Wp Header Logo 452.png


منتشر شده در 21 تیر 1403 ساعت 14:00


رکوردی عجیب ؛ این مرسدس بنز قدیمی 7 میلیون کیلومتر کارکرد دارد!

به تازگی یک دستگاه مرسدس بنز W123 با ثبت رکورد ۷ میلیون کیلومتر کارکرد، مورد توجه رسانه های خودرویی قرار گرفته است. این لیموزین آلمانی که به عنوان تاکسی در جزیره گرن کاناریا مورد استفاده قرار می گیرد، مدل ۱۹۸۸ بوده و می تواند تا ۷ نفر را با خود حمل کند.

روزانه ۷۰۰ کیلومتر کارکرد، سالانه ۵۲ بار تعویض روغن !

نیروبخش خودروی رکوردشکن مرسدس بنز ۲۴۰D یک موتور دیزلی است. این موتور ۷۲ اسب بخار قدرت دارد و نیروی آن از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی به سمت چرخ ها انتقال می یابد. بر اساس گزارشی که یکی از نشریات محلی منتشر کرده، مرسدس ۲۴۰D به صورت سه شیفته کار می کند. این امر باعث شده کارکرد روزانه خودرو به چیزی در حدود ۷۰۰ کیلومتر برسد. در واقع دلیل اصلی ثبت رکورد کارکرد ۷ میلیون کیلومتر از ابتدای ورود به خیابان همین موضوع است.

رکوردی عجیب ؛ این مرسدس بنز قدیمی 7 میلیون کیلومتر کارکرد دارد!

به دلیل چنین کارکرد بالایی، نیاز لیموزین مرسدس بنز ۲۴۰D به قطعات مصرفی و سرویس های دوره ای خیلی بیشتر از یک خودروی شخصی است. برای مثال روغن موتور این تاکسی آلمانی هر سال ۵۲ بار عوض می شود! همچنین پس از هر یک میلیون کیلومتر کارکرد، سلامتی موتور بررسی شده و در صورت نیاز تعمیر می گردد.  بد نیست اشاره کنیم که موتور ۲.۴ لیتری این خودرو حامل کد OM 616 بوده و تاکنون یک بار تعویض شده است.

استهلاک بالا و تعویض برخی قطعات

شرکتی که مرسدس بنز ۲۴۰D در آن مشغول به کار است، علاقه خاصی به این خودرو داشته و تمام تلاش خود را می کند قطعات اصلی آن همواره سالم بمانند. با این حال به خاطر استهلاک زیاد، برخی قطعات اصلی جای خود را به قطعات دیگر داده اند. فرمان، صندلی راننده و روکش صندلی های مسافران برخی از این موارد هستند که جایگزین شده اند. سیستم ترمز قدیمی نیز جای خود را به یک سیستم جدید داده است. همچنین برای جلوگیری از پوسیدگی بدنه و سایر قسمت های شاسی، اقداماتی صورت گرفته است.

این تاکسی رکوردشکن، تنها مدل از مرسدس بنز نیست که به چنان کارکرد بالایی دست پیدا می کند. در موزه مرسدس بنز واقع در اشتوتگارت یک دستگاه ۲۴۰D دیگر وجود دارد که به رکورد ۴.۶۶ میلیون کیلومتر کارکرد رسیده؛ این خودرو هم متعلق به یک راننده تاکسی اهل یونان بود. جالب اینکه شرکت مرسدس بنز در سال ۲۰۰۴ تصمیم گرفت با اهدای یک دستگاه C200 صفر کیلومتر از مشتری وفادار خود قدردانی کند.

ولوو P1800 رکورددار بیشترین کارکرد در گینس

رکورد بیشترین کارکرد به یک دستگاه ولوو P1800 تعلق دارد. این خودرو از سال ۱۹۶۶ تا سال ۲۰۱۸ در اختیار فردی به نام ایرو گوردون قرار داشت. آقای گوردون که در سال ۲۰۱۸ درگذشت، معلم بود و از P1800 برای رفتن به سر کار خود استفاده می کرد. رانندگی بین منزل و محل کار باعث ثبت روزانه ۲۰۰ کیلومتر کارکرد می شد. در زمان درگذشت، کارکرد ولووی آقای گوردون به ۳,۲۶۰,۲۵۷ مایل یا ۵,۲۴۶,۸۷۵ کیلومتر رسیده بود. رکورد یک میلیون مایل کارکرد این خودرو در سال ۱۹۸۷ ثبت شد؛ پیمایش یک میلیون مایل مسافت دوم هم تا سال ۲۰۰۲ طول کشید.

آیا خودروهای جدید هم می توانند به رکوردهای مشابه برسند؟

شمار خودروهای قدیمی که به کارکردی میلیون کیلومتر دارند، کم نیست. باید منتظر ماند و دید که آیا خودروهای مدرن هم در آینده خواهند توانست با وجود پیچیدگی و استفاده از قطعات الکترونیکی پرتعداد، به چنین رکوردهایی دست پیدا کنند یا خیر. در بین برخی افراد این دیدگاه وجود دارد که خودروسازان و شرکت های فعال در سایر حوزه ها از جمله تلفن همراه و لوازم دیجیتال، محصولات خود را عمداً با عمری محدود تولید می کنند و پس از یک دوره معین مالکان مجبور هستند به سراغ مدل های نو بروند. آیا با این دیدگاه موافقید؟

source

viraje.ir

توسط viraje.ir