1 01 Desktop 52

پیش از هجوم گسترده کراس‌اوورها در دهه گذشته، بازار خودرو کشور نشان داد که کلاس سدان‌های سایز کوچک تولید داخل را به عنوان محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین گروه از خودروها می‌شناسد. در حقیقت محبوب‌ترین کلاس از خودروها در ایران متعلق به سدان‌های سایز متوسط است، اما از آنجایی که صنعت خودروسازی داخلی گزینه‌ای از این سبد را تولید نمی‌کند، قرعه پیروزی به نام سدان‌های سایز کوچکی افتاد که از قضا حجم محبوبیت آن‌ها از آن شرکت ایران خودرو (ایکو/IKCO) است.

دو گزینه پژو پارس (پرشیا سابق) و محصول نوین‌تر به نام تارا، در کنار خانواده سمند و دنا از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین سدان‌های سایز کوچک بازار کشور هستند که در قالب مقایسه پژو پارس TU5 با تارا، دو نمونه بسیار نزدیک به هم از آن‌ها، یعنی پژو پارس ELX سفارشی و تارا V1P با پیشرانه‌ و گیربکس‌های مشابه را به‌صورت رو در رو به چالش می‌کشیم.

مشخصات فنی

پارس یا همان پرشیا، خودرویی است که آغاز تولید آن به سال ۱۳۷۹ بازمی‌گردد. خودرویی تغییر‌یافته و شکل‌گرفته بر پیکره پژو ۴۰۵ که با تغییرات ظاهری و فنی بسیار همراه شد تا محبوبیت خود را در بازار ایران و مخصوصا در بین قشر جوان و میان سال حفظ کند. تحریم‌های پی در پی و بومی‌سازی پیشرانه‌های شناخته‌شده از جمله TU5 و XU7، موجب شد تا این خودرو در ستاپ‌های فنی مختلفی به تولید برسد. نمونه مورد بررسی پژو پارس با عنوان پارس ELX سفارشی شناخته می‌شود که عملا به سیستم انتقال نیروی پژو ۲۰۶ تیپ ۵، یعنی پیشرانه TU5 و گیربکس دستی ۵ سرعت بهره می‌گیرد، اما پلتفرم آن همان نمونه قدیمی است که باعث اختلاف وزن بیشتر این خودرو در برابر تارا می‌شود.

در مقابل تارا خودرویی نسبتا نوظهور است که بر اساس پلتفرم FP1 گروه خودروسازی پژو/سیتروئن (PSA) در دوران برجام محقق شد. با خروج فرانسوی‌ها از برجام به هنگام اعمال تحریم‌های جدید، ایکو این پلتفرم را با اعمال برخی تغییرات به نسخه ملی IKP1 تغییر داد تا به‌جای پژو ۳۰۱، خودرویی با نام تارا خلق شود.

این خودرو نیز از پیشرانه TU5 بهره می‌گیرد با این تفاوت که نسخه به‌کاررفته در تارا با کد کامل TU5P (TU5 پلاس) به عنوان نسخه تقویت‌شده و بهبودیافته از سوی ایران خودرو یاد می‌شود که با داشتن ۰.۵ واحد تراکم بیشتر در مقایسه با پارس (تراکم ۱۱ به ۱ در تارا در برابر ۱۰.۵ به ۱ در پارس) دارای اندک توان و گشتاور بیشتر است. همچنین، تریم V1P (V1 پلاس) تارا نیز به‌جای گیربکس ۵ سرعت دستی، از گیربکس ۶ سرعت دستی بهره می‌گیرد که ضمن داشتن یک ضریب دنده اضافه‌تر، از تقسیم ضرایب دنده بهتری برخوردار است که بر میزان مصرف سوخت و شتاب‌گیری اولیه آن در مقایسه با پارس تاثیر محسوسی گذاشته است.

از دیدگاه باقی مشخصات، هر دو خودرو را بر روی کاغذ باید یکسان تصور کرد. هر دو خودرو در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون استرات و در محور عقب از محور پیچشی بهره می‌گیرند و هر دو خودرو دارای ترمز‌های دیسکی در هر دو محور هستند.

با این وجود هنوز تفاوت‌های قابل توجهی میان دو خودرو وجود دارد که معمولا از نظرها نهان است. به عنوان مثال تارا از سیستم فرمان با کمک برقی استفاده می‌کند که باعث می‌شود توان بیشتر پیشرانه ارتقایافته آن با خلوص بیشتری صرف به حرکت درآوردن خودرو شود. درحالی که پارس به سیستم هیدرولیکی استاندارد پژو مجهز است و بخشی از توان موتور را صرف راه‌اندازی سیستم هیدرولیک فرمان می‌کند. با وجود شباهت طراحی در تعلیق محور عقب، نمونه به‌کاررفته در تارا دارای طراحی جدید‌تر، عملکرد بهتر و دوام بالاتر است. از این رو سواری تارا به عنوان یک خودرو مدرن‌تر در مقایسه با پارس قدیمی، یک سر و گردن بالاتر قرار می‌گیرد.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ها

  پژو پارس ELX سفارشی تارا V1P
طول ۴۴۹۸ میلی‌متر ۴۵۱۹ میلی‌متر
عرض ۱۷۰۴ میلی‌متر ۱۷۴۸ میلی‌متر
ارتفاع ۱۴۱۰ میلی‌متر ۱۴۶۶ میلی‌متر
فاصله محورها ۲۶۶۹ میلی‌متر ۲۶۵۲ میلی‌متر
وزن خالص ۱۲۱۴ کیلوگرم ۱۱۷۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر ۵ نفر
ظرفیت صندوق ۴۷۰ لیتر ۶۴۰ لیتر
حجم مخزن سوخت ۶۶ لیتر ۵۰ لیتر
قطر رینگ ۱۵ اینچ ۱۵ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی پژو پارس

طراحی تارا

پژو پارس در زمان عرضه به بازار، با  استفاده از المان های طراحی متمایز و خروج از حالت چهارگوش پژو ۴۰۵ دهه ۱۹۹۰ با بهره‌گیری از خطوط و زوایای نرم، توانست به سرعت در دل ایرانیان جا باز کند. البته فراموش نکنیم که طراحی جعبه مانند ۴۰۵ از سوی موسسه طراحی پینینفارینا ایتالیا انجام گرفته بود. اما بر خلاف انتظار عموم، طراحی متمایز به‌کاررفته در پارس که به عنوان فیس لیفت ۴۰۵ در ایران معرفی شد نیز از المان‌های طراحی پژو ۴۰۶ (جانشین رسمی ۴۰۵ در خط تولید پژو) الهام مستقیم گرفت که طراح آن نیز از قضا همان شرکت پینینفارینا بود.

به دلیل عدم عرضه گسترده محصولات نوین‌تر پژو پس از مدل ۴۰۵ در ایران، پارس با داشتن طراحی نسبتا به‌روز خود بسیار مورد استقبال قرار گرفت. اما حالا با گذر بیش از دو دهه از عرضه پارس با ظاهری که دیگر تغییر نیافت، این خودرو در عین جذابیت، محبوبیت و تناسبات هندسی بسیار در قطعات بدنه، دیگر نمی‌تواند تعلق خود به دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ را مخفی کند. تنها دلیلی که پارس همچنان در بازار ایران محبوب و پرفروش است، همان دلیل مشابه به برادر کوچک‌تر یعنی پژو ۲۰۶ است. آن هم چیزی نیست جز قیمت معقول در کنار طراحی میانه‌رو و بدون تاریخ انقضا.

اگرچه پارس همانند ۲۰۶ سالیان درازی در ایران عرضه شده و جاپای خود را به خوبی محکم کرده‌اند، اما قدیمی بودن طراحی بیشتر محصولات روز صنعت خودروسازی ایران، ایکو را بر آن داشت تا با دسترسی به پلتفرم جدید پژو ۳۰۱، تلاش خود را در عرضه یک خودرو نوین به بازار کشور را به اجرا درآورد. حاصل کار خودرویی با نام تارا است که اگرچه در تصاویر تبلیغاتی بسیار زیبا، نوین، متمایز و جذاب جلوه کرد، اما در عمل نتوانست جذابیت تصاویر رسمی خود را تکرار کند.

دلیل اصلی عدم رعایت تناسبات هندسی در نسخه تولیدی، یا به عبارت دیگر، دست‌کاری بیش از حد تصاویر رسمی خودرو در زمان پیش از عرضه است. این دقیقا همان مشکلی است که برای خانواده دنا و بیشتر خودروهای مونتاژی بازار ایران پیش آمده است. کاهش ارتفاع خودرو در تصاویر پیش از رونمایی موجب پهن‌تر و جسور جلوه کردن خودرو می‌شود، در حالی که نسخه تولیدی با داشتن ارتفاع قابل توجه از سطح زمین با ریم و تایرهای کوچک، دقیقا برعکس تصاویر رسمی حالتی خنگ و عقب‌مانده به خود می‌گیرد.

با این حال طراحی عقب تارا با چراغ‌های LED پیوسته با طراحی گرافیکی خرپایی، اولین اقدام یک خودروساز داخلی برای بهره‌گیری از سبک طراحی کاملا متمایز و جدید بود که به شکل عجیبی از سوی مشتریان مورد استقبال قرار نگرفت و ایکو در نسخه‌های بعدی بخش متصل این چراغ را به ناچار حذف کرد.

نمای جلو تارا نیز از طراحی جدید برای چراغ‌های اصلی، زیرسپر با خطوط متمایز، خط شخصیت جانبی زاویه‌دار و خط شانه تمیز و پیوسته از چراغ جلو تا چراغ عقب بهره گرفت. طراحی تارا بی‌مانند، منحصر به فرد و بی‌نظیر نیست، اما برای ایکو، یک خط مشی جدید به حساب می‌آید و نشان از علاقه این خودروساز برای تغییر سبک طراحی از محصولات قدیمی به محصولات جدید امروزی دارد.

در بحث مقایسه پژو پارس TU5 با تارا، آنچه در هر دو خودرو در ذوق می‌زند، ابعاد نامتناسب ریم‌ها و تایرها با ابعاد بدنه و کیفیت کلی مونتاژ است که در شکاف قابل توجه میان قطعات بدنه دیده می‌شود. در نهایت هر دو خودرو محصولات اقتصادی روزمره عرضه‌شده در بازار داخلی، در بازه قیمتی کنترل‌شده و با حاشیه بسیار است که بر اساس تجربه، از این بهتر نخواهد شد.

طراحی داخلی

کابین پژو پارس

کابین تارا

ایکو به منظور حفظ تراوت این طراحی بسیار قدیمی ۴۰۵ و پارس که حالا بسیار قدیمی به حساب می‌آید، تلاش زیادی کرد تا با طراحی مجدد و استفاده از متریال متمایز، کابین پژو پارس را با دوران تولید هماهنگ کند. در نتیجه استفاده از طراحی جدید در داشبرد، استفاده از تریم داخلی دو رنگ و عرضه برخی امکانات آپشنال نظیر نمایشگر لمسی سیستم مولتی مدیا، گیج‌های کلاستر با طراحی متمایز، سر دنده جدید و روکش متفاوت صندلی‌ها و رودری‌ها، حس و حال تازه‌ای به نسخه‌های مدرن‌تر پارس ببخشد.

اگرچه ایکو در ارائه طراحی و کابین جدید بسیار موفق عمل کرد، اما کیفیت بسیار پایین متریال به‌کاررفته، کیفیت مونتاژ فاجعه‌بار و سر و صدایی که تقریبا از کیلومتر صفر از قطعات پلاستیکی داخل کابین به گوش می رسد، نفس داستان را به شدت زیر سوال برد.

در مقایسه تارا با پژو پارس TU5 در بحث کابین، تارا نیز از دیدگاه کیفیت متریال و سبک طراحی داخلی حرف چندانی برای زدن ندارد، چراکه سبک طراحی کابین با تریم پلاستیکی نقره‌ای مات، کلید‌های کنترلی دایره‌ای، نمایشگر لمسی کوچک و کلاستر دایره‌ای آنالوگ، بیننده را بسیار به یاد ترکیب چیدمان و طراحی نمای داخلی خانواده برلیانس، ساندرو و تندر ۹۰ می‌اندازد. اما کیفیت مونتاژ قطعات کابین در تارا اندکی بالاتر است و استفاده از تریم داخلی دورنگ می‌تواند حس و حال کابین معاصر و بسیار ساده این خودرو را دگرگون کند.

آپشن ها و امکانات

صحبت از آپشن‌ها و امکانات رفاهی و ایمنی به هنگام قیاس دو خودرو اقتصادی تولید داخل و در این مطلب مقایسه پژو پارس TU5 با تارا، موضوعی کلیشه‌ای و بعضا خنده‌دار است، چرا که آنچه از دیدگاه آپشن و امکانات در صنعت خودروسازی کشور می‌شنویم، بیشتر به ویژگی‌های اجباری صنعت خودروسازی جهانی شباهت دارد تا قابلیت‌هایی برای افزایش سطح آسایش و ایمنی سرنشینان.

با این حال پارس ELX سفارشی TU5 با سیستم تهویه اتوماتیک، فرمان مجهز به کلیدهای کنترلی کروز کنترل و سیستم صوتی دارای نمایشگر مولتی مدیا، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، سیستم هشدار کاهش باد تایرها، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های ردیف جلو، ریم‌ها آلیاژ آلومینیوم، سنسور نور و سنسور باران عرضه می‌شود.

اما تارا با تعلق به بازه زمانی جدیدتر و استفاده از پلتفرم مدرن یک خودروساز اروپایی، قابلیت‌های بیشتری چون سیستم صوتی و تصویری پیشرفته‌تر با قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه هوشمند (Mirror Link)، سیستم روشنایی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع از داخل کابین، سیستم روشنایی در روز (DRL)، سیستم روشنایی ترک خودرو، بالابر شیشه راننده مجهز به آنتی‌ترپ (توقف حرکت شیشه در صورت گیرکردن)، فرمان برقی با قابلیت تنظیم برقی زاویه غربیلک در دو جهت، زیر آرنجی ردیف ردیف دوم، رودری‌های جدید، کروز کنترل به همراه محدود کننده سرعت (Speed Limiter)، سیستم راهنمای تعویض دنده، آنتن کوسه‌ای و صندوق پران از روی ریموت را مضاف بر ویژگی‌های بیان شده در پارس به همراه دارد. جالب آن است که تارا در تریم مورد بررسی این مقاله به ریم‌های آلومینیومی مجهز نیست.

خرید پارس TU5 یا تارا V1P

نمای عقب پژو پارس

نمای عقب تارا

خوشبختانه مقایسه پژو پارس TU5 با تارا و انتخاب میان این دو گزینه برای خرید خودرو بسیار ساده و مشخص است. پژو پارس خودرویی تست‌شده، محبوب و مورد پسند افراد جوان و میان‌سال است و بازار هدف بزرگی را تامین می‌کند. در عین حال یک خودرو قدیمی با کیفیت مونتاژ بسیار پایین است. ازاین‌رو فروش خودرو از خانواده پارس به دلیل وجود مشتریان فراوان به‌راحتی امکان‌پذیر است.

اگر موضوع زیبایی را به‌عنوان یک فاکتور شخصی کنار بگذاریم، قیمت تارا اختلاف چشمگیری با قیمت پژو پارس TU5 دارد و اختلاف قیمت ماشین میان تارا با پژو پارس به اندازه‌ای کم است که نتوانیم چشمانمان را به پلتفرم پیشرفته‌تر و آپشن‌های مضاعف تارا ببندیم.

برای خرید پژو پارس در تهران یا خرید تارا در تهران می‌توانید به سایت‌هایی مثل خودرو45 یا بازار دست دوم مراجعه کنید.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی

source

viraje.ir

توسط viraje.ir