مقایسه ری را با تیگارد X35 ؛ کدام کراس اوور بهتر است؟
منتشر شده در 21 تیر 1403 ساعت 08:00 عکاس علیرضا پاداش کراس اوور ملی ایران خودرو و تیگارد X35 به نوعی رقیب هم محسوب می شوند و ما در این مطلب به مقایسه ری را با تیگارد X35 پرداخته ایم. دو کراس اوور جمعوجور بازار ایران که تقریباً جزو جدیدترینها در سال ۱۴۰۳محسوب میشوند، حالا میتوانند

منتشر شده در 21 تیر 1403 ساعت 08:00
عکاس
علیرضا پاداش

کراس اوور ملی ایران خودرو و تیگارد X35 به نوعی رقیب هم محسوب می شوند و ما در این مطلب به مقایسه ری را با تیگارد X35 پرداخته ایم.
دو کراس اوور جمعوجور بازار ایران که تقریباً جزو جدیدترینها در سال ۱۴۰۳محسوب میشوند، حالا میتوانند رقابت نسبتا سختی را با یکدیگر شروع کنند؛ ری را اولین کراس اوور ملی ایران خودرو و تیگارد ایکس ۳۵ از محصولات شرکت سانیار موتور پارسیان به عنوان دو خودروی همکلاس مقابل هم قرار میگیرند و در بازار ایران رقبای نزدیک یکدیگر محسوب میشوند. از همین رو در ادامه مطلب به مقایسه ری را با تیگارد X35 میپردازیم تا نقاط ضعف و قوت آنها برای خریداران احتمالی بیشتر روشن شود.


درباره ری را و تیگارد ایکس ۳۵
تیگارد ایکس ۳۵ از محصولات شرکت بایک چین است که با نام بیجینگ ایکس۳ در سبد تولیدات این کمپانی شناخته میشود. نسل اول این خودرو در سال ۲۰۱۶ به بازار آمد و نسل دوم آن نیز محصول سال ۲۰۱۹ است. شرکت سانیار موتور پارسیان با نام تجاری تیگارد موتور در سال ۱۴۰۲ عرضه نسل دوم بیجینگ ایکس ۳ را با عنوان تیگارد X35 در ایران آغاز کرد. در سمت دیگر میدان هم با اولین کراس اور ملی ایران خودرو مواجه هستیم.

ریرا در سال ۱۴۰۲ به طور رسمی رونمایی شد و به عنوان یک کراس اوور جمعوجور مدرن، تحول قابل توجهی در سبد تولیدات قدیمی ایران خودرو ایجاد کرد. گفته میشود ری را روی پلتفرم مشترک با پژو ۲۰۰۸ نسل اول و تارا توسعه پیدا کرده است که نسبت به سایر پلتفرمهای قدیمی ایران خودرو میتواند قابلیتهای بیشتری را برای کاربران این محصول به دنبال بیاورد.

مقایسه طراحی بدنه
بهتر است مقایسه ری را و تیگارد ایکس ۳۵ را از بحث طراحی ظاهری شروع کنیم؛ چرا که امروزه بسیاری از مشتریان به ویژه افرادی که میخواهند پول بیشتری نسبت به محصولات اقتصادی برای خرید خودرو هزینه کنند، قطعاً روی نوع طراحی ظاهری و میزان زیبایی ماشین خود نیز کاملاً حساسیت نشان میدهند. از این جهت میتوان گفت که هم ریرا جذابیت ظاهری قابل قبولی ارائه میدهد و هم تیگارد ایکس ۳۵ استایل به روزی دارد و میتواند رقابت نزدیکی با کراس اوور ایران خودرو داشته باشد.


اما نکتهای که در هر دو محصول نظر ما را به خود جلب کرده است، این بود که طراحی چهره آنها خیلی با نمای بغل هماهنگی ندارد و طرح نسبتا فانتزی چراغها یا جلو پنجره آنها نمیتواند با فرم بخش جانبی این دو خودرو جور از آب در بیاید. با این حال در محدوده قیمتی این دو ماشین تقریباً اکثر خودروهای موجود در بازار به ویژه کراس اوورها، چنین استایلی دارند و در مورد این دو نیز باید گفت که در نهایت بسته به سلیقه مشتری است که خودروی زیباتر را از میان آنها انتخاب کند.


منتها به عنوان یک راهنمایی باید اشاره کنیم که طراحی ریرا کمی تند و تیزتر به نظر میرسد و جنبههای اسپرت بیشتری به ویژه در ناحیه بغل و قسمت پشت ارائه میدهد. اما خطوط ملایم و گوشههای نرم در المانهای بدنه تیگارد ایکس ۳۵ وضوح بیشتری دارد و این نکته احتمالاً ظاهر آن را خانوادگیتر جلوه میدهد.
مقایسه فنی ری را با تیگارد X35
سرچشمه نیروی این دو شاسی بلند شهری تفاوتهای زیادی به همدیگر دارد، چرا که ریرا ایران خودرو به موتور ۱.۷ لیتری EFP توربوشارژ مجهز شده و نیروی خود را به یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته معمولی AT با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی از پشت فرمان تحویل میدهد. اما تیگارد ایکس ۳۵ طبق معمول خودروهای مونتاژی چینی به یک موتور توربوشارژ ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر مجهز شده و گیربکس آن نیز از نوع اتوماتیک CVT در نظر گرفته شده است که قابلیت تیپ ترونیک یا تعویض دستی ندارد و این مورد میتواند روی تجربه رانندگی تاثیر منفی بگذارد.

حداکثر قدرت موتور ری را معادل ۱۶۰ اسب بخار به همراه ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور گزارش شده که قادر است شتاب صفر تا صد این ماشین ۱۴۲۵ کیلوگرمی را تا حدود ۱۰.۴ ثانیه برساند. ریرا تا ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت سرعت میگیرد و در این بین به طور متوسط ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف میکند.

اما موتور ۱.۵ لیتری تیگارد ایکس ۳۵ حدود ۱۴۷ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که در نهایت میتواند شتاب صفر تا صد این ماشین ۱۳۴۰ کیلوگرمی را به چیزی نزدیک به ۱۱ الی ۱۱.۵ ثانیه برساند. بنابراین با وجود آنکه قوای فنی این خودرو نسبت به ریرا پایینتر است، اما فاکتور کمتر بودن وزن تاثیر مثبتی روی چابکی آن گذاشته و اجازه نداده خیلی نسبت به حریف کندتر عمل کند. هرچند که به کارگیری گیربکس CVT نیز در کندتر شدن شتابگیری خودرو تأثیرگذار بوده است. تیگارد ایکس ۳۵ میتواند تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت به پیش برود و میانگین مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر به طور میانگین حدود ۷.۲ لیتر است که خیلی نسبت به حریف تفاوتی نشان نمیدهد.
خودرو | تیگارد X35 | ریرا ایران خودرو |
موتور | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر | ۱.۷ لیتر |
توان خروجی | ۱۴۷ اسب بخار – ۲۱۰ نیوتن متر | ۱۶۰ اسب بخار – ۲۴۰ نیوتن متر |
گیربکس | CVT اتوماتیک | AT اتوماتیک ۶ دنده |
انتقال قدرت | محور جلو | محور جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | حدود ۱۱ ثانیه | حدود ۱۰.۴ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷.۲ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۷.۳ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۱۸۰ کیلومتربرساعت | ۱۹۵ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۳۴۰ کیلوگرم | ۱۴۲۵ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۶ لیتر | ۵۰ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۶۴۰-۱۸۳۰-۴۳۲۵ میلیمتر | ۱۶۳۸-۲۰۷۷-۴۳۳۴ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۵۷۰ میلیمتر | ۲۶۰۵ میلیمتر |
حجم صندوق | ۴۲۰ لیتر | ۴۱۰ لیتر |
هر دو کراس اوور حاضر در این رقابت دارای سیستم تعلیق مستقل مکفرسون در جلو و تعلیق تویست بیم یا میله پیچشی (اکسل یکپارچه) در محور عقب هستند که نشان میدهد هندلینگ آنها در سرعتهای عادی قابل قبول و کیفیت سواری در حد نسبتاً نرم خواهد بود. اما اصولاً سیستم تعلیق یکپارچه میل پیچشی در محور عقب میتواند محدودیتهایی را برای خودرو در سرعتهای بالا از لحاظ پایداری و هندلینگ به وجود بیاورد که فرمان پذیری و مانورپذیری به ویژه برای کراس اوورها را تحت تاثیر منفی میگذارد.
مقایسه ری را با تیگارد X35 از نظر طراحی داخلی و کابین
در مورد نوع طراحی داخلی و میزان زیبایی کابین باید گفت که محصول ایران خودرو به طرزی محسوس نسبت به تیگارد ایکس ۳۵ فضای داخلی مدرن و امروزیتری مقابل چشمان شما میگذارد. داشبورد ریرا دارای نمایشگرهای یکپارچه با گرافیک جذاب و دسته دنده کاملاً مدرن به اضافه طراحی متمایز کنسول بین صندلیهای جلو است که در مقایسه با تیگارد ایکس ۳۵ به مراتب امروزیتر دیده میشود و میتواند جذابیت بیشتری برای اکثر کاربران داشته باشد. اما داخل کابین تیگارد خبری از صفحه کیلومتر تمام دیجیتال نیست و طراحی داشبورد آن نیز تقریباً قدیمیتر از حریف ایرانی به نظر میرسد. فرم نامتقارن داشبورد این خودرو نیز احتمالاً با هر سلیقهای نمیتواند همخوانی داشته باشد و زیبا به نظر برسد.

سطح کیفی مواد بهکاررفته در ساخت داشبورد هر دو خودرو تقریباً مناسب است اما باز هم میتوان کیفیت بهتر داشبورد ری را و استفاده از روکشهای نرم را در آن احساس کرد میزان فضای داخلی ریرا به ویژه صندلیهای ردیف عقب کمی بیشتر از تیگارد ایکس ۳۵ است اما محصول سانیار موتور نیز فضای عقب نسبتاً جاداری در اختیار شما میگذارد. داخل صندوق عقب این دو خودرو تقریباً فضای یکسانی را خواهید یافت ولی ایکس۳۵ حدود ۱۰ لیتر ظرفیت بیشتری به شما ارائه میدهد؛ چرا که گنجایش صندوق عقب ریرا معادل ۴۱۰ لیتر است و این رقم برای ریرا به ۴۲۰ لیتر میرسد.

مقایسه امکانات و تجهیزات
تیگارد ایکس ۳۵ اخیراً با دو تیپ معمولی و پرایم روانه بازار کشور شده است که مدل پرایم علاوه بر امکانات تیپ معمولی دارای تجهیزاتی مثل دوربین ۳۶۰، رادار نقطه کور و سنسور حرکتی برای باز کردن درب صندوق عقب است. تیگارد X35 معمولی هم امکاناتی نظیر نمایشگر ۸ اینچی لمسی مالتی مدیا، ترمز پارک برقی، کروز کنترل، فرمان کمکی برقی، سقف پانوراما، استارت دکمهای، سیستم پایش فشار باد تایر (TPMS)، ترمز ضد قفل ABS و EBD، کنترل پایداری و کشش، تهویه الکتریکی دستی، پورت USB در ردیف عقب، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رینگهای ۱۷ اینچی آلومینیومی، دو ایربگ راننده و سرنشین، دوربین و سنسور عقب و چراغهای LED و… را ارائه میدهد.

اما در طرف دیگر ری را ایران خودرو نیز با امکاناتی تقریباً مشابه تیگارد ایکس ۳۵ پرایم به میدان آمده است با این تفاوت که علاوه بر آن به امکانات بیشتری نظیر پدل شیفتر پشت فرمان، نمایشگر دیجیتال کیلومترشمار، تنظیم برقی صندلیهای جلو ، ایربگ جانبی، تهویه اتوماتیک و شارژر بیسیم تلفن همراه مجهز است. البته ری را هنوز سقف پانورامیک ندارد و صرفاً از سانروف برقی استفاده میکند.
خودرو | تیگارد X35 پرایم | ریرا ایران خودرو |
کروز کنترل | دارد | دارد |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل کشش | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
سنسور باران | ندارد | ندارد |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز ABS | دارد | دارد |
ترمز EBD | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی / اتوهلد | دارد / ندارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
اتولایت | ندارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد (۸ اینچ) | دارد(۱۲ اینچ) |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | ندارد | دارد |
کیسه هوا | دارد (دو عدد) | دارد (۴ عدد) |
تهویه اتوماتیک | ندارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | ندارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | ندارد | دارد |
گرمکن صندلی جلو | ندارد | ندارد |
شارژر وایرلس | ندارد | دارد |
آینههای تاشو برقی | ندارد | دارد |
تنظیم برقی آینههای جانبی | دارد | دارد |
سانروف | دارد | دارد |
سقف پانوراما | دارد | ندارد |
نتیجهگیری ؛ ری را ارزندهتر است یا تیگارد X35 ؟
با توجه به مباحث مطرح شده در بالا میتوان گفت که اگر ریرا ایران خودرو با کیفیت فنی مناسب به دست مشتریان برسد، میتواند گزینه جذابتری در مقایسه با حریف مونتاژی خود برای مشتریان ایرانی به حساب بیاید. مواردی مثل شتاب و چابکی بهتر، برخورداری از امکانات بیشتر، خدمات پس از فروش گستردهتر، اشتراک پیشرانه با بسیاری از محصولات ایران خودرو و در نتیجه یافتن راحتتر قطعات یدکی با قیمت مناسبتر، بازار خرید و فروش پررونق تر، قابلیت تعویض دندهها به صورت دستی از پشت فرمان در نتیجه رانندگی هیجانانگیزتر، طراحی کابین زیبا و کمی لوکستر و…، از جمله دلایلی هستند که میتوانند موجب برتری ری را نسبت به تیگارد ایکس ۳۵ شوند.


اما تیگارد ایکس ۳۵ نیز به نوبه خود محصول قابل قبولی به حساب میآید، استهلاک کمتر و دوام فنی بهتری نسبت به بسیاری از حریفان هم رده چینی خود نشان میدهد و نسخه پرایم میتواند آپشنهای متنوعی در اختیار کاربران بگذارد که رفاه و امنیت آنها را در حد معقول تامین خواهد کرد.
ویدیو معرفی ایران خودرو ری را
ویدیو تست و بررسی تیگارد X35
source
برچسب ها :ایران خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0