بررسی کاوازاکی Eliminator ۲۰۲۴ ؛ نابودگری از دیار ساموراییها
در گذشته، حجم موتور ۲۵۰ سیسی به عنوان معیار غیررسمی موتورسیکلت های مبتدی ژاپنی شناخته میشد. اما کاوازاکی در سال ۲۰۱۳ با معرفی نینجا ۳۰۰، این روند را تغییر پیدا کرد. دو سال بعد، هوندا و یاماها با مدلهای CBR300R و YZF-R3 به این تغییر پاسخ دادند. در سال ۲۰۱۸، نینجا ۴۰۰ جایگزین نینجا ۳۰۰ شد و از


در گذشته، حجم موتور ۲۵۰ سیسی به عنوان معیار غیررسمی موتورسیکلت های مبتدی ژاپنی شناخته میشد. اما کاوازاکی در سال ۲۰۱۳ با معرفی نینجا ۳۰۰، این روند را تغییر پیدا کرد.
دو سال بعد، هوندا و یاماها با مدلهای CBR300R و YZF-R3 به این تغییر پاسخ دادند. در سال ۲۰۱۸، نینجا ۴۰۰ جایگزین نینجا ۳۰۰ شد و از آن زمان، کاوازاکی محصولات ۴۰۰ سیسی خود را با معرفی Z400 و ZX-4RR توسعه داده است. اکنون با معرفی Eliminator ۴۵۱ سیسی، کاوازاکی دوباره توجهها را به خود جلب کرده و اگر شایعات درست باشند، Versys 400 هم در راه است.

کاوازاکی Eliminator مدل ۲۰۲۴
برای ساخت کاوازاکی Eliminator ۲۰۲۴، کافی است انجین نینجا ۴۰۰ را به ۴۵۱ سیسی ارتقا دهید، آن را در یک فریم مشبک قرار داده و طراحی آن را به گونهای انجام دهید که یادآور سبک Vulcan S باشد. سپس از نامی استفاده کنید که در دهه ۸۰ میلادی محبوبیت داشت و در نهایت کاوازاکی Eliminator ۲۰۲۴ آماده است.
به نظر میرسد که کاوازاکی همیشه به دنبال تولید موتورسیکلتهایی با حجم ۴۰۰ سیسی بوده است. افزایش حجم موتور از ۲۵۰ به ۳۰۰ سیسی در سالهای گذشته، تنها به عنوان یک حرکت موقتی برای حفظ رقابت بود، در حالی که کاوازاکی روی توسعه ناوگان ۴۰۰ سیسی خود کار میکرد. این شرکت ژاپنی به خوبی میدانست که یک موتورسیکلت با حجم ۲۵۰ یا ۳۰۰ سیسی همیشه به عنوان موتورسیکلتی برای مبتدیان و تازه کاران شناخته خواهد شد، در حالی که یک موتورسیکلت ۴۰۰ سیسی میتواند طیف گستردهتری از راکبان حرفهای را به خود جذب کند.

اگر Eliminator ۲۰۲۴ یک موتورسیکلت ۲۵۰ سیسی بود، احتمالاً با بیحوصلگی در مورد قدرت موتور صحبت میکردیم و آن را یک موتورسیکلت خوب برای مبتدیان میدانستیم. اما این موتورسیکلت با موتور دو سیلندر خطی ۴۵۱ سیسی جدید، آب خنک و DOHC دو میل سوپاپ، هشت سوپاپ، که به طور کامل برای Eliminator طراحی شده، تجربهای بسیار لذتبخش برای ما به ارمغان آورده و از آن تحت تاثیر قرار گرفتیم. بله، Eliminator انتخابی عالی برای مبتدیان است، اما همچنین برای راکبان باتجربه متوسط و حتی کسانی که تجربه بیشتری دارند هم جذاب خواهد بود.
پیشرانه Eliminator بر اساس موتور نینجا ۴۰۰ ساخته شده و همان سیلندر ۷۰.۰ میلیمتری را حفظ میکند. با این حال، افزایش حجم موتور به ۴۵۱ سیسی به دلیل افزایش کورس پیستون از ۵۱.۸ میلیمتر در نینجا به ۵۸.۶ میلیمتر برای Eliminator است. این تغییر باعث افزایش گشتاور در دورهای پایین شده و آن را از ۲۴.۶ پوند فوت در نینجا به ۳۱.۷ پوند فوت برای Eliminator میرساند. این موتور اگرچه در دورهای پایین گشتاور بیشتری تولید میکند، اما در دورهای بالاتر واقعاً به اوج قدرت خود میرسد.

باید اشاره کرد که مانند نینجا ۴۰۰، موتور Eliminator از میللنگ ۲۷۰ درجهای استفاده نمیکند. بلکه میللنگ ۱۸۰ درجهای دارد که هنگام رسیدن به ۶۰۰۰ دور در دقیقه، قدرت بسیار مناسبی را تولید میکند و تا ۱۲۰۰۰ دور در دقیقه که خط قرمز یا ردلاین موتور است، این قدرت را به طور پیوسته افزایش میدهد.
ارگونومی و هندلینگ
کاوازاکی المینیتور به گونهای طراحی شده که برای طیف وسیعی از راکبان مناسب باشد. ارتفاع صندلی ۲۸.۹ اینچی آن برای افراد کوتاه قد ایدهآل است، اما باید توجه داشت که Vulcan S با موتور ۶۴۹ سیسی، ارتفاع صندلی ۲۷.۸ اینچی دارد. در Vulcan S، پدالها به جای موقعیت میانی در جلو قرار دارند، که باعث میشود کنترل بهتری روی موتورسیکلت داشته باشید. پدالهای میانی در Eliminator کنترل بهتری را فراهم میکنند، بدون اینکه فشار زیادی به پاها وارد کنند. به طور کلی، موقعیت نشستن روی Eliminator برای یک سفر طولانی روزانه بسیار مناسب است.

نابودگر کاوازاکی مجهز به یک چرخ جلو ۱۸ اینچی با تایر ۱۳۰/۷۰ و چرخ عقب ۱۶ اینچی با تایر ۱۵۰/۸۰ است. این تایرهای پهن مانعی برای هندلینگ نیستند و موتورسیکلت به خوبی در جادههای پر پیچ و خم عملکرد دارد. فریم مشبک فولادی، زاویه ۳۰ درجه و فاصله بین دو چرخ ۵۹.۸ اینچ از دیگر ویژگیهای موثر بر هندلینگ المینیتور هستند. یکی از مهمترین عوامل موثر بر مانور پذیری این موتورسیکلت، وزن کم آن است که با ۱۷۶ کیلوگرم با مخزن پر، تقریباً برابر با Versys-X 300 و ۵ کیلوگرم کمتر از Vulcan S است.
تجهیزات و امکانات
موتورسیکلت Eliminator به یک دو شاخ تلسکوپی ۴۱ میلیمتری هیدرولیک با ۴.۷ اینچ کورس و کمک فنرهای عقب با قابلیت تنظیم پیش بار مجهز شده است که ۳.۵ اینچ کورس را فراهم میکنند. سیستم ترمز شامل یک دیسک ترمز جلو ۳۱۰ میلیمتری و یک دیسک عقب ۲۴۰ میلیمتری با کالیپر های دو پیستونه است که عملکردی بسیار خوب دارند و موتورسیکلت را به سرعت متوقف میکنند.
نمایشگر کیلومتر شمار LCD اگرچه کوچک است، اما اطلاعات ضروری مثل سرعت، دور موتور، نشانگر دنده و سوخت را نمایش میدهد. همچنین میتوان آن را به اپلیکیشن Rideology کاوازاکی متصل کرد که امکان ضبط سواریها و دسترسی به اطلاعات موتورسیکلت را فراهم میکند.

این محصول کاوازاکی دارای تکنولوژیهای استانداردی مانند کلاچ ضد لغزش و یابنده نقطه صفر مثبت است که هم برای راکبان تازهکار و هم برای راکبان باتجربه مفید است. کلاچ ضد لغزش باعث کاهش کشش کلاچ و جلوگیری از لرزش چرخ عقب هنگام ترمز گیری شدید میشود.
تیپهای کاوازاکی Eliminator ۲۰۲۴
کاوازاکی Eliminator 2024 در سه نسخه مختلف عرضه میشود. مدل پایه بدون ABS در رنگهای سفید مرواریدی و خاکستری مرواریدی با قیمت ۶۶۴۹ دلار در دسترس است. نسخه ABS با قیمت ۶۹۴۹ دلار و یک کیلوگرم وزن بیشتر، و نسخه SE با رنگ نارنجی و آبنوس، USB-C ضد آب، کاور چراغ جلو و صندلی دو الگویی با قیمت ۷۲۴۹ دلار عرضه میشود.
در پایان باید گفت که کاوازاکی Eliminator با ترکیب ویژگیهای خاص، قدرت و هندلینگ مناسب، موتورسیکلتی مناسب برای طیف گستردهای از راکبان است، از مبتدیان گرفته تا راکبان باتجربه. با معرفی Versys 400، این روند به رشد خود ادامه خواهد داد.

مشخصات فنی
موتور: چهار زمانه، خنک شونده با مایع، DOHC، چهار سوپاپه، دو سیلندر موازی
حجم موتور: ۴۵۱ سیسی
قطر و کورس پیستون: ۷۰ در ۵۸.۶ میلیمتر
حداکثر گشتاور: ۴۳ نیوتن متر در ۷۵۰۰ دور در دقیقه
نسبت تراکم: ۱۱.۳:۱
سیستم سوخت: DFI با دریچه گاز ۳۲ میلیمتری
سیستم جرقه: TCBI با ادونس دیجیتال
انتقال قدرت: ۶ سرعته
فاصله بین محورها: ۱۵۲ میلیمتر
تعلیق جلو: دو شاخ تلسکوپی هیدرولیک ۴۱ میلیمتری
تعلیق عقب: کمک فنرهای دوگانه
ترمز جلو: دیسک تکی ۳۱۰ میلیمتری با کالیپر دو پیستونه
ترمز عقب: دیسک تکی ۲۴۰ میلیمتری با کالیپر دو پیستونه
وزن: ۱۷۶ کیلوگرم (با ABS)










source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0