ها و مذاکراتی که خودروسازان چینی با مقامات اتحادیه اروپا انجام داده‌اند، تعرفه‌های جدید به قوت خود باقی مانده و از پنجم جولای لحاظ می‌شوند. در مقابل دولت چین تهدید کرده در اقدامی تلافی جویانه، میزان تعرفه برای خودروهای اروپایی را افزایش خواهد داد.

source

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.