اگر هرخودرویی را به عنوان وسیلهای صرفاً برای جابه جایی از نقطه A به B در نظر بگیریم عملاً پدیدهای به اسم ماشینبازی مفهومی ندارد و این همه سایتها و برنامهها و مجلات خودرویی بیمعنی است. ولی وقتی اتومبیل به عنوان مرکب دست آموز و به نوعی بالهای انسان مدرن دیده میشود، بسیاری از خریدها، هزینهها، گفتارها و نوشتارها مفهوم و حلاوت مییابد.
مجله ماشین – نوشته: دکتر فرید افتخاری میلانی/ خودرویی که به لطف جناب «عماد قابلی» بناست تا برانیم و بنویسیم یک نمونه کاملاً عادی، متوسط و کاربردی است که سازنده و خریدار هر دو با دیدی یک پله فراتر از صرفا جابجایی به سراغش رفتهاند.
بررسی نمای ظاهری مزدا ۶
خودروی حاضر از نسل سوم، ساخت ۲۰۱۴ با ۷۰ هزار کیلومتر کارکرد و میدآپشن است که با فیس لیفتی مختصر کماکان روی خط تولید قرار دارد در کشورهای ژاپن چین و روسیه ساخته شده و در تمام دنیا قابل دسترسی است لذا تهیه لوازم یدکی از آن سوی مرز به شرط مراعات انصاف از سوی فروشنده چندان کار سختی نیست.
وجب به وجب این خودروی ۴۸۶ سانتیمتر با ظرافت و دقت یک مجسمه ساز خلق شده است.
چراغهای جلو خوش حالت و در ترکیب با خط کرومی گریل تداعیگر یک گربه سان با خط چشم تیره است.
بیشتر بخوانید
به سنت خودروهای مدرن خط سپری تعریف نشده که از ترس برخورد رانندگان بی احتیاط، ترک خودرو در حالت پارک شده را قدری نگران کننده میکند و مجبورید به سختی پارک کنید.
البته شکایتی نیست چون باعث نمایان شدن جلوهای دیگر از استیل این محصول یعنی سقف منحنی، شیبدار و کوپه مانند آن میشود که مکمل صندوق کوتاه، لوله اگزوز دوبل، طراحی وزین اما اسپرت عقب مزدا ست.
نمای جانبی معمولاً پاشنه آشیل طراحی خودروهای سدان است اما مزدا با ایجاد یک خط گرد گلگیر شانه مانند در جوار برجستگی ترقوه شکل کاپوت که در این مورد از زیر یک پوست شفاف و لطیف سربی رنگ پیداست تداعیگر یک موجود افسانهای آبزی شده و باعث تاکید بیشتر روی کشیدگی جلوی خودرو ست و در هماهنگی با صندوق کوتاه، جلوهی اسپرت این محصول ارزانقیمت (با قیمت حدود ۲۵ هزار دلار) ولی باارزش در بازارهای جهانی را دوچندان کرده است.
طراح بدین هم بسنده نکرده و با نصب آینههایی با بازوی عمودی، رینگهای خوش تراش و تایرهای بزرگ ۱۷ و لاستیکهای گوشتی فاق ۶۰ یک سدان خانوادگی پرفورمانس را با زیر ۳۰ هزار دلار به مشتری پیشکش کرده ست.
بررسی داخل مزدا ۶
ادامه سناریو در داخل خودرو دنبال شده و نشانگرهای سه گانه با گرافیکی وسوسه انگیز از ورای یک فرمان اسپرت و بسیار خوشدست قابل رویت است.
ارگونومی ادوات کنسول وسط با حضور موس، یک لیور خوش دست و اهرم ترمزدستی که شبیه خودروهای اسپرت دهه نود، بالاتر تعبیه شده درخور یک خودروی ژاپنی ست.
کنترلهای سیستم تهویه نیز مجهز به یک صفحه جداگانه با نورپردازی زیباست.
صندلیهای این مدل با تریم میدآپشن دستی است و از مخملی باکیفیت تودوزی شده که با یک حس اطمینان بسیار خوشایند راننده را صمیمانه بر بالین گرفته و حین مانور حمایت میکند.
فضای داخل، صندوق عقب، جاسری و نور علیرغم کفایت، کمتر از کمری ست که البته شماره تلفن نزدیکترین آژانس را برای معترضان احتمالی در آرنجی وسط قرار داده ایم!
سواری مزدا ۶
قبل از روشن کردن خودرو کمی دلهره داشتم که مبادا قابلیت حرکت این آبزی دلربا در قد و قواره ظاهرش نباشد خصوصاً که بنا به تجربه قبلی رانندگی با ۴ سری متوالی مزدا ۳۲۳ و ۳ انتظار بالایی از این خودرو داشتم.
مزدا۶ مجهز به پیشرانه ۵/۲ لیتر با تکنولوژی skyactive مزدا بوده که با بهره گیری از یک موتور تزریق مستقیم بسیار تراکم بالا (۱۳/۱ و در بعضی مارکتها حتی ۱۴/۱) قدرت ۱۸۴ اسب بخار با گشتاور ۲۵۰ نیوتنمتر را روی یک خودروی زیر یک و نیم تنی با مصرف شهری ۶/۷ و اتوبان تنها ۱/۵ درصد در اختیار راننده قرار میدهد.
تا با همکاری یک گیربکس ۶ سرعته خودکار صفرتاصد تخمینی نزدیک ۵/۸ ثانیه (بعضی منابع این عدد را ۸/۷ اعلام کردهاند که حداقل در نمونه مورد آزمایش به نظر بعید میرسید) قابل دستیابی باشد.
پیشرانه با کیلس استارتر و با قدری لرزش روشن شده و یک صدای معمول ۴ سیلندری دارد.
به محض شروع حرکت شتاب خودرو حس شده و تیزی خوشایند فرمان خوشدستش وسوسه رانندگی اسپرت رو زیر گوش راننده نجوا میکند.
شتابگیری اولیه خودرو مطلوبتر از کشش آن در دورهای میانی ست ولی کماکان از خودروهایی مانند کمری، سوناتا/اپتیما یا تیانا یک سر و گردن بالاتر بوده و عملاً بهترین شتاب را بین موتورهای همحجم داراست.
بیشتر بخوانید
زیبایی عملکرد مزدا در فرمان آن است که در کنار یک سیستم تعلیق بسیار دقیق و قابل اطمینان اجازه بهره گیری از تمام ۱۸۴ اسببخار را بدون دغدغه فراهم میکند، خودرو دو وجب کوتاهتر حس شده و به زیبایی یک شناگر ماهر از بین سایر خودروها لغزیده و در ترافیک نیمه سنگین نیمروزی پیچ و تاب میخورد.
شاید به خاطر لنتهای خودرو بوده که توان ترمزی در قیاس با یک خودروی آلمانی یا ایتالیایی قدری ضعیف حس میشود.
عملکرد گیربکس عادی است و در عین این که به موقع معکوس میکشد از چهارچوبهای اقتصادی تعریف شده فراتر نمیرود لذا با تغییر وضعیت به دستی و بهره گیری از لیور (دست دنده)خوش دست مزدا که در کنار موس مالتیمدیا در ارتفاعی بالا و البته خوشایند نصب شده میتوان از توان موتور بهتر بهره گرفت.
در واقع توان حرکتی مزدا در حداکثر میزانی است که بدون آسیب به آسایش مسافر میتوان از یک سدان متوسط محرک جلوی سگمنت D انتظار داشت و هوشمندانه در همین سطح تنظیم شده است.
به طور کلی با عدم حضور مزدا ۶ در عرصه سرزمین اصلی ایران (شاید زیر ۱۰ دستگاه)، میدان رقابت سدانهای خانوادگی سگمنت D در اختیار محصولاتی از رنو نیسان و تقریباً در انحصار سوناتا و کمری قرار گرفته است که نه از منظر طراحی و نه هندلینگ و شتاب، سیراب کننده عطش عاشقان سرعت و رانندگی اسپرت نیستند.
در این میان تالیسمان با شتاب و هندلینگ مطلوب با ظاهر کمی یوغور از راحتی سواری کافی برخوردار نیست، سوناتا در مانور خودرویی مردد و بی اعتماد به نفس است که با فیس آرایش شده تداعیگر یک شاخ اینستاگرامی ست!
کمری ۲۰۱۲ نیز علیرغم دوام بینظیر، نگهداری سهل، سواری متین و فروش راحت (که هریک فاکتورهایی بیبدیل در بازار ایران هستند) از منظر طراحی شبیه یک پاکت نامه ست که تمبری با چهره یک شخصیت تاریخی روی آن چسبانده شده! که پایداری و لذت رانندگی آن کمتر مزدا ست.
از نظر این حقیر تنها ایراد مزدا ۶ همانا نبود دسترسی دایم به سوخت با اکتان مطلوب در سراسر کشور و نبود خدمات مناسب پس از فروش است که موجب افت بازار فروش آن خواهد شد. که البته عملاً هیچ یک از این مشکلات را نمیتوان به پای خودرو نوشت و در واقع آبزی بیگناه قصه ما صرفا به علت نبود محیط مناسب است که قادر به رشد و نمو نیست…
source