بهمن حسینزاده، در گفتوگو با خبرنگار پرشین خودرو، در ابتدای مصاحبه با ذکر خاطرهای از دخالت در صنعت خودرو و آسیب تصمیمات خلقالساعه در صنعت خودرو گفت: در قیمت گذاری خودرو چانگان تصمیم گرفتیم با برگزاری کلینیک به کشف قیمت این خودرو بپردازیم و قیمت را مشخص کنیم. بعد از برگزاری کلینیک در چند روز با حضور خودروهای رقیب و کارشناسان بسیاری از نهادها، قیمت خودرو را مشخص کردیم که از برآورد ما نیز ۲۰۰ میلیون تومان کمتر بود اما ناگهان با دخالت تلفنی وزیر صمت وقت تمام آن زحمات به باد رفت و قیمت موردنظر وی اعلام شد.
حسین زاده افزود: مهمترین مزیت پزشکیان نگاه تخصصی به مسائل است و هیچ کاری را بدون مشورت با متخصصان امر انجام نمیدهند. این امر در صنعت خودرو به دلیل تخصصی بودن پررنگتر است. اصلا دلیل ایجاد کارگروه معرفی وزرا نیز به همین نگاه تخصص گرایی رئیس جمهور باز میگردد.
عضو سابق هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا تاکید کرد: با نگاهی که پزشکیان به برنامه ۵ ساله هفتم خواهد داشت و با اتکا به قوانین مجلس و از همه مهمتر، اتکا به کارشناسان در تدوین آییننامه به عنوان بخش مهمی از قوانین کشور، مشکلات صنعت خودرو رفع خواهند شد. قوانین در حوزه خودرو کافی است اما آیین نامه نیاز به کار کارشناسی دارد تا متضمن اجرای صحیح قانون شود.
رئیس ستاد مردمی خودروسازان پزشکیان در ادامه اظهار داشت: ما در زمان نژاد حسینیان وزیر اسبق صنایع سنگین یک قانونی داشتیم که یکی از بهترین قوانین کشور در حوزه خودرو محسوب میشود که همین امروز هم با حفظ ساختار اصلی و اعمال تغییرات و بهروزرسانی میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. ما اگر بخواهیم دست به واردات خودرو بزنیم باید در ابتدا یک آیین نامه کامل داشته باشیم تا مسیر واردات را ساده و قانون مند کند نه اینکه صبح از خواب بیدار شویم و بدون در نظر گرفتن موانع، واردات را برای عموم مردم آزاد کنیم.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال اگر هر کسی بخواهد دست به واردات خودرو بزند، در کدام آزمایشگاه و با کدام کارشناس میخواهیم خودروها را بررسی کنیم؟ به همین دلیل است که این موضوع را بیش از آنکه به نفع مردم بدانیم یک چالش پیش روی دولت چهاردهم با سوءاستفاده از تقاضای بازار خودرو ارزیابی میکنیم. اگر این موضوع قرار بود به صورت اصولی انجام شود باید از طریق وزارت صمت اعلام میشد نه سخنگوی دولت.
حسینزاده با تاکید بر تخصص گرایی پزشکیان، بیان کرد: نظر ما این است که آیین نامه قانون واردات باید با حضور کارشناسانی از سازمان استاندارد، وزارت صمت و وزارت نفت و … تدوین شود تا بتوانیم واردات را به صورت اصولی و با نگاه جامع و در نظر گرفتن همه جوانب، اجرایی کنیم.
وی افزود: بازار خودرو به عنوان یک بازار سرمایهای که مردم برای حفظ ارزش پول وارد آن میشوند نیازمند یک سیاست اصولی است و نمیتوان با تصمیمات خلق الساعه آن را اداره کرد.
حسین زاده تاکید کرد: ما در دولت پزشکیان قطعا شاهد دخالتهای نابجا از مدیران بالادستی و وزار در امور کارشناسی نخواهیم بود.
وی با اشاره به برنامههای دولت چهاردهم در خصوصی سازی صنعت خودرو نیز اظهار کرد: مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی، خصوصی سازی با جدیت پیگیری خواهد شد اما شفافیت در این موضوع مدنظر دولت است تا همه چیز در پروسه خصوصی سازی شفاف باشد. واگذاری شرکتهای زیرمجموعه خودروسازان یکی از کارهایی خواهد بود که در دولت چهاردهم انجام خواهد شد.
رئیس ستاد مردمی خودروسازان مسعود پزشکیان در پایان گفت: با دولت پزشکیان، نگاه به کشور در جوامع خارجی در حال تغییر است و اثرات مثبت آن را در روزهای پس از انتخابات در قیمت خودرو و نرخ ارز مشاهده کردیم. انتظار داریم تا دولت چهاردهم با استفاده از ظرفیتهای داخلی و همکاری با شرکای خارجی، اوضاع صنعت خودرو و قطعه سازی را بهبود دهند. ریاست جمهوری پزشکیان یک روزنه امید در کشور است و آمده تا با ایجاد وفاق عمومی، مشکلات کشور را حل و موانع بسیار زیاد داخلی و خارجی پیش روی اقتصاد ایران را بردارد.
source