1 01 Desktop 64

سرقت خودرو به یکی از اتفاقات ناخوشایند ولی رایج این روزها تبدیل شده است. با این حال، تکنولوژی بار دیگر به کمک بشر آمده تا از این دارایی ارزشمند محافظت کند. بسیاری از خودروهای امروزی به یک ویژگی امنیتی به نام سیستم ایموبلایزر مجهز هستند. ایموبلایزر یک سیستم ضد سرقت است که از روشن شدن موتور خودرو در هنگام سرقت جلوگیری می‌کند. بدین ترتیب، فقط مالک و دارنده سوئیچ قادر به استارت زدن و به حرکت درآوردن خودرو است.

ایموبلایزر چیست؟

ایموبلایزر یک مکانیزم ضد سرقت است که در صورت تشخیص سرقت، مانع روشن شدن موتور ماشین می‌شود. این سیستم از امواج رادیویی مختلف به عنوان شناسه کلید استفاده کرده و هنگام تشخیص کلید اشتباهی، از استارت خوردن خودرو جلوگیری می‌کند. با نصب این سیستم روی ماشین، تنها کلید استارت، یعنی کلیدی که شناسه آن از پیش برای سیستم تعریف شده است، می‌تواند موتور را روشن کند. حتی اگر یک کلید دارای الگوی مشابه با کلید استارت اصلی باشد و بتواند درون حفره سوئیچ قرار گیرد، بازهم موتور روشن نمی‌شود.

ایموبیلایزر ایمن‌ترین ویژگی برای ممانعت از سرقت وسایل نقلیه به حساب می‌آید. در صورت بروز نقص در این سیستم، کماکان می‌توان از کلید دستی برای روشن کردن ماشین استفاده کرد.

اجزای ایموبلایزر

اجزای ایموبلایزر

سیستم ایموبلایزر ماشین از اجزای متعددی تشکیل شده که با همکاری یکدیگر، باعث ایمنی خودرو در برابر اتفاقات نامطلوبی همچون دزدی می‌شوند. مهم‌ترین اجزای سیستم ایموبلایزر خودرو را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فرستنده

فرستنده یا همان ترنسمیتر (Transmitter) یکی از اجزای اصلی ایموبلایزر است که برای ارسال امواج رادیویی در یک فرکانس خاص جهت کنترل ماژول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترنسپاندر

ترنسپاندر (Transponder) سیگنال‌های رادیویی را که برای کنترل ماژول فرستاده شده‌اند، دریافت کرده و آن‌ها را مورد شناسایی قرار می‌دهد.

سیستم تشخیص سرقت

این سیستم بر اساس تشخیص ترنسپاندر، امواج رادیویی دریافت شده را مدیریت کرده و مدار سیستم جرقه‌زنی و رله پمپ سوخت را فعال و غیرفعال می‌کند.

نحوه عملکرد ایموبلایزر

وقتی سیستم ایموبلایزر روی یک خودرو نصب می‌شود، یک کد خاص روی سوئیچ قرار می‌گیرد. این کد خاص، همان امواج رادیویی است که فرستنده وظیفه ارسال آن‌ها را بر عهده دارد. این کد خاص یا شناسه کلید از قبل در سیستم ایموبلایزر به ثبت رسیده و معتبر است. ایموبلایزر مستقیما به کامپیوتر ماشین متصل است و به نوعی آن را قفل می‌کند.

زمانی که کلید استارت درون حفره سوئیچ قرار گیرد، سیستم ایموبلایزر شروع به کار می‌کند. به محض قرار گرفتن کلید در حفره، فرستنده به طور مستقیم امواج رادیویی (شناسه کلید) را برای سیستم تشخیص سرقت ارسال می‌کند تا این امواج به ترنسپاندر بررسد و شناسایی شوند. اگر امواج دریافتی یا همان شناسه کلید با اطلاعات موجود در سیستم همخوانی داشته باشند، یعنی راننده از کلید اصلی استفاده کرده و سرقتی در کار نیست.

در این صورت، ترنسپاندر سیگنال تایید را به سمت ماژول کنترل موتور ارسال می‌کند. با دریافت این سیگنال مثبت، ماژول کنترل قفل ایسیو را باز می‌کند و مدار جرقه‌زنی و رله پمپ بنزین فعال می‌شوند. حال اگر راننده استارت بزند، موتور نیز به کار می‌افتد. تمام این پردازش‌ها در مدت‌زمان بسیار کوتاهی اتفاق می‌افتند، به طوری که راننده تاخیر خاصی از زمان ورود سوئیچ تا روشن شدن موتور احساس نمی‌کند.

از طرف دیگر، اگر امواج رادیویی فرستاده‌شده با شناسه معتبر موجود در سیستم ایموبلایزر همخوانی نداشته باشد، ایسیو و متعاقبا سیستم جرقه‌زنی، سوخت‌رسانی و… در حالت قفل باقی می‌مانند. به همین خاطر، اگر کلیدی با الگوی مشابه وارد حفره شود، شاید حتی صدای استارت خوردن شنیده شود، اما به دلیل قفل بودن سیستم سوخت رسانی، جرقه‌زنی و…، موتور به‌هیچ‌وجه شروع به کار نخواهد کرد.

انواع ایموبلایزر

انواع ایموبلایزر

به طور کلی دو نوع سیستم ایموبلایزر برای محافظت از خودرو در برابر سرقت ساخته شده است؛ سیستم مبتنی بر تماس و سیستم بدون نیاز به تماس.

ایموبلایزر مبتنی بر تماس

در سیستم ایموبلایزر مبتنی بر تماس، قفل ایسیو به‌صورت دستی باز می‌شود. این سیستم‌ها از روش‌های مختلف مثل ریموت کنترل (کنترل از راه دور)، واردکردن دستی کد، فشردن دکمه خاصی که در خودرو جاسازی شده، کارت ماشین و… برای باز کردن قفل ایسیو و روشن کردن ماشین استفاده می‌کنند.

ایموبلایزر بدون نیاز به تماس

ایموبلایزر بدون نیاز به تماس به صورت خودکار عمل می‌کند، بدون اینکه مالک کار خاصی انجام دهد. تنها کافیست سوئیچ کدگذاری‌شده به همراه مالک وارد خودرو شود.

ایموبلایزر کوتاه برد

این نوع سیستم ایموبلایزر خودرو از نوع بدون تماس است و ترنسپاندر در فضای زیر موتور قرار می‌گیرد. راننده به محض ورود، سوئیچ را در محل خاصی قرار می‌دهد تا پیشرانه روشن شود.

ایموبلایزر دور برد

این نوع سیستم ایموبلایزر ماشین نیز از نوع بدون تماس است و ترنسپاندر در فضای زیر موتور قرار می‌گیرد. با این وجود، آنتن ترنسپاندر از شعاع ۵ الی ۱۰ متری پشتیبانی می‌کند و می‌تواند امواج ارسالی توسط فرستنده را دریافت و شناسایی کند. البته این نوع ایموبلایزر خودرو به عملکرد ضدسرقت مجهز است و در صورت تشخیص ورود اجباری به خودرو، موتور را خاموش نگه می‌دارد.

مزایای ایموبلایزر

ایموبلایزر نقش موثری در حفظ ایمنی ماشین ایفا می‌کند، مخصوصا اگر بخواهید برای مدت طولانی خودرو را در جایی پارک کنید. اثربخشی این سیستم با فعال کردن کلید هوشمند به اوج می‌رسد. این ویژگی به مالک اجازه می‌دهد به شیوه‌ای ایمن و کاربردی‌تر، ماشین خود را از راه دور کنترل کند.

معایب ایموبلایزر

استفاده از سیستم ایموبلایزر خطر سرقت خودرو را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. با این حال، هر فناوری در کنار مزایا، شامل معایبی نیز می‌شود. استفاده از سیستم ضد سرقت تنها محدود به قفل کردن موتور نیست. نسخه پیشرفته ایموبلایزر تمام ورودی‌های خودرو مثل پنجره‌ها، سانروف و… را کنترل می‌کند. بدین ترتیب هرگونه تغییر در این بخش‌ها در عملکرد سیستم ایموبلایزر ایجاد اختلال می‌کند. در ضمن، شناسه کلید در بسیاری از سیستم‌های ایموبلایزر تنها به مدت ۵ سال اعتبار دارد و پس از گذشت این زمان، نیاز به تعویض دارد.

ایرادهای ایموبلایزر

ایرادهای ایموبلایزر

ایرادهای سیستم ایموبلایزر را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

مشکل در باز کردن درها

در صورت نصب سیستم ایموبلایزر پیشرفته، مشکلاتی برای ورود به خودرو به وجود می‌آید. به عنوان مثال، این سیستم ممکن است عملکرد ریموت برای باز شدن درها را از کار بیندازد. اکثر خودروهای امروزی فاقد سوراخ کلید روی پنل خارجی درب‌ها هستند. بدین ترتیب، اگر خودرو را از داخل قفل کنید و سپس درها را ببندید، دیگر نمی‌توانید آن‌ها را به صورت دستی باز کنید. در این حالت باید از قفل‌ساز کمک بگیرید.

قابلیت هک شدن

اگرچه فناوری ایموبلایزر، یک ویژگی فوق‌العاده امنیتی و موثر برای محافظت از ماشین در برابر دزدی است، اما همیشه هکرهای توانمندی وجود دارند که می‌توانند این سیستم را هک کنند.

مشکل مربوط به روشن نشدن ماشین

ایموبلایزر از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و بروز کوچک‌ترین نقصی در هر یک از این بخش‌ها عملکرد آن‌ها، موجب از کار افتادن سیستم کلی می‌شود. اگر به هر دلیلی اختلالی در عملکرد ایموبلایزر به وجود آید، موتور روشن نخواهد شد، مگر اینکه از کلید دستی استفاده کنید.

نتیجه گیری

ایموبلایزر یکی از بهترین و موثرترین روش‌های ممکن برای حفظ امنیت خودرو و جلوگیری از سرقت آن است. این سیستم دارای فناوری پیشرفته‌ای است و مالک به راحتی می‌تواند از آن استفاده کند. ایموبلایزر خودرو نه‌تنها باعث آسودگی خاطر مالک می‌شود، بلکه ممکن است حق بیمه خودرو را کاهش دهد. برخی شرکت‌های بیمه برای خودروهای مجهز به سیستم‌های امنیتی، تخفیف خاصی را در نظر می‌گیرند. سیستم ایموبیلایزر به‌طور قابل توجهی موجب حفظ امنیت خودرو می‌شود، چون به‌طور مستقیم روی عملکرد موتور تاثیر می‌گذارد و در صورت تشخیص سرقت، از روشن شدن موتور جلوگیری می‌کند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: تیم تولید محتوا خودرو45

source

viraje.ir

توسط viraje.ir