Wp Header Logo 129.png


منتشر شده در 14 شهریور 1403 ساعت 10:00


بررسی موتورسیکلت BMW CE 04مدل ۲۰۲۱ به بعد

جدیدترین اسکوتر ماکسی الکتریکی ب ام‌ و جسورانه، سریع، شیک و کارآمد است اما قیمت بالایی دارد و بیشتر به ظاهر آن اهمیت داده شده تا عملکرد فنی.

ب ام و در توسعه اسکوترهای برقی جسورتر از بسیاری از رقبا بوده است. مدل C Evolution در سال ۲۰۱۴ راه را باز کرد، مدل CE 02 با معادل ۱۲۵ سی‌سی در سال ۲۰۲۴ عرضه شد و پیش از آن، ماکسی‌ اسکوتر CE 04 که با مجوز A2 سازگار است، معرفی شد. در میان این مدل‌ها، CE 04 بهترین است و به دلیل عملکرد پرانرژی، طراحی شیک و تجهیزات لوکس، یکی از بهترین اسکوترهای برقی حال حاضر به حساب می‌آید. اما همه این ویژگی‌ها باعث شده تا قیمت آن نزدیک به ۱۶ هزار دلار باشد، در حالی که طراحی جسورانه آن باعث شده از نظر عملی و راحتی در حد انتظار ظاهر نشود.

بررسی موتورسیکلت BMW CE 04مدل ۲۰۲۱ به بعد

بررسی طراحی

هیچ شکی نیست که CE 04 یک موتورسیکلت با طراحی جسورانه و کیفیت بالاست. وقتی در خیابان‌های شلوغ حرکت می‌کند، به اندازه یک سفینه فضایی توجه جلب می‌کند. استفاده از آن نیز نسبتاً ساده و موثر است و با توجه به برند BMW، کیفیت بالا و جزئیات لوکسی دارد. اما بیشتر به عنوان یک بیانیه شرکتی طراحی شده تا وسیله نقلیه‌ای عملی و به دلیل قیمت بالای خود، احتمالاً فقط برای کسانی که زودتر از دیگران به سراغ فناوری‌های جدید می‌روند و خصوصا طرفداران مد جذاب است.

بررسی موتورسیکلت BMW CE 04مدل ۲۰۲۱ به بعد

راحتی، محافظت در برابر آب و هوا و ظرفیت باربری همگی کمتر از انتظارات معمولی یک ماکسی‌ اسکوتر هستند.
در صورتی که با سرعت بالا رانده شود، برد آن می‌تواند به زیر ۸۰ کیلومتر کاهش یابد و قیمت بالا و افت ارزش پیش‌بینی شده آن با ویژگی‌های معمولی اسکوترهای شهری در تضاد است. اما هیچ شکی نیست که این یک موتورسیکلت برقی خیره‌کننده و جذاب است.

بررسی موقعیت رانندگی

در اینجا با وضعیت رانندگی آشنای اسکوترهای ماکسی با طراحی “قدم-به-داخل” روبرو هستیم که به این معناست که CE 04 به راحتی هر اسکوتر ماکسی دیگری قابل استفاده است، با یک محدودیت و دو مشکل. موقعیت رانندگی “نشسته و مستقیم” مشابه اسکوترهای دیگر است که راحت و آسان به نظر می‌رسد. اما نمی‌توان از این واقعیت که به دلیل وجود باتری‌ها، این دستگاه حدود سی درصد سنگین از معادل بنزینی است، چشم پوشی کرد.
البته این وزن اضافی به صورت کم ارتفاع حمل می‌شود و مرکز ثقل را پایین آورده است. علاوه بر این، زین صندلی آن صاف، نازک و شبیه تخته است که می‌تواند پس از ۴۰ دقیقه نشستن، در پاها بی‌حسی ایجاد کند. این موضوع باعث می‌شود که رانندگی طولانی با سرعت بالا، مانند جاده‌های دوطرفه، بیش از آنچه می‌توانست باشد، خسته‌کننده شود.

بررسی کاربردپذیری

ممکن است CE 04 به اندازه بسیاری از ماکسی‌ اسکوتر های معمولی که کمتر از نصف آن قیمت دارند، عملی نباشد، اما این بدان معنا نیست که غیرکاربردی است. رانندگی با آن بسیار ساده است؛ تنها باید آن را روشن کنید، دسته گاز را بچرخانید و بروید. چهار حالت رانندگی به راحتی، به طور شهودی و مؤثر قابل استفاده هستند و داشبورد بزرگ و کنترل‌های لوکس آن خوشایند هستند و فضای زیر صندلی برای یک کلاه ایمنی تمام‌ صورت کافی است، حتی اگر کمتر از رقبای معمولی با موتور احتراقی باشد. و این همان چیزی است که باید به آن بسنده کرد.
اندازه، طول و وزن CE 04 باعث می‌شود که به‌ طور قابل‌ توجهی کمتر از بسیاری از رقبای معمولی قابل‌ مدیریت باشد، اگرچه یک “دنده” معکوس وجود دارد. فقدان قلاپ محافظت در برابر آب و هوا و هرگونه ظرفیت باربری قابل‌توجه، کاملا اذیت‌ کننده است و با وجود امکان‌پذیر بودن، توصیه نمی‌کنیم که یک نفر دیگر هم سوار شود؛ زیرا صندلی آن بسیار کوچک است.

بررسی موتورسیکلت BMW CE 04مدل ۲۰۲۱ به بعد

بررسی عملکرد فنی و ترمز

موتورسیکلت ب ام و CE 04 از یک موتور سنکرون مغناطیس دائمی با خنک‌کننده مایع و یک باتری ۸.۹ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند که از آنچه در SUV بزرگ BMW iX بکار رفته، گرفته شده است. به زبان ساده‌تر، این به معنای قدرت حداکثر ۴۲ اسب بخار (در حالت دینامیک) و گشتاور ۶۲ نیوتن‌ متر است. همچنین چهار حالت عملکرد وجود دارد – Eco، Rain، Road و Dynamic – و یک عملکرد بازیابی انرژی هنگام ترمز گیری/کاهش سرعت برای کمک به افزایش شارژ باتری.

این ترکیب فنی به معنای شتاب‌ گیری چشمگیر است که BMW ادعا می‌کند در ۲.۶ ثانیه از صفر به ۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و سرعت نهایی به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است. ما این ادعا را تایید می‌کنیم و برای شتاب گیری در حالت دینامیک هرگز نیاز به قدرت بیشتر را احساس نمی‌کنید. آنچه که نقص داشت، برد دستگاه بود. در صورتی که این موتور برقی با شدت رانده شود، حتی با وجود ادعای BMW مبنی بر حدود ۱۳۰ کیلومتر در استفاده معمولی، به راحتی می‌توان نشانگر پیش‌بینی برد را به زیر ۸۰ کیلومتر کاهش داد.
ب ام و همچنین ادعا می‌کند که شارژ کامل در ۴ ساعت و ۲۰ دقیقه با استفاده از یک پریز برق خانگی یا یک ساعت و ۴۰ دقیقه با شارژر سریع پرتابل امکان‌پذیر است. ترمز گیری بیش از حد قدرتمند است اما یک نکته مهم وجود دارد. با وجود اینکه شتاب می‌تواند چشمگیر باشد، تجربه کلی عملکرد بی‌روح، بی‌صدا و غیر مهیج است.

سواری و هندلینگ

با توجه به اینکه CE 04 یک اسکوتر با چرخ‌های کوچک است – و یک اسکوتر سنگین و بلند – این موضوع چندان هم بد نیست. قطعات دوچرخه عمدتاً از کیفیت خوبی برخوردارند. در قسمت جلو، فورک‌ های ۳۵ میلی‌متری غیرقابل تنظیم Showa و در قسمت عقب، یک مونو شوک قابل تنظیم وجود دارد و اگرچه سواری کمی به دلیل وزن موتور سفت حس می‌شود، همه چیز تحت کنترل و قابل پیش‌بینی است.
طول اسکوتر باعث می‌شود که پایداری آن هیچ‌گاه مشکلی نداشته باشد و چرخ‌های ۱۵ اینچی که کمی بزرگتر از میانگین هستند، به عبور پیش‌بینی‌شده از پیچ‌ها کمک می‌کنند. برای یک اسکوتر، عملکرد بهتر و لذت‌بخش‌تری نسبت به بسیاری از رقبا دارد. اما با این قیمت، انتظار هم می‌رود که همین‌طور باشد.

قابلیت اطمینان

یکی دیگر از مواردی که تعیین دقیق آن دشوار است، با توجه به تازگی CE 04 و سیستم محرکه آن، همین میزان دوام و قابلیت اطمینان آن است. با این حال، سیستم باتری از نمونه‌ای گرفته شده که قبلاً در خودروهای الکتریکی BMW ثابت شده است، عملکرد فنی بیش از حد پر استهلاک نیست، قطعات متحرک کمی وجود دارد، BMW به طور کلی سابقه‌ای برجسته در زمینه کیفیت و قابلیت اطمینان دارد و این برند آلمانی اکنون سابقه طولانی‌تری در ساخت اسکوترهای الکتریکی نسبت به هر یک از رقبای اصلی خود دارد. بنابراین، احتمالاً دلایل زیادی برای نگرانی نداریم.

تجهیزات

موتورسیکلت CE 04 به عنوان یک دستگاه باکیفیت و لوکس طراحی شده و مشخصات آن (و قیمتش) نشان‌دهنده این موضوع است. بنابراین، مهم‌ترین ویژگی آن کلاستر بزرگ ۱۰.۲۵ اینچی تمام رنگی TFT است که از تورر R1250RT BMW گرفته شده و با کلیدهای چرخان معمولی BMW همراه است. گرمکن دستگیره‌ها، ABS در پیچ‌ها، اتصال کامل بلوتوث، سه حالت رانندگی، دنده عقب، عملیات بدون کلید، یک جعبه کوچک در قسمت داخلی بدنه (برای کلید)، یک محفظه بار زیر صندلی که از کناره‌ها قابل دسترسی است و موارد دیگر نیز استاندارد هستند. تیپ دینامیک به عنوان یک گزینه به قیمت ۱۱۰۰ دلار موجود است که چراغ جلوی تطبیقی را نیز شامل می‌شود.

جمع بندی

اگر انگیزه شما برای خرید یک اسکوتر برقی، دلایل اقتصادی، محیط‌ زیستی و عملی است، گزینه‌های بسیار مفیدتری نسبت به CE 04 وجود دارد، حتی اگر نتوانند به عملکرد فنی مشابه آن برسند. اما اگر به دنبال یک دستگاه لوکس و پیشرفته هستید که در هر کجا که بروید جلب توجه کرده و موضوع صحبت‌ها باشد، هیچ اسکوتر برقی دیگری مانند آن وجود ندارد. بنابراین، اگر می‌خواهید با سرعت از کنار خودروها و تاکسی‌ها بگذرید و در عین حال یک بیانیه مد لوکس ارائه دهید، CE 04 همان دستگاهی است که باید داشته باشید. البته اگر آماده پرداخت هزینه آن هستید.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir