بدیهی است که تمام افرادی که کسب و کار جدید راه اندازی می کنند، به دنبال کسب سود و افزایش درآمد در سریع ترین زمان ممکن هستند. ایجاد انواع کمپین فروش به شرکت ها و مشاغل مختلف کمک می کند تا در مدت زمانی کوتاه به اهداف مربوط به فروش بیشتر و جذب مصرف کنندگان جدید دست پیدا کنند. پیش از ایجاد این کمپین ها تعیین هدف و برنامه ریزی فروش بسیار ارزشمند است و در درک عمیق تر و بهتر فرایند توسعه کمپین موثر واقع می شود. در ادامه این مقاله قصد داریم پس از توضیحاتی درمورد کمپین فروش به این سوال که چگونه کمپین فروش بسازیم پاسخ دهیم.
کمپین فروش چیست؟
کمپین فروش به روش هایی اطلاق می شود که کسب و کار ها از آن ها برای بیشتر شدن تقاضا برای محصولات یا خدمات خاص خود در کوتاه مدت بهره می برند. مهم ترین نکته در استفاده از روش های این کمپین ها، کوتاه مدت بودن آن ها است. هر چند این اهداف کوتاه مدت اند، در راستای رسیدن به اهداف بلندمدت قرار می گیرند و به طور کلی به نفع شرکت محسوب می شوند. بخش های مربوط به فروش شرکت ها با بهره گیری از کمپین های فروش، مصرف کنندگان را تشویق می کنند تا کالا های آن ها را بخرند و از خدمات آن ها استفاده کنند. در نتیجه فروش کلی و درآمد حاصل از آن ها افزایش می یابد. در برخی مواقع بهترین راه برای برای تبلیغ یک کسب و کار می تواند راه اندازی یک کمپین فروش باشد.
بهترین زمان برای استفاده از روش های کمپین فروش چه موقع است؟
پیشنهاد می دهیم برای تعیین بهترین زمان با بخش های دیگر شرکت مشورت کنید تا در نهایت ارتباط بین اوج فروش و زمان های خاصی از سال را دریابید. در این صورت است که می توانید درآمد جزئی را در فصل های پر بازدید افزایش دهید. کسب و کار های مختلف اهداف متفاوتی را از ایجاد کمپین های فروش دنبال می کنند و برای آن ها این سوال مطرح می شود که: چگونه کمپین فروش بسازیم ؟ برخی از مهم ترین دلایل شروع این کار عبارتند از:
- تبلیغ یک محصول جدید
- افزایش درآمد
- تبلیغ یک رویداد
- افزایش ارتباط با مشتری
- گسترش آگاهی از برند
- دریافت بازخورد از مشتری
چگونه کمپین فروش بسازیم ؟
- درک شرایط و موقعیت مصرف کنندگان
درک درست مصرف کنندگان به شما کمک می کند تا بودجه هزینه شده کلی را کاهش دهید؛ زیرا بودجه ای را که در اختیار دارید، بهینه تر و حساب شده تر خرج می کنید. در نهایت اثربخشی به کار گیری روش های کمپین فروش نیز بیشتر می شود. در صورتی که از میانگین سنی، شغل و علایق مشتریان خود آگاه باشید، عناصر و شیوه های کمپین را با توجه به دانسته های خود و جمعیت هر مشتری تغییر خواهید داد. نکته جالب توجه اینکه با محل دقیق تر ارسال تبلیغات نیز آشنا می شوید. برای مثال تبلیغات رادیویی یا پادکست ها برای کسانی که زیاد به سفر می روند مفید تر از سایر روش ها است. همچنین برای نسل جوان تبلیغات دیجیتال سودمند خواهد بود.
- تعیین اهداف دقیق و مشخص
معین کردن دقیق اهداف از آنجایی اهمیت دارد که بر انتخاب نوع استراتژی های فروش تاثیر می گذارد. این اهداف همچنین باعث می شوند بتوانید میزان موفقیت کمپین را به طور مشخص تری اندازه بگیرید. سوالی که پیش می آید این است که چگونه کمپین فروش بسازیم و اهداف آن را معین کنیم؟ پاسخ آنکه از جزئیات دقیق برای بررسی وضعیت و استراتژی های کمپین و اطمینان از این که این روش ها برای رسیدن به این اهداف کمک کننده هستند یا خیر، به هیچ وجه غافل نشوید.
- مشخص کردن استراتژی های کمپین
آنچه در تعیین استراتژی ها اهمیت دارد این است که دریابید آن ها کدام نیاز های کمپین را برآورده می کنند و چگونه در به موفقیت رسیدن کمپین موثر واقع می شوند. در ادامه برخی از مشهور ترین و پر بازده ترین استراتژی های کمپین فروش را بررسی می کنیم.
- یکی بخر دو تا ببر
بله! این استراتژی یکی از استراتژی های ثابت شده است که مشتری ها را به خرید بیشتر ترغیب می کند. شرکت ها یا مشاغلی که برای فروش سهام مازاد دارند معمولا از این استراتژی بهره می برند. نتیجه ای که حاصل می شود این است که شرکت با سرعت بیشتری محصولات مازاد خود را به فروش می رساند.
- فروش محصول یا ارائه خدمت به صورت آزمایشی و رایگان
خود را جای مشتریانتان بگذارید. قطعا از اینکه محصول یا خدمتی را برای اولین بار به صورت رایگان امتحان کنید، استقبال خواهید کرد. زیرا این فرصت را دارید که پیش از اینکه در ازای آن هزینه کنید، از کیفیتش مطمئن شوید. این روش برای کمپین های فروش شرکت های نرم افزاری کارآمد خواهد بود؛ زیرا می توانند برنامه و محصولات خود را بدون اینکه موجودی یا سود آزمایشی شان را از دست بدهند، به صورت رایگان در اختیار مشتری بگذارند و از این روش به رشد مشتری خود کمک کنند.
- ارائه کد تخفیف
با این روش هم محصولات مازاد بر موجودی خود را کاهش می دهید و هم مشتریان و به دنبال آن سود بیشتری کسب می کنید. یکی از بهترین روش ها فرستادن کد تخفیف برای مشتریانی است که محصولاتی را به سبد خود اضافه کرده؛ اما خرید خود را به پایان نرسانده اند. بدیهی است که آن ها در این صورت انگیزه ای برای نهایی کردن خریدشان خواهند داشت.
جمع بندی
به کار گیری استراتژی های کمپین فروش در نهایت به ترغیب مشتریان به خرید و افزایش سود می انجامد. نکته مهم آنکه این کمپین ها در کوتاه مدت بازده زیادی دارند و در بلند مدت نیز به نفع شرکت خواهند بود. در این نوشته سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه کمپین فروش بسازیم و از آن بهره مند شویم.
source