منتشر شده در 05 مرداد 1403 ساعت 14:00
تا همین چند ماه قبل، بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا با جدیت تمام به دنبال برقی سازی محصولات خود بودند. حتی برخی از آنها برای تبدیل شدن به یک برند تمام الکتریکی مهلت زمانی تعیین کرده بودند. اما با افت استقبال از خودروهای برقی و دپو شدن آنها در پارکینگ ها، حالا نظر شماری از خودروسازان عوض شده است! پورشه یکی از این خودروسازان است که با مشاهده وضعیت بازار، در استراتژی برقی سازی محصولات خود بازنگری میکند.
مشتریان درباره آینده پورشه تصمیم می گیرند
شاید بدانید پورشه میخواست تا سال ۲۰۳۰ هشتاد درصد از خودروهای تولیدی خود را با پیشرانه تمام الکتریکی به فروش برساند. اما این کمپانی به صورت غیرمستقیم از این هدفگذاری عقب نشینی کرده و تحقق آن را منوط به تقاضای مشتریان و پیشرفت حمل و نقل الکتریکی دانسته است. با توجه به این گفته میتوان حدس زد که پورشه دیگر مثل سابق به دنبال برقی سازی تولیدات خود نخواهد بود.
واضح است که پورشه احساس تردید کرده و نسبت به اختصاص ۸۰ درصد از سبد محصولات خود به مدلهای الکتریکی تا پایان این دهه شک دارد. این کمپانی معتقد است گرایش مشتریان به سمت خودروهای الکتریکی مطابق با برآوردهای ۵ سال قبل نیست، به همین خاطر باید به طور موازی هم روی توسعه موتورهای درون سوز و هم پیشرانه های الکتریکی تمرکز کرد.
همانطور که قبلا به اطلاعتان رساندهایم، پورشه تنها خودروسازی نیست که از اهداف قبلی خود در زمینه برقی سازی عقب نشینی میکند. پیشتر مرسدس بنز هم تصمیم مشابهی گرفته و بودجهای را که قرار بود صرف توسعه پیشرانه های الکتریکی کند، به ارتقای موتورهای درون سوز اختصاص داده است. فورد هم چند روز قبل اعلام کرد که برنامه این شرکت برای تبدیل شدن به یک برند تمام الکتریکی در اروپا از سال ۲۰۳۰ خیلی جاه طلبانه و خوشبینانه بوده است.
با توجه به این چرخشهای مکرر به نظر میرسد برخی خودروسازان خارجی برداشت درستی از بازاری که در آن مشغول به فعالیت هستند، ندارند. اینجاست که درک عمیق و دقیق خودروسازان داخلی و تسلط آنها بر سمت و سویی که بازار قرار است طی کند، بیشتر به چشم میآید!
source