مقایسه بیجینگ X55 و لاماری ایما ؛ کدام بهتر است؟
منتشر شده در 25 مرداد 1403 ساعت 15:30 عکاس علیرضا پاداش بیجینگ X55 و لاماری ایما دو کراس اوور چینی بازار هستند که در یک رده قرار دارند. در این مطلب به مقایسه این دو خودرو می پردازیم. کراس اوورهای چینی نقش پررنگی در سبد خودرویی بازار ایران به ویژه بعد از ممنوع شدن واردات

منتشر شده در 25 مرداد 1403 ساعت 15:30
عکاس
علیرضا پاداش

بیجینگ X55 و لاماری ایما دو کراس اوور چینی بازار هستند که در یک رده قرار دارند. در این مطلب به مقایسه این دو خودرو می پردازیم.
کراس اوورهای چینی نقش پررنگی در سبد خودرویی بازار ایران به ویژه بعد از ممنوع شدن واردات خودرو ایفا میکنند و جزو محصولات نسبتا پرفروش به حساب میآیند. در حال حاضر یکی از محبوبترین و پرفروشترین کراس اوورهای چینی لاماری ایما است که علیرغم کمبودهای آپشنال توانسته جایگاه خوبی در کشورمان به دست آورد. در سوی دیگر محصولات نسبتاً جدیدتر نظیر بیجینگ ایکس ۵۵ نیز میتوانند کار را برای لاماری ایما سخت کنند و نظر مشتریان را به سمت خود بکشانند.
در این مطلب به مقایسه بیجینگ X55 و لاماری ایما میپردازیم تا بدانید این دو شاسی بلند جمعوجور چینی چه نقاط ضعف و قوتی نسبت به یکدیگر دارند و خرید کدام یک برای مشتری ایرانی ارزش بیشتری به همراه میآورد.


درباره بیجینگ X55 و لاماری ایما
بیجینگ ایکس ۵۵ که در بازار چین با نام بایک موفانگ یا بیجینگ ایکس ۶ نیز شناخته میشود، یک کراس اوور تقریباً جمعوجور بوده که نخستین بار در سال ۲۰۲۱ با مدل پیشتولید خود به نمایش درآمد و نسخه نهایی آن نیز یک سال بعد در بازار چین حاضر شد. این خودرو در بازار اروپا و کشورهایی همچون هلند یا ایتالیا نیز عرضه شده است و شرکت دیارخودرو میخواهد آن را به صورت وارداتی و سپس مونتاژی در ایران به فروش برساند.

لاماری ایما نیز در اصل از محصولات کمپانی دانگ فنگ است که با نام فورتینگ تی ۵ ایوو به بازارهای چین یا دیگر کشورها عرضه میشود. شرکت آرین موتور بعد از ممنوعیت واردات خودرو تصمیم به مونتاژ محصولات چینی گرفت و در اولین اقدام برای عرضه خودرو سواری به سراغ دانگ فنگ تی ۵ ایوو رفت و آن را تحت نشان لاماری و با نام ایما از سال ۱۴۰۱ به مشتریان ایرانی تحویل داد.

طراحی ظاهری جذاب، قوای محرکه مناسب و شتاب نسبتا مهیج سبب شد تا این خودرو خیلی زود مورد توجه عوام و خواص در بازار انحصاری ایران قرار گیرد و در نبود محصولات وارداتی، جایگاهی مناسب برای خود به دست آورد.
ویدیو معرفی بیجینگ X55
مقایسه طراحی بدنه
مقایسه بیجینگ ایکس ۵۵ با لاماری ایما از لحاظ طراحی بدنه میتواند یک فرایند ارزیابی دشوار باشد؛ چرا که هر دو خودرو طراحی نسبتاً جذاب زیبا و همهپسند ارائه میدهند. اصولاً محبوب شدن لاماری ایما در بازار ایران محصول همین جذابیت ظاهری و استایل اسپرت بوده است که سبب شده نگاههای زیادی به سمت محصول مونتاژی آرین موتور جلب شود.
بدنه ایما به نحوی طراحی شده که میتوان ترکیبی از محصولات شاسی بلند جگوار، لامبورگینی اوروس و سایر خودروهای مدرن را در نمای چهره یا استایل جانبی آن مشاهده کرد که در مجموع، طراحی بدنه بسیار زیبا برای آن به وجود آورده است.


در سمت دیگر بیجینگ x55 نیز با ظاهر کشیده و شمایل جذاب و نسبتا لاکچری خود میتواند رقیب سرسختی از این نظر برای لاماری ایما باشد و آن را تا حد زیادی به چالش بکشد. بنابراین در مجموع هر دو خودرو زیبایی نسبتاً بالایی دارند و بسته به سلیقه مشتری میتوانند شأن و پرستیژ اجتماعی بیشتر به همراه جذابیت بصری بالاتر برای کاربر به همراه بیاورند.


مقایسه مشخصات فنی لاماری ایما و بیجینگ X55
لاماری ایما و بیجینگ X55 هر دو دارای موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ هستند که قدرت نسبتاً بالایی تولید میکند و شتاب مطلوبی نیز برای آنها به وجود میآورد. موتور لاماری ایما میتواند ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند و آن را از طریق گیربکس اتوماتیک ۷ سرعتی دوکلاچه تر به محور چرخهای جلو بفرستد. بهکارگیری این موتور و گیربکس سبب شده تا شتاب صفر تا صد لاماری ایما تقریبا نزدیک به ۹.۵ ثانیه باشد و جزو کراس اوورهای نسبتاً چابک بازار ایران لقب بگیرد.

اما موتور بیجینگ ایکس ۵۵ میتواند ۱۸۵ اسب بخار قدرت و ۳۰۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند و با بهرهگیری از گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه، محور چرخهای جلو را به گردش در بیاورد. متاسفانه هر دو خودرو فاقد سامانه تمام چرخ محرک هستند و نبود سیستم تیپ ترونیک در لاماری ایما نیز میتواند تجربه رانندگی با این خودرو را تحت تاثیر منفی قرار دهد.

ضمن آنکه بیجینگ ایکس ۵۵ تقریباً شتاب بهتری نسبت به حریف ارائه میدهد و میتواند ظرف مدتزمان ۷.۸۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این خودرو معادل ۱۶۶۵ کیلوگرم وزن دارد و به طور ترکیبی نزدیک به ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین میسوزاند. اما لاماری ایما حدود ۱۵۵۰ کیلوگرم وزن داشته و میانگین مصرف سوخت آن برابر ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
خودرو | لاماری ایما | بیجینگ X55 |
موتور | ۴سیلندر-۱۶سوپاپ -توربوشارژ | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر | ۱.۵ لیتر |
توان خروجی | ۱۹۵ اسب بخار – ۲۸۵ نیوتن متر | ۱۸۵ اسب بخار – ۳۰۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک | ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۹.۵ ثانیه | ۷.۸۴ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۶ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۷.۷ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۱۸۰ کیلومتربرساعت | ۲۰۰ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۵۵۰ کیلوگرم | ۱۶۶۵ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۵ لیتر | ۵۳ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۶۹۰-۱۸۶۰-۴۵۶۵ میلیمتر | ۱۶۸۰-۱۸۸۶-۴۶۲۰ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۷۱۵ میلیمتر | ۲۷۳۵ میلیمتر |
حجم صندوق | ۴۸۰ لیتر | ۳۵۰ لیتر |
سیستم تعلیق هر دو خودرو از گونه مک فرسون مستقل در جلو و مالتی لینک در عقب است که گزینه مناسبی برای خودروهایی در این سطح محسوب میشوند و هندلینگ و پایداری قابل قبول به همراه کاهش تکانهای عرضی بدنه را برای کراس اوورها به ارمغان میآورند. کیفیت سواری هر دو خودرو خیلی خشک نیست اما شاید سرنشینان بایک X55 به ویژه در ردیف دوم رضایت بیشتری از کیفیت سواری ماشین خود داشته باشند.
مقایسه کابین و فضای داخلی
در مورد نوع طراحی کابین و سطح کیفی متریال به کار رفته در متعلقات فضای داخلی، میشود گفت که بیجینگ ایکس ۵۵ وضعیت بهتری نسبت به لاماری ایما دارد. البته طراحی و چینش فضای داخلی لاماری ایما نیز چندان سطح پایین نیست اما از لحاظ کیفیت متریال و جزئیات طراحی، شاید به پای بیجینگ ایکس ۵۵ نرسد.

محصول دیار خودرو از متریال باکیفیتتری سود میبرد و ترکیب جذابتری از مواد نرم با روکشهای چرمی و دیزاین مدرنتر در آن دیده میشود. به ویژه طرح دریچههای تهویه کناری روی داشبورد این خودرو بسیار متمایز جلوه میکند و در مجموع میتوان فضای دلنشین و تا حدودی مجللتر داخل کابین بایک ایکس ۵۵ نسبت به لاماری ایما پیدا کرد. ترکیب صندلیها و فرم آنها نیز در بیجینگ ایکس ۵۵ کمی راحتتر به نظر میرسد که میتواند در مسافرتهای طولانی شرایط بهتری را برای کاربران به وجود آورد.

داخل کابین هر دو خودرو نسبتاً بزرگ است و سه نفر سرنشین بزرگسال میتوانند در صندلیهای ردیف عقب با محدودیت نهچندان شدید حضور پیدا کند. در بحث میزان فضای صندوق عقب نیز باید بدانید که حجم صندوق عقب لاماری ایما معادل ۴۸۰ لیتر بوده ولی گنجایش صندوق بیجینگ X55 تنها برابر ۳۵۰ لیتر است که چندان قابل قبول به نظر نمیرسد و قطعاً یک نقطهضعف برای این خودرو به ویژه هنگام مسافرت به حساب میآید.
مقایسه امکانات رفاهی و تجهیزات
سانروف و انواع آن در خودرو را بشناسیمیکی از ضعفهای اصلی لاماری ایما در بازار ایران عدم بهرهمندی از امکانات متنوع و همسطح با بسیاری از رقبای خودش است که باعث شده از این جهت کمی نسبت به رقبا ضعف نشان دهد. بایک ایکس ۵۵ از انواع اقسام تجهیزات کمکراننده و رادارهای ایمنی به همراه سردکن گرمکن صندلیها و سایر تجهیزات مدرن سود میبرد اما شاخصترین امکانات لاماری ایما صرفاً شامل مواردی مثل صندلی برقی راننده، سانروف پانوراما، تهویه اتوماتیک و… میشود که اگرچه کاربردی و مناسب هستند، اما اصلاً برای رقابت با محصولات جدید همچون بیجینگ ایکس ۵۵ کافی نخواهند بود.

شش کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار خطخوان، رادار نقطه کور، ترمز اضطراری اتوماتیک، اخطار برخورد از جلو، سقف پانورامای برقی، درِ صندوق عقب برقی، صندلیهای برقی جلو، سردکن و گرمکن صندلیهای جلو، مموری صندلی راننده، کلاستر دیجیتال، سنسور نور و باران، نور بالای اتوماتیک، فناوری LED چراغها، سنسور هوشیاری راننده، رادار تابلوخوان، دستیار رانندگی خودکار بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، تهویه اتوماتیک دوکاناله، ترمز پارک برقی و اتوهلد، شارژر بیسیم تلفن همراه، چرخش چراغها در پیچ، اتوپارک، سنسور پارک جلو و عقب و… شاخصترین تجهیزات بایک ایکس ۵۵ هستند که تقریباً کامل به نظر میرسند و برای خودرویی در این سطح انتظاری بالاتر از این وجود ندارد.

خودرو | لاماری ایما | بیجینگ X55 |
کروز کنترل | دارد | دارد (تطبیقی) |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
رادار خط خوان | ندارد | دارد |
سیستم کمک رانندگی بین خطوط | ندارد | دارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
نوربالا اتوماتیک | ندارد | دارد |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | دارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
اتولایت | دارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | ندارد | دارد |
کیسه هوا | دارد (۶ عدد) | دارد (شش عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | ندارد | دارد |
سردکن صندلی جلو | ندارد | دارد |
گرمکن صندلی جلو | ندارد | دارد |
شارژر وایرلس | ندارد | دارد |
دنده پشت فرمان | ندارد | ندارد |
اتوپارک | ندارد | دارد |
آینههای تاشو برقی | دارد | دارد |
تنظیم برقی آینههای جانبی | دارد | دارد |
سانروف | دارد | دارد |
سقف پانوراما | دارد | دارد |
نتیجهگیری؛ لاماری ایما ارزندهتر است یا بیجینگ X55
با توجه به مواردی که در اینجا پیرامون مقایسه بیجینگ X55 با لاماری ایما ارائه شد، میتوان گفت اگر به دنبال یک کراس اوور جدید با امکانات فوقالعاده متنوعتر، کابین زیبا و باکیفیتتر و شتاب و چابکی بیشتر هستید، بیجینگ ایکس ۵۵ تواند انتخاب اول شما باشد.


اما در سمت دیگر لاماری ایما طی این سالها در بازار ایران بسیار پرفروش شده و احتمالاً از لحاظ خدمات و فرایند نگهداری دردسر کمتری برای مالک خود به دنبال میآورد. ضمن آنکه در بحث تامین قطعات و لوازم یدکی نیز نسبت به حریف تازهوارد خود شرایط بهتری دارد و در بازار نیز راحتتر خریدوفروش میشود. لاماری ایما صندوق عقب بزرگتری ارائه میدهد و برای افرادی که میخواهند ریسک کمتری در خرید یک خودرو چینی انجام دهند و یا به دنبال نقد شدن سریعتر ماشین خود هستند، انتخاب مناسبی به حساب میآید.
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0