منتشر شده در 09 مرداد 1403 ساعت 13:00
خودروسازان یکی پس از دیگری در حال بازنگری در سیاستهای مربوط به برقی سازی محصولات خود هستند. بعد از شرکتهایی مثل مرسدس بنز، فورد و پورشه حالا شرکت ولوو هم اعلام کرده که در اهداف و استراتژی های خود تجدید نظر میکند. این خودروساز سوئدی قرار بود از سال ۲۰۳۰ به یک برند تمام الکتریکی تبدیل شود.
به گفته ولوو، این شرکت سرمایه گذاری های بیشتر روی پیشرانه های هیبریدی را بررسی میکند. این چرخش پس از آن اتفاق افتاده که تقاضا برای خودروهای الکتریکی در بازارهای مهم جهان کاهش یافته است؛ ضمن اینکه در شماری از بازارهای کلیدی مثل ایالات متحده و چین نسبت به آینده خودروهای الکتریکی تردیدهای زیادی ایجاد شده است.
مدیرعامل ولوو اذعان کرده که با وجود مزایای پیشرانه های برقی، شتاب گرایش مشتریان به سمت خودروهای الکتریکی در سرتاسر جهان یکسان نیست. از دید آقای رووان، خودروهای هیبریدی نقشی مثل یک پل مستحکم برای مشتریانی که نسبت به خودروهای تمام الکتریکی مردد هستند، ایفا میکند. نمایندگیهای فروش ولوو هم به نوعی این موضوع را انعکاس میدهند؛ با توجه به آمار فروش، مدیران نمایندگیها معتقدند که تجهیز کردن تمامی محصولات به پیشرانه های برقی از سال ۲۰۳۰ به بعد خوشبینانه است.
علی رغم بازنگری در سیاستها، ولوو کماکان به برقیسازی محصولات خود متعهد باقی میماند. این شرکت پیشرانههای هیبریدی را یک راه حل موقت برای حل مشکلات فعلی و تغذیه سلایق متفاوت مشتریان میداند. از نگاه ولوو تا زمان بالغ شدن بازار خودروهای الکتریکی، میتوان روی پیشرانههای هیبریدی حساب باز کرد.
همونطور که قبلاً به اطلاعتان رساندهایم، تقاضا برای خودروهای تمام الکتریکی در بازارهای مهم دنیا کاهش قابل ملاحظهای دارد. از دلایل مهم این امر میتوان به مواردی مثل نبود زیرساختهای لازم و محدودیت در تعداد ایستگاههای شارژ، تنشهای سیاسی و منطقهای و همچنین حذف تدریجی سوبسیدهای مربوط به خودروهای الکتریکی اشاره کرد.
اگرچه چرخش خودروسازان از اهداف قبلی با انتقادهایی مواجه شده، اما باید پذیرفت که رمز موفقیت در بازار انعطافپذیری و انطباق دادن خود با تحولات و همسویی با خواستههای مشتریان است. در بازارهای بین المللی چیزی به نام صف خرید خودرو به هر قیمتی وجود ندارد!
source